/dev/input/mouse mist

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier op een computer Debian testing geinstalleerd. Alles ging goed, totdat ik ff startx deed. Hij geeft dan een error, en in die logs die dan op het scherm staat, staat dat /dev/input/mouse er niet is, en dat is idd het geval.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

(oh ja, t is een gewone psaux muis, en gpm werkt goed)

Verwijderd

Even gewoon /dev/psaux ervan maken in je XF86Config helpt niet :?

Verwijderd

Als de oplossing van Nelske niet werkt / lukt maak dan een gewoon een symlink...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
mkdir /dev/input
mknod /dev/input/mice c 13 63

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

code:
1
2
cd /dev
./MAKEDEV input

Verwijderd

En het is geen /dev/input/mouse maar /dev/input/mouse0 of /dev/input/mice :)

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 13:26 schreef deadinspace het volgende:
code:
1
2
cd /dev
./MAKEDEV input
Leuk dat jullie alle 4 iets anders roepen :+ Maar deze lijkt me wel wat :) . Doet dit gewoon het zelfde als wat blauwekip zegt?

(kan het trouwens morgen pas weer checken.)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 16:54 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Leuk dat jullie alle 4 iets anders roepen :+ Maar deze lijkt me wel wat :) . Doet dit gewoon het zelfde als wat blauwekip zegt?

(kan het trouwens morgen pas weer checken.)
Het is een script inderdaad dat de files aanmaakt. Bekijk anders gewoon eens de inhoud dan zie je wat het script doet... Deadinspace heeft hier volgens mij ook gelijk! Hij gaf mij deze week dezelfde tip voor het installeren van /dev/video en dat werkte op precies dezelfde wijze...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 07 februari 2002 16:54 schreef banaan-X het volgende:
Leuk dat jullie alle 4 iets anders roepen :+
There's always more than one way to do it :)

De manier van Blouwekip is overigens ook goed, maar meer 'handmatig'. MAKEDEV is gewoon een script dat devices aanmaakt, waarbij je de major en minor numbers niet hoeft te weten.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 17:30 schreef deadinspace het volgende:

[..]

There's always more than one way to do it :)

De manier van Blouwekip is overigens ook goed, maar meer 'handmatig'. MAKEDEV is gewoon een script dat devices aanmaakt, waarbij je de major en minor numbers niet hoeft te weten.
aha, ff een interessevraagje dan: hoe weet je welke nummertjes je moet gebruiken dan? :)

Verwijderd

devices.txt uit je linux source docu's .

Foutje, ik had trouwens niet gelezen dat je een psaux had.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 07 februari 2002 22:27 schreef banaan-X het volgende:

[..]

aha, ff een interessevraagje dan: hoe weet je welke nummertjes je moet gebruiken dan? :)
De major en minor device numbers zijn permanent toegewezen (dus /dev/hda is altijd 03:01). In het MAKEDEV script staan de juiste waarden; je kunt ze hieruit halen, of op een andere computer kijken (ls -l /dev/hda1) of in /usr/src/linux/Documentation/devices.txt kijken (of in de kernelsource :P ).

En ja, op deze manier zijn we beperkt tot 256 * 256 = 65536 verschillende devices (en 20 partities op elke schijf met een maximum van een stuk of 80 scsi schijven of meer loopt aardig in de papieren). Hier wordt aan gewerkt, met als voornaamste initiatief devfs, zie /usr/src/linux/Documentation/filesystems/devfs/README (devfs roels :) ).
Pagina: 1