Twee (!!!) case-fans hadden weinig nut! ???

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
M'n proc werd eerst idle 51 graden en stressed 63.

Dus ik dacht: Zet ik daar ff mooi twee case-fans in! Zat namelijk nog geen enkele echte case-fan in, dus dat kon mooi.

Ik zet die dingen er dus vandaag in en helemaal blij met de airflow die er nu wel moet lopen. Fan voorin voel je helemaal zuigen als een gek als je je hand onderaan je case vooraan houd en de achterste fan blaast ook als een gek!

Ik heb het dus nu zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case3.gif

Maar: nu komt het: dit alles geeft maar een temperatuursdaling van 3 graden (!!!). Is dat niet een beetje weinig?
De temperaturen zijn idle en stressed respectievelijk 48 en 58 graden! :(

Ik vind dat eerlijk gezegt nog steeds aan de hoge kant. Ik had toch wel een sterkere temperatuursdaling verwacht.
Of is dat altijd zo weinig, die 3 resp. 5 graden daling :?

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
zit de bovenst fan boven of onder je voeding ?

dat kan nl het probleem zijn, nu circuleerd de intake lucht nog steeds in je kast.

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:10 schreef TheDarkLord666 het volgende:

dat kan nl het probleem zijn, nu circuleerd de intake lucht nog steeds in je kast.
Onder. De voeding zit helemaal bovenin gemonteerd dacht ik zo...

• Tarwetijger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08-2024
Drie graden?!
Wees er maar blij mee, ik heb ook zitten knutselen en het resultaat was... 0,0 graden.
Ja echt, en ik snap het zelf ook niet... ;(

• Grablinco
  • Laatst online: 20-08-2023
Op donderdag 07 februari 2002 17:10 schreef TheDarkLord666 het volgende:

mischien ligt het aan mij maar als er lucht in gaat moet het er toch ook echt uit gaan ergens, dat zou dan vast de 2e cooler zijn. ;)

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:11 schreef Tarwetijger het volgende:
Drie graden?!
Wees er maar blij mee, ik heb ook zitten knutselen en het resultaat was... 0,0 graden.
Wat is dat dan voor naaierij? Je mag toch wel verwachten, dat de temperatuur wel aardig wat graadjes daalt...

Verwijderd

Zorg er ook voor dat je IDE- en stroomkabels aan de kant zitten, zodat zij de airflow niet in de weg zitten. :)

Verwijderd

Zit je koeling wel goed op je cpu?

Dan kan je nog zo'n goed airflow hebben, maar als de cpu zijn warmte niet kwijt kan aan het koelblok, zal het weinig helpen.....:?

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 20:14
bij mij scheelt het al gauw 11 graden dus het is wel de moeite maard (bij mij) mijn proc (AMD Duron 600@800) word maar 27 graden :7 >:)

• Tarwetijger
  • Laatst online: 10-08-2024
Op donderdag 07 februari 2002 17:13 schreef Osiris het volgende:
Wat is dat dan voor naaierij? Je mag toch wel verwachten, dat de temperatuur wel aardig wat graadjes daalt...
Tja, mijn computer staat tussen bureau en een kast in, en aan de achter bijna tegen de muur. De lucht kan er niet echt goed in en uit. Maar ik heb geen plek om 'm ergens anders te zetten dus ik heb het maar zo gelaten. Het geheel wordt nu ook niet al te warm, dus.
Ik heb in ieder geval zo'n mooie verchroomde tuimelschakelaar op mijn case :P

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:14 schreef No1Uno het volgende:
Zit je koeling wel goed op je cpu?

Dan kan je nog zo'n goed airflow hebben, maar als de cpu zijn warmte niet kwijt kan aan het koelblok, zal het weinig helpen.....:?
Da's ook een goede. Hoeveel is je case temp. gedropt?

Verwijderd

Als je je kast openzet kan de warme lucht weg, anders blijf je de warme lucht rondblazen, niet weg. Ik heb mijn kast openstaan en twee casefans, eerst werd mijn systeem 30 graden met kast dicht en nu 21 graden, dus... :)

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:13 schreef jackmcfox het volgende:
Zorg er ook voor dat je IDE- en stroomkabels aan de kant zitten, zodat zij de airflow niet in de weg zitten. :)
Jah, dat kon het wel eens zijn... Alle overige stroomdraden en de daar aan vast zittende molexen hangen daar ergens vastgeklonterd met tie-straps in het midden...

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:17 schreef DumphuiZ het volgende:
Als je je kast openzet kan de warme lucht weg, anders blijf je de warme lucht rondblazen, niet weg. Ik heb mijn kast openstaan en twee casefans, eerst werd mijn systeem 30 graden met kast dicht en nu 21 graden, dus... :)
Met een goede airflow in je kast is de koeling toch echt beter dan dat je hem open zet.
Maar jij wil nutuurlijk besparen op fans. :+
Of je wilt stilte...

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:16 schreef jackmcfox het volgende:

[..]

Da's ook een goede. Hoeveel is je case temp. gedropt?
Case-temp? Goh, |:( niet opgeschreven/gekeken voordat de fans in de kast gingen... M'n mobo-temp is nu 25 graden...

Verwijderd

Je kan je casefans misschien aan de zijkant van je kast monteren, zodat ze regelrecht op je moederbord blazen. Ik heb dit met behulp van touwtjes gedaan, twee boven elkaar(tja sorry ik ben een modder van niks).

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Wat bij mij erug veel hielp was de kabels opruimen. alle kabels die je niet gebruikt enzow, helemaal boven in je kast drukken.

dat kan aardig veel schelen hoor!

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:18 schreef Osiris het volgende:

[..]

Jah, dat kon het wel eens zijn... Alle overige stroomdraden en de daar aan vast zittende molexen hangen daar ergens vastgeklonterd met tie-straps in het midden...
Trek die kabels eens mooi naar de zijkant en zet ze dan vast met een paar nieuwe tie-straps, dat kan nooit kwaad. :)

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Round je kabels zou ik dan zeggen en probeer alle kabels zo veel mogelijk weg te stoppen langs de kanten en niet in het midden ;)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:19 schreef Osiris het volgende:

[..]

Case-temp? Goh, |:( niet opgeschreven/gekeken voordat de fans in de kast gingen... M'n mobo-temp is nu 25 graden...
Da's best netjes, dus kijk ook ff naar je CPU-fan (heb je wel koelpasta gebruikt). :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je een flutcoolertje op je proc heb zitten dan zal dat ook wel niet zoveel schelen...

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:19 schreef jackmcfox het volgende:

[..]

Met een goede airflow in je kast is de koeling toch echt beter dan dat je hem open zet.
Maar jij wil nutuurlijk besparen op fans. :+
Of je wilt stilte...
Stilte?. Als je hoort wat voor een lawaai mijn kast maakt :) krijgt 'herrie' een geheel nieuwe betekenis. :>

• Osiris
  • Niet online
Nieuwe, wellicht nuttige info:

't Is helaas niet m'n eigen PC. Dus ik mag er nooit van z'n leven van m'n Pa blowholes ed maken :'(

Verwijderd

Gewoon de fans aan touwtjes laten bungelen aan de zijkant :). Werkt prima, ziet er een beetje knudde uit, maar das alles.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:22 schreef DumphuiZ het volgende:

[..]

Stilte?. Als je hoort wat voor een lawaai mijn kast maakt :) krijgt 'herrie' een geheel nieuwe betekenis. :>
Dat bedoel ik |:(; met je kast open heb je veel meer herrie. ;)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:25 schreef jackmcfox het volgende:

[..]

Dat bedoel ik |:(; met je kast open heb je veel meer herrie.
Die herrie komt btw alleen van mijn proc koeler fannetje, tis een spire, dus goedkoop.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
Bij mij scheelt het ook een hele hoop

Proc temp:
Met fans: 39, zonder fans: 51

Case temp:
Met fans: 20, zonder fans: 28

Je moet er voor zorgen dat je Out-take meer lucht eruit zuigt, dan dat de intake erin gooit.. :)

Mijn outtake, sunon 92mm op 7V
Mijn intake, sunon 80mm op 5V

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:22 schreef Bartjuh het volgende:
Als je een flutcoolertje op je proc heb zitten dan zal dat ook wel niet zoveel schelen...
Een CoolerMaster AAC-01 is toch geen flutkoeler???

En ik heb geen idee of er koelpasta onderzit. 't is dan wel een flut-bedrijf waar de PC-privé-projecten gedaan worden, maar koelpasta kan er toch wel vanaf?

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:27 schreef Osiris het volgende:

[..]

Een CoolerMaster AAC-01 is toch geen flutkoeler???

En ik heb geen idee of er koelpasta onderzit. 't is dan wel een flut-bedrijf waar de PC-privé-projecten gedaan worden, maar koelpasta kan er toch wel vanaf?
Dat hoop ik voor je... :+

• mjl
  • Laatst online: 01:35

mjl

Ugh

Controleer eens of je Koelvinnen ook warm worden, zoals al eerder gezegd kan het zijn dat je wat geleidingspasta tussen je processor en koeling moet stoppen.

Wat ook wel eens wil helpen is een vetilator dwars op je kolelement plakken zo dat deze tussen de vinnen door blaast, op deze manier is de heat-transfer optimaal. Meet ook eens de temperatuur van de lucht in je kast, als deze ronde de 37-40 graden licht is het verschil in warmte erg klein (40-58 = 18 graden). Een koeling kan het meeste warmte kwijt bij een zo'n groot mogenlijk temperatuuur verschil.

Denk maar eens aan een kopje koffie (wetenschapskwis 2-3 jaar geleden). Als de deurbel gaat en je hebt net je koffie ingeschonken, wat moet je dan doen als je er (koude) melk in zou willen en de koffie zo warm mogenlijk drinken

A.) voor dat je de deur open gaat doen de melk in de koffie

B.) De melk in de koffie nadat je naar de deur bent geweest.

C.) Maakt niet uit wanneer ...

Het is dus antwoord A, de temperatuur verschil met de omgeving is dan zo lang mogenlijk zo klein mogenlijk. Hoe groter het verschil, hoe sneller de afkoeling.

G's

Marco

-------

Verwijderd

Als je koelpasta verwijderd en je zet het geheel weer aan, is de kans behoorlijk groot dat er lucht tussen het koelblok en de proc zitten. Zoals je waarschijnlijk wel weet is lucht een hele slechte warmtegeleider, dit heeft tot gevolg dat je cpu een paar graden of zelfs veel omhoog zal schieten. Wat ik wil zeggen is dat je echt wel koelpasta nodig hebt.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

probeer als er idd nix in de weg zit van de airflow om de fan achter in je case eens om te draaien zodat ie de warme lucht naar buiten blaast, denk dat dat al wat zal helpen en misschien een 12cm fan vooraan ipv 8 die 8 die je dan over houd kun je dan weer boven de voeding plaatsen (mits je geen miditower hebt dan heej :))

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:30 schreef DumphuiZ het volgende:
Als je koelpasta verwijderd en je zet het geheel weer aan, is de kans behoorlijk groot dat er lucht tussen het koelblok en de proc zitten. Zoals je waarschijnlijk wel weet is lucht een hele slechte warmtegeleider, dit heeft tot gevolg dat je cpu een paar graden of zelfs veel omhoog zal schieten. Wat ik wil zeggen is dat je echt wel koelpasta nodig hebt.
Ik heb dus geen idee, maar ik neem aan, dat ze die prut er heus wel tussen hebben gestopt.

Kan het kwaad als ik een kijkje nam?

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:32 schreef RoadKill21 het volgende:
probeer als er idd nix in de weg zit van de airflow om de fan achter in je case eens om te draaien zodat ie de warme lucht naar buiten blaast, denk dat dat al wat zal helpen en misschien een 12cm fan vooraan ipv 8 die 8 die je dan over houd kun je dan weer boven de voeding plaatsen (mits je geen miditower hebt dan heej :))
Die achterste fan blaast ook al de lucht naar buiten. Kijk maar eens goed:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case3.gif
En ja, ik heb een miditower. Een InWin S500...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

probeer, zoals ik al op IRC zei, je bak eens een tijdje met je kast open (kap eraf), dalen je temperaturen dan flink, is het idd je airflow enzo, blijft de temperatuur hoog moet je toch richting je heatsink/cpufan kijken, of die wel goed zit enzo :)

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

ow ok sorry

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:34 schreef Osiris het volgende:

[..]

Ik heb dus geen idee, maar ik neem aan, dat ze die prut er heus wel tussen hebben gestopt.

Kan het kwaad als ik een kijkje nam?
Nou, als je de koel vinnen eraf haalt, dan moet er NIEUWE koelpasta op, dus je kan alleen kijken of je de koelpasta toevallig een beetje aan de zijkant ziet; tenzij je nieuwe pasta bij de hand hebt natuurlijk.

Verwijderd

als ie toch stabiel is waarom dan al die moeite. Je pa wil vast ook niet dat je hem opverclockt omdat ie dan "stuk" gaat.

Ff doorsparen voor eigen pc dan kan je zoveel fans erin zetten als je zelf wil

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:26 schreef DumphuiZ het volgende:

[..]

Die herrie komt btw alleen van mijn proc koeler fannetje, tis een spire, dus goedkoop.
daarom heb ik op mijn (maar ja hij wilde z'n oude erniet af halen |:() spire koelblok een 8 cm fannetje gezet :z

Verwijderd

Als we die CPU zonder veel moeite kouder kunnen krijgen, dan kan dat toch nooit kwaad. Da's simpelweg een leerproces. :)

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:41 schreef m-m het volgende:
probeer, zoals ik al op IRC zei, je bak eens een tijdje met je kast open (kap eraf), dalen je temperaturen dan flink, is het idd je airflow enzo, blijft de temperatuur hoog moet je toch richting je heatsink/cpufan kijken, of die wel goed zit enzo :)
Is nu 42 graden is zonder een front...

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:45 schreef SuB het volgende:
als ie toch stabiel is waarom dan al die moeite. Je pa wil vast ook niet dat je hem opverclockt omdat ie dan "stuk" gaat.

Ff doorsparen voor eigen pc dan kan je zoveel fans erin zetten als je zelf wil
Alsof hij weet dat ie geOC'd is >:) ...

Nee, ik wil gewoon een koele PC. Levensduur is ook temp-afhankelijk enzo...

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:50 schreef Osiris het volgende:

[..]

Alsof hij weet dat ie geOC'd is >:) ...

Nee, ik wil gewoon een koele PC. Levensduur is ook temp-afhankelijk enzo...
De levensduur zou dus weinig uitmaken, want of die nu 15 of 12 jaar leeft, je vervangt 'm voor die tijd toch wel..

en over het verlagen van je Case-temp.. ik zou proberen iets aan je HD's te doen! dat zijn kacheltjes.. stuk voor stuk..

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:56 schreef n0va^ het volgende:

[..]

De levensduur zou dus weinig uitmaken, want of die nu 15 of 12 jaar leeft, je vervangt 'm voor die tijd toch wel..

en over het verlagen van je Case-temp.. ik zou proberen iets aan je HD's te doen! dat zijn kacheltjes.. stuk voor stuk..
Ik heb dezelfde als die van jou. Maxtor D740X-6L 40Gb 7200 rpm :D

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Gister heb ik een ouwe XT ofzo gekocht, zat een 90mm fan in de voeding, dus huppekee de dremel in de bovenkap.

Scheelt zonder zijkap 12 (!) graden, normaal is hij met standaard (4cm) koeling op de proc zo'n 34 graden idle in de BIOS. Met deze fan er zo'n 10 cm boven is hij 22 graden, en met gesloten kast 24 á 26. Dus probeer eens je fans te verplaatsen.
Bij mij gaat het trouwens om een 466 celly@525, maar het gaat in principe om de goeie airflow. Die 90mm scheelt echt ten opzichte van een 80mm

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

mijn ibm 60 gig is geen kacheltje, maar met de maxtor klopt dit wel aardig ja. BEWARE, raak nooit de onderkant van je hd aan, terwijl je pc aanstaat, dat heeft soms pijnlijke gevolgen.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 21:00
man mijne draait relaxxed idle 38 graden streessed 45 graden zonder coolpasta (duron900 # coolermastertje)...
:P vind ik wel goed zo >:)

maarja, zorg iig dat er geen kabels voor hangen, en je waar de lucht uit gaat harder laten lopen dan waar het erin gaat lijkt mij zo.

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 18:05 schreef DumphuiZ het volgende:
mijn ibm 60 gig is geen kacheltje, maar met de maxtor klopt dit wel aardig ja. BEWARE, raak nooit de onderkant van je hd aan, terwijl je pc aanstaat, dat heeft soms pijnlijke gevolgen.
Had ik al gezien! Was ik ook heus niet van plan :D

Proc is nu 41 graden btw... Zonder zijkant... Kon dus wel eens aan de airflow door de kast heen liggen...

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 18:08 schreef Wesley het volgende:
man mijne draait relaxxed idle 38 graden streessed 45 graden zonder coolpasta (duron900 # coolermastertje)...
:P vind ik wel goed zo >:)

maarja, zorg iig dat er geen kabels voor hangen, en je waar de lucht uit gaat harder laten lopen dan waar het erin gaat lijkt mij zo.
Als het goed is, zuigt hij al harder dan dat ie blaast. Achterste fan is ietsje sterker als de voorste (160mA tegen 120mA :P ) en er zit ook nog een fan in de voeding die ook een beetje blaast...

Verwijderd

En heb je die kabels al gemoved :?

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 18:18 schreef jackmcfox het volgende:
En heb je die kabels al gemoved :?
Was eten, ga ik nu ff doen/kijken wat ik kan doen...

• AttiX
  • Laatst online: 23:10
Gewoon alles aan de kant met Tie-wraps.. :)

• The Dolf
  • Niet online
De temp zakte bij mij 14 graden. Zowel kast als cpu temp

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29

scorpionv

This space for rent

Als je CPU-cooler al brak was, en je kasttemp redelijk, dan kan het best weleens niet meer schelen dan die paar graden.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Osiris
  • Niet online
Volgens mij zit m'n videokaart in de weg...

De voorste fan zit onder m'n hdd en de achterste zit boven de videokaart.
En tussen de hdd en videokaart zit zo'n 7œ à 10 cm tussen, misschien iets meer. Alle lucht moet dus óf tussen dat gat door (zodat de airflow lekker geblokkeerd wordt) óf langs de videokaart heen, zodat het zonder echt iets te koelen door de achterste fan naar buiten gaat...

En als ik de zijkant open doe, dan is de temp 40° ipv 48° met zijkant. Ligt dus wel aan de airflow, dacht ik zo...

Btw, 40° is toch redelijk voor een XP 1800+, niet?

Ik weet niet of het al ergens stond (niet in m'n specs iig), maar er zit een CoolerMaster AAC-01 op.

• SinergyX
  • Laatst online: 00:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zit ook wat met te hoge temps (32-40 kast / 49-55 proc). dus heb al een nieuwe hightower besteld, net CC watercooling kit erin gedaan (in mn oude miditower dan, paste net), nog 2 x 12cm + 2 x 8cm fans besteld, maar..

Dat koelpasta, scheelt dat echt zo? Neem toch aan als ik mn hightower volledig heb draaien (fans en alles) dat ie al heel laag zal zijn? Ik heb nu dat Silver2 (mini-wini-tini-klote-kan-niet-kleiner tubetje van 6 euro ofzo). Hoeveel moet ik daar nu op doen? Alleen op de proc zelf (zilveren ding in et midden van de proc)?

btw. ik heb een 1900XP+ (momenteel op 1200mhz, voeding trekt et niet :S), op volle snelheid (zolang die et doet) gaat ie vaak tegen de 60 aan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Maxtor hdd'tjes zijn kacheltjes? dan leg je hem toch gewoon boven op je systeem kas? Door de 5.25 opening naar buiten, of via de zijkant... zo lukt het bij mij ook!

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:11 schreef Tarwetijger het volgende:
Drie graden?!
ik eerst met wat knutsel werk ruim 10 graden verschil

nu zie sig ruim 30 graden

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 23:06 schreef scorpionv het volgende:
Als je CPU-cooler al brak was, en je kasttemp redelijk, dan kan het best weleens niet meer schelen dan die paar graden.
klopt

Verwijderd

Het ligt er ook sterk aan wat voor fans je er in hebt gezet. Als die outtake fan met 160mA een 60mm fan is, zal die weinig doen.

Dus, wat voor fans zijn het ?

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de fan in de voeding de warme stijgende lucht weer naar beneden (richting CPU) blaast voordat de warme lucht de kans krijgt de kast uit te gaan? Just a thought....

Workstation

Verwijderd

Ik had met mijn midi-tower (blech wat een vies woord) het probleem dat mijn voeding op zijn kant voor de proc hing. Dat resulteerde dus in een idle temp. van 47C. Nu met een ongemodde serverkast (dus met 2 fans, cpu & psu) 30C en een case temp van 27C. Als ik al wat toevoeg, dan laat ik een extra fan bovenin het dak van de case alles omhoog zuigen. Warmte stijgt immers op. Misschien een tip? Er zijn genoeg ouwe AT-servers die richting schroot gaan, beetje knutselen en je bouwt em in een dag om.

• Osiris
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 00:52 schreef Hooi het volgende:
Het ligt er ook sterk aan wat voor fans je er in hebt gezet. Als die outtake fan met 160mA een 60mm fan is, zal die weinig doen.

Dus, wat voor fans zijn het ?
Bij mijn weten zijn het 80mm fans. Eentje is uit een voeding gesloopt en de andere mag Joost weten waar ie vandaan komt :D
Op vrijdag 08 februari 2002 02:32 schreef BusMastah het volgende:
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de fan in de voeding de warme stijgende lucht weer naar beneden (richting CPU) blaast voordat de warme lucht de kans krijgt de kast uit te gaan? Just a thought....
Voeding blaast naar buiten toe...
Op vrijdag 08 februari 2002 08:15 schreef Atmosferic het volgende:
Ik had met mijn midi-tower (blech wat een vies woord) het probleem dat mijn voeding op zijn kant voor de proc hing. Dat resulteerde dus in een idle temp. van 47C. Nu met een ongemodde serverkast (dus met 2 fans, cpu & psu) 30C en een case temp van 27C. Als ik al wat toevoeg, dan laat ik een extra fan bovenin het dak van de case alles omhoog zuigen. Warmte stijgt immers op. Misschien een tip? Er zijn genoeg ouwe AT-servers die richting schroot gaan, beetje knutselen en je bouwt em in een dag om.
Mag niet echt knutselen aan de PC :'(

• Mary Wana
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

Je outtake meot meer zijn als intake , dan komt het meestal wel goed

Wat voor merk fans waren het dan?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Osiris
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 17:31 schreef Mary Wana het volgende:
Je outtake meot meer zijn als intake , dan komt het meestal wel goed

Wat voor merk fans waren het dan?
De Outtake heeft al een grotere casefan (althans, meer ampére, dus ook meer airflow dacht ik zo) en een fan in de voeding.

De intake is maar één fan...

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 17:24 schreef DumphuiZ het volgende:
Gewoon de fans aan touwtjes laten bungelen aan de zijkant :). Werkt prima, ziet er een beetje knudde uit, maar das alles.
Vastzetten is toch beter, want als je echt 'lucht aan de kant wil zetten', zul blaast ie zichzelf anders de andere kant op :) maar een fan met kast open recht op je proc werkt wel, heb ik ondervonden (met het oc-en van mn AXIA 1GHz -> 1333 :P)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 00:04 schreef Karreman het volgende:
Ik zit ook wat met te hoge temps (32-40 kast / 49-55 proc). dus heb al een nieuwe hightower besteld, net CC watercooling kit erin gedaan (in mn oude miditower dan, paste net), nog 2 x 12cm + 2 x 8cm fans besteld, maar..

[b]Dat koelpasta, scheelt dat echt zo?[b] Neem toch aan als ik mn hightower volledig heb draaien (fans en alles) dat ie al heel laag zal zijn? Ik heb nu dat Silver2 (mini-wini-tini-klote-kan-niet-kleiner tubetje van 6 euro ofzo). Hoeveel moet ik daar nu op doen? Alleen op de proc zelf (zilveren ding in et midden van de proc)?

btw. ik heb een 1900XP+ (momenteel op 1200mhz, voeding trekt et niet :S), op volle snelheid (zolang die et doet) gaat ie vaak tegen de 60 aan.
Als je GEEN koelpasta gebruikt, maakt je proc SLECHT contact met je koelblok, waardoor de PROC zijn warmte niet kwijt kan (aan het koelblok)

Al heb je dan 1000 fans in je systeem, je proc wordt toch te heet!!! Je hoeft MAAR EEN KLEIN BEETJE sommige mensen verstaan daar toch andere dingen onder |:( koelpasta op je core te smeren een laagje van geeneens 1 mm.
veel succes

• Osiris
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 17:43 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als je GEEN koelpasta gebruikt, maakt je proc SLECHT contact met je koelblok, waardoor de PROC zijn warmte niet kwijt kan (aan het koelblok)

Al heb je dan 1000 fans in je systeem, je proc wordt toch te heet!!! Je hoeft MAAR EEN KLEIN BEETJE sommige mensen verstaan daar toch andere dingen onder |:( koelpasta op je core te smeren een laagje van geeneens 1 mm.
veel succes
Koelpasta was er toch ook voor om de oneffenheden tussen de sink en proc te verbinden?
Als het een perfect glad oppervlakte was en ze stonden perfect op mekaar, dan was het niet nodig lijkt me, maar aangezien dat toch nooit voorkomt, heb je koelpasta nodig...

Maar: zou het nut hebben om een andere koeler ipv m'n CoolerMaster AAC-001 erop te zetten?

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 17:53 schreef Osiris het volgende:

[..]

Koelpasta was er toch ook voor om de oneffenheden tussen de sink en proc te verbinden?
Als het een perfect glad oppervlakte was en ze stonden perfect op mekaar, dan was het niet nodig lijkt me, maar aangezien dat toch nooit voorkomt, heb je koelpasta nodig...

Maar: zou het nut hebben om een andere koeler ipv m'n CoolerMaster AAC-001 erop te zetten?
Ik ga dalijk een review maken tussen de 2 coolermaster koelers. Deze zijn aantrekkelijk in prijs, en er wordt gekeken of het een verschil maakt of er een 60mm of een 700mm fan op zit. zie site. Als je nog beter wil koelen, moet je gaan denken aan een aplha koelblok met een 80mm fan naar keuze, en deze koelblokken liggen wat hoger in prijs. zie www.aplha.com en de prijswatch.

Verwijderd

Ik heb een Molex copper core cpu fan die tot 1.9gh zou kunnen koelen. Mijn proc is echter idle al heel snel boven de 55 graden en mijn mobo ronde de 32 graden. Zit koelpasta tussen en ik heb een AMD 1.3Gh.
Kleine kut fan op mijn GeForcen, de voeding natuurlijk (Q-technologies super stil) en dus die Molex cpu fan.
Hoe kan die temp hier toch zo hoog zijn?????

Wanneer de kast open is zakt de temp meteen naar 45 graden ofzo, ik heb al een 80x80mm papst besteld (komt binnen twee dagen), als ik deze papst onder vooraan in mijn kast zet dan wil ik wel eens zien hoeveel graden dat gaat schelen.
Ik laat het weten zodra hij erop zit.

Maar tot dan "Hoe kan die temp NU toch zo hoog zijn?????"

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 13:58

theborgnl

De mededeling begint hier:

Op donderdag 07 februari 2002 23:26 schreef Osiris het volgende:
Volgens mij zit m'n videokaart in de weg...
Ik kom wel ff langs met m'n breekijzer... is dat probleem ZO opgelost! :+

*ding* Einde bericht *dong*

Verwijderd

goede tip : zet een blowhole in je kast, dat laat je temp pas zakken.. bij mij ging ie 10 graden naar beneden *D
Pagina: 1