PDF naar EPS; is het illegaal?

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
omdat pdf eigenlijk een beveiligd bestand is, waar je bepaalde logo niet uit kan halen

maar ik heb een manier gevonden om ze weer om te zetten naar eps (tenminste het meeste kom er weer goed uit)

ik heb wel gehoord van pdf2ps tools maar dat heb ik niet gebruikt

een reclamebureau geeft mij ook meestal een pdf als die wat ontworpen heeft, die willen bijv. niet dat ik dat kan gebruiken maar toch kan ik het nu perfect in illustrator gebruiken, mijn vraag; is het illegaal (en uniek?)

kijken of dit een intresting topic word *D

Verwijderd

Ik kan me niet goed voorstellen dat het niet is toegestaan met eigengefabriceerde PDF'jes, maar ik neem aan dat je het voor andere doeleinden wilt gebruiken.

Ik denk dat zolang je niet aan gecopyrighte dingen gaat zitten, dat het allemaal wel meevalt. Maar meestel zit er op PDF'jes _juist_ copyright :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:05

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Adobe's portable document format is an sich geen beveiligd format:
de specifications worden gepubliceerd http://partners.adobe.com:80/asn/developer/technotes/acrobatpdf.html

er zijn meerdere tools (legaal) aanwezig om pdf-files te modificeren, te creeren, te transformeren.
Ghostscript is hierin zeer sterk (open source postscript en pdf-engine)

of het hergebruik van bestanden uit een PDF (il)legaal is ligt altijd aan de geclaimde rechten hierop, en niet zozeer aan de bescherming van het docformat (ook het rippen van een logo uit een html-page is illegaal)

vereiste hiervoor is altijd dat het document een copyright claim bevat danwel een directe verwijzing hiernaartoe, is dit afwezig mag je concluderen dat hergebruik is toegestaan.
let enkel op dat voor specifieke afbeeldingen de rechten bij derden kunnen liggen.

wat misschien een goede aanvulling is voor de discussie:
waarom en waarvoor dien je PDF te gebruiken.

er is ook veel kritiek op de huidige toepassingen van PDF, specicifek ook omdat adobe zelf in de marketing nogal kwakzalver-mentaliteit displayed ("PDF, the cure for all your publishing-pains", oftewel de bewering dat PDF ook geschikt is als alternatief voor HTML)

PDF toepassen voor via scherm leesbare documenten lijkt me af te raden, eerlijk gezegd prefereer ik dan zelfs nog eerder Word .docs dan log en onhandige PDF-files

(hoop dat deze toevoeging niet teveel offtopic is)
links naar critici van PDF:
http://www.complang.tuwien.ac.at/anton/why-not-pdf.html
http://www.useit.com/alertbox/20010610.html (ons jakobje ;))

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Het omzetten van PDF naar EPS is natuurlijk niet illegaal, net als omzetten van wav naar mp3 ook niet illegaal is. Het gebruik van copyrighted material voor doeleinde waar je niet toe gerechtigd bent is wel illegaal, en dat staat los van het bestandsformaat.

PDF is btw idd niet handig als webformaat oid, het is vooral leuk (waar ik dan veel van gezien heb) om bijv als design bureau de folder die je mooi ge-dtp-d hebt in Xpress ofzo compact naar je client te kunnen sturen zodat ze psies kunnen zien hoe het eruit ziet voor je het naar de drukker stuurt, je hoeft dan niet steeds prints naar de client te sturen en de client kan ook niet het document gaan verfukken.