[3d] Systeemspecs voor render systeem?

Pagina: 1
Acties:

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Topicstarter
Misschien is dit topic meer iets voor HA, maar ik denk dat hier meer 3D-ers te vinden zijn. (en anders vriendelijk verzoek tot move :) )

Een bevriend ontwerpbureau (allemaal Apple-mensen) heeft mij gevraagd om voor ze een PC-systeem samen te stellen dat als primaire taak modellen en renderen (Rhino) heeft. En omdat ze allemaal op een Mac werken, en ik niet, komen ze bij mij :). Land der blinden he!

Om toch een beetje beslagen ten ijs te komen vroeg ik me af waar eventuele bottlenecks zitten:

- Moet een harde schijf SCSI of IDE zijn? Is RAID aan te raden?
- Hoeveel RAM heb je nodig? Is 512 mb (DDR of course) genoeg?
- Heeft de CPU nog invloed? Ik neig naar AMD, maar wellicht heeft de P4 specifieke voordelen?
- In hoeverre heeft de videokaart invloed op het resultaat.

Budget is geen probleem, het grootste probleem is dat het door Mac-cers onderhouden moet worden, dus het moet stabiel, stabiel, stabiel zijn... :)

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 13:10

Petuhr

FreeBSD

- 1 GB geheugen
- Dual CPU, liefst Xeon van intel.

SCSI harddisken lijkt me niet echt nodig, maar je kan natuurlijk wel een raid opzetten met 2 of 4 snelle IDE schijven...

[edit]

Videokaart: koop een professionele.. en niet een simpele gforce voor dit soort bewerkingen.

Verwijderd

Volgens mij zijn er videokaarten die specifiek voor rendering van 3D programma's bedoeld zijn. Lijkt me dan verstandiger om zo'n videokaart te nemen.

Verwijderd

AMD is een goede keuze... Is ook het best uit de benchmark test gekomen. 8-)
Meer geheugen kan helpen, maar heeft niet veel invloed.
Als je een goede kaart wilt moet je de nieuwste ATI Radeon kaart nemen. :P
Xeon processors zijn i.d.d. goed, maar erg duur :'(
Als je wilt dat de boel stabiel is raad ik Win2k aan. :Y)

[edit]

Videokaart heeft geen invloed op renderen, maar wel invloed op de "view-ports".

Verwijderd

Der was laatst een test mnet iets van 11 of 13 Videokaarten speciaal voor het renderen van VEEL polygonen :)

Dit is de link:
http://www.tweakers.net/nieuws/19881?highlight=

Ik denk dat als je een van die kaartje koopt je een lekker ding erin hebt zitten :9~

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

AMD is een goede keuze... Is ook het best uit de benchmark test gekomen.
Meer geheugen kan helpen, maar heeft niet veel invloed.
Als je een goede kaart wilt moet je de nieuwste ATI Radeon kaart nemen.
Xeon processors zijn i.d.d. goed, maar erg duur
Als je wilt dat de boel stabiel is raad ik Win2k aan.
Meer geheugen helpt wel: 1 gig is toch wel minimum.
Geen radeon neem een profi kaart bijvoorbeeld een Quadro DCC.
Dual Xeon systeem. Thats it. Volgens mij maakt SCSI of IDE nie veel uit.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 12:13 schreef tec het volgende:

[..]

.....Geen radeon neem een profi kaart bijvoorbeeld een Quadro DCC.....
Is i.d.d. waar, is een heel lekker kaartje :9~
Zat er aan te denken deze te kopen. :P
Alleen best prijzig !! ;(

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Maar daar zijn dan weer "trucjes" voor :)

Zie ook andere topics in W&G.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Ja dit (topic starter) wil ik ook graag weten :) want ik ben ook op zoek naar een systeem voor zware 3D werk.

Verwijderd

Ik lees hier overal dat een Dual Xeon goed is... Kan iemand mij vertellen waarom... En waarom geen Dual Athlon MP? :9

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat voor software komt erop, en worden er grote/kleine scenes op gemaakt, met veel of weinig texturen?

Je had het over rhino. Rhino werkt maar met 1 processor, dus een dual heb je weinig aan. Verder is dit een erg licht programma, wat al goed draait op een p300. Het licht meer aand de hoeveelheid data waarmee je werkt. Ikzelf heb met een p3 500 nooit echt problemen gehad. Neem een Single XP of p3 of p4. De nieuwe p3 is ook een goeie render proc, de p4 heeft speciaal geschreven software nodig, ik zou voor een XP of een P3 (tualatin ofzo) gaan.
Rhino zelf is trouwens geen goeie renderer, of komt er Flamingo bij?

Scsi of raid lijkt me ook niet nodig. Een snelle IDE hd is genoeg. (7200 toeren) Een hd bij 3d werk is vooral nodig als er tijdens het renderen geen RAM meer is, dan wordt er geswapped, en dan zijn je rendertijden zowieso de hoek om, maar dat kun je enigzins verbeteren door een snelle HD.

512 MB is over het algemeen voldoende. Licht eraan wat je wilt gaan maken. Moet je wat meer over vertellen. Voor de zeker kun je er een gig in zetten.

Zorg dat er een Goeie openGL videokaart inzit. Rhino werkt met software of OpenGL ondersteuning. Ik zou voor een ELSA quadro kaart gaan, die hebben heel goeie performance tegen een veel beter prijs dan een wildacat.

specs

• tec

tec

TEC

ELSA zou ik eigelijk niet doen... aangezien die tegen
Faillissement aan zitten.. (althans volgens tweakers.net headlines)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja das waar, wel jammer, maarja dan vind nvidea wel een andere producent.

Dual xeon is ze geld niet echt waardt. De meeste programma's renderen ook sneller met een AMD. Maar dual p4's werken door hun bandbreedte wel lekker. Maar of je nou een dual MP 2000 of een dual xeon 2200 hebt, snel is het allebij.

Als je slim bent topicstarter, dan koop je een kant en klaar workstation bij dell of bij BOXX ofzo, dan heb je support, een goed getunde bak, en geen gezeik. En een mooie kast.

http://www.boxxcomputers.com/Asp/main.asp

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Maar wat maakt nou eigenlijk het verschil tussen een gewone PC en een Workstation? Het aantal processoren ofzo? Of is daar geen vaste grens voor?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• tec

tec

TEC

En een mooie kast.
Das wel het allerbelangrijkste ;)

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 16:42 schreef Oogst het volgende:
Maar wat maakt nou eigenlijk het verschil tussen een gewone PC en een Workstation? Het aantal processoren ofzo? Of is daar geen vaste grens voor?
Een Workstation is specifiek gebouwd op een bepaald doel: bijv. 3D.

Een PC niet. Je hebt wel Budget-systemen, High-End systemen e.d. But that's it..

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In tegenstelling tot wat veel mensen hier beweren maakt de videokaart NIX uit. Het gaat hier neem ik aan over een computer die scenes naar de schijf moet renderen. Videokaarten zijn alleen handig voor het renderen naar scherm (prieview, ontwerpen enz)

Ga gewoon voor een 'el cheapo' kaartje, en gebruik je €'s voor proccessorkracht en geheugen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 06:26
er wordt gevraagd om render EN modelleer station. niet alleen topic lezen :)

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Dual Athlon of P4. 1 GB geheugen bij heeeeeel veel textures. Denk er ook vooral aan dat geheugen-bandbreedte een (de?) belangrijke factor is. Tenzij je genoeg geld hebt voor een wildcat (Zie de god-bak in de t.net buyers guide) en ook de software bezit die deze kaart gebruikt, volstaat een normale GF2 of beter met 128 MB of meer. Dus op volgorde van belangrijkheid: GHz, GB, geheugen-bandbreedte.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Pagina: 1