Toon posts:

[CO] hoeveel ohm potmeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal, ik ben bezig met mijn enermax fans. Ik heb er 2 inzitten, en die standaard potmetertjes erop zuigen. Nu loopt er al een ander topic hierover, waarin staat dat er een 22 KOhm potmeter ter vervanging gebruikt kan worden. Ik heb er nu een 25 Kohm tussenzitten. Hij werkt in principe goed, alleen kan ik het toerental niet lager krijgen dan 1950 rpm, terwijl ik em met de standaard potmeter tot 1000 rpm kreeg.

Nu mijn vraag na dit saaie verhaal, wat voor potmeter moet ik nu hebben om em nog langzamer te laten lopen, maar nog wel die maximum van 3500 rpm te behouden, dus niet dat het bereik 1000 rpm - 2000 rom wordt? Hoe sterk moet ie zijn?

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 20:40
Je hebt die potmeters van jou zeker parallel staan ? ik gebruik een potmeter serieel staan met mijn koeler en kan hem bijna stilzetten. Ik gebruik een 100 ohms 2 watt potmeter.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 21:38 schreef LG_Greenman het volgende:
Je hebt die potmeters van jou zeker parallel staan ? ik gebruik een potmeter serieel staan met mijn koeler en kan hem bijna stilzetten. Ik gebruik een 100 ohms 2 watt potmeter.
Yop. Let erop dat je een lineaire koopt, anders is het afregelen erg lastig.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:32
Ooit van een spanningsdeler gehoord?
alles variabel, van volle poele tot helemaal stil.
schema:
code:
1
2
3
4
5
6
-------+ _---------
|            |
|   |------|    |
---A|var.w.|C-----|
    |--|---|    |
    B|----[fan]-|

Hier maakt het niet uit wat voor waarde je potmeter heeft, hij moet echter wel sterk zijn (2W ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
helemaal stilzetten is voor mij niet nodig, ik wil gewoon graag het bereik hebben die ik met de vorige potmeter ook had. De reden dat ik die vorige potmeter wil vervangen, is omdat ik die potmeters wil gaan verwerken in me frontpaneel, een soort fanbus dus. maar die standaard potmeters zijn erg lastig om ergens in vast te maken, en moeten versteld worden met een schroevendraaier, niet handid dus :?

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op donderdag 07 februari 2002 21:53 schreef Fauna het volgende:
Ooit van een spanningsdeler gehoord?
alles variabel, van volle poele tot helemaal stil.
schema:
code:
1
2
3
4
5
6
-------+ _---------
|            |
|   |------|    |
---A|var.w.|C-----|
    |--|---|    |
    B|----[fan]-|

Hier maakt het niet uit wat voor waarde je potmeter heeft, hij moet echter wel sterk zijn (2W ofzo)
Het gaat erom dat het werkt. Je kunt ook een PWM aansturen om een hoog rendement te halen. Je kunt met een transistor werken. Maar een pottie in serie kan ook.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 22:32 schreef roedie het volgende:

[..]

Het gaat erom dat het werkt. Je kunt ook een PWM aansturen om een hoog rendement te halen. Je kunt met een transistor werken. Maar een pottie in serie kan ook.
Vraagje. Je hebt C op massa aangesloten. Op deze manier staat voortdurend (in totaal) 12V over de weerstand, waardoor volgens mij zowel je potmeter als je voeding onnodig belast wordt. Is het niet beter om C te ontkoppelen? :)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 21:56 schreef skyrolfer het volgende:
helemaal stilzetten is voor mij niet nodig, ik wil gewoon graag het bereik hebben die ik met de vorige potmeter ook had. De reden dat ik die vorige potmeter wil vervangen, is omdat ik die potmeters wil gaan verwerken in me frontpaneel, een soort fanbus dus. maar die standaard potmeters zijn erg lastig om ergens in vast te maken, en moeten versteld worden met een schroevendraaier, niet handid dus :?
Als je fan stilvalt (of niet op gang komt) door een te lage spanning, gaat ie de spanning die erover staat in warmte omzetten i.p.v. bewegingsenergie. 3 x raden wat kan gebeuren (tenzij ie natuurlijk elektronisch beveiligd is). >:) De waarde van de potmeter mag dus niet te groot zijn.

edit:

Euhhh... wait a minute. Jij praat over een 22 kohm weerstand. Dan praat je dus over een spanningsregelaar waarvan je een instelpotmeter gaat vervangen. Met andere woorden mijn gezever gaat nergens over. :)
Pagina: 1