Toon posts:

S/P dif

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik zoek mp3/video/wav/midi (enz) spelers voor windows,
die geluid via de s/pdif (optical) afspeeld

iemand misschien idee ?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben al een tijdje van plan zelf een winamp plugin te maken die dit doet. Omdat ik echter niet weet hoe ik de sp/dif uitgang aan moet sturen en dit ook nergens kan vinden, schiet dat dus niet echt op.

Het zou erg fijn zijn als het bestond.

Verwijderd

Topicstarter
Mja dat vindt ik dus ook jammer alleen met power dvd heb ik het aan de praat dat hij ook mp3's afpeel maar je kan dan helemaal niets meer instellen zoals eq ofzo

• Nikel
  • Niet online
Ik kan bij mijn live ook gewoon bij de volume instellingen van windows ergens "digital output" only aanvinken, dan krijg je ook iets wat lijkt op een digitaal signaal op je sp-dif out.

Verwijderd

doet winamp enzow via alle kaarten met een spdif zowat, als een PCM signaal. Hb er thuis 3 liggen en ze doen het allemaal...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:20
Om gewoon stereo uit je SPDIF uitgang te krijgen hoef je niets te doen, dat werkt gewoon met alle software.
Wil je AC3 oid, dan kan je bijvoorbeeld powerdvd gebruiken, en daarin aangeven dat ie geluid via spdif uit moet voeren.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 20:37 schreef FatalError het volgende:
Om gewoon stereo uit je SPDIF uitgang te krijgen hoef je niets te doen, dat werkt gewoon met alle software.
Wil je AC3 oid, dan kan je bijvoorbeeld powerdvd gebruiken, en daarin aangeven dat ie geluid via spdif uit moet voeren.
das wat ik zei dus idd :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie het probleem ook niet helemaal. Dit is toch echt iets wat je geluidskaart regelt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

nope .. dit is een software matige gebeurtenis ..

heb op mijn SB live! ook een uitbreidingskaartje voor een optische S/PDIF out en die gaat ook alleen aan wanneer ik bij de SB mixer "Digi-Out Only" aanvink.

Het zal denk ik ook wel moeilijk worden om hier over informatie te verkrijgen, aangezien de meeste hardware fabrikanten hun spulletjes toch onder het bedrijfs geheim zullen laten vallen. Maar ja ... je kunt altijd proberen met een mailtje of iets dergelijks informatie te krijgen :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 07 februari 2002 20:53 schreef mad_maxz het volgende:
nope .. dit is een software matige gebeurtenis ..

heb op mijn SB live! ook een uitbreidingskaartje voor een optische S/PDIF out en die gaat ook alleen aan wanneer ik bij de SB mixer "Digi-Out Only" aanvink.
En dan gaat-ie aan met alle programma's die stereo signaal leveren. Het is niet zo dat je winamp moet vertellen dat-ie het via de digi-uit moet doen.

Als je het zo stelt, kan je ook zeggen dat een geluidskaart softwarematig is, omdat je eerst een stuk software moet installeren, voordat-ie het doet ;). Dat instellen doe je dus met de drivers :).
Het zal denk ik ook wel moeilijk worden om hier over informatie te verkrijgen, aangezien de meeste hardware fabrikanten hun spulletjes toch onder het bedrijfs geheim zullen laten vallen. Maar ja ... je kunt altijd proberen met een mailtje of iets dergelijks informatie te krijgen :)
Gewoon in de meegeleverde documentatie/software instellen dat de digitale uitgang aanstaat (als je die dus aan moet zetten) en klaar. Dat hoef je niet per programma in te stellen.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat coor geluidskaart de topicstarter heeft... Want als dat wel moet, dan zou ik nog maar 's betere drivers gaan zoeken/inruil overwegen.

(PS: mijn digitale uitgang doet het gewoon altijd, zodra ik het in mijn driversoftware heb ingesteld).

Verwijderd

Jepz dat klopt ... dan gaat al het geluid via de digi out :)

En mijn digi uitgang doet het ook gewoon altijd, maar dat er ook audio signaal op komt moet toch wel apart worden geactiveerd.

Btw ... mijn specs zijn SoundBlaster Live! + Hoontech SB Digital Bracket II met elkaar aangesloten via een 40 pools kabel. (Het hoontech kaartje is een soort vervangende Live!Drive wat op de plaats van een uitbreidings slot wordt gezet.)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op donderdag 07 februari 2002 19:14 schreef Nikel het volgende:
Ik ben al een tijdje van plan zelf een winamp plugin te maken die dit doet. Omdat ik echter niet weet hoe ik de sp/dif uitgang aan moet sturen en dit ook nergens kan vinden, schiet dat dus niet echt op.

Het zou erg fijn zijn als het bestond.
Op m'n Frontier Design WaveCenter/PCI heb ik 10 digitale uitgangen (verdeeld over 1 S/P-DIF paar en 4 ADAT paren) en die kan ik allemaal selecteren in zowel winamp als het windows standaarduitgangenselectiemogelijheidoptiewindowtje. :)

Het probleem is niet zozeer het aansturen van de uitgang (die interface moet de driver leveren), maar meer het flexibel beschikbaar zijn van de uitgang (waar de driver dus voor moet zorgen).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Nikel
  • Niet online
Wat veel mensen dus niet weten is het volgende.

Die "digitale" uitang van de sblive! (en ik vermoed dus ook van de audigy) is niet echt digitaal. Wat die kaart doet is na de analoge uitgang een extra ad-conversie er overheen gooien en dat dan naar de digitale uitgang gooien.

Zoals echter blijkt uit het gebruik van de digitale uitgang als ac3 uitgang is de kaart ook in staat een digitaal signaal alleen maar door te geven naar de digitale uitgang. Je moet dus een winamp plugin kunnen maken die dat ook doet, maar dan geen ac3 signaal laat doorgeven maar een gewoon stereo sp-dif signaal. Ik ben er van overtuigd dat het kan, en dat je het verschil op mijn set ook kunt horen.

(het bewijs voor de door mij gedane beweringen heb ik een tijdje geleden in een ander topic gegeven, en ga ik dus niet herhalen)

• Hillie

Hillie

Ongelooflijk slecht zeg, zo'n butt-oplossing. Ik vraag me steeds vaker af waarom Creative toch zo populair blijft.

Stompzinnige signal flow, eerst D/A, dan weer A/D. Hoe bedoel je ruisintroductie?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 08 februari 2002 00:55 schreef Hillie het volgende:
Ongelooflijk slecht zeg, zo'n butt-oplossing. Ik vraag me steeds vaker af waarom Creative toch zo populair blijft.

Stompzinnige signal flow, eerst D/A, dan weer A/D. Hoe bedoel je ruisintroductie?
Ze weten een behoorlijke geluid/ruis verhouding te maken hoor ;).

Nikel: ik hoorde zoiets ja, maar ik zou de hoop maar opgeven. Ik ben er ook van overtuigd dat de s/pdif uitgang van mijn terratec met een winamp plug-inn een 'trackmark' moet kunnen meesturen voor minidisk, maar dat schiet ook al niet op. :/

• P5ycho
  • Laatst online: 15:50
grrrrr! nu voel ik me genaaid... zat al te denken mijn live te dumpen, ik geloof dat dit de druppel is. als ik morgen wakker word met een butt-gevoel dan koop ik mooi een nieuwe. ff Terratec site bezoeken...

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Hillie

Hillie

Op vrijdag 08 februari 2002 01:04 schreef JvS het volgende:
Ze weten een behoorlijke geluid/ruis verhouding te maken hoor ;).
SNR is natuurlijk niet het enige. We kunnen ook nog es gaan kijken naar de lineariteitsproblemen (INS, DNS, gain en offset errors) die bij de conversiestappen kunnen ontstaan. Die kun je grotendeels voorkomen door goede (en dus vaak ook dure) converters te gebruiken. Helaas wordt juist dat niet altijd gedaan.

edit: En naast de pure conversieproblemen natuurlijk ook vervorming. THD, SNR+D. Allemaal eigenschappen van componenten die meetellen.

Pagina: 1