Toon posts:

[Phase Change 2] Nieuwe pics warmtewisselaar

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Update: nieuwe plaatjes.

De verdamperspiraal en PVC deksel, schuin van boven:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_spiral_topview.jpg

Verdamperspiraal+deksel, van onderen bekeken:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_spiral_bottomview.jpg

Provisorisch in elkaar geschroefde verdamper:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_mounted_topview.jpg

De pomp (Sicce Idra) komt in het midden van de spiraal te hangen. De buitenkant van de spiraal word voorzien van plastic strips zodat de spiraal zelf het PVC niet raakt.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

very nice :9~ (as always)

iStockphoto

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

zeer mooi werk ik volg et al een tijdje , maar nu een vraagje waar haal je die tijd ervoor vandaan ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Topicstarter
Zo af en toe een paar uurtjes.... Vandaag ongeveer 2 uurtjes eraan gewerkt.

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 16:50

Unagi

Always aware...

Mooi werk :) btw, hoeveel fsb trekt jouw Mushkin?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ziet er goed uit DaBit!
En ga voor al door ook al wil het niet altijd even goed gaan.

veel succes!

Verwijderd

Machtig...

• MaNDaRK
  • Laatst online: 21-08 18:38
:9~

Kan niets anders zeggen....

Oja toch 1 ding ;) Houw ons op de hoogte! :P

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
DaBit, waarom zuig je het gekoelde water niet van onderuit het reservoir? Daar zit toch het koudste water? Of zie ik het verkeerd en doe je dat wel? (of maakt dat te weinig uit?)

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 15:12
Very nice! :)

Verwijderd

Gaat weer de goeie kant op DABIT !

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11
Op vrijdag 08 februari 2002 09:30 schreef obsidian het volgende:
DaBit, waarom zuig je het gekoelde water niet van onderuit het reservoir? Daar zit toch het koudste water? Of zie ik het verkeerd en doe je dat wel? (of maakt dat te weinig uit?)
Heeft gelijk, zorg ervoor dat water zolang mogelijk contact heeft met koelspiraal.
Of heeft die pomp een aanzuiging aan de onderkant? Dan heb ik niks gezegd.

Suuk6

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ziet er netjes uit! Ik kan niet wachten tot 'ie het doet (jij waarschijnlijk ook niet!)

Dato DUO synth voor twee

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 februari 2002 10:12 schreef Cryolite het volgende:

[..]

Heeft gelijk, zorg ervoor dat water zolang mogelijk contact heeft met koelspiraal.
Of heeft die pomp een aanzuiging aan de onderkant? Dan heb ik niks gezegd.

Suuk6
In dat geval heb ik ook niks gezegd. :)

• Mandarkx
  • Laatst online: 11-05-2022

Mandarkx

Pinky and the Brain HQ

Prachtig project, ben benieuwd hoe koel je de proc. gaat krijgen.

Tomorrow whe going to take-over the world, Pinky!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 09:30 schreef obsidian het volgende:
De pomp komt onder in de spiraal te hangen, dus de aanzuigpijp zal een cm of 5 van de bodem af zitten.

De pomp word de Idra (1200L/uur), of mijn huidige Nova (800L/uur). Een reden om voor de Nova te kiezen is de geringere warmteproductie. Die Idra dumpt ook weer 25 nutteloze wattjes in het water. Da's 30% van wat een CPU produceert. De Nova produceert maar 10W, en voldoet prima in mijn huidige waterkoeling. Beide pompen passen in de spiraal, overigens.

De pomp word pas gemonteerd als de koelleidingen eraan vast gesoldeerd zijn. Plastic en warmte gaat nog steeds niet goed.

Het zal duidelijk zijn dat ik de pomp gewoon laat draaien als de vloeistof koud is. Op die manier kan de motor zichzelf nog een beetje warm houden. De vloeistoftemperatuur van -15 .. -20 valt behoorlijk buiten de specs van de pomp.

Ik kwam bij het solderen van de koelspiraal in het koperen plaatje toch weer brandervermogen tekort :(

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hey.. Is dat je oude reservoir?!
(Of lijkt hij daar heel sterk op)..

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 februari 2002 10:46 schreef DaBit het volgende:

[..]

De pomp komt onder in de spiraal te hangen, dus de aanzuigpijp zal een cm of 5 van de bodem af zitten.

De pomp word de Idra (1200L/uur), of mijn huidige Nova (800L/uur). Een reden om voor de Nova te kiezen is de geringere warmteproductie. Die Idra dumpt ook weer 25 nutteloze wattjes in het water. Da's 30% van wat een CPU produceert. De Nova produceert maar 10W, en voldoet prima in mijn huidige waterkoeling. Beide pompen passen in de spiraal, overigens.

De pomp word pas gemonteerd als de koelleidingen eraan vast gesoldeerd zijn. Plastic en warmte gaat nog steeds niet goed.

Het zal duidelijk zijn dat ik de pomp gewoon laat draaien als de vloeistof koud is. Op die manier kan de motor zichzelf nog een beetje warm houden. De vloeistoftemperatuur van -15 .. -20 valt behoorlijk buiten de specs van de pomp.

Ik kwam bij het solderen van de koelspiraal in het koperen plaatje toch weer brandervermogen tekort :(
Is het dan niet een idee om je pomp buiten het reservoir te doen? Zo heeft je pomp geen problemen met het erg koude water (pompen mogen toch wel gewoon erg koud water pompen, maar er niet in hangen toch?) en je pomp warmt het water niet op. Of heeft een inline pomp andere nadelen?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Zit er zoals altijd weer :9~ uit. Keep up the good work :)
Op vrijdag 08 februari 2002 10:49 schreef obsidian het volgende:

[..]

Is het dan niet een idee om je pomp buiten het reservoir te doen? Zo heeft je pomp geen problemen met het erg koude water (pompen mogen toch wel gewoon erg koud water pompen, maar er niet in hangen toch?) en je pomp warmt het water niet op. Of heeft een inline pomp andere nadelen?
Volgens mij staat in zijn vorige topic beschreven dat er wat problemen waren met het inline systeem, of heb ik het mis Dabit?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 10:46 schreef Twynn het volgende:
Hey.. Is dat je oude reservoir?!
(Of lijkt hij daar heel sterk op)..
Nope, is niet mijn oude reservoir. Hij lijkt er wel heel sterk op, dat klopt. De diameter van dit reservoir is 125mm, van het oude 110mm, en dit reservoir is hoger.
Op vrijdag 08 februari 2002 10:49 schreef obsidian het volgende:

Ik vind inline lastig om mee te werken. Het is lastig om de lucht eruit te krijgen (zeker met die stroperige koelvloeistof: daar blijven kleine belletjes gewoon in zitten), de pomp maakt meer herrie, en het vullen en aftappen is lastiger. Plus: ik merk dat de pompcapaciteit in een inline systeem veel minder is dan wanneer de pomp in een reservoir hangt, en daar ook de vloeistof aanzuigt. Vraag me niet waarom, maar het is zo. Met de Sicce pompjes dan, misschien hebben andere pompen daar geen last van.

Ik kan alsnog de pomp erbuiten hangen als ik wil. Het reservoir is straks luchtdicht, dus als ik er door het ene pijpje vloeistof inpomp, dan komt het er door het andere pijpje uit.

Verwijderd

Damm dat ziet er al weer goed uit :9~ ... en veelbelovend gezien je vorige warmte wisselaar :) daar kunne we maar 1 ding aan toevoegen ....

Keep Up Tha Good Work :P

• Bestiole
  • Niet online
Ik kan alsnog de pomp erbuiten hangen als ik wil. Het reservoir is straks luchtdicht, dus als ik er door het ene pijpje vloeistof inpomp, dan komt het er door het andere pijpje uit.
Erbuiten hangen in een ander reservoir dan ?
Als je ze dan ook na al je gekoelde onderdelen (cpu ed) in het systeem plaatst, zal de koelvloeistof nog het minst koud zijn... maar daar had je al aangedacht natuurlijk >:)

Zeg die l/h waarden die zijn vermoed ik voor water, enig idee wat dat geeft met de koelvloeistof die jij gaat gebruiken :?

Me, myself & I

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 11:45 schreef Bestiole het volgende:
Erbuiten hangen in een ander reservoir dan ?
Als je ze dan ook na al je gekoelde onderdelen (cpu ed) in het systeem plaatst, zal de koelvloeistof nog het minst koud zijn... maar daar had je al aangedacht natuurlijk >:)
Nee, dan die gewoon inline. Maar ik wil eens kijken wat die pomp gewoon in het reservoir doet. Ik wil die pomp eigenlijk continu laten draaien, en dan maakt-ie minder herrie in het reservoir dan erbuiten.

Eventueel gebruik ik beide pompen: de Nova in het reservoir, en de Idra inline. Dan heb ik niet de problemen van een inline pomp die lucht slaat, en niet de hitte van de Idra, maar heb ik wel de extra drukopbouw die ik goed kan gebruiken. Agja, eerst maar eens 1 pomp, en eventueel een 2e toevoegen. Ik heb ze toch beide liggen.
Zeg die l/h waarden die zijn vermoed ik voor water, enig idee wat dat geeft met de koelvloeistof die jij gaat gebruiken :?
Met Shell Glycocool/water op -15 haalt de Idra nog geen 300L/uur (gemeten). Als ik ooit methanol binnenkrijg (staat ook pas meer dan een maand in bestelling :( ), dan zal dit verbeteren tot (geschat) 600-800L/uur @ -18 met een 25/70/5 methanol/water/WW mengsel.

Ik heb trouwens ook niet het idee dat de Idra zo gek veel meer water verpompt door een heel systeem dan de Nova. Los produceert die Idra een flinke berg water, maar met een paar meter slang en een waterblok eraan? Volgens mij scheelt het niet zoveel.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

bruut >:) >:)

Keep it going DaBit!!! suc6 met alles

btw: hoest me je arm?

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Bestiole
  • Niet online
Reuze interessant... meestal bij jouw topics trouwens :)

Als je enkel inline gaat, kan je altijd een grote luchtbellenvanger maken... maar tja dan heb je weer te weinig performance.

Heb je die 0.7 mm koper buis nu al gevonden ???

Me, myself & I

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Ziet er weer masterlijk mooi uit! Keep up the good work!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 16:30 schreef Voodoo_man het volgende:
btw: hoest me je arm?
Goed. Ik moet nog geen gekke dingen ermee doen (hmmz. Carnaval<->geen gekke dingen doen. Onmogelijke combinatie), maar ik kan 'm tenminste weer gewoon gebruiken om dingen vast te houden enzo.
Op vrijdag 08 februari 2002 17:01 schreef Bestiole het volgende:
Reuze interessant... meestal bij jouw topics trouwens :)

Als je enkel inline gaat, kan je altijd een grote luchtbellenvanger maken... maar tja dan heb je weer te weinig performance.
Hmm, zo simpel is dat niet, ben ik achter gekomen. De T-stuk methode werkt niet goed (met koelvloeistof, that is), en mijn brouwsel van 22mm pijp werkt ook maar heel matig. De luchtbellen blijven circuleren door de relatief hoge viscositeit van de vloeistof.
Heb je die 0.7 mm koper buis nu al gevonden ???
Iets wat erop lijkt wel ja. In ieder geval bruikbaar.

• ice-T106
  • Laatst online: 19:14
Heb je nou nog geen methanol, zal ik kijken of ik wat voor je kan regelen? Mijn vader werkt namelijk op een chemische fabriek.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
LOL ga je Paul (zn pa eigelijk) nou nog eens je sys laten vullen :?
ooh enuh t ziet er weer cute uit ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/images/worshippy.gif Ik denk dat dit heel erg fijn gaat worden, houd ons op de hoogte aub..

Verwijderd

Damn, if I only had the time, money and the balls.

Ziet er weer goed uit allemaal. Als t en beetje meezit kan ik een oude koeler van de melkboer krijgen (werk ik). Die werkte nog wel. Maar ik wil eerst een nieuwe mobo en processor, voor t geval ik deze mol. En nog ff wachten op de belastingteruggaaf van 2001 natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 19:09 schreef ice-T het volgende:
Heb je nou nog geen methanol, zal ik kijken of ik wat voor je kan regelen? Mijn vader werkt namelijk op een chemische fabriek.
Graag. anderhalf tot twee liter is genoeg. Chemisch zuiver hoeft niet.
Op vrijdag 08 februari 2002 20:46 schreef ernst het volgende:
LOL ga je Paul (zn pa eigelijk) nou nog eens je sys laten vullen :?
ooh enuh t ziet er weer cute uit ;)
Yup, over een week of 3. Ik probeer alles zelf zo ver mogelijk af te krijgen, maar voor het vullen heb ik toch iemand nodig met licentie, want dat mag en kan ik niet zelf.
Op vrijdag 08 februari 2002 21:02 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Damn, if I only had the time, money and the balls.
Money: heb je niet zoveel van nodig: het meeste spul valt goedkoop op de kop te tikken.
Time: yup, er gaat veel tijd inzitten. 't is bij mij een uurtje hier, een uurtje daar. Daarom gaat 't ook zo langzaam.
Balls: Die heb je er twee, en dus net zoveel als ik. :P

Mensen, ik ga een nieuw topic openen voor de nieuwe plaatjes, anders word het zo zwaar voor modemers (zoals ik :) )

Verwijderd

JOEPIE!!!

/me is blij!
/me kan weer fototjes kijken!

:P :9

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 15:39 schreef Allanzoet het volgende:
JOEPIE!!!

/me is blij!
/me kan weer fototjes kijken!

:P :9
Dabit: je kan bij de bovenkant (dus dat plastic dopje waar die buizen uit komen)die gaatjes in smeren met sillicone kit werkt perfect *D

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 17:00 schreef mast3r het volgende:
Dabit: je kan bij de bovenkant (dus dat plastic dopje waar die buizen uit komen)die gaatjes in smeren met sillicone kit werkt perfect *D
Ik haat siliconenkit. Het spul tast koper aan en het laat los van PVC op den duur. De plekken waar ooit siliconenkit op gezeten heeft moet je vervolgens belachelijk goed schoonmaken, anders krijg je er van z'n levensdagen niets anders meer op verlijmd.

Siliconenkit is bruikbaar om een wastafel af te smeren, en daar houd het ook op.

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

pfffffffff ik snap nog STEEDS geen zak van phase change, i only know that dabit is very 1337 bezig :D pfff ooit zal ik ook phase change gaan :) maar eerst maar eens kloten met peltiers :P

keep up da good work man :)

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 17:00 schreef mast3r iets wat ik niet snap:

[..]

waarom quote je mijn bericht als je er niks over zegt? :?als je het tegen dabit hebt quote zijn bericht dan ofzo.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:28
Mooie buis hoor. Ik wil ook nog een warmtewisselaar maken, maar weet niet echt hoe.
Maar gebruik je ook dingen uit een vriezer?? (compressor enzo)?

Verwijderd

Topicstarter
Yup, het pijpwerk is standaard voor diepvriesspul, en de compressor is ook een diepvriescompressor.

Verwijderd

Hoi Bart,

Die cappilary tube hebben we niet in koper en die 1/4 ook niet, al komt die 7/9mm wel dicht in de buurt.

Vet,loc-tite en die 7/9mm zijn onderweg :Y)

Mvgr, Martin.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 18:54 schreef M_G_ het volgende:
Hoi Bart,

Die cappilary tube hebben we niet in koper en die 1/4 ook niet, al komt die 7/9mm wel dicht in de buurt.
1/4" had ik al, maar dat wist je. Capillair inmiddels ook.
Vet,loc-tite en die 7/9mm zijn onderweg :Y)

Mvgr, Martin.
Mooi! Die zie ik na de carnaval wel verschijnen :)
Pagina: 1