[*nix] sendmail mailinglist *

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb een mailinglist tool gemaakt, die vanuit een administration tool een mail kan versturen naar diverse mensen in een database (dus: mailinglist ja). Bij het versturen van de mail moet er tussen het versturen van elk mailtje een time-out van 1 seconde zijn, omdat het anders te snel lijkt te gaan en de mail-server er geen zin meer in heeft: het komt voor dat mail verdwijnt.

Nou lees ik in de man-pages van sendmail dat het mogelijk is om een alias aan te maken die naar een file verwijst waar de ontvangers van de mail in staan genoemd. Dit alias moet je helaas aanmaken in de /etc/aliases file, waar je bij een normale ISP natuurlijk geen toegang toe hebt.

Mijn vraag is dus: is het mogelijk om mbv. sendmail zo'n soort alias aan te maken zonder gebuik te maken van de /etc/aliases file - of voor mijn part een compleet andere methode - waardoor de mail naar de lijst mensen met 1 call naar sendmail kan worden verstuurd?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Als je zelf een server/mailserver hebt draaien dan kun je dat toch gewoon in je /etc/mail/aliases file toevoegen?

Of draai je windows rechtstreeks aan je internetverbinding?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ook een idee... Maar ik ben zelf niet de ISP waar de site draait. De ideale situatie is dat heel het mail-gebeuren bij de ISP van de klant draait (Energis in dit geval).

Verwijderd

Dat verstuur je toch gewoon de mail vanaf je eigen mailserver maar dan als afzender het adres van de klant

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Dat laatste vanzelfsprekend, maar dan nog moet het mail-script op mijn server draaien, wat ik liever niet heb.

Verwijderd

zoek gewoon ff een gratis php provider, waar je gewoon een php script neer zet en zo de mail verstuurd.

ik geloof dat: www.f2s.com wel wat is

<edit>
Toch niet f2s.com is niet meer gratis,
kijk anders eens op php.pagina.nl en zoek wat uit.
</edit>

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Het plaatsen van m'n PHP scripts is het probleem niet. Vanuit de webroot heb ik geen toegang tot de /etc/aliases file (natuurlijk). Dus daarom kan ik die mail group niet instellen. Daar wil ik eigenlijk een oplossing voor hebben.

Verwijderd

Dat snap ik, maar ik bedoel dat je gewoon een script maakt die een mail naar alle mensen stuurt naar wie je het toe wil hebben, eventuele pauzes ed kun je inprogrammeren.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Die heb ik dus al... Maar het moet sneller kunnen. Na wat finetunen kwam ik tot de conclusie dat er per mailtje 1 seconde pauze moet zijn en per 10 mails 3 seconde pauze. Dus tel maar uit... 1000 mails: 1000 seconden + 100 * 3 seconden = 1300 seconden = bijna 22 minuten.

Als daar tegenoverstaat dat het versturen van alle mails in 1 seconde kan... Tsja. Optimalisatie van 1300% - cool! :)

Verwijderd

Je moet gewoon een mailserver hebben die zo'n grote hoeveelheid in 1 keer aankan of je moet het gewoon in stukken verzenden, zelf pauzes in gaan lassen is onhandig.

Maar volgens mij gaat mail nooit echt verloren!
Je krijg vanzelf melding wanneer een mail niet verzonden kan worden.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, een andere mogelijkheid is om bv. per 5 of 10 adressen in het Bcc: veld te zetten. Dat scheelt ook aanzienlijk. Bij mijn weten is het Bcc: veld begrenst (255 tekens, ofzo?) anders zou het wellicht mogelijk zijn om heel de hap in 1x in het Bcc: veld te gooien. Net zo makkelijk...

Het debuggen van een mailinglist is ook een pain in the ass... Waar haal ik zo gauw 1000 email adressen vandaan? Eerder heb ik m'n eigen email adres hiervoor gebruikt, maar daar werd ik zelf ook niet blij van... :)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien is http://www.ima.pl/blizbor/smtp.phps dit wat.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Hmm... dat script zent een mail vanaf een server via een andere mailserver? Ik heb es zitten mieren, zonder enig resultaat tot nu toe. Still... not ideal...

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb op m'n lokale server eens zitten rommelen met die aliassen. Het principe werkt, was het niet dat sendmail geen mail de deur uit krijgt. De include-file wordt in iedergeval vertaald naar de lijst adressen die er in staat.

Sendmail klaagt over een 'no route to host'. Ik las ergens dat je dan een zgn. 'smart host' kan invullen bij de DS-regel in de /etc/sendmail.cf. Dat heb ik gedaan en nu zegt-ie weer wat anders...

M'n lokale server is een zooi. Ik denk dat ik 'm opnieuw ga installeren. Misschien doet-ie daarna weer wat fatsoenlijks.

Pagina: 1