Welk merk/type geluidskaart is audiofiel?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Zie topic

Hen nu 3 geluidskaarten gehad, en de 1e , een Trust, klonk 't fijnst met mp3's. Daarna de Monstersound, klonk al minder vol en zuiver. Nu alweer een tijdje de Live! en die klinkt 't slechts.
Nu wil ik dus een geluidskaart die de beste waardes heeft,en 't fijnste klinkt met Winamp. Acceleratie interesserd me weinig.
Vergulde pluggen is ook niet verkeerd

Setje is Arcam amp, Rogers speakers en Audioquest kabels.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
TerraTech proberen misschien :? M'n pa heeft een EWS 64 XL van bijna 1000 piek (400 Euro :P) :D en dat klinkt echt super! (das idd een oude isa kaart maar volgens mij verschillen die weinig met de modernere kaarten)

[edit] De SB live! Audigy EX heeft ook vergulde uitgangen, zoek ff naar een review :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
trust klinkt beter als live??
laten we wel zijn
de live 5.1 of audigy zijn vet goed
enigste wat je wel moet hebben is een mooie stereo zoals ik erbij aanhangen dan klinkt het echt stukken beter dan die stomme pc boxjes

Tweakers Discord

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Op donderdag 07 februari 2002 13:16 schreef tweakduke het volgende:
trust klinkt beter als live??
laten we wel zijn
de live 5.1 of audigy zijn vet goed
enigste wat je wel moet hebben is een mooie stereo zoals ik erbij aanhangen dan klinkt het echt stukken beter dan die stomme pc boxjes
Of iets als een Klipsch 5.1 speakerdetje >:)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik wist niet dat soundcards zelf ook audiofiel waren :+

• Sjah
Deze geluidkaart lijkt me wel wat http://www.terratec.com/ttnl/products.htm
(de EWX 24/96 onder audio systems)

Iemand nog andere suggesties?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
OK :)

Terratec (DMX 6-Fire 24/96 + EWX24/96 + EWS88MT):
http://www.terratec.net/ttnl/products.htm

Hoontech (ST Audio):
http://www.staudio.com/products/staudio.html

Creamware Pulsar:
http://www.creamware.de/en/Products/Pulsar/tecspecs.asp

Aardvark Professional Digital Audio:
http://www.aardvark-pro.com/pc_audio.html

AudioTrak (Inca88):
http://www.audiotrak.net/eng/index.html

Sek'D speeltjes:
http://www.sekd.com/product_main/2496s_info.htm
http://www.sekd.com/product_main/2496dsp_info.htm
http://www.sekd.com/product_main/siena_info.htm
http://www.sekd.com/product_main/p96pro_info.htm
http://www.sekd.com/ voor de rest ;)

SwisSonic:
http://www.swissonic.com/

Sonorus:
http://www.sonorus.com/

Kan nog wel ff doorgaan, maar er is echt meer dan Creative (en stukken beter ook, dit is n.l. het spul dat in studio's wordt gebruikt).

• Sjah
Thanx! Met jouw kan ik praten.

Weer wat te lezen.
Nou eerst ff boodschappen doen :Y)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik merk geen shit verschil tussen geluidskwaliteit bij geluidskaarten. Is altijd top. Alleen de speakerset die erbij zit maakt het grote verschil.
Audigy EX heeft ook vergulde uitgangen
Zo he. Nee dan klinkt het beter... :? Als de stekker van je geluidskaart (3.5mm jack) nu ook eens verguld was had je er nog wat aan.
Uiteraard. Dat maakt oneindig veel meer verschil dan een andere geluidskaart wat geluidskwaliteit / vervorming van het signaal betreft.

• Nikel
  • Niet online
Ik zou zeggen, zoek de goedkoopste kaart met een _echte_ digitale uitgang (dus geen sblive ofzo), en hang daar een externe dac aan.

• Sjah
Nou heb je sites doorgenomen Warp, en 't meeste is mij iets te professioneel.
Er blijven nu 2 over, de Terratec EWX 24/96, en de AudioTrak Maya 44.

Ook Stereoplay uit Duitsland heeft zijn BestenListe en daar staat die Terratec in de uberragend-sectie http://www.netedition.de/download/stereoplay/STP02070.pdf

Voor die Terratec moet ik bij Alternate zijn voor € 185. De AudioTrak is meer gedoe, moet via speciale muziekinstrumenten-zaak.

ps. je was Lynx vergeten te noemen, maar is toch veels te duur.

Verwijderd

Yokozuna schreef het volgende:
Ik merk geen shit verschil tussen geluidskwaliteit bij geluidskaarten. Is altijd top.
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..........

• warp
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 16:29 schreef Sjah het volgende:
Voor die Terratec moet ik bij Alternate zijn voor € 185. De AudioTrak is meer gedoe, moet via speciale muziekinstrumenten-zaak.
Dan neem je de Terratec. Is gewoon een prima kaart :)
ps. je was Lynx vergeten te noemen, maar is toch veels te duur.
Oh, het waren maar een paar voorbeelden.
Er is n.l. nog veel meer pro-audio spul te krijgen ;)

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Zo top vind ik geluidskaarten anders niet, een fatsoenlijke met cinch uit zou me wel goed lijken...

• warp
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 13:55 schreef Yokozuna het volgende:
Ik merk geen shit verschil tussen geluidskwaliteit bij geluidskaarten.
Tijd voor een bezoek aan de oorarts misschien? ;)

Verwijderd

Als je een geluidskaart wilt met weing opties, maar zeer goede geluidskwaliteit, dan is de Egosys Waveterminal 2496 wel wat voor je. Deze heeft echte jack aansluiten en niet van die prutserige mini-jacks, zodat je een beetje behoorlijke kabels kunt aansluiten.

Kijk een op www.egosys.net
Of anders op www.feedback.nl

Als je budget iets minder is kun je ook voor de Terratec EWX 24/96 gaan. Deze kaart is kwa geluidskwaliteit sowieso superieur aan de Soundblaster kaarten.

• BikkelZ
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Sek'd SUCKS onder win2k en xp

Terratec EWX 24/96 was wel REDELIJK qua drivers.

iOS developer

• Sjah
Enig idee wat die Egosys moet kosten?

Net van de importeur gehoord over de AudioTrak dat ie 'm voor 135€ naar de muziekzaak bij mij in A'dam kan sturen...mmmm is wel heel aantrekkelijk.(lijkt wel of de instrumentenbranche geen aso-marges doet :) )

En dan nog iets: ze hebben op de AudioTrak na dus 24bit support, wat heb ik daar nu of in de nabije toekomst aan?
Ik zal dit ff specifiseren: opnemen zal ik niet doen, t gaat mij om afspelen. Stel dat die SACD-standaard een doorslaand succes wordt, heb ik dan perse zo een 24bit kaart nodig om af te kunnen spelen :?
Nouja ook niet zo boeiend, want als de SACD een succes word koop ik erwel een (zo een standalone dus).

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Even snel globaal de bovenstaande posts gelezen, maar ik denk dat het 'goedkoopst' nog is, wil je gewoon zeker weten wat je in handen hebt, is gewoon een stereo kaartje kopen met een digitale (coax/optisch) uitgang (bv. 5.1 met spdif) en daar dan zelf losse convertors bij kopen (je hebt vrij veel keus, maar je moet ff goed zoeken naar de wat minder bekende merken die toch goed zijn). Ik denk dat dat een goedkope maar erg goede oplossing is. Kaarten met bestaande convertors zijn natuurlijk ook leuk. Ik heb zelf ervaring met de M-Audio delta 1010 (oa.) en de delta 44 is hun kleinste telg van de serie. Als die net zulke goeie convertors heeft als die 1010 dan heb je in ieder geval een goeie weergave.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Bij mijn SoundBlaster Audigy Platinum zijn *ALLE* aansluitingen verguld. Dus ik zou zeggen halen die kaart. ;)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ah ja, vergulde uitgangen, bijna net zo goed als verchroomde velgen :?

iOS developer

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

NAar mijn idee maakt het geen donder uit, ik heb een PCI en ISA kaart erin zitten, SB64 en een Crystalsounds ofzo (ISA) en ik kan geen veschil horen.
Oftewel, je moet er een fatsoenlijke kabel aanhangen, lees: geen "telefoonkabelachtig" spul. En een goede amp, je geluidskaart is lang niet zo'n zwakke schakel als je denkt.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Hillie
  • Laatst online: 18:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op donderdag 07 februari 2002 14:02 schreef Nikel het volgende:
Ik zou zeggen, zoek de goedkoopste kaart met een _echte_ digitale uitgang (dus geen sblive ofzo), en hang daar een externe dac aan.
Inderdaad, haal een digitale kaart met externe DAC. Van een of ander merk heb je de Super Flying Cow converters. Zoek daar even op op Google ofzo (ik ben er te lam voor). Dat zijn aardige converters voor een redelijk leuke prijs.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Hillie

Hillie

Op donderdag 07 februari 2002 21:12 schreef Esger het volgende:
En een goede amp, je geluidskaart is lang niet zo'n zwakke schakel als je denkt.
Hmmmm.... ranzige DACs, gecomineerd met een E/M-lawaaierige omgeving (de computerkast) en ronduit beroerde analoge electronica na de DAC. Resulteert in een niet al te beste kwaliteit.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, ik wil niet lullig doen, maar verwacht je dat mp3s beter klinken op een duurdere geluidskaart? Je hebt echt niks aan een 24/96 kaart als je muziek als mp3 is gecodeerd. Tenzij je op enorm hoge bitrates zit, maar dan nog. Het grootste deel mp3s is standaard 44kHz tot ca. 192kBps.

• Hillie

Hillie

Dat merk je soms best wel. De meeste geluidskaarten in het consumenten-hoekje van de markt (de grootste hoek, overigens) presteren op zich niet al te best op het gebied van SNR. Oftewel, aardige ruis. Dat hoor je natuurlijk niet als je alleen maar harde trance pompt. :)

• Hyperbird
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 23:21 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Euhm, ik wil niet lullig doen, maar verwacht je dat mp3s beter klinken op een duurdere geluidskaart? Je hebt echt niks aan een 24/96 kaart als je muziek als mp3 is gecodeerd. Tenzij je op enorm hoge bitrates zit, maar dan nog. Het grootste deel mp3s is standaard 44kHz tot ca. 192kBps.
Hij vraagt toch alleen of het in de nabije toekomst een standaard wordt.

Volgens jou is er dus geen verschil tussen een mislukte supertech cd speler en een dure rotel ofzo omdat het toch allemaal 44kHz is |:(

• THX
  • Niet online

THX

Op donderdag 07 februari 2002 13:55 schreef Yokozuna het volgende:
Ik merk geen shit verschil tussen geluidskwaliteit bij geluidskaarten. Is altijd top. Alleen de speakerset die erbij zit maakt het grote verschil.
[..]
Jij bent zeker van het type "audiofiele high-fidelity MP3 beluisteraar" |:(

Ik zweer bij één merk: RME Audio
www.rme-audio.de

Ik heb (zie sign.) de digi96/8 PAD. Er zijn HEEEEEEL erg weinig kaarten die de kwaliteit van deze kaarten kunnen benaderen!!

• THX
  • Niet online

THX

Op donderdag 07 februari 2002 17:43 schreef BikkelZ het volgende:
Sek'd SUCKS onder win2k en xp

Terratec EWX 24/96 was wel REDELIJK qua drivers.
De heftige kaarten van Sek'd worden gemaakt door RME!

Als jij problemen onder WinNT/2000/XP hebt gehad met RME kaarten, dan zou ik maar heel snel een andere pc aanschaffen, want dan heb je echt een brakke bak!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

dr Ripsaw, het hoeft natuurlijk niet direct een 24/96 kaart te zijn, maar je hoort het verschil echt duidelijk tussen een goeie geluidskaart of een 'consumenten' soundcard...

en RME is idd OK, zo zijn dr nog een paar die ook wel voldoen :) en als je een echte digitale uit hebt (zijn die op de sblive niet echt dan..?(eerdere opmerking van hillie(toch?))) dan maakt het weinig uit wat voor kaart erin zit..

• Nikel
  • Niet online
Die op de sblive is niet echt nee, zie een post van een paar minuten geleden in het "sp dif" topic in ditzelfde forum.

• Hillie

Hillie

Op vrijdag 08 februari 2002 00:51 schreef Nikel het volgende:
Die op de sblive is niet echt nee, zie een post van een paar minuten geleden in het "sp dif" topic in ditzelfde forum.
Niet? Ik dacht dat wel gewoon een uitgang was die de digitale stream even in S/P-DIF encodeerde en daarna op de lijn mopte. Wat doet die uitgang precies dan? Interessant om te weten of er een wazige tussenstap tussen zit.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
Misschien een Kaart van Philips
Ik zelf heb de acoustic edge, klinkt echt geweldig
Tis al laat, maar morgen zal ik wat meer bevindingen neerschrijven :)

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
misschien stomme vraag hoor..maar waarom wil je een audiotrak als je alleen maar wilt afspelen?..dit is toch zon ding met 4in/4out met zon box erbij enzo? :)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 23:21 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
24bit/96 khz is meer voor muziek producers, maar je hoort echt wel verschil tussen geluidskaarten, degene die zegt dat dat niet zo is heeft:

a. een gehoorprobleem
b. nooit een fatsoenlijke geluidskaart gehoord

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Op vrijdag 08 februari 2002 00:27 schreef THX het volgende:

[..]

De heftige kaarten van Sek'd worden gemaakt door RME!

Als jij problemen onder WinNT/2000/XP hebt gehad met RME kaarten, dan zou ik maar heel snel een andere pc aanschaffen, want dan heb je echt een brakke bak!
Sek'd Siena, wordt nog steeds onder de naam Marian Siena verkocht, skippende MP3tjes op een systeem waar dat met eerdere kaarten (Terratec EWX24/96 en SB AWE64) niet gebeurde.

Waar was jij trouwens met je grote mond in het topic waar ik de problemen aankaartte?

iOS developer

• THX
  • Niet online

THX

Op vrijdag 08 februari 2002 11:25 schreef BikkelZ het volgende:

[..]
Waar was jij trouwens met je grote mond in het topic waar ik de problemen aankaartte?
Tja, Pre-Feut status!! :7

Op een gegeven moment zat ik door de fora (forums...) te bladeren. Sommige posters hebben echt een plaat voor hun harses, dus dan word men maar lid.

Dus excuses voor mijn verleden, hopend op een betere toekomst. :)

p.s.
Sek'd schraapt een aantal kaarten bij elkaar en verkoopt die onder eigen naam. De prodif96 kaarten zijn zowiezo van RME. Van de Siena weet ik het niet zo 100%.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ja OK dus Sek'd moet je dus NIET zomaar aanraden. Het is eigenlijk een Marian kaart volgens mij de Siena. En tja het is wel een high-end kaart, hij kostte nieuw ooit 1200 gulden, maar is inmiddels flink gezakt qua prijs.

Klinkt goed hoor, maar de win2k drivers zijn echt brak.

iOS developer

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 12:53

terabyte

kan denken als een computer

Ik heb een Hoontech ST Audio DSP24 VE

(www.staudio.com)

Als je de speciale hoge kwaliteits uitgang gebruikt, dan heb je echte kwaliteit!

Ik ben er iig zeer tevreden mee.

Driver support is echt top, zeer stabiel en je hebt de kans om beta-drivers te testen.

Algemene support is ook top, het is de enige fabrikant die hun "vuile was" buiten durft te hangen middels een openbare support forum.

Support medewerkers weten waar ze het over hebben, zie hun zeer technische Knowledgebase artikelen (bijv over WDM drivers).

• THX
  • Niet online

THX

Op vrijdag 08 februari 2002 11:50 schreef BikkelZ het volgende:
Ja OK dus Sek'd moet je dus NIET zomaar aanraden. Het is eigenlijk een Marian kaart volgens mij de Siena. En tja het is wel een high-end kaart, hij kostte nieuw ooit 1200 gulden, maar is inmiddels flink gezakt qua prijs.

Klinkt goed hoor, maar de win2k drivers zijn echt brak.
Dan is het inderdaad geen RME, want mijn digi96/8 PAD kostte dat al. En dan moet je midi en fysieke 8 in/outs vergeten. :+
(Met Adat heb je wel 8 in/outs, meen ik...)

Ik gebruik het puur om analoog en digitaal op te nemen. DTS en DD gaat ook perfect en je hebt never nooit last van SCMS beveiligingen. Ook handig om digitaal van en naar MD te gaan.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 00:24 schreef THX het volgende:
Jij bent zeker van het type "audiofiele high-fidelity MP3 beluisteraar" |:(
Haha! ROFL en je hebt nog gelijk ook!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

misschien heb je hier wat aan:

http://www6.tomshardware.com/video/02q1/020115/
Summary:

There was a time when multimedia sound cards and 'professional' sound cards - cards dedicated solely to music - were complete strangers to each other. This is no longer really the case with cards like the Terratec DMX 6Fire 24/96 and the Creative Labs SB Audigy Platinum. They each have the latest generation of chips and input/ output racks, but let's find out which of them best succeeds in bridging the gap.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op vrijdag 08 februari 2002 00:58 schreef CaineTanathos het volgende:
Misschien een Kaart van Philips
Ik zelf heb de acoustic edge, klinkt echt geweldig
Tis al laat, maar morgen zal ik wat meer bevindingen neerschrijven :)
ik heb de rithmic edge ervan. hij bevalt me ook heel best. zal wel niet audiofiel verantwoord zijn maar voor de prijs vind ik het een toppertje

Pak je rust!

• X-Treme
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 18:17

X-Treme

[X-Treme]

SoundBlaster Live Platinum 5.1 met LiveDrive 2.0.
Dan via de optical uitgang via zo'n lekker breekbaar glasvezelkabeltje naar mun optical DVD/LD ingang op mijn DD/DTS versterker.

Klinkt super :)

AMD 1.4Ghz, MSI K7 Turbo RAID Limited Edition, 768Mb PC133, GeForce 2 GTS Pro 64Mb, Maxtor 60Gb 7200, IBM 60Gb 7200, WD 80Gb 7200, Plextor 24/10/40

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55

4POX

Everybody is wired

Ik gebruik een kenwood MD speler als een DAC. maar heeft wel als nadeel dat ik dan dat ding wel op opnemen moet zetten. :( . Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik zonder de opneem stand ook geluid via glas kan krijgen. Toch maar eens uitzoeken wat een losse dac moet kosten. Ik wil wel naar glas toe omdat de versterker op een andere plek staat dan de computer. En via de analoge methode heb ik nog te veel storingen..

offtopic:
Wie heeft er voor mij meer info over DAC's. Ik weet daar eigenlijks helemaal niets over. Ik hoor alleen goeie dingen

AKA Rinkel weblog

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 10:57 schreef dmmh het volgende:

[..]

24bit/96 khz is meer voor muziek producers, maar je hoort echt wel verschil tussen geluidskaarten, degene die zegt dat dat niet zo is heeft:

a. een gehoorprobleem
b. nooit een fatsoenlijke geluidskaart gehoord
Ik doelde eigenlijk op het feit dat er een aantal geluidskaarten werd genoemd die totaal niet van toepassing zouden zijn voor de topic-starter's plannen.
Maar omtrent de geluidskwaliteit van de kaart ben ik het met je eens, het verschil is er wel degelijk (en daar spreek ik ook uit eigen ervaring!). Ik heb het verder niet gehad over de DAC's etc, maar dat is natuurlijk ook erg belangrijk.
Maar hoe goed die ook kunnen zijn, een slecht gecodeerde mp3 klinkt dan alsnog bagger.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Op vrijdag 08 februari 2002 13:38 schreef 4POX het volgende:
Ik gebruik een kenwood MD speler als een DAC. maar heeft wel als nadeel dat ik dan dat ding wel op opnemen moet zetten. :( . Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik zonder de opneem stand ook geluid via glas kan krijgen. Toch maar eens uitzoeken wat een losse dac moet kosten. Ik wil wel naar glas toe omdat de versterker op een andere plek staat dan de computer. En via de analoge methode heb ik nog te veel storingen..

offtopic:
Wie heeft er voor mij meer info over DAC's. Ik weet daar eigenlijks helemaal niets over. Ik hoor alleen goeie dingen
De DACs die in apparatuur ingebouwd zit is meestal van goede kwaliteit, als je een externe DAC wilt gebruiken zal dat meestal alleen maar voor kwaliteitsverbetering zijn. Daardoor zijn de meeste (alle?) losse DACs van zeer hoge kwaliteit en daardoor ook erg duur...
Of je zou wat moeten prutsen met zo'n DAC-ICtje van een electronicazaak, ik heb alleen geen idee wat voor kwaliteit je dan kunt verwachten.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Pagina: 1