Toon posts:

[thuisnetwerk] server-vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil/ga het thuisnetwerk hier uitbreiden. het bestaat nu nog uit 2 pc's met een crosscable. er komt nu nog een laptop bij en nu heb ik ook nog een oude computer die ik wil laten dienen als server. maar welk os kan ik er het ebste op installeren (aangezien het maar een cyrix p166+ met 80 mbram en 2 gig aan hdd) ik d8 zelf aan win2k (omdat de rest dat ook draaid en ik nog nooit met linux heb gewerkt) de server moet mxstream gaan delen en misshcien wat ftp ed.. draaien. kan dit en gaat dat werken om daar win2k op te laten draaien of krijg ik dan verlies van mijn i-netsnelheid.

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:04

Robert

You have your answer..

win2k is wel beetje hoog gegrepen voor zo'n pc denk ik.

Ik zou echt eens kijken naar een leuke linux distro :)

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 14:00

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Je kan NT4-server proberen.
Dit loopt wel niet snel maar ach, hij is alleen maar een doorgeefluik.
Zorg wel voor alle security patches en een goede firewall of nat.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Dat gaat werken met win2k op hoor. Zal wel traag booten en de HDD is nogal traag maar als ie eenmaal geboot is zal dat wel in orde zijn.
Win2k heeft maar 1 ding nodig -> RAM
Liefst 128mb maar met 80mb red je dat nog wel als ie niet veel moet doen. CPU is van ondergeschikt belang. HDD ook als alles eenmaal geladen is en je niet moet swappen.

Je bent wel al een grote hap van de HDD kwijt.
Dus ftp'n als het veel is best op een andere HDD.

Eventueel kan je nog NT4.0 + SP6 overwegen.
Je kan ook voor een mini linux gaan zoals smoothwall of zo maar uit je post blijkt dat je liever bij windows blijft dus doe dat dan maar :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
tja... zolang het na booten maar draaid. ik kan natuurlijk allemaal die xtramooie menutjes enzo uitschakelen, dan draaid ie al heel wat sneller. nu moet ik alleen mijn win2k cd zien te vinden :P

Verwijderd

linux draait perfect op zo'n machine, heb zelf een 486 met 32 mb, maar als je daar niet aan wil beginnen is nt4 een hele goede keuze, w2k zal ik niet aan beginnen. dat zal ie denk ik niet trekken.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 07 februari 2002 21:44 schreef PassY het volgende:
linux draait perfect op zo'n machine, heb zelf een 486 met 32 mb, maar als je daar niet aan wil beginnen is nt4 een hele goede keuze, w2k zal ik niet aan beginnen. dat zal ie denk ik niet trekken.
Win2k trekt dat zonder problemen. g8keeper heeft win2k nog gedraait op een p200 met 32mb ram en dat was zelfs nog wel wat te doen(volgens hem toch). Met 80mb ram lukt dat zeker wel hoor :)
De cpu is zoals ik al van heel ondergeschikt belang. CPU power voor gewoon gebruik van PC is "highly overrated". Enkel de HDD zal traag zijn als er applicaties gestart moeten worden.

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:13
ik zou als ik jou was gewoon win2k pro met bv winroute installeren, draait redelijk tot goed op zo'n config

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:12
Op donderdag 07 februari 2002 22:27 schreef Predator het volgende:

[..]

Win2k trekt dat zonder problemen. g8keeper heeft win2k nog gedraait op een p200 met 32mb ram en dat was zelfs nog wel wat te doen(volgens hem toch). Met 80mb ram lukt dat zeker wel hoor :)
De cpu is zoals ik al van heel ondergeschikt belang. CPU power voor gewoon gebruik van PC is "highly overrated". Enkel de HDD zal traag zijn als er applicaties gestart moeten worden.
Naar ik mij herinner is er toch echt minimaal 64 MB intern nodig om w2k te installeren...?

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Op donderdag 07 februari 2002 22:47 schreef EsCo het volgende:

[..]

Naar ik mij herinner is er toch echt minimaal 64 MB intern nodig om w2k te installeren...?
Nee toch niet hoor, werkt ook met 'maar' 32mb !

:7

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• vleppyniles
  • Laatst online: 11-05 15:02
Nog nooit met linux gewerkt? No probs, Neither did I but my Freesco Router is working like god would have ment it!

Probeer Freesco eens, ontzettend veel info over te vinden en als je geen Wanadoo hebt (zoals ik) dan is het opzetten een eitje. Anders loop je te etteren. In het begin dan >:)

• NeoReY
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 20:51
Het simpelste pakket wat je kunt nemen is Linux-Mandrake SNF (Single Network Firewall). Dit is een linux pakket waarbij je geen verstand van Linux hoeft te hebben omdat er een webinterface voor je geinstalleerd wordt.

Je hebt gelijk een firewall, router en alles. ADSL inbellen is geregeld. Geen omkijken meer naar! Het draait nu bij mij al 2 maanden non stop (ook ADSL connectie dus al 2 maanden open!).

Pakket is zo'n 200 mb groot en is te downloaden vanaf www.linux-mandrake.com

Verwijderd

Topicstarter
jah, maar als win2k ook gaat werken, dan doe ik dat liever, daar heb ik net wat meer verstand van en als er dan iets mis is of iets nieuws bij moet komen, dan is dat voor win fluitje van een cent. ik was eerder bang dat die machine het internet voor de andere langzamer zou maken..

Verwijderd

Het is een Cyrix?
Dan gaat hij niet erg stabiel draaien.
(hou rekening met bleu screens)
Kun je beter linux doen, deze ondersteund de cpu beter.
Als je win2k doet zou ik een iets grotere hd doen, anders kom je misschien met ruimte gebrek te zitten i.v.m service packs

Persoonlijk zou ik proberen of je nergens een INTEL of AMD cpu kan opsprokkelen, Want een cyrix is echt de beroerdste cpu's die ooit op de markt zijn gebracht.

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Op vrijdag 08 februari 2002 16:10 schreef Brop het volgende:
Het is een Cyrix?
Dan gaat hij niet erg stabiel draaien.
(hou rekening met bleu screens)
Kun je beter linux doen, deze ondersteund de cpu beter.
Als je win2k doet zou ik een iets grotere hd doen, anders kom je misschien met ruimte gebrek te zitten i.v.m service packs

Persoonlijk zou ik proberen of je nergens een INTEL of AMD cpu kan opsprokkelen, Want een cyrix is echt de beroerdste cpu's die ooit op de markt zijn gebracht.
Helemaal mee eens, want een vriend van mij had van mij ook een cyrix 166+ gekregen en die was vet onstabiel, later kreeg hij een pentium 166 van me en zijn problemen waar verdwenen!!

There's no place like 127.0.0.1

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37
Hier een reactie uit de praktijk !

Gebruik win NT 4.0 +SP6
Winroute liefst Pro
Norton AV
VNC voor remote bediening

W2K is overdone en kan problemen gaan geven met jou Config.

Ik heb zelf de Server in mijn meterkast gezet zonder monitor toetsenbord muis etc.

De bediening gaat via VNC perfect proggie (en nog freeware ook)

Mijn servertje is rete stabiel up-time van 2 maanden ik heb er ook nog 2 extra schijven ingepropt voor file sharing met de buurt.

er hangen 5 users aan met 1 kabelinternetverbinding.

* hij wou niets van Linux weten dus kom daar dan ook niet mee :-(

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor alle reply's, ik heb net voor de gein ff win2k geinstalled, ff kijken hoe het draaid. tot nu toe nog geen bsod's :P, nog geen sp2 geinstalled, maar me 2e hadd geeft wel wat probs, zal denk ik toch eens moeten kijken of ik ergens goedekoop een klein hdd'tje kan kopen. want ik heb nu win2k op een 800 mb hdd staan :D en dan had ik nog een 1`gig hdd voor wat proggjes en wat zooi. het opstarten duurd redelijk lang maar het valt me niet tegen. en als ie dan eenmaal in windows zit dan draaid ie als een zonnetje. ik ga vanavond op vakantie dus ik kan pas weer volgende week aan de slag, dan kan ik pas met het hubje en shit gaan spelen. dan zal ik dan wel eens kijken of win2k wil werken, en als dat niet is.... linux leren >:)

Verwijderd

win95 met winroute?

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het toch gewoon windows word, ik zie linux niet echt zitten. maar welke kan ik dan het beste pakken? win2k draaid niet echt zo errug lekker >:), NT 4 dan?? (server of workstation) of win98se, kan dat ook? of is dat niet stabiel genoeg?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 16 februari 2002 21:29 schreef LAuWe het volgende:
ik denk dat het toch gewoon windows word, ik zie linux niet echt zitten. maar welke kan ik dan het beste pakken? win2k draaid niet echt zo errug lekker >:), NT 4 dan?? (server of workstation) of win98se, kan dat ook? of is dat niet stabiel genoeg?
NT4.0 server + SP6
Lekker stabiel.
Gebruik geen win9x.
Er is een goeie reden waarom winNT4.0 wel NT in zijn naam heeft en win9x niet.

edit:

PS: jouw topic is al oud zeg :P
Ik wist zelf al niet meer dat ik al eens gereageerd heb.
Ik had het trouwens al gezegd dat je NT4.0 & SP6 kon gebruiken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 21:34 schreef Predator het volgende:

[..]

NT4.0 server + SP6
Lekker stabiel.
Gebruik geen win9x.
Er is een goeie reden waarom winNT4.0 wel NT in zijn naam heeft en win9x niet.

edit:

PS: jouw topic is al oud zeg :P
Ik wist zelf al niet meer dat ik al eens gereageerd heb.
Ik had het trouwens al gezegd dat je NT4.0 & SP6 kon gebruiken. :)
hehe, jah, kom net terug van vakantie >:)
ga komende week het netwerk hopenlijk leggen. dus ik zat nog even te twijfelen. nu nog ergens win NT zien te vinden :D

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, ik zit met een probleempje, ik kan niet aan win NT komen, welke andere windows versie zou dan wel gaan? dan toch maar win2k, of 98se, hij hoeft namelijk geen gigantishce uptimes te halen....

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 14:00

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Probeer anders eens op een paar "tweedehands" site-s te kijken onder software of er een NT4-server cd te koop wordt aangeboden.
Of ga eens snuffelen op een computerbeurs in de buurt.
Pagina: 1