Toon posts:

CPU koeler sneller laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst een standaard heatsink met een 60*60 koelertje op mijn CPU en die draaide ongv. 5200 toeren. Nu heb ik die vervangen door een Alpha 8045 met een 80*80 koeler. Nu zei die gast in de winkel van: "die fan wat er bij hoort draait ongv. 6000 toeren".
Maar hoe krijg je dat geregeld? Nu draait het ding op 2900 toeren (koelt nog goed trouwens met 37 grC), maar dat moet je toch ergens kunnen aangeven in de BIOS. :?

(Fan is een Thermaltake en loopt op 12v)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Check de site van Delta even, misschien hebben die dingen een andere divider ?

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Wat is in godsnaam het probleem als die goed genoeg koelt, waarom zou je je fan sneller willen laten draaien en dus meer herrie laten maken als het nu ook al goed gaat :?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 22:42 schreef DeadPool het volgende:
Wat is in godsnaam het probleem als die goed genoeg koelt, waarom zou je je fan sneller willen laten draaien en dus meer herrie laten maken als het nu ook al goed gaat :?
Niets...maar ik wil gewoon kijken hoe goed het ding koelt op 5000-6000 toeren.

Verwijderd

Tsjah, das een Delta FFB-80HP. Zo'n 30 Euro kosttie, en je hebt meteen de Schiphol Bulderbaan in huis.. ;)

Overigens kun je in Nederland alleen de 5700 toeren vinden, er is er nog eentje met meer herrie en lucht ..

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
ik zou hem ook lekker zo laten lopen je hebt een nette temp en ja als je hem lager wil dan heb je een vreselijk geluid. het is net wat je wilt :)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 22:42 schreef XTerm89D het volgende:
Dit is een grap, tenminste dat hoop ik voor je... >:)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

80*80 koeler thermaltake , zit die op de Alpha?
(niet erg duidelijk uit je verhaal, zie overige reacties)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Sowieso kun je dat ding niet 'gewoon' sneller laten lopen..

Ik neem aan dat je fan gewoon 12V krijgt, en bij die 12V maakt hij een bepaald toerental.. In jouw geval dus 2900..
Je zou het voltage moeten verhogen wil je meer toeren krijgen, maar daar is de fan dus niet op gemaakt..
(Waarschijnlijk heeft de verkoper je gewoon verkeerde informatie gegeven!)

Verwijderd

Het klopt wel hoor Twynn, standaard zit er de FFB80SHE op. Die is 5700 toeren..

(:+ of is nu de EHE sneller hah )

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 08 februari 2002 14:12 schreef Hooi het volgende:
Het klopt wel hoor Twynn, standaard zit er de FFB80SHE op. Die is 5700 toeren..

(:+ of is nu de EHE sneller hah )
Ehm, het ging nu toch over die 80x80mm fan van Thermaltake?
En volgens mij is het normaal dat zo'n 80x80 (die normaal als casefan wordt gebruikt) niet zo'n hoog toerental heeft..

Of zie ik het nu verkeerd? :?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 07 februari 2002 22:42 schreef XTerm89D het volgende:
ja hoor, soort van multiplier maar dan voor fans :Z |:(

iStockphoto

• Interstice
  • Laatst online: 11-08 22:56

Interstice

Hallo?

Wat volgens mij ook nog zou kunnen is dat de puls die je fan geeft niet klopt. Ik geloof dat ie bij iedere zoveel omwentelingen een puls geeft naar je mobo. De software leest die pulsen uit en geeft dan op basis daarvan het aantal omwentelingen aan.

VOlgens mij kan het zo zijn dat ie 1 ipv twee pulses geeft en dat ie daarom maar 2900 aangeeft. Dat zou betekenen dat ie in werkelijkheid dus wel bijna de volle 6000 toeren haalt.

Ik geloof dat ik hetzelfde probleem heb met mijn casefan heb die maar 2500 toeren aangeeft.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Waar vind je een Alpha 8045 met Thermaltake 80 mm fan? :? Ben ik nog nooit tegengekomen. En dan nog, er zijn maar een paar fans waarbij je het toerental kan regelen, en dat gaat dan via een potmetertje in de fan zelf, nooit via de BIOS, die staat hier helemaal buiten. Enermax maakt van die fans, voor de rest bestaan er volgens mij alleen die Zalman Fanmates.
Pagina: 1