Toon posts:

LED probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu switches voor CCFL's en fans zitten , allen met een LED om aan tegeven of ie aan staat , zijn allen groene leds.Maar de led die op de CCFL switch zit die begint groen en wordt langzaam donker oranje.Weet iemand waar dit aan kan liggen???

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

Op donderdag 07 februari 2002 23:48 schreef DeathRow het volgende:
Ik heb nu switches voor CCFL's en fans zitten , allen met een LED om aan tegeven of ie aan staat , zijn allen groene leds.Maar de led die op de CCFL switch zit die begint groen en wordt langzaam donker oranje.Weet iemand waar dit aan kan liggen???
voltage of weerstand probleempje , heb je een multimeter

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:18
lijkt me dat je iets teveel vermogen door je led jaagt.

een grotere weerstand ervoor zal het wel oplossen.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 17:11
Huh? Erg vaag ... :?

't Zijn geen 2 kleuren LED's hè? (waarbij oranje dan 'n bepaalde betekenis zou hebben ofzo).

Nou ... euh, kan me hooguit indenken dat ie teveel of te weinig spanning krijgt na verloop van tijd ofzo ...

• Wouter!
Op donderdag 07 februari 2002 23:50 schreef the12be het volgende:
lijkt me dat je iets teveel vermogen door je led jaagt.

een grotere weerstand ervoor zal het wel oplossen.
Daar wordt ie toch niet oranje van?? Hooguit veller groen ... hmm, misschien "lijkt" het oranje dan ...

Verwijderd

Dat betekend dat de led's teveel stroom krijgen, ik weet niet tot hoeveel volt die leds bestendig zijn die jij gebruikt maar het is in ieder geval niet gezond als ze verkleuren ,mischien helpt een weerstandje ;)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

Op donderdag 07 februari 2002 23:51 schreef ThaWout het volgende:

[..]

Daar wordt ie toch niet oranje van?? Hooguit veller groen ... hmm, misschien "lijkt" het oranje dan ...
jawel tis eigenlijk gewoon wit licht met een groen omhulsel , als je er dan een te grote spanning opzet gaat ie feller wit licht branden en heeft zn groen omhulsel weing nut meer

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:18
kan wel hoor, word het ledje ook warm/heet?

mijn geele ledjes waren ook oranje voordat ze begonnen te stinken |:(

Verwijderd

Topicstarter
Hij is gewoon aan een switch gekoppeld en die schakelt CCFL aan :

-------[xxxxxxCCFLxxxxxxxx]--------
| |
| |
| | -
| ---
| 0 ledje
| ---
| | +
| |
| |
---------------[switch]------------
/\
/ \
(sorry voor crapy plaatje)

En een weerstand zit er niet op nu.Maar gekke is dat bij mijn fans die ook 12V zijn, net als CCFL ze niet verlkeuren :S

• Wouter!
Op donderdag 07 februari 2002 23:53 schreef talin het volgende:

[..]

jawel tis eigenlijk gewoon wit licht met een groen omhulsel , als je er dan een te grote spanning opzet gaat ie feller wit licht branden en heeft zn groen omhulsel weing nut meer
Ligt er ook nog aan of het transparante kleur-LED's zijn of dat ze al gekleurd zijn ... lijkt me tenminste

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 23:55 schreef DeathRow het volgende:
Hij is gewoon aan een switch gekoppeld en die schakelt CCFL aan :

-------[xxxxxxCCFLxxxxxxxx]--------
| |
| |
| | -
| ---
| 0 ledje
| ---
| | +
| |
| |
---------------[switch]------------
/\
/ \
(sorry voor crapy plaatje)

En een weerstand zit er niet op nu.Maar gekke is dat bij mijn fans die ook 12V zijn, net als CCFL ze niet verlkeuren :S
:o
LOL :+ :D
Jij bent zeker de leukste thuis :+
Sorry maar ik heb me rot gelachen.
er is z`n mooie site waar alles goed uitgelegt wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/12Volt_single_switch_1led.jpg
http://www.betuwe.net/~bcs/mod/baybus.html
Verder is er nog een site die Fred`s Baybus ofzo iets heet.

Verwijderd

Topicstarter
Was voor mij de eerste keer, en begreep van iemand die ze ook had zitten dat een weerstand niet nodig was want ze fan gebruikte genoeg stroom zodat dat niet schadelijk kon zijn.Niet dus |:(.
Nou dan maar nieuwe ledjes halen en weestandjes erbij :)

btw thanx larry

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 03:09 schreef DeathRow het volgende:
Was voor mij de eerste keer, en begreep van iemand die ze ook had zitten dat een weerstand niet nodig was want ze fan gebruikte genoeg stroom zodat dat niet schadelijk kon zijn.Niet dus |:(.
Nou dan maar nieuwe ledjes halen en weestandjes erbij :)

btw thanx larry
Yep, weerstandjes dien wonderen, en niet in de schakeling die jij zelf nu gebruikt opnemen hè.
Volg de schakeing van mijn vorige post!
En je Baybus zal zegen Vieren ;)
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, blijf deze topic nog wel even bekijken of er nog wat geschreven wordt..

Verwijderd

Door een led hoort een stroom te vloeien van ongeveer 20 tot 25 mA. Met behulp van de wet van Ohm kun je berekenen dat bij 12V een serieweerstand van circa 470 Ohm nodig is om dat te bereiken. Als de stroom te groot wordt, brandt hij eerst feller en daarna gaat het licht voorgoed uit.
Pagina: 1