Cyrus IMAP vs. Courier-IMAP

Pagina: 1
Acties:

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:31
De titel zegt het al: wat zijn de voor- en nadelen van de ene daemon tov de andere?

Verwijderd

Als ik me niet vergis (ik kan het mis hebben hoor) is Courier sneller.

Daarnaast is courier in ieder geval heel makkelijk in te stellen. Bied het goede ssl support en is het eigenlijk gewoon een goed alles ineen pakket.

Ik heb hier courier-pop3 en courier-imap (beide met ssl support) draaien in samenwerking met Postfix als mta :)

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
* Newjersey gebruikt zelf uw-imap

ik weet niet wat er sneller aan is oid, maar ik vind hem persoonlijk wel fijn :)

• bastichelaar
UW-IMAP valt voor mij al af, die is gewoon te traag en zwaar. Ik wil ook MySQL authenticatie, is er een goede webbased administratie-module voor Courier? Voor Cyrus in ieder geval wel, maar voor Courier heb ik niets kunnen vinden. Misschien dat iemand zelf een php-admin heeft gemaakt? Heb btw ook al Postfix als MTA draaien, dat draait zeker lekker ja!

Verwijderd

Courier heeft ook een webbased administration module.

Ik heb er echter nog nooit mee gewerkt, aangezien ik postfix als MTA gebruik en ik eigenlijk aanneem dat zo'n module voornalijk voor het MTA gedeelte gebruikt wordt.

• bastichelaar
Het gaat mij er vooral om, dat ik gewoon webbased users en aliassen kan aanmaken. Wat is hiervoor een goede oplossing? Ik ben zelf ook geneigd om voor Courier te gaan, maar wil alleen nog een goede webbased admin...

Verwijderd

http://www.inter7.com/sqwebmail dat is hetgene je bij Courier "cadeau" krijgt.

Ik kom de demo-site echter alleen niet op helaas.

• bastichelaar
Ik dacht dat dat een gewone webmail was? Ik zoek echt iets om gewoon users en aliassen aan te maken...

Verwijderd

Ik zie toch echt ook een link naar het admin gedeelte als je de demo wilt bekijken.

Wat de mogelijkheden daarvan zijn zou ik niet durven zeggen helaas.

• bastichelaar
Als je die link bekijkt, zie je dat die naar qmailadmin gaat, dus... Maar ik kom er wel uit denk ik. Thx voor je moeite!

• bastichelaar
Ik heb btw al een admin gevonden op www.inter7.com, namelijk vpopmail. Doet precies wat ik wil, en is compatible met sqwebmail. Dus...

Verwijderd

Ah, okee....perfect :)
Overigens zie ik in het lijstje bij vpopmail nog een aparte admin staan voor vpopmail, namelijk vqadmin :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Ik draai sinds vandaag Washington IMAP, draait wel redelijk, maar is nog altijd een stuk zwaarder dan QPop.
Waarom: ik draaide QPop met /var/spool/mail dirs, probleem met die andere IMAPd's is dat ze een eigen formaat hebben (Courier weet ik niet zeker, maar Cyrus wel)

Bij een bedrijfje heb ik op een P75 Cyrus met Amavis en Sendmail draaien (Amavis-perl als tussenmailserver, als milter plugin is het niet te doen). Cyrus drukt aardig op die machine bij het afleveren van mail in de mailbox. Qua ophalen merk je het amper.

Courier is tot nu toe de enige die ik niet uitgetest heb, die andere twee voldoen wel aardig, dusseh...

Verwijderd

Cyrus-imapd is gemaakt voor grote hoeveelheden gebruikers. Alle gebruikers zijn virtueel dus hebben geen login nodig. Als je webbased email gaat aanbieden heeft cyrus-imapd zeker de voorkeur. Cyrus-imapd met bijv. ldap of mysql voor authentication is ideaal als je een cluster emailservers hebt.
Hebben je gebruikers een login en willen ze normale emailprogramma's (pine en mutt bijv.) blijven gebruiken dan kan courier handig zijn.
Wu-imapd is alleen gemaakt voor mensen die echt heel snel ff een imap-server willen opzetten. Wu-imapd is langzaam, gebruikt veel geheugen en heel beperkt.

Ik draai trouwens zelf (als test) cyrus-imapd en postfix die beide in ldap users en alliassen opzoeken. Een absoluut klote werk om (van source) te installen maar als het eenmaal draait werkt het best prettig. Voor mijn werkgever heb ik een courier server opgezet, jammer want de gebruikers hebben wel een homedir en login nodig. Volgende keer toch maar wel Cyrus-imapd doen.
Pagina: 1