Leuk topic, doet me weer terugdenken aan m'n systeembeheer tijd op een school. Idd Zenworks dat is echt handig en die hardware kaartjes had je toen nog niet maar ze lijken me zeker een uitkomst, zoals ook Zen 3 imaging.
Ik was zelf ook bezig met diverse tooltjes te ontwikkelen om het de "experimenterende" users wat lastiger te maken.
Het was me wel duidelijk dat je in Win9X de leerlingen toch niet echt kon stoppen vandaar dat ik het controleren van wat ze allemaal uitspookten iets makkelijker wilde maken.
Zoals de mogelijkheid om automatisch van alle PC's het beeldscherm te scannen (ik of de docent kreeg dan op een scherm automatisch om de x sec. een screenshot van PC's die aanstonden (in een bepaald lokaal of de hele school), met het Id van de desbetreffende PC zodat we snel ter plaatse konden zijn als er weer eens een game geinstalleerd werd of iemand zat te kloten op de PC tijdens de les/toets (met natuurlijk het screenshot, tijd & id als bewijs want zo'n leerling wilde nog wel eens snel resetten als je in de buurt kwam)). Zo kon je de leerlingen nog eens leuk verrassen

In ontwikkeling was ook nog een onderdeel dat alle processen die gestart werden of processen die al actief zijn om de zoveel tijd controleerde met een lijst van toegestane toepassingen op de server. En dan natuurlijk niet alleen op bestandsnaam maar op inhoud van de exe en de versie, bestandsgrootte etc. zodat renamen van apps niet als resultaat had dat je toch zo'n programma kon draaien.
Was het programma niet toegestaan dan zou er een waarschuwing naar de admin/docent gaan en werd het proces automatisch afgesloten.
Ik zou nu echter (als ik de keus had en indien mogelijk) voor Win2K/XP kiezen als werkstation.
Af en toe heb ik wel weer zin om er verder aan te gaan sleutelen/programmeren maar de tijd ontbreekt momenteel een beetje.
Als jullie nog tips hebben voor extra functionaliteit, zet maar neer, wie weet kan ik het inbouwen.
Ik dacht zelf nog aan:
- bandwith reporting (zodat je internet/netwerk "abusers" die de verbinding onevenredig belasten snel kunt opsporen (je kan natuurlijk ook bordermanager o.i.d. gebruiken om dat onmogelijk te maken)
- keylogging
- printer gebruik bijhouden