Toon posts:

X installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje van een linux-newbie:

Ik heb linux (suse 7.1) minimaal geinstalleerd. Nu wil ik graag KDE gaan installeren en draaien, maar dit lukt niet want de X server is niet geinstalleerd. Ik heb een poosje met Yast geklooid om X server te installeren maar het lukt niet. Kan iemand (gedetailleerd) uitleggen hoe dit (KDE werkend krijgen op een minimale installatie) moet?

Verwijderd

kijk eens op www.xfree.org en download de benodigde onderdelen en lees de manuals

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 15:42 schreef freebie het volgende:
kijk eens op www.xfree.org en download de benodigde onderdelen en lees de manuals
Grappig, dat heb ik net gedaan :7
Maar echt duidelijk vind ik het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou m trouwens het liefst gewoon van de cd installeren, was ik vergeten te zeggen :P

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Om X te installeren, moet je even de source downloaden van bijvoorbeeld dl.xs4all.nl :) en dan:

make World
make install

That's it :)

Verwijderd

ik zit met psies hetzelfde probleem. Ik geef bijv. in KDE dan zegtie dat hij 2 sec wacht tot desktop door kfm word aangemaakt :( hoe kan ik da doen?

Verwijderd

Topicstarter
Kep m nu wel aan de gang >:)

Ik heb met Yast een paar packages van CD geinstalled:

X1
Qt
kdebase

en nog een paar, weet niet precier meer :?

en toen /usr/X11/bin/SetupXF86 ofzoiets gerund...

en hij werkt *D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik snap niet waarom telkens als iemand vraagt hoe hij prog Y moet installen wordt gezegd dat ze de source moeten downen en compilen of de binaries van de site van prog Y moeten halen...
Daar zijn packages voor uitgevonden, en distributies leveren prog Y meestal mee in een nette werkende package. Door zelf de source te downen en compilen of de binaries te downen loop je alleen maar het risico op incompatible versies en files die op verkeerde plaatsen terecht komen. Ook zijn programma's zo lastiger te uninstallen en snapt de package manager het niet meer.

Ik weet niet veel van SuSE, maar de rpm van XFree staat gewoon op een van de CDs lijkt me. Ik weet ook niet wat SuSE voor package-frontend-ding heeft (Yast?), maar daar zou je relatief makkelijk XFree mee moeten kunnen installen.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 16:58 schreef deadinspace het volgende:
Ik snap niet waarom telkens als iemand vraagt hoe hij prog Y moet installen wordt gezegd dat ze de source moeten downen en compilen of de binaries van de site van prog Y moeten halen...
Daar zijn packages voor uitgevonden, en distributies leveren prog Y meestal mee in een nette werkende package. Door zelf de source te downen en compilen of de binaries te downen loop je alleen maar het risico op incompatible versies en files die op verkeerde plaatsen terecht komen. Ook zijn programma's zo lastiger te uninstallen en snapt de package manager het niet meer.

Ik weet niet veel van SuSE, maar de rpm van XFree staat gewoon op een van de CDs lijkt me. Ik weet ook niet wat SuSE voor package-frontend-ding heeft (Yast?), maar daar zou je relatief makkelijk XFree mee moeten kunnen installen.
Amen!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Hear hear...blij dat anderen het ook eens zeggen. De pakketmanager is heilig in zulke gevallen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 07 februari 2002 15:41 schreef ne0 het volgende:
Ik heb een poosje met Yast geklooid om X server te installeren maar het lukt niet. Kan iemand (gedetailleerd) uitleggen hoe dit (KDE werkend krijgen op een minimale installatie) moet?
sax2 intikken, en toen deed mijn Matrox G450 het in een keer :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 07 februari 2002 16:58 schreef deadinspace een welluidend verhaal
Ik denk dat de meeste mensen het daar wel mee eens zijn, maar er zijn nog altijd een aantal voordelen van good ol' .tar.gz...zo zijn die packages vaak beter uptodate of hebben zelfs al features die je niet in prepackaged versies vindt. Daarnaast is het meestal niet zo'n probleem om ze buiten een packagemanager om te installeren: --prefix=/usr/local gebruiken en een of meer linkjes aanmaken (kan zelfs met script) in /usr/bin en dergelijke is over het algemeen genoeg. En het is soms eenvoudiger om aan te geven hoe je een tarball installeert dan hoe je een package installeert, gezien de verschillen tussen de verschillende package managers (urpmi, rpm, yast, apt, pkgtool en nog zo wat...). Niet dat ik het niet slimmer vind om (zeker aan beginners) aan te bevelen om packages te gebruiken, maar er is zeker wel wat voor te zeggen om originele versies te gebruiken.

* odysseus hoopt dat alle 'v's er nu staan...moet soms meer dan vijf keer drukken voor die letter er echt staat...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 07 februari 2002 19:10 schreef odysseus het volgende:
maar er zijn nog altijd een aantal voordelen van good ol' .tar.gz...zo zijn die packages vaak beter uptodate of hebben zelfs al features die je niet in prepackaged versies vindt. Daarnaast is het meestal niet zo'n probleem om ze buiten een packagemanager om te installeren: --prefix=/usr/local gebruiken en een of meer linkjes aanmaken (kan zelfs met script) in /usr/bin en dergelijke is over het algemeen genoeg. En het is soms eenvoudiger om aan te geven hoe je een tarball installeert dan hoe je een package installeert, gezien de verschillen tussen de verschillende package managers (urpmi, rpm, yast, apt, pkgtool en nog zo wat...). Niet dat ik het niet slimmer vind om (zeker aan beginners) aan te bevelen om packages te gebruiken, maar er is zeker wel wat voor te zeggen om originele versies te gebruiken.
Jawel, maar (zoals je zelf al aangeeft) het heeft dan toch wel de voorkeur dat je weet wat je doet... Als je dat niet weet kun je best makkelijk een zooi van je systeem maken zo.
* odysseus hoopt dat alle 'v's er nu staan...moet soms meer dan vijf keer drukken voor die letter er echt staat...
Hint: Winkel, geld, toetsenbord, ruil...
Of jat die van je pa :P

Verwijderd

Topicstarter

Yep, groot gelijk! Ik wist niet welke packages ik moest installeren. Na een beetje puzzelen weet ik het nu wel. :9 Veel makkelijker als de hele shit downloaden , compilen enz ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 18:55 schreef moto-moi het volgende:

[..]

sax2 intikken, en toen deed mijn Matrox G450 het in een keer :P
Ik had sax2 nog niet geinstalleerd. Bovendien werk ik op de 1ofandere manier nog met XFree86 3.nogwat, dus zou het met sax moeten. :7
Maar uiteindelijk is het gelukt, ik ga weer gezellig verder ploeteren >:)
Pagina: 1