Freehosting-klanten dreigen met gerechtelijke stappen

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Freehosting-klanten dreigen met gerechtelijke stappen

Klanten van Freehosting zijn de gebrekkige dienst van de hostingprovider nog altijd meer dan zat. Zij dreigen met gerechtelijke stappen.

Een groep gedupeerde klanten van Freehosting probeert de geleden schade door storingen in kaart te brengen. Freehosting weigerde eerder over te gaan tot het betalen van een schadevergoeding. Als het bedrijf blijft weigeren, onderneemt de actiegroep gerechtelijke stappen.

Aanleiding voor de schade-eis is een langdurige storing bij Freehosting eind april. Een aantal webmasters kon dagenlang niets aan hun site doen, met als gevolg derving aan inkomsten. Een groep van 60 gedupeerde webmasters eiste hierna schadevergoeding. Freehosting kwam hierna met een negatieve reactie.

Harro Wiersma van RRO.nl is een van de initiatiefnemers. "Freehosting weigert überhaupt een vergoeding te betalen omdat er sprake zou zijn van overmacht. Bovendien vinden ze de klachten van ons te vaag, ze willen zien wat de precieze schade is." Vandaar dat Wiersma de 60 webmasters heeft opgeroepen de geleden schade in kaart te brengen.

Hierna zal opnieuw een eis bij Freehosting worden neergelegd. Als de hostingdienst – vooral bekend van haar gratis diensten – opnieuw weigert of de zaak vertraagt, zullen gerechtelijke stappen worden ondernomen. Hiervoor is het kantoor i-Law in de arm genomen.

'Vaag onderbouwd'
Jan Kooman, directeur van Freehosting, wil niet zeggen of zijn bedrijf bereid is een vergoeding te betalen. Wel stelt hij dat de eisen 'zeer vaag onderbouwd' zijn. Verder ontkent Kooman dat Freehosting veel problemen heeft. "Het gaat om een hele kleine groep die de media opzoekt. Alle andere 19.900 klanten zijn overwegend positief."

Freehosting groeit volgens Kooman zeer hard, er komen honderden aanmeldingen per dag binnen. De hostingprovider heeft momenteel zo'n 20.000 klanten. Hoeveel hiervan gratis diensten afnemen, wil de directeur niet zeggen. Om alle groeistuipen het hoofd te bieden, gaat Freehosting over van Linux naar een Sun/Oracle-omgeving. Deze wordt momenteel geïmplementeerd.

Wiersma schat dat meer dan driekwart van de gedupeerde webmasters een betaald pakket afneemt. Na de ellende in april beloofde Freehosting beterschap. Wiersma merkt echter niets van verbeteringen. Sterker nog, het afgelopen weekend was het weer raak bij Freehosting en ondervond een aantal (commerciële) sites opnieuw problemen.

Chaos
Volgens Kooman is dit alles niets bijzonders: "Andere providers hebben hier ook geregeld last van." De schuld van de laatste storing legt hij bij een klant die misbruik zou maken van de mogelijkheid eigen scripts te draaien. "Hij probeerde honderdduizenden mailtjes te versturen, hierna werd uiteindelijk de FTP-poort afgesloten."

Ook in nieuwsgroepen wordt geklaagd: het zou bij 'F#ckhosting' een administratieve chaos zijn, de helpdesk wordt bemand door 'mislukte stagelopers die nog niet eens kunnen doorverbinden' en de servers zijn zeer onbetrouwbaar. Tot overmaat van ramp is er in het weekend niemand aanwezig om storingen te verhelpen. Kooman ontkent dit laatste niet. "We werken met man en macht om de helpdesk uit te breiden."

:( DAT WAS VOORSPELBAAR !!

Verwijderd

Behalve de lange registratie-tijd ben ik dik tevreden over mijn account bij Freehosting.nl..

• K-2SO
Het wordt allemaal nog veel leuker ...
Freehosting is namelijk EIGENAAR van ALLE 'gratis' aangeboden domein-namen ! :(
Leuk, als je site een beetje begint te lopen, kan je hem niet eens op je naam zetten.

EIKELS zijn het !

Verwijderd

Serum, wat zeik je nou?

_NIETS_ in deze wereld is gratis behalve het weer. Voor alles wat als 'gratis' wordt aangeboden is er een 'catch 22'.

Voor sommige dingen moet je je privacy verkopen (denk aan al die surf4money bedrijven), voor anderen raak je gebonden aan een bedrijf (Internet Explorer), en ga zo maar door.

Het meest dicht bij gratis is Open Source. Hoewel het gratis is in gebruik, zullen veel commerciele bedrijven die open source software ondersteunen er wel wat uit kunnen halen.

Denk dan eens aan FreeHosting. De services die ze aanbieden, hoe slecht ook van kwaliteit, kosten gewoon bakken met geld. Waarom denk je dat die hun services aanbieden? Omdat ze jou zo'n lieve jongen vinden? Nee, omdat ze geld willen verdienen natuurlijk. Als je niet bereid bent om dat te accepteren, dan moet je het ook niet doen.

Als jij zou houdt van gratis, waarom geef je dan niet je hele hebben en houden weg? Ik weet nog wel een paar goeie doelen.

• K-2SO
Ik zeik niet, ik probeer het gene wat jij nu zegt al een tijdje bij die gratis-freaks hier tevergeefs erin te duwen ...
Ik betaal gewoon voor m'n domeintjes, no problem.

Eerst lezen dan zeiken MrX ...

Verwijderd

Dat je laat weten dat ze de domeinnaam die jij wilt hebben zullen bezitten, dan is dat nuttige informatie, en je kan best uitleggen hoe dat lastig kan zijn. Maar de volgende opmerking dan ....
EIKELS zijn het !
Sorry hoor, maar dat is gewoon te triest. Zo'n beetje op het nivo van "... en ze hebben nog een plan om geld aan me te gaan verdienen ook! Wat onbeschoft, dat een bedrijf zomaar geld aan mij wil verdienen! Dat kan toch niet zomaar!"

Maar goed, ik laat het hier verder bij, heb geen zin in heen en weer geflame.

• K-2SO
Je voelt je wel interessant he X ?

Freehosting misleid mensen door ze het idee te geven dat ALLES gratis kan.
Maar ze vertellen NIEMAND dat het domeintje op naam van Freehosting komt te staan !
Waar komen anders al die vragen van tweakers vandaan !?

Als je het niet snapt kan je beter van de reply-knop afblijven. :(

Verwijderd

Uit http://www.freehosting.nl/faqhome.htm de volgende quote:
Wie is de eigenaar van de domeinnaam die ik bij u aanvraag?
U bent als aanvrager tevens de rechtmatige eigenaar van de domeinnaam, tenzij u als particulier de domeinnaam onder het licentiepakket aanvraagd.

Als ik mijn domeinnaam naar u wil verhuizen komen daar extra kosten bij kijken?
Nee, een verhuizing is geheel kosteloos.
Overigens is het niet gek dat je domeinnaam als particulier bezit wordt van Freehosting, want het kan namelijk niet anders.

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland http://www.nic.nl laat het registreren van domeinnamen door particulieren niet toe, alleen bedrijven, sticktingen en verenigingen kunnen dat nu nog doen. Daar komt wel verandering in, zie http://www.nic.nl/p02081999.html .

Tot die tijd zal een domein voor een particulier altijd door een bedrijf geregistreerd moeten worden, en die wordt daar automatisch eigenaar van.

• K-2SO
MrX: Dat hebben ze er inderdaad LATER bijgezet ! :(

Maar goed, even over je 'goede' bedrijfje,
en het gaat maar door:

Freehosting blundert met registratie domeinnamen

Door een grote blunder van Freehosting is webdesignbureau 2Design dagenlang overspoeld met woedende telefoontjes.

In de whois-database van SIDN stond bij vele duizenden door Freehosting geregistreerde domeinnamen het telefoonnummer van 2Design vermeld als administratief contact. Ongeveer anderhalve week lang werd ten onrechte gesuggereerd dat 2Design iets te maken had met sites als Kankerlijer.nl en Roxysextheater.nl.

Lars Runnenberg van 2Design is Freehosting inmiddels zat. "Wij kregen tientallen telefoontjes per dag van mensen die dachten dat wij een soort NameSpace waren. Domeinkapers dus. Roxy Sextheater dreigde ons zelfs voor de rechter te slepen omdat we hun domein zouden hebben gekaapt."

Dit alles omdat hostingbedrijf Freehosting een fout maakte bij het registreren van domeinnamen, zo stelt Runnenberg. Bij hoeveel namen ten onrechte het telefoonnummer van 2Design werd vermeld, is niet duidelijk. Runnenberg schat dat het om 'vele duizenden' gaat.

2Design klopte bij Freehosting aan om de fout te herstellen, maar deze gaven niet thuis. "Eerst ontkenden ze gewoon dat er iets bijzonders aan de hand was, daarna zeiden ze dat ze hun best zouden doen, maar toen gebeurde er niets." Uiteindelijk is de fout pas hedenochtend hersteld.

Het hostingbedrijf – inmiddels berucht om haar administratieve chaos - is hierbij echter opnieuw niet zorgvuldig te werk gegaan. Ook het domein 2design.nl staat namelijk ineens niet meer op naam van het designbureau, maar op naam van Freehosting. "Ik ben bang dat het hele verhaal weer opnieuw begint", verzucht Runnenberg, die doende is zijn site naar een andere provider te verhuizen. "Maar ook dat gaat niet zo eenvoudig, geloof ik. Ik ben er al een maand mee bezig."

Met dit laatste blijkt alle ellende te zijn begonnen.

Volgens Dingena Hazenberg van Freehosting ligt de schuld bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). "Wij zijn bezig geweest om het domein 2design.nl over te dragen. Hiervoor hebben we een overdrachtsopdracht aan de SIDN verzonden. Zij hebben vervolgens de fout gemaakt de wijziging door te voeren bij alle andere door ons geregistreerde sites." Volgens Hazenberg zou het om 'minder dan 50' sites gaan.

De SIDN is verbaasd over de uitleg van Freehosting. "Het lijkt me bijzonder sterk, alles is volledig geautomatiseerd. De gegevens van de eerste domeinnaam – in dit geval dus Freehosting.nl – moeten kloppen. Als daar een fout inzit, gaat het bij de andere domeinen ook fout," aldus de dienst Operationele Zaken van de SIDN. Het foute telefoonnummer zat dus al bij Freehosting.nl. De door Freehosting nieuw aangevraagde namen kregen zodoende dit foute nummer mee.

Een gewoon bedrijf inderdaad ... lang leve FREEHOSTING.NL !
MUWHAHAHAHAHAHAHAHAHA ! :+

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ach, de VS en Duitsland hebben AOL en wij hebben Freehosting.nl! :)

Naja, ik zeg maar zo... een echt goede hosting provider is echt niet gratis. Hoeft niet duur te zijn maar gratis is het nooit.

Nu moet ik zeggen dat ik van de kundigheid van de sales afdeling van Vuurwerk toch niet bijster te spreken was..

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• K-2SO
Inderdaad taz, mijn idee :)
Pagina: 1