Toon posts:

2 routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende probleem bij klant ze hebben nt netwerk met 2 locaties locatie A en locatie B met een verbinding er tussen doormiddel van een router

nu willen we via andere router op locatie B internetten

heb nu insteld op de NT machine 2 gateways maar hij pakt steeds alleen de bovenste gw

wat is de oplossing voor dit probleem dat ze netwerk op kunnen van locatie A maar toch kunnen internetten via router op locatie B

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
internet ook via locatie a laten komen.....

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Verwijderd

Als ik het goed begrijp heb je op lokate B een router (b1) staan die met lokatie A moet communiceren en een router (b2) die naar internet moet. Je kunt dan op de router die je bovenaan hebt staan in de lijst (b1) een route opgeven waarin staat dat zodra de ip-range van subnet a benaderd moet worden het verkeer doorgelaten moet worden en al het andere verkeer omgeleid moet worden naar router b2. Voor zekerheid kun je het omgekeerde ook in router b2 zetten.

succes

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01-2025
Je moet dan denk ik via het cmd-line commando ROUTE ADD handmatig routes toevoegen. In de help van het commando staat de syntax beschreven. Je moet op locatie B een route naar 0.0.0.0 opstellen naar internet, en een route naar 1.2.3.0 ofzo toevoegen. (ik weet nie wat het netwerknummer van A is)

Standaard zal dan de route naar 0.0.0.0 worden genomen, tenzij het pakketje naar netwerk A moet. (Ik denk trouwens dat de volgorde van invoeren belangrijk is)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 16:57

Predator

Suffers from split brain

Je moet op de clients en de router tussen A&B als default gateway de router naar i-net opgeven opgeven.
Dan voeg je op alle clients uit A de route naar B toe en op de clients in B de route naar A toe.
Bv A = 192.168.0/24 en B = 192.168.1/24
Dan op clients in A ->
route -p add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.1
( als router tussen A&B met ip 192.168.1.1 )
en voor clients in B ->
route -p add 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.1

De default gateway optie is voor routes die niet specifiek vermeld staan. Dus kan kijkt ie eerst of een route er voor heeft. Heeft ie die niet dan stuurt ie packet naar de default gateway...
Dus in jouw geval -> Clients moeten weten dat ze packets voor andere netwerk aan de router moeten geven ( doen ze met die routes ) en als het packets niet naar daar moet ( geen 192.168.0/24 of 192.168.1/24, dus een i-net adres ) sturen ze het naar de default gateway.

Kleine tip: routes kunnen ook via DHCP verkregen worden :) met optie 33. Maar moet je wel win2x/XP of linux clients hebben. Ik ben niet zeker of win9X clients deze DHCP optie ook herkennen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Op donderdag 07 februari 2002 19:36 schreef Predator het volgende:
Bv A = 192.168.0/24 en B = 192.168.1/24
Dan op clients in A ->
route -p add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.1
( als router tussen A&B met ip 192.168.1.1 )
en voor clients in B ->
route -p add 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.1
Zo heb je volgens mij toch nog geen route naar het internet ge-add :?

/me == noob :P

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 07 februari 2002 20:00 schreef Mr.Blonde het volgende:

[..]

Zo heb je volgens mij toch nog geen route naar het internet ge-add :?

/me == noob :P
De route naar inet is gewoon de default gateway ;)
zie de eerste lijn van mijn vorige post.
Door de default gateway te adden wordt er automatisch deze route toegevoeg ->
route -p add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.0.10
= ook route -p add default 192.168.0.10
(192.168.0.10 is dan ip van i-net router )
Dat de je op een windows toestel normaal nooit omdat als je de default gateway opgeeft hij die route zelf aanmaakt.
Packets waar geen specifieke route voor bestaat worden dan naar de default gateway gestuurd.
In dit geval zijn er dan routes voor 192.168.0/24 en 192.168.1/24. Die worden niet aan de default router gegeven de rest wel.

Verwijderd

Ik zie hier een hoop reacties waarbij er route-instellingen gemaakt worden op de clients, dat is niet handig, want dat betekend dat je bij een wijziging in het netwerk al je clients af moet. Het is handiger om de clients een default gateway te geven, dat is dan de router waar het meeste verkeer naar toe gaat. Verder zorg je dat de routers elkaar kunnen vinden (m.b.v. een routing protocol zoals rip, ospf of (e)igrp of met statische routes).
code:
1
2
3
4
5
6
7
 Internet     locatie B
    |           |
 Router I      Router B
    |           |
 ------------------------ netwerk locatie A
         |
      Clients

Stel, je zet de default gw van de Clients op Router B en 1 van de clients wil iets versturen naar Internet, dan zal hij het eerste pakketje naar Router B sturen, die zal zien dat hij dat pakketje door dezelfde interface weer eruit moet sturen (nl. over 'netwerk A', naar Router I) en zal een berichtje naar de client sturen (ICMP Redirect) "Voor dit IP adres moet je voortaan naar Router I gaan".

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 07 februari 2002 20:51 schreef jeroenr het volgende:
Ik zie hier een hoop reacties waarbij er route-instellingen gemaakt worden op de clients, dat is niet handig, want dat betekend dat je bij een wijziging in het netwerk al je clients af moet. Het is handiger om de clients een default gateway te geven, dat is dan de router waar het meeste verkeer naar toe gaat. Verder zorg je dat de routers elkaar kunnen vinden (m.b.v. een routing protocol zoals rip, ospf of (e)igrp of met statische routes).
code:
1
2
3
4
5
6
7
 Internet     locatie B
    |           |
 Router I      Router B
    |           |
 ------------------------ netwerk locatie A
         |
      Clients

Stel, je zet de default gw van de Clients op Router B en 1 van de clients wil iets versturen naar Internet, dan zal hij het eerste pakketje naar Router B sturen, die zal zien dat hij dat pakketje door dezelfde interface weer eruit moet sturen (nl. over 'netwerk A', naar Router I) en zal een berichtje naar de client sturen (ICMP Redirect) "Voor dit IP adres moet je voortaan naar Router I gaan".
Zoals ik zei kan je die routes gewoon door DHCP laten meegeven. Hoef je nix op de clients aan de passen.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 21:03 schreef Predator het volgende:

[..]

Zoals ik zei kan je die routes gewoon door DHCP laten meegeven. Hoef je nix op de clients aan de passen.
Is toch niet echt netjes, vind ik. In ieder geval een nadeel: je clients moeten rebooten of een DHCP renew doen om wijzigingen door te krijgen.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 07 februari 2002 21:05 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Is toch niet echt netjes, vind ik. In ieder geval een nadeel: je clients moeten rebooten of een DHCP renew doen om wijzigingen door te krijgen.
Ik vind het wel netjes :)
Die netwerktopologie verandert toch zelden.
Maar jouw oplossing is ook goed natuurlijk.
Maar je hebt dat bij een reboot hij eerst voor inet router B contacteerd en deze het dan weer doorstuurt over netwerk A naar router I. Dan stuurt ie ook wel een redirect naar de client pc ja, maar ICMP redirect settings zijn na een boot weer weg (dacht ik, ben het niet zeker) dus altijd bij een boot gaat ie eerst verkeerd zijn.
Helemaal niet erg maar ook niet zo net :P
nouja het is voor discussie vatbaar ;)

De mogelijkheden zijn gegeven laat de topicstarter maar kiezen.
Als de clients niet via dhcp een ip verkrijgen en hij dit ook niet wil voorzien dan valt mijn oplossing zoiezo al af...

Pagina: 1