Toon posts:

MAC OS bootCD

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude Performa wil niet meer booten. Een error 41 blijft komen ook al start ik zonder extensies. De knowledge base op www.apple.com/nl geeft aan dat de Finder waarschijnlijk beschadigd is en dat deze moet worden vervangen. Dit gaat natuurlijk wat moeilijk als je het systeem niet binnen kan via de harddisk. Het moet dus via CD.
Ik heb een CD met OS8.5 NL maar die lijkt beschadigd. Nu is het mogelijk om bij www.apple.com een oude OS te downloaden, maar hoe zet ik die op mijn MAC? Ik kan daar geen ISO's vinden of iets in die richting.
Wat is nu mijn vraag?
Weet iemand dus waar een ISO of een IMG van een Bootable MAC OS CD te downloaden is, hoeft niet de nieuwste te zijn. En moet ik nog ergens op letten bij het branden daarvan?
Of weet iemand een andere methode om dit probleem op te lossen?
Edit:
Ik vergat erbij te zeggen dat ik verder alleen maar PC's tot mijn beschikking heb voor downloaden en branden.

Verwijderd

Topicstarter
.... (was geen schop) :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

je kan die cd's gewoon @ apple downloaden hoor. Flopjes kunnen ook, want het burnen van een boot-cd vereist een speciale indeling die windows niet kent uiteraard.

IMG files kun je waarschijnlijk niet @ windows mounten. Vragen om ISO's is illegaal.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Of je gaat ff naar de plaatselijk Apple dealer. Zij kunnen je zo een cdtje meegeven met je OS erop. Kost weinig of bij een goede zelfs niks...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu precies waarom ik om ISO's vroeg. En dat ze illegaal zijn is natuurlijk onzin. Lunix distributies download je ook als ISO. Als de eigenaar van de rechten er maar toestemming voor geeft, in dit geval Apple dus.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 09:36 schreef chem het volgende:
je kan die cd's gewoon @ apple downloaden hoor. Flopjes kunnen ook, want het burnen van een boot-cd vereist een speciale indeling die windows niet kent uiteraard.

IMG files kun je waarschijnlijk niet @ windows mounten. Vragen om ISO's is illegaal.
Correctie, oude OS worden gewoon gratis via Apple verspeid, niets illegaals aan dus.

Verwijderd

Topicstarter
Precies!
Anyway, het wordt dus floppies formateren voor mij.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 08 februari 2002 09:39 schreef wildmedia het volgende:
Dat is nu precies waarom ik om ISO's vroeg. En dat ze illegaal zijn is natuurlijk onzin. Lunix distributies download je ook als ISO. Als de eigenaar van de rechten er maar toestemming voor geeft, in dit geval Apple dus.
Apple heeft nog altijd het copyright op die source, en ik weet ZEKER dat het niet toegestaan is de software te verspreiden, zelfs als Apple het zelf gratis weggeeft.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 09:41 schreef wildmedia het volgende:
Precies!
Anyway, het wordt dus floppies formateren voor mij.
Wel een gezeik hoor, al die diskettes. 't Zou makkelijker zijn als je aan een cdtje kunt komen. Maar moet je natuurlijk zelf weten.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij lees je het niet al te best. Ik kan al OS'en downloaden daar. Alleen ik heb ze graag als ISO. Van Apple zelf natuurlijk het liefst. Ik kan er niets mee zoals ze ze nu aanbieden.
Ja, via floppies das nu wel duidelijk.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 08 februari 2002 09:44 schreef wildmedia het volgende:
Volgens mij lees je het niet al te best. Ik kan al OS'en downloaden daar. Alleen ik heb ze graag als ISO. Van Apple zelf natuurlijk het liefst. Ik kan er niets mee zoals ze ze nu aanbieden.
Ja, via floppies das nu wel duidelijk.
Als jij een ISO wil (die Apple niet levert) dan moet iemand anders die voor jou maken: en DAT is illegaal. RTFA.

Verwijderd

Topicstarter
Ok jij je zin, illegaal, tjongejonge. Weet iemand die dan? :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op vrijdag 08 februari 2002 15:03 schreef chem het volgende:

[..]

Als jij een ISO wil (die Apple niet levert) dan moet iemand anders die voor jou maken: en DAT is illegaal. RTFA.
Dus: ik begrijp dat Apple wel een gratis cd kan leveren meet een oud OS erop (leuk idee voor microsoft trouwens), maar als ik die cd heb, mag ik er niet een kopietje van maken voor iemand anders. Beetje vreemd....

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Deze gaat dicht, aangezien het illegaal is.
Ik beraad mij nog over de consequenties.

[edit]
wildmedia, je hebt iets in je e-mail box liggen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.