Toon posts:

[EL] LED FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 4.653 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 45091

Topicstarter
okeej, lees het verhaal en brand maar los met commentaar :)
LED FAQ.
De basis van het aansluiten van een led, wat kan er wel en wat niet?
Een led heeft een korte en een lang poot. De korte poot is de cathode (-), de lange de annode (+). Een led is eigenlijk een enorm stevig dingetje, hij gaat enorm lang mee en snel achterelkaar in en uitschakelen vind hij absoluut niet erg. Het enigste waar hij niet tegen kan is een te hoge stroom. Een led werkt alleen maar als je de cathode op de min aansluit, en de annode op de plus. Andersom zal de led niet gaan werken, omdat het eigenlijk een diode is die licht uitstraalt als er stroom doorheen loopt (LED betekend Light Emitting Diode). En de functie van een diode is stroom wel van A naar B te laten lopen, maar niet van B naar A (dit heet sperren). Dat de led niet werkt wil niet zeggen dat hij niet stuk kan op dat moment. Een led heeft namelijk ook een maximale sperspanning (bv. 5v) ga je daar overheen, dan zal je led stukgaan (hij verandert voor een halve seconde in een flitslampje, en verbrandt). Als de led op de goede manier aangesloten is, kan de led een te hoge spanning wel overleven, mits het maar van korte duur is. Als je teveel spanning op een led zet zie je dat snel genoeg, omdat hij dan verkleurt en heet wordt.

Hoe regel ik de stroom door de led?
De stroom door de led regel je met een weerstand.
Het is belangrijk dat je altijd een voorschakelweerstand plaatst, op twee uitzonderingen na.
• De eerste is het vervangen van de case- of drive-LED's. Op je moederbord en in de drives zijn de bewuste voorschakelweerstanden al aanwezig, en is het dus niet nodig om de stroom nogmaals te begrenzen.
• De tweede is in het geval van een LED-met-ingebouwde-voorschakelweerstand. Siemens, Lite-on en Hewlett Packard hebben dergelijke LED's in het pakket; deze zijn alleen niet algemeen verkrijgbaar. Ook zijn er gewone LED's in de handel met een weerstandje, samengevat in een behuizing met draadaansluitingen. Deze zijn algemeen verkrijgbaar en werken meestal op 12V.

hoe bereken in de weerstandswaarde?
Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de weerstand weten.
• De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de led valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan.
• De stroom door de weerstand is gelijk aan de stroom door de led.
Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de Wet van Ohm: U=I*R .
Zeg dat er 1,7 volt over de led moet komen te staan en de led 15 milliampère opneemt.
We willen 1 led op de 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt van (5-3) 2 volt te staan en er gaat 75 milliampère doorheen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

Er zal dus een weerstand voor de led geschakeld moeten worden van 220 Ohm

Leds in Serie:
4 leds in serie aansluiten op de 12 volt. Omdat de 4 leds identiek zijn (dus een gelijke weerstand hebben) kunnen we 12/4 doen wat ons 3 volt over elke led oplevert. In dit geval is toch ook nodig om een weerstand te plaatsen.
Omdat de spanning niet toelaat dat er een extra weestand tussengezet wordt, kun je ze dus zo niet aansluiten.

Combinatie van bovengenoemde methodes:
2 leds in serie op de 12 volt met een weerstand.
Over de leds staat elk 1,7 volt, dus 3,4 volt in totaal.
Over de weerstand komt dus (12-3,4) 8,6 volt te staan, met 15 milliampère.
U = 8,6 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 8,6/0,015 = 573,3 Ohm

Waarom heb ik altijd een weerstand nodig in mijn schakeling??
Dit komt omdat led's stroomgestuurd zijn. Een led zal een bepaalde hoeveelheid stroom opnemen, wat een bepaalde spanningsval veroorzaakt. Dit komt omdat een led een bepaalde interne weerstand heeft. Echter, zodra een led gaat branden zal hij warmer worden met als gevolg dat de interne weerstand minder wordt, waardoor hij meer stroom doorlaad, dus feller gaat branden, dus een lagere weerstand heeft, dus POEF!!!!
Als je geen stroombegrenzingsweerstand opneemt omdat je bronspanning bijvoorbeeld op 1,7V is afgeregeld, bestaat de kans dat de LED zich gaat gedragen als zenerdiode; hierdoor neemt de stroom exponentieel toe en gaat je LEDje alsnog kapot.

Woei, wat brandt dat fel, kan ik daar wat aan doen?
Je kan de hoeveelheid licht die een led geeft een beetje regelen door de stroom door de led te regelen. Vaak is er een minimale stroom waarbij de led nog licht geeft. Dit bereik je door er een weerstand met een iets hogere weerstandswaarde voor te zetten.
Over het algemeen volstaat een stroom van 10mA voor een LED. Met die stroom brandt het ding fel genoeg en je loopt geen risico hem op te blazen. De meeste LED's kunnen tot 20mA hebben; informeer voor de zekerheid even bij de winkel waar je ze koopt wat de maximum stroom mag zijn, of kijk op internet voor een datasheet.

Weerstand kleurcodes:

kleur -> weerstand
http://library.thinkquest.org/10784/resistor_color_coding.html
Online berekening
En voor de niet kabelaars / adslers onder ons:
Downloaden

weerstand -> kleur

brand maar los :)

/edit 1: kleurcoder rekenaar toegevoegd
/edit 2: leds zijn stroomgestuurd
/edit 3: meer linkjes voor kleurcodes
/edit 4: verhaal van Kaj. erin gemengt

• Anoniem: 39077
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WhAAAAZAAAAAAAAA *D *D *D

prachtig verhaal!

verklaart een hoop vragen!

Mijn complimenten (8>

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
Goed gedaan. Eindelijk duidelijkheid over de weerstand en hoe je het moet berekenen.
Maar hoe zie ik nu dat ik de goede weerstand heb gekregen bij de electronica boer. Geloof het of niet maar ik heb al eens een lijste met onderdelen afgegeven die ik wilde hebben en kwam er thuis achter dat het niet correct was.
Een weerstand werkt met kleurcombinaties meen ik maar hoe het precies zit. Dus als iemand dat ook nog erbij kan vertellen dan wordt het verhaal weer wat completer.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 05:31
Heel duidelijk verhaal idd, maar ik vraag me ook af hoe dat zit met die kleurcodes :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
de kleurencodes zijn niet echt moeilijk, probeer google, er zijn zat sites met goede uitleg met plaatjes ook (dat is hier wat lastiger)

mooie LED-faq trouwens, maar of het nodig is en een sticky wordt trek ik ernstig in twijfel, maar voor de zoekers is het sowieso handig :)

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 13:59 schreef m-m het volgende:
de kleurencodes zijn niet echt moeilijk, probeer google, er zijn zat sites met goede uitleg met plaatjes ook (dat is hier wat lastiger)

mooie LED-faq trouwens, maar of het nodig is en een sticky wordt trek ik ernstig in twijfel, maar voor de zoekers is het sowieso handig :)
misschien wordt het geen sticky topic, maar ik hoop dat dit opgenomen kan worden in de OCM faq :7 . daar staat namelijk nog niets over led's ;( . :)

• stekkel
  • Laatst online: 10-03 15:33
Ik raad af om LED's in serie te schakelen zonder weerstand.

De stroom door een LED stel je ALTIJD in met een weerstand (of stroombron).

Kan jij mij vertellen welke stroom er door een LED gaat lopen indien er geen stroom is ingesteld ........

Juist. daarom een weerstand.

Voor de rest lijkt het me handig om aan te geven welke spanning er over welk type LED valt. Bij rode LED's is dit bijvoorbeeld geen 3V, maar meer richting 2.4V (bij kamertemperatuur)

Verder detail is dat je over het algemeen niet meer dan 20mA door een LED laat lopen. Dit voor het geval dat onwetende tweakers denken dat dat ongelimiteerd zou zijn.
Het 75mA voorbeeld vind ik dan ook geen goed voorbeeld.

Een handige link is het volgende forum
[topic=373826]

Hier zijn al veel zaken aan de orde geweest.

Verder veel succes met de LED FAQ :)

• Jofel
  • Laatst online: 21-09-2019
:Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y)

Voor complete n00bs zoals ik, is dit zeer handig! Erg verhelderend.

Bedankt AscII... :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Eigenlijk was Kaj ook al bezig met een LED FAQ..
Maar we zullen wel ff zien hoe we dat gaan doen. :)

Leuke FAQ trouwens.

• fly
  • Laatst online: 05-12-2022

fly

Live Is Just.........

HEEL ERG HANDIG deze faq.
Vooral die site waar je de kleurcodes kan berekenen.
nu kan ik gerust ledjes plaatsen ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 14:21
Hmm.. Ik mis in het verhaal eigenlijk een beetje dat een led puur stroomgestuurd is.. (de spanning valt gewoon over een led, maar puur door een bepaalde stroom gaat het ding branden!)

En verder de opmerking om ALTIJD een weerstand in serie met een of meerdere leds te schakelen..
Omdat die led stroom gestuurd is zorgt de weerstand ervoor dat de stroom begrensd wordt! (Het diode-gedrag zou ervoor kunnen zorgen dat een led zonder weerstand zich als een soort kortsluiting gaat gedragen, waardoor de stroom te hoog oploopt.. En dan is het ook einde led!)

De felheid van de led regel je overingens ook weer met de stroom, en niet de spanning! (jah, die zijn aan elkaar gerelateerd ;))

Oh, en phreak: Chocomel rulez!!

Anoniem: 35978

75mA door een LED?? Ze moeten opLICHTEN, niet opGLOEIEN!

Met een weerstand stel je de maximale STROOM door een LED in. De spanning over de LED zal nooit hoger worden dan de doorlaatspanning, de stroom die er door loopt is maar net wat je voeding levert... en die moet je dus begrenzen.

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 14:09 schreef stekkel het volgende:
Ik raad af om LED's in serie te schakelen zonder weerstand.

De stroom door een LED stel je ALTIJD in met een weerstand (of stroombron).

Kan jij mij vertellen welke stroom er door een LED gaat lopen indien er geen stroom is ingesteld ........
led's hebben interne weerstand.
en leds begrenzen daardoor hun stroom ZELF

als je een 3V led op een 3V voeding aansluit brand het Ledje toch niet door :?
Juist. daarom een weerstand.

Voor de rest lijkt het me handig om aan te geven welke spanning er over welk type LED valt. Bij rode LED's is dit bijvoorbeeld geen 3V, maar meer richting 2.4V (bij kamertemperatuur)
da's wel een handige, maar aangezien dat Zelfs per zelfde kleur led verschild, is zowiets niet goed te zeggen.

Verder detail is dat je over het algemeen niet meer dan 20mA door een LED laat lopen. Dit voor het geval dat onwetende tweakers denken dat dat ongelimiteerd zou zijn.
Het 75mA voorbeeld vind ik dan ook geen goed voorbeeld.

Een handige link is het volgende forum
[topic=373826]

Hier zijn al veel zaken aan de orde geweest.

Verder veel succes met de LED FAQ :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Op donderdag 07 februari 2002 14:26 schreef Twynn het volgende:
Zekers :P

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 14:26 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Ik mis in het verhaal eigenlijk een beetje dat een led puur stroomgestuurd is.. (de spanning valt gewoon over een led, maar puur door een bepaalde stroom gaat het ding branden!)

En verder de opmerking om ALTIJD een weerstand in serie met een of meerdere leds te schakelen..
Omdat die led stroom gestuurd is zorgt de weerstand ervoor dat de stroom begrensd wordt! (Het diode-gedrag zou ervoor kunnen zorgen dat een led zonder weerstand zich als een soort kortsluiting gaat gedragen, waardoor de stroom te hoog oploopt.. En dan is het ook einde led!)

De felheid van de led regel je overingens ook weer met de stroom, en niet de spanning! (jah, die zijn aan elkaar gerelateerd ;))

Twynn, ga maar eens een led laten branden op 0,5 V en 20 mA, Dat zou ik nou wel eens willen zien....

(en waarom zeggen datasheets van leds BV bij een sperspanning van 5 volt doodgaan?? er wordt daar nix gezegt over sperstroom, omdat dit niet van toepassing is.)

• Twynn
Op donderdag 07 februari 2002 14:32 schreef _AscII_ het volgende:
Twynn, ga maar eens een led laten branden op 0,5 V en 20 mA, Dat zou ik nou wel eens willen zien....
Klopt.. Maar je moet ook wel een bepaalde spanning overbruggen wil de led gaan werken.. Da's hetzelfde als bij een diode..
Heb jij een spanning onder de 0.7V, dan zal een normale silicium-diode ook niet gaan geleiden!
Dus bij die 0.5V kun je dus die 20mA nooit krijgen..
Maar een led is wel degelijk stroomgestuurd!
Op donderdag 07 februari 2002 14:28 schreef _AscII_ het volgende:

Hmm.. Het kan in principe wel.. Ligt een beetje aan de leds!

• stekkel

[..]

[..]
OK, maar wat is die interne weerstand dan?
Het is wel handig om te weten op welke stroom een LED zich insteld, toch?

Wat is de tolerantie van die interne weerstand?

Ik blijf het afraden, LED's zonder voorschakelweerstand!

Anoniem: 7477

Ik mis nog hoe je een mosfet als stroombron kan schakelen. Dan hoef je (binnen grenzen) helemaal geen rekening meer te houden met de ingangs spanning. Zelf heb ik eens ergens gezien dat het kan en dabit heeft het ook nog eens een keer aangestipt. Ik zal m'n papier stapel eens gaan doorspitten (als ik echt niets anders meer te doen heb)

• stekkel
Op donderdag 07 februari 2002 14:35 schreef Twynn het volgende:

[..]

Klopt.. Maar je moet ook wel een bepaalde spanning overbruggen wil de led gaan werken.. Da's hetzelfde als bij een diode..
Heb jij een spanning onder de 0.7V, dan zal een normale silicium-diode ook niet gaan geleiden!
Dus bij die 0.5V kun je dus die 20mA nooit krijgen..
Maar een led is wel degelijk stroomgestuurd!
[..]
Inderdaad !!!

Een LED = Een Diode met dat verschil dat een LED van galium arsenide is en een normale diode van sillicium. De materiaal eigenschappen van de diode zorgen voor het verschil in junctiespanning (0,65 V bij normale diode en 3 V bij een blauwe LED) De junctiespanning is de minimale spanning die nodig is om een diode goed te laten geleiden.

Wat betreft de zogenaamde interne weerstand:

Een mooie vergelijking een gewone diode in doorlaat tussen de 5V hangen. Dit veroorzaakt een enorme stroom en poef zegt de diode.

Dit kan dus ook met een LED gebeuren.

Topicstarter
ok, ik moet even mijn excuses aanbieden aan een paar mensen hiero, omdat ik hen in eerste instantie niet geloofde.
een led is inderdaad stroomgestuurd.

ik ga 't ff aanpassen in mijn led FAQ
en er gelijk de reden bijzetten (doordat ik net de reden heb gehoord is het me duidelijk geworden.)

• BigEagle
  • Laatst online: 21:57
Bij een rode 5mm led is de stroom meestal rond de 2V/25mA. Dus als je deze wilt aansluiten op 12V:

R = (12V - 2V / 0,025A = 400 ohm

Aangezien er meestal weerstanden uit de E12 (met een roleratie van 5%) reeks komen, wordt dit een weerstand van 390 ohm.

De E12 reeks bestaat uit:
  • 1.0
  • 1.2
  • 1.5
  • 1.8
  • 2.2
  • 2.7
  • 3.3
  • 3.9
  • 4.7
  • 5.6
  • 6.8
  • 8.2
De kleurcodering bij een E12 reeks is als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
     1ste ring:  2de ring:  3de ring:
Zwart:    0     0      x 0
Bruin:    1     1      x 10     
Rood:     2     2      x 100
Oranje:   3     3      x 1.000
Geel:     4     4      x 10.000
Groen:    5     5      x 100.000
Blauw:    6     6      x 1.000.000
Paars:    7     7      x 10.000.000
Grijs:    8     8      x 100.000.000
Wit:    9

Je kunt een weerstand op 2 manieren houden, met de gouden ring aan je linker of aan je rechterkant. Als je deze gouden ring helemaal rechts legt, krijgt je voor 390 ohm dit:

Oranje - wit - bruin - goud

De eerste twee ringen is voor de waarde, de 3de ring is voor de vermenigvuldingsfactor. En de laatste ring is de tolerantie.

Nog een paar voorbeelden:

1k ohm = 1.000 ohm = bruin - zwart - rood
470k ohm = 470.000 ohm = geel - paars - geel
1.5M ohm = 1.500.000 ohm = bruin - groen - groen
10M ohm = 10.000.000 ohm = bruin - zwart - blauw

De laatste goude ring heb ik hierboven niet bijgezet... :z

8-)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Munchkin
  • Laatst online: 19:30

[..]

[..]
Ja, en autoaccu's hebben ook een interne weerstand dus daarom kun je ze gewoon kortsluiten zonder dat ze kapot gaan! |:( |:( |:( Ja een led heeft een interne weerstand, maar dat vind zijn oorzaak in de pn overgang (de spanningsval over een diode wordt ook door deze overgang bepaalt, sla er maar eens een halfgeleiderfysicaboek (leuk scrabblewoord) op na. Deze weerstand dien -NIET- als begrenzingsweerstand maar is gewoon een ongewenst bij-effect (net als de interne weerstand van een autoaccu). Daarom moet er -ALTIJD- een stroom begrenzende factor in de kring zitten, ofwel een weerstand, danwel een stroombron.

• Twynn
Op donderdag 07 februari 2002 14:55 schreef Prince_of_Darkness het een heel verhaal..
Yo.. Rustig.. Hij had al toegegeven dat hij fout zat ;)

• stekkel
Op donderdag 07 februari 2002 14:52 schreef _AscII_ het volgende:
ok, ik moet even mijn excuses aanbieden aan een paar mensen hiero, omdat ik hen in eerste instantie niet geloofde.
een led is inderdaad stroomgestuurd.

ik ga 't ff aanpassen in mijn led FAQ
en er gelijk de reden bijzetten (doordat ik net de reden heb gehoord is het me duidelijk geworden.)
Hehehe, op basis van argumenten overtuigd, zo hoort het.
Heb ik toch niet voor niks jaren EL gestudeerd :) :)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
Heb nog twee links voor die weerstanden en de kleurcode:

Online berekening
Downloaden

Topicstarter
:+
jah, sorry, ik begin ook pas net met EL

• Munchkin
  • Laatst online: 19:30
Op donderdag 07 februari 2002 15:04 schreef _AscII_ het volgende:
Da's niet erg, maar dan moet je natuurlijk wel open staan voor advies van mensen die er wat langer mee te maken hebben gehad. Overigens was mijn post niet als flame bedoeld, maar nog een poging om uit te leggen waarom er echt een stroombegrenzing in moet. ;)

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 15:09 schreef Prince_of_Darkness het volgende:

[..]

Da's niet erg, maar dan moet je natuurlijk wel open staan voor advies van mensen die er wat langer mee te maken hebben gehad. Overigens was mijn post niet als flame bedoeld, maar nog een poging om uit te leggen waarom er echt een stroombegrenzing in moet. ;)
't lastigste moment vind ik altijd het moment dat je het DENKT te weten ;)
want dan zit je er dus vaak naast. maarja, weer wat geleerd hé? (8>

• stekkel
Op donderdag 07 februari 2002 15:04 schreef _AscII_ het volgende:
Tja, en daarnaast ook nog eigenwijs :) maar ach ja dat ben ik ook.

Verder wens ik je veel succes met je EL-transistor FAQ.

Wanneer je dat met goed gevolg aflegd dan ben je al een stuk verder. Enne schroom je niet om fouten te maken, die worden vanzelf recht gezet door anderen met als gevolg dat iedereen weer een beetje wijzer is. (pff, dit klinkt haast filosofisch)

• SH007
  • Niet online
Ik snap het niet helemaal, want ik heb laatst een paar extra felle groene leds gekocht, en die waren 2.8 volt(zei de electroboer). Ik heb toen gevraagd hoe ik ze op een 5 volt bron aan moest sluien, en het kon volgens die man gewoon door er 2 in serie te zetten :? :?
Hij heeft het zelfs even laten zien, en ze brandden gewoon goed.

• stekkel
Op donderdag 07 februari 2002 15:54 schreef SH007 het volgende:
Ik snap het niet helemaal, want ik heb laatst een paar extra felle groene leds gekocht, en die waren 2.8 volt(zei de electroboer). Ik heb toen gevraagd hoe ik ze op een 5 volt bron aan moest sluien, en het kon volgens die man gewoon door er 2 in serie te zetten :? :?
Hij heeft het zelfs even laten zien, en ze brandden gewoon goed.
In de praktijk kan het nog wel werken maar dat betekend niet dat technisch een goede oplossing is.

Voorbeeld:
Een huis zonder fundering zal ook bewoonbaar zijn maar je weet niet zeker of zo'n huis gaat verzakken en zo ja wanneer.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ik heb nog wat aanvullinkjes.. ik zal in de loop van de avond bovenstaand verhaal met mijn verhaal mergen.

Anoniem: 42166

- Mischien een schemaatje van een basic LED schakelingetje (LED + voorschakelweerstand) bij de berekening.
- Plaatje van een standaard LED erbij.
- En de kathode kun je ook nog herkennen aan de afplatting.
- Standaard waarden voorschakelweerstanden (12,7 en 5V) vermelden

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op donderdag 07 februari 2002 13:27 schreef _AscII_ het volgende:
okeej, lees het verhaal en brand maar los met commentaar :)
LED FAQ.
De basis van het aansluiten van een led, wat kan er wel en wat niet?
Een led heeft over het algemeen een korte en een lange poot. De korte poot is de cathode (-), de lange de anode (+). Een led is eigenlijk een enorm stevig dingetje, hij gaat enorm lang mee en snel achterelkaar in en uitschakelen vindt hij absoluut niet erg. Het enige waar hij niet tegen kan is een te hoge stroom. Een led werkt alleen maar als je de cathode op de min aansluit, en de anode op de plus. Andersom zal de led niet gaan werken, omdat het eigenlijk een diode is die licht uitstraalt als er stroom doorheen loopt (LED betekend Light Emitting Diode). En de functie van een diode is stroom wel van A naar B te laten lopen, maar niet van B naar A (dit heet sperren). Dat de led niet werkt wil niet zeggen dat hij niet stuk kan op dat moment. Een led heeft namelijk ook een maximale sperspanning; ga je daar overheen, dan zal je led stukgaan (<strike>uit elkaar klappen ofzo</strike>meestal verandert hij voor een halve seconde in een flitslampje, en verbrandt. een LED die explodeert komt ontzettend weinig voor). Als de led op de goede manier aangesloten is, kan de led een te hoge spanning wel overleven; mits het maar van korte duur is. Als je teveel spanning op een led zet zie je dat snel genoeg, omdat hij dan verkleurt en heet wordt.

Hoe regel ik de stroom door de led?
De stroom door de led regel je met een weerstand. Het is belangrijk dat je altijd een voorschakelweerstand plaatst, op twee uitzonderingen na. De eerste is het vervangen van de case- of drive-LED's. Op je moederbord en in de drives zijn de bewuste voorschakelweerstanden al aanwezig, en is het dus niet nodig om de stroom nogmaals te begrenzen.
De tweede is in het geval van een LED-met-ingebouwde-voorschakelweerstand. Siemens, Lite-on en Hewlett Packard hebben dergelijke LED's in het pakket; deze zijn alleen niet algemeen verkrijgbaar. Ook zijn er gewone LED's in de handel met een weerstandje, samengevat in een behuizing met draadaansluitingen. Deze zijn algemeen verkrijgbaar en werken meestal op 12V.

hoe bereken ik de weerstandswaarde?
Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de LED <strike>weerstand</strike> weten. De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de led <strike>moet komen te staan</strike> valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan. <strike>De stroom door de weerstand is gelijk aan de stroom door de led.</strike> {--dit stukje is niet nodig
Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de <strike>weerstands formule</strike>Wet van Ohm: U=I*R .
Zeg dat er 1,7 volt over de led moet komen te staan en de led 15 milliampère opneemt <strike>(dit zijn vrij gebruikelijke waardes voor blauwe leds).</strike> {--Dit is niet waar, zoek maar een datasheetje op; blauwe LED's werken prima op 1,7V, en hebben zat aan 15~20mA
We willen 1 led op 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt een spanning van (5-1,7) 3,3 volt te staan en er gaat 15 milliampère doorheen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

Er zal dus een weerstand voor de led geschakeld moeten worden van 220 Ohm.

Leds in Serie:
<strike>4 leds in serie aansluiten op de 12 volt. Omdat de 4 leds identiek zijn (dus een gelijke weerstand hebben) kunnen we 12/4 doen wat ons 3 volt over elke led oplevert. In dit geval is toch ook nodig om een weerstand te plaatsen.
Omdat de spanning niet toelaat dat er een extra weestand tussengezet wordt, kun je ze dus zo niet aansluiten.

Combinatie van bovengenoemde methodes:
2 leds in serie op de 12 volt met een weerstand.
Over de leds staat elk 3 volt, dus 6 volt in totaal.
Over de weerstand komt dus (12-6) 6 volt te staan, met 75 milliampère.
U = 6 volt
I = 75 milliampère
R = U/I = 6/75m = 0,08 KOhm = 80 Ohm</strike>

Parallelschakeling van LED's is niet altijd aan te raden. Omdat er altijd kleine verschillen zijn in de productie (fouttoleranties en dergelijke) zullen je LED's in sommige gevallen niet allemaal even fel branden bijvoorbeeld.
Als de situatie het toelaat, is het altijd verstandiger om voor elke LED een eigen weerstandje te pakken.
Serieschakeling is geen probleem, zolang je maar je voorschakelweerstand in de gaten houdt

Waarom heb ik altijd een weerstand nodig in mijn schakeling??
Dit komt omdat led's stroomgestuurd zijn. Een led zal een bepaalde hoeveelheid stroom opnemen, wat een bepaalde spanningsval veroorzaakt. Dit komt omdat een led een bepaalde interne weerstand heeft. Echter, zodra een led gaat branden zal hij warmer worden met als gevolg dat de interne weerstand minder wordt, waardoor hij meer stroom doorlaad, dus feller gaat branden, dus een lagere weerstand heeft, dus POEF!!!!
Als je geen stroombegrenzingsweerstand opneemt omdat je bronspanning bijvoorbeeld op 1,7V is afgeregeld, bestaat de kans dat de LED zich gaat gedragen als zenerdiode; hierdoor neemt de stroom exponentieel toe en gaat je LEDje alsnog kapot.

Woei, wat brandt dat fel, kan ik daar wat aan doen?
Je kan de hoeveelheid licht die een led geeft een beetje regelen door de stroom door de led te regelen. Vaak is er een minimale stroom waarbij de led nog licht. Dit bereik je door er een weerstand met een iets hogere weerstandswaarde voor te zetten.
Over het algemeen volstaat een stroom van 10mA voor een LED. Met die stroom brandt het ding fel genoeg en je loopt geen risico hem op te blazen. De meeste LED's kunnen tot 20mA hebben; informeer voor de zekerheid even bij de winkel waar je ze koopt wat de maximum stroom mag zijn, of kijk op internet voor een datasheet.

Weerstand kleurcodes:

kleur -> weerstand
http://library.thinkquest.org/10784/resistor_color_coding.html
Online berekening
Downloaden

weerstand -> kleur

brand maar los :)

/edit 1: kleurcoder rekenaar toegevoegd
/edit 2: leds zijn stroomgestuurd
/edit 3: meer linkjes voor kleurcodes
Ok, de vette en cursieve gedeelten zijn mijn aanpassingen; voor de rest komt het aardig overeen met mijn verhaaltje.
Tevens heb ik de vrijheid genomen om de ergste spelfouten eruit te halen. :)

Anoniem: 27379

Op donderdag 07 februari 2002 15:04 schreef Frijns.Net het volgende:
Heb nog twee links voor die weerstanden en de kleurcode:

Online berekening
Downloaden
Waarom voor kabel en ADSL???? is 14KB Dat proggie !

Anoniem: 35978

Op vrijdag 08 februari 2002 09:15 schreef Kaj. het volgende:

[..]

Serieschakeling van LED's is niet altijd aan te raden. Omdat er altijd kleine verschillen zijn in de productie (fouttoleranties en dergelijke) zullen je LED's in sommige gevallen niet allemaal even fel branden bijvoorbeeld.
Moet dit niet zijn: Parallelschakeling van LED's....
LED's in serie zetten kan m.i. zonder problemen, mits je maar voldoende spanning hebt.

Anoniem: 27379

Op vrijdag 08 februari 2002 09:42 schreef JayR het volgende:

[..]

LED's in serie zetten kan m.i. zonder problemen, mits je maar voldoende spanning hebt.
Eens.

Je hebt ook van die kerstsnoeren met leds, Daar zitten gewoon zo veel leds in dat ie geschikt is voor 230 V

Topicstarter
Serieschakeling van LED's is niet altijd aan te raden. Omdat er altijd kleine verschillen zijn in de productie (fouttoleranties en dergelijke) zullen je LED's in sommige gevallen niet allemaal even fel branden bijvoorbeeld.
Het kan wel; het AMD-logo wat Kaj vorig jaar bouwde is opgebouwd uit series LED's, maar er zijn wel degelijk verschillen in helderheid te zien.
Als de situatie het toelaat, is het altijd verstandiger om voor elke LED een eigen weerstandje te pakken.
dan lijkt me dit toch ook voor te komen bij parallelschakelingen :?
(ik neem niet aan dat je voor elke led een apart weerstandje gaat zitten berekenen)

Dit is een goeie link voor weerstandsberekening :

LED Laboratory

Is echt super makkelijk. :)

Topicstarter
Maxim, ik zou je aanvulling graag toe willen voegen, maar ik mag m'n posting niet meer editten :(

verder nog aanvullingen eigenlijk?

Op zaterdag 09 februari 2002 11:29 schreef _AscII_ het volgende:
Maxim, ik zou je aanvulling graag toe willen voegen, maar ik mag m'n posting niet meer editten :(
Kaj of Phreak kunnen dit toch wel ?

/offtopic
Zag net een E-Meeuw overvliegen dat wordt Zweden. >:)

/edit: Hij ging trouwens wel hard. :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op vrijdag 08 februari 2002 09:42 schreef JayR het volgende:

[..]

*kuch* Je hebt gelijk. :)

Topicstarter
*schop*
iemand hier nog commentaar op??
anders istie rijp om door Phreak bij de FAQ gezet te worden...
maar aangezien die nu net ff skien is.....

• AcouSE
  • Laatst online: 15-03 09:32

AcouSE

Swedish Chef

[..]
een LED die explodeert komt ontzettend weinig voor
[..]
Maar het kan dus wel, heb ik net gemerkt. Een dikke 10mm led per ongeluk tussen -15V en +15V aangesloten. Tering wat een kloteknal, bijna een hartaanval van de schrik...

pfff...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 22:12
idd alleen grote leds knallen uit elkaar. khad een keer een 10mm led verkeerd om.. pats!

Topicstarter
kleintjes knallen ook (op 25v+) >:)
als je de spanning maar hoog genoeg maakt.

Topicstarter
ik kwam tot de conclusie dat ik zelf ook nog een klein vraagje had... :+

als je nu een led hebt, waar je niets van weet, hoe kom je dan achter de hoeveelheid stoom die door de led mag gaan?
(je hebt wel een regelbare voeding (zowel spanning als stroom regelbaar) bij de hand)

Gewoon gokken, als ie niets meer doet was het te veel. :+

OK, ff serieus :
  • Aansluiten op regelbare voeding met voorschakelweerstand van 100 ohm.
  • Spanning voorzichtig opvoeren tot de spanning over de LED niet meer stijgt(dan heb je de doorlaatspanning).
  • Spanning verder opvoeren totdat je een redelijke licht intensiteit hebt(dan kun je ook de doorlaatstroom meten).
Of denk ik nu te simpel. :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee hoor, je redenatie is goed. :)
Maar over het algemeen volstaat de 1,7v/10mA-regel wel.

Ik zal het verhaal zoals ie hierboven staat morgen ff in de FAQ frutten

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

ThaHandy

Discovery Channel

nog graag de de info voor de gewone LED, felle LED, blauwe (2 soorten :? ), IR LED

de voltage en de mA enz

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 00:06 schreef ThaHandy het volgende:
nog graag de de info voor de gewone LED, felle LED, blauwe (2 soorten :? ), IR LED

de voltage en de mA enz
daar heb ik eigenlijk maar 1(of 2) ding(en) op te zegen.
Datasheets (als je 'm via internet koopt zijn die altijd wel te vinden) of vragen zodra je 'm koopt.

't wil namelijk nog wel eens wat verschillen.

Anoniem: 44997

Als je je standdard ledjes hebt vervangen door die mooie blauwe moet je natuurlijk niet niet meer spreken over ledjes maar zeg je voortaan dat er 'koudstralende monochrome fotonen-emitters' in je case zitten *D .

Nog een ezelsbruggetje om te onthouden wat de + en de - van een led is : KNAP, Kathode Negatief Anode Positief en de Kathode is de Korte pen. De -kant heeft bovendien een afplatting op de verdikkking (flens) van de led.
www.rdrop.com/users/marvin/omsi/led.jpg

Anoniem: 48120

OK, help me out!
Ik wil 8 leds, 3,3V, 20 mA in serie schakelen op een 12V bron.

1) Kan dit?
2) Zo ja, welke weerstand moet ertussen. Zo nee, waarom niet?

Thanx
[for technerds] Ik heb er geen verstand van dus degradeer m'n vraag aub niet meteen als dom [/for technerds]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03 05:09
Schop....

Hoe meet ik de drempel spanning van een led? Ik was overlaatsbij de boer en ik voreg een weerstandje voor een led, hij pakte ff zijn voltmeter om de spanning te meten.... Hoe deed ie het?!

• GuruMadMat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
ik vraag mij af hoeveel volt er door een ps/2 muis loopt want ik wil daar een ledje tussen schakelen!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Daar is een goede oplossing voor: zoeken met Google, meten met een multimeter, en vooral geen 3-jaar-oude topics die slechts aan je vraag raken, schoppen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee