De vraag is of de aarde echt wel zo sterk opwarmt door menselijke activiteiten. Natuurlijke variaties in zonne activiteit en bewegingen van het hele zonnestelsel kunnen volgens sommige astronomen meer dan 80% al verklaren.
En anderen zeggen weer van niet...
Ik zal echt de laatste zijn om hysterisch te doen over het broeikaseffect (ben een overtuigd tegenstander van verregaande CO2-reducties, en sta in discussies erover ook meestal aan de andere kant dan nu

), maar ik zou ook niet meteen zeggen dat het geen probleem is omdat volgens sommigen de recente opwarming natuurlijk te verklaren is (deze verklaring is in ieder geval niet "mainstream").
Het blijft een feit dat meer CO2 een hogere temperatuur betekent; of dit effect zo versterkt wordt door waterdamp e.d. dat de opwarming meerdere graden celsius wordt is natuurlijk wel te betwisten.
Maar goed, dit is natuurlijk allemaal een hele andere discussie. Zelfs als we het erover eens zijn dat het broeikaseffect waarschijnlijk niet zo erg wordt als vaak voorspeld, zal voor de meeste mensen CO2-uitstoot toch een belangrijk argument zijn. Als we toch de uitstoot terug moeten brengen kunnen we het net zo goed relatief goedkoop doen, en het ziet er toch wel naar uit dat de uitstoot teruggebracht gaat worden.
Vergeet verder de "gewone" luchtvervuiling niet, waaronder ook meer radioactiviteit dan de meeste kerncentrales ooit uit zullen stoten...
Je zal andere technieken moeten gebruiken. En dan nog zit je met het probleem dat als er (zoals in het artikel staat) voor misschien wel 200 jaar uranium in de zee zit je in die 200 jaar wel HEEL de oceaan door je winnings systeem zal moeten halen.
Die andere technieken worden ook inderdaad ontwikkeld; het is natuurlijk wel een stuk duurder dan uranium gewoon uit een mijn halen, maar de kosten van uranium zijn toch al heel klein in vergelijking met de rest van het opwekken van energie.
http://www.jaeri.go.jp/english/ff/ff43/topics.html
Mijn bronnen zeggen dat de hoeveelheid uranium in zeewater veel groter is (je moet ook bijv. aanvoer van rivieren meerekenen):
How much uranium is there in seawater?
Seawater contains 3.3x10^(-9) (3.3 parts per billion) of uranium, so the 1.4x10^18 tonne of seawater contains 4.6x10^9 tonne of uranium. All the world's electricity usage, 650GWe could therefore be supplied by the uranium in seawater for 7 million years.
However, rivers bring more uranium into the sea all the time, in fact 3.2x10^4 tonne per year.
Cohen calculates that we could take 16,000 tonne per year of uranium from seawater, which would supply 25 times the world's present electricity usage and twice the world's present total energy consumption. He argues that given the geological cycles of erosion, subduction and uplift, the supply would last for 5 billion years with a withdrawal rate of 6,500 tonne per year. The crust contains 6.5x10^13 tonne of uranium.
De oceaan en de kweekreactoren leveren nog voor een paar eeuwen.
Kweekreactoren leveren potentieel uiteindelijk meer dan 100 keer zo veel energie, toch? Hoeveelheid U-235 is toch maar 0,7% van het U, en U-238 de rest? Dan is het toch veel meer dan "een paar eeuwen"?
Trouwens: met de geschatte kosten voor uranium-extractie meegerekend is kernenergie nog steeds een stuk goedkoper dan bijv. zonnenenergie, omdat de prijs van het uranium zelf maar zo weinig bijdraagt (en haast niks met kweekreactoren).
Je kan er niet van uit gaan dat mensen over 1000-2000 jaar nog precies weten wat wij nu weten en waar we onze rommel opslaan.
Ah kom...ten eerste is het afval dan al haast niet radioactief meer, ten tweede lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat er mensen over 1000-2000 nog echt last hebben van zulke problemen. En het is volgens mij de bedoeling dat in die 1000-2000 jaar de opslagplaatsen nog niet gaan lekken. En de kans bestaat wel dat ze niet meer weten waar het ligt (holbewoners na WO 3

), maar die is waarschijnlijk ook niet enorm groot (of enorm klein).
En als er dan iets fout gaat: wat dan nog. Dan krijgen er misschien 10 post-WO3-holbewoners in de woestijn kanker, in plaats van dat ze worden opgegeten door de wilde dieren