Hulp gezocht bij volgende electronische schakeling

Pagina: 1
Acties:

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een schakeling die het volgende voor mij wil doen. Hij moet over 2 uitgangen beschikken en het volgende patroon volgen:

AB Tijdsduur Binair
00 - 10 sec - 0
10 - 05 sec - 1
11 - 05 sec - 3
01 - 05 sec - 2

Ik dacht zelf aan een astabiele multivibrator i.c.m. een binaire teller o.i.d. zodat het "telpatroon" 0 - 1 - 3 - 2 moet zijn.

Schema astabiele multivibrator
Afbeeldingslocatie: http://www.schakelingenonline.myweb.nl/images/astabiele%20multivibrator-zwart.gif

Deze kan ik wel zo maken dat de 1 de 3 en de 2 allemaal 5 sec blijven branden (kwestie van R2 en R3 en C1 en C2 aanpassen)

Maar hoe krijg ik de "0" van 10 seconden erin ? En hoe weet ik zeker dat het telpatroon 0 - 1 - 3 - 2 is, en niet 0 - 1 - 2 - 3 is ?

In principe zou dit het makkelijkste werken met een Basic Stamp ,maar dat vind ik en te duur en te omslachtig voor zo'n simpele schakeling.

Wie kan me op weg helpen ?

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Ai..weinig reaktie op mijn vraag :'(

Misschien dat deze beter in OC/CM had kunnen staan ?

Verwijderd

Voor een astabiele multivibrator moet ik u naar een sexshop verwijzen :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 04:21 schreef o0SmOkE0o het volgende:
Ai..weinig reaktie op mijn vraag :(

Misschien dat deze beter in OC/CM had kunnen staan ?
Ja, dat denk ik ook. ff in de SU posten dat je 'em in OCM wil hebben. :)

Maare wat betreft je probleem. Wat wil er mee gaan doen? Je verhaal is voor mij iig niet echt duidelijk. Dan bedoel ik die telpatroon enzo. :?

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 05:00 schreef Maxim het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook. ff in de SU posten dat je 'em in OCM wil hebben. :)

Maare wat betreft je probleem. Wat wil er mee gaan doen? Je verhaal is voor mij iig niet echt duidelijk. Dan bedoel ik die telpatroon enzo. :?
Dat vermoeden had ik al dat ik het niet al te duidelijk kon maken.

Eerst maar een moven naar OC/CM en dan gaan we weer vrolijk verder *D

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jaymz

Keep on moving !

HA->OCM

Bij 'Case Modding' weten ze hier vast meer van :7

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 19:55

lordsnow

I know nothing

Ffjes een paar kleine vraagjes...

kan ik er van uit gaan dat de volgorde van AB vast is en niet willekeurig? En waarom geen logic gates (AND, OR, etc) of Demux gebruikt?

Ik zal er iig ff van uitgaan dat de volgorde van AB vast is, en even gaan puzzelen :)

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zo... wat wil je er eigenlijk mee doen ?

Me, myself & I

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Uhhmzzzzz.. kweet niet of het helemaal "legaal" is. Maar op flitsservice staat een schakeling voor een leegflitser. 8-)

Hiermee is het mogelijk om een flitskast helemaal leeg te flitsen >:) en deze schakeling leek me wel leuk om eens na te bouwen.

Kijk maar eens hier

Maar daar maken ze gebruik van een BASIC Stamp I. Dit kleine schakelingetje kost €40 en dat voor een geintjuh, vind ik iets teveel van het goede. Vandaar dat ik het op een simpelere manier wil opbouwen.

Lukt dit met een multivibrator o.i.d. of moet ik echt gebruik maken van een microprocessor controller ??

Ik kan wel een schakeling bouwen met een 555 timer die een pulse geeft van 0,067 seconde. Maar hoe ik het een en ander aan elkaar moet verbinden om een juiste werking te krijgen?

Tweakers komt samen en laten we hier een goedkope en compacte schakeling van bouwen :D

Tevens vroeg ik me af of die 2 lussen die gemaakt moeten worden niet kleiner kunnen. 80 m kabel van 0,75mm2 kost ook al gauw €20 of zo.

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 16:44 schreef lordsnow het volgende:
kan ik er van uit gaan dat de volgorde van AB vast is en niet willekeurig? En waarom geen logic gates (AND, OR, etc) of Demux gebruikt?
Yupz de waarde van AB staan vast, kijk maar eens op de site van flitsservice en daar staat het een en ander wat duidelijker uitgelegd.

Tnx voor het puzzelen ;) , ik ga er ook eens ff aan werken.

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 05:40
AB kan je voor vast aannemen ja, ten tijde van het project was nog niet duidelijk welke waarde goed zou werken. Nadeel van een vaste waarde is uiteraard dat er constant "een auto" constateert word op "108 km/u" maargoed afgaan gaat het wel.

Verder zou je ook inderdaad kunnen proberen om kortere lussen te gebruiken. Alleen zou ik niet durven zeggen hoe kort, hoe minder coax/wikkelingen des te kleiner het spanningsveld uiteraard. Het is vervelend als het niet werkt als je op pad gaat.

Even voor de duidelijkheid nog; ik heb het geheel niet ontworpen of gemaakt dus kom niet met allerlei vragen bij mij aan. Heb wel MTS gedaan, maar daar heb ik niet zo ontzettend veel opgestoken ;))

Laten jullie nog wat weten als het gelukt is?

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik kan niet zeggen dat ik dit nou zo'n tof bouwplan vind, maar ik wil je wel -uit puur electrotechnische interesse natuurlijk- op weg helpen:

Hint 1: Deel die 0 van 10 seconden op in 2 nullen van 5 sec.
Hint 2: Genereer een 2e klok op 5sec
Hint 3: plaats de 5 bits van A in een schuifregister en schuif die rond aangestuurd door de 5sec-klok. De eerste uitgang van het schuifregister is nu de A zoals jij hem wilt.
Hint 4: doe hetzelfde voor B
Hint 5: wordt je gepakt, hou dan je mond over GoT, OK?

Ik denk ook niet dat die lussen kleiner kunnen, omdat je dan het veld niet genoeg beinvloed.

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Hai... ff snel een een reaktie van moi.

ik heb de schakeling toch maar opgebouwd met een microcontroller omdat deze makkelijker te bouwen / programmeren was.

Schakeling is netjes gelukt en ik krijg in ieder geval al wat Matrixborden ( je weet wel met de tekst "U Rijdt te SNEL") aan te laten gaan.

Dit weekend maar weer eens testen met GELADEN flitspalen, iemand die ze in Tilburg weet te vinden ?

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 05:40
Interessante ontwikkeling! En de kosten een beetje binnen de perken kunnen houden?

Als je verdere hulp nodig hebt of op een andere manier wilt discussieren over het geheel op een off-the-forum manier dan staat mijn mailbox altijd open ;).

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 18:51 schreef o0SmOkE0o het volgende:
Schakeling is netjes gelukt en ik krijg in ieder geval al wat Matrixborden ( je weet wel met de tekst "U Rijdt te SNEL") aan te laten gaan.
Die gaan bij mij ook al aan zonder dat apparaat.. ik haat die krengen... als je 50.1 rijd gaan ze al..grrrrr

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

dat vibrator geval is het schemaatje van velleman kit(heb ik als achterlicht in me brommer met 6 leds erop)

goed gezien he?
Pagina: 1