Of OZboss en McViruss zijn heel erg gul met de slotjes of dat forum gaat enorm achteruit, bijna 1/3 of mischien wel meer van de topics zij gesloten
.
Dat zegt meer over het nivo van die vragen dan over Ozboz en McVirusS 
En het is bij lange na geen 1/3
En het is bij lange na geen 1/3
Hmm.. En zou dat aan McVirusS en Ozboz liggen, of aan de mensen die daar posten!?
(Overigens vind ik dat nog niet eens zo heel veel slotjes.. Hardware Algemeen was een maand of 2 geleden veel erger! En dat was niet omdat Oscar zo slecht modereerde!)
(Overigens vind ik dat nog niet eens zo heel veel slotjes.. Hardware Algemeen was een maand of 2 geleden veel erger! En dat was niet omdat Oscar zo slecht modereerde!)
Ze hebben in ieder geval de forum in eigen hand. Streng zijn hoeft niet slecht te zijn. Welke ik allemaal gelezen heb die op slot zijn gegaan zijn terecht. Valt niet veel over te discussieren.
Probeer ik de titel 'Slotjes-forum' voor P&W binnen te halen.. wie gaan er weer met de titel vandoor.. grmbl grmbl..
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
OzBoz is één van de mildste mods wbt slotjes, en is altijd vriendelijk en geeft altijd netjes uitleg bij slotjes enz enz
Dit is weer zo'n typisch zaag-topic n.a.v. [topic=401226]
Om het een zaagtopic te noemen is misschien niet zo liev van ddc, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je vind dat er te streng gemodereerd wordt omdat je er zelf het "slachtoffer" geworden bent van een modactie 
Ik heb de slotjes van de laatste dagen @ random doorgebladerd, en geen één onterecht slotje kunnen vinden. Ook het slotje op jouw case vind ik meer dan terecht. Van zowel OzBoz als McVirusS.
De grote hoeveelheid slotjes aldaar is dus, ben ik bang, te wijten aan het niveau van de vragen die sommige users daar stellen.
Ik heb de slotjes van de laatste dagen @ random doorgebladerd, en geen één onterecht slotje kunnen vinden. Ook het slotje op jouw case vind ik meer dan terecht. Van zowel OzBoz als McVirusS.
De grote hoeveelheid slotjes aldaar is dus, ben ik bang, te wijten aan het niveau van de vragen die sommige users daar stellen.
Naar mijn mening is er niet eens een grote hoeveelheid.Op donderdag 07 februari 2002 12:43 schreef Negotiator het volgende:
We hebben het beleid iets aangepast (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/396086) en houden ons daar nu ook heel strak aan. Zoals pas nog opgemerkt in een LA draad verwachten wij van W&Gers dat ze eerst moeite doen voordat ze een vraag stellen; een vraag die je met 3 minuten "Google-en" kan oplossen hoort dus gewoon niet in W&G. Helaas komen er de laatste paar dagen steeds meer topics die niet aan die eissen voldoen en die gaan dus op slot.
Nah nah nah... * McVirusS steekt z'n tong uit naar dusty....demi-modjeOp donderdag 07 februari 2002 10:36 schreef dusty het volgende:
Probeer ik de titel 'Slotjes-forum' voor P&W binnen te halen.. wie gaan er weer met de titel vandoor.. grmbl grmbl..
Ik ben enorm streng.. echt.. weet niet of je weleens de moeite genomen hebt om de FAQ te lezen, maar daar staat ook de reden.
En dan zal ik het niet hebben over topics die op slot zijn gegaan doordat je ze omhoog schopt(!).
En nu ben jij een vrij nieuwe gebruiker, maar W&G is het forum wat het het langs volgehouden heeft zonder een FAQ of whatsoever omdat het gewoon allemaal goed liep. W&G is geen newbie-forum en vele newbie-vragen veroorzeken veel slotjes. Simpel.
En nu gaat het met de botte bijl. Simpel weg om duidelijk te maken dat W&G niet staat voor Webcrawler en Google.
En dan zal ik het niet hebben over topics die op slot zijn gegaan doordat je ze omhoog schopt(!).
En nu ben jij een vrij nieuwe gebruiker, maar W&G is het forum wat het het langs volgehouden heeft zonder een FAQ of whatsoever omdat het gewoon allemaal goed liep. W&G is geen newbie-forum en vele newbie-vragen veroorzeken veel slotjes. Simpel.
En nu gaat het met de botte bijl. Simpel weg om duidelijk te maken dat W&G niet staat voor Webcrawler en Google.
Het kan inderdaad nog veel erger hoor, maar laatst was de verhouding bijna 1:1 en dan is er echt wat mis. Omdat ik zelf depressief wordt van slotjes, en het niveau blijven sommige grensgevallen ook gewoon open.Op donderdag 07 februari 2002 13:03 schreef ddc het volgende:
[..]
Naar mijn mening is er niet eens een grote hoeveelheid.
Verwijderd
Sommige bezoekers vinden het zelf verbazingwekkend dat een topic zoals dit bijv.
[topic=403802/1/100]
gesloten wordt. Ik kan me niets anders zeggen dat het probleem totaal niet ligt bij de moderators van W&G, maar bij de gebruikers van W&G.
Helaas is het de laatste tijd meer achter de feiten aanlopen, en wordt er gewoon ontiegelijk luiheid geconstateerd. Wat ze niet binnen 5 sec. gevonden hebben plaatsen ze meteen in een topic, en erger nog er wordt vaker nog totaal geen enkele vooronderzoek naar de probleemstelling gehouden.
[topic=403802/1/100]
gesloten wordt. Ik kan me niets anders zeggen dat het probleem totaal niet ligt bij de moderators van W&G, maar bij de gebruikers van W&G.
Helaas is het de laatste tijd meer achter de feiten aanlopen, en wordt er gewoon ontiegelijk luiheid geconstateerd. Wat ze niet binnen 5 sec. gevonden hebben plaatsen ze meteen in een topic, en erger nog er wordt vaker nog totaal geen enkele vooronderzoek naar de probleemstelling gehouden.
Nee, geen zaag topic, alleen viel het mij op dat mijn scherm volstond met slotjes toen ik naar beneden scrollde. Maar dat kan aan deze PC liggen met 800*600 (15inch)Op donderdag 07 februari 2002 11:02 schreef ddc het volgende:
OzBoz is één van de mildste mods wbt slotjes, en is altijd vriendelijk en geeft altijd netjes uitleg bij slotjes enz enz
Misschien is jullie eigen niveau te hoog voor W&G ? Dit bedoel ik uiterharry niet lullig maar aan het aantal slotjes te zien is er blijkbaar behoefte aan een iets lager niveau. Niet iedereen is een die-hard PS/PSP/JS/HTML etcetc koning.
Ik kan me goed voorstellen dat jullie er niet blij van worden maar niet iedereen kan op niveau meedraven.
Ik kan me goed voorstellen dat jullie er niet blij van worden maar niet iedereen kan op niveau meedraven.
Verwijderd
Om Google te gebruiken heb je geen niveau nodig.Op donderdag 07 februari 2002 15:32 schreef MAZZA het volgende:
Misschien is jullie eigen niveau te hoog voor W&G ? Dit bedoel ik uiterharry niet lullig maar aan het aantal slotjes te zien is er blijkbaar behoefte aan een iets lager niveau. Niet iedereen is een die-hard PS/PSP/JS/HTML etcetc koning.
Lijkt me wel handig trouwens voor in de Faq.
"Alvorens je posting te plaatsen, wees er zeker van de je klas 4 op de basisschool hebt gedaan, zodat je een simpel basisboek HTML te kunt lezen."
Tot op zekere hoogte mee eens maar de meeste topics die op slot gaan zijn dingen die jezelf met heel klein beetje moeite het antwoord op kan vinden (met behulp van search of Google bijvoorbeeld).Op donderdag 07 februari 2002 15:32 schreef MAZZA het volgende:
De algemene policy van GoT lijkt wel:
Eerst zoeken, dan pas GoT. Mits je jezelf aan de regels houd bij het posten.
Maar, alles is te vinden op internet. Dan krijg je te weinig nieuwe topics die ervoor zorgen dat de gebruikers terug blijven komen.
Dat is zo jammer aan een forum als WD&G waar het merendeel van de vragen in 1 zin is op te lossen: alles staat online. En al die topics worden gesloten, juist omdat alles online te vinden is.
In ieder geval, ik merk het verschil met een paar maand geleden wel. Een iets killere sfeer met minder uitdagende topics. Een beetje eentonig misschien.
Dit hierboven ligt dus niet aan mods of users, maar meer aan het aantal nieuwe, onervaren users.
Eerst zoeken, dan pas GoT. Mits je jezelf aan de regels houd bij het posten.
Maar, alles is te vinden op internet. Dan krijg je te weinig nieuwe topics die ervoor zorgen dat de gebruikers terug blijven komen.
Dat is zo jammer aan een forum als WD&G waar het merendeel van de vragen in 1 zin is op te lossen: alles staat online. En al die topics worden gesloten, juist omdat alles online te vinden is.
In ieder geval, ik merk het verschil met een paar maand geleden wel. Een iets killere sfeer met minder uitdagende topics. Een beetje eentonig misschien.
Dit hierboven ligt dus niet aan mods of users, maar meer aan het aantal nieuwe, onervaren users.
Er is al een tijd geleden afgesproken dat W&G geen forum is voor newbies op W&G-gebied, juist om het voor de mensen MET de antwoorden ook interessant te houden. Ik heb al eerder geroepen dat 80% alleen maar vragen post en de overige 20% die maar even op moet lossen.Op donderdag 07 februari 2002 15:32 schreef MAZZA het volgende:
Wil je de mensen met de antwoorden binnen je forum houden om er nog een beetje niveau in te houden dan moet je gewoon ergens de grens trekken. Simpel. Heeft niets met het niveau van de modjes te maken, ik ben geen codekloppertje maar als ik een DHTML vraag in twee tellen kan vinden kan iemand anders dat ook.
Voor newbies op W&G gebied zijn er weer andere plekken om te vertoeven.
Wat is het nou.. ligt het wel aan de users of niet?Op donderdag 07 februari 2002 16:17 schreef Blue-eagle het volgende:
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Verwijderd
Is het dan geen idee om een aantal links naar newbie sites in de faq te zetten? Zo heb ik bijna al mijn php kennis (is niet veel maar toch
) van phpfreakz.nl en jacqieline.com gehaald, dat zijn echte newbiesites met een veel lager niveau. Als de mensen zo doorgestuurd worden lijkt mijd at iedereen tevreden is?
mja, willen we best doen maar niemand die die FAQ leest hoor, op een enkele user na. Als iedereen em wel zou lezen zouden we wel weten dat ze een slotje krijgen als ze een vraag posten zonder eerst even gezocht te hebben.Op donderdag 07 februari 2002 21:47 schreef Xan het volgende:
Is het dan geen idee om een aantal links naar newbie sites in de faq te zetten? Zo heb ik bijna al mijn php kennis (is niet veel maar toch) van phpfreakz.nl en jacqieline.com gehaald, dat zijn echte newbiesites met een veel lager niveau. Als de mensen zo doorgestuurd worden lijkt mijd at iedereen tevreden is?
Verwijderd
Tja, ze zijn er tenslotte niet voor niks. Sluit ze dan ff met een link naar de faq, zeker dat ze er dan op klikken en misschien zelfs lezen. En voor de sommige mensen die ze lezen kan het wel nuttig zijn, op freakz bijv staan erg veel artikelen over php. Maar ja, als de mensen echt lui zijn dan zijn slotjes idd de enige manier, hoe vervelend ook. Dat is bij alle fora zo en zal ook wel zo blijven...
heb in P&W een kleine versie gemaakt van de faqOp donderdag 07 februari 2002 21:55 schreef Xan het volgende:
Tja, ze zijn er tenslotte niet voor niks. Sluit ze dan ff met een link naar de faq, zeker dat ze er dan op klikken en misschien zelfs lezen. En voor de sommige mensen die ze lezen kan het wel nuttig zijn, op freakz bijv staan erg veel artikelen over php. Maar ja, als de mensen echt lui zijn dan zijn slotjes idd de enige manier, hoe vervelend ook. Dat is bij alle fora zo en zal ook wel zo blijven...
die wordt ook noooit gelezen
heb zojuist de titel ff aangepast
[topic=397053/1/25]
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Verwijderd
Mijn links hoorden dus daar thuis. Freakz zag ik er al tussen staan
Is het niet mogelijk om tot een bepaald aantal posts eerst de faq te laten zien en dan pas door te klikken naar het forum?
Heb de afgelopen maanden dit al een paar keer voorbij zien komen geloof ik, en ik ga weer zeggen wat ik toen ook heb gedaan: W&G (en GoT in het algemeen) is geen Computeridee forum.
Het heet hier niet voor niks tweakers.net. Tweaken is niet 'ik wil iets dus ik vraag het aan iemand die er verstand van heeft', maar 'ik wil iets en ik ga net zo lang proberen tot het me lukt'. Nah ja, ongeveer dan. Ik denk dat de strekking in ieder geval wel duidelijk is.
En hier zitten een hoop mensen met veel verstand van verschillende zaken. Begin tegen mij niet over overclocken of advanced networking, want daar heb ik gewoon de ballen verstand van. Maar wil je iets weten over webdevelopment, dan ben ik je man. Maar alleen wel als je laat zien dat je zelf geprobeerd hebt een oplossing te verzinnen. De 'die-hard' mensen in W&G (en in OCM, en in P&W, en in ANS, en in WOS, enz enz) zijn geen helpdesk-medewerkers, maar mensen die een stukje meerwaarde van dit forum inzien en daar graag wat voor terug willen doen.
En dus kun je voor je n00b-vragen maar beter eerst eens internet afstruinen, de FAQ lezen, de help bekijken, een boek kopen of anders gewoon naar het computeridee of webwereld forum vertrekken. Zo blijft het voor iedereen interessant, en leer je ook daadwerkelijk iets. Want iemand kan je nog zoveel vertellen, maar als je zelf iets hebt uitgevonden dan leer je er écht iets van.
Het heet hier niet voor niks tweakers.net. Tweaken is niet 'ik wil iets dus ik vraag het aan iemand die er verstand van heeft', maar 'ik wil iets en ik ga net zo lang proberen tot het me lukt'. Nah ja, ongeveer dan. Ik denk dat de strekking in ieder geval wel duidelijk is.
En hier zitten een hoop mensen met veel verstand van verschillende zaken. Begin tegen mij niet over overclocken of advanced networking, want daar heb ik gewoon de ballen verstand van. Maar wil je iets weten over webdevelopment, dan ben ik je man. Maar alleen wel als je laat zien dat je zelf geprobeerd hebt een oplossing te verzinnen. De 'die-hard' mensen in W&G (en in OCM, en in P&W, en in ANS, en in WOS, enz enz) zijn geen helpdesk-medewerkers, maar mensen die een stukje meerwaarde van dit forum inzien en daar graag wat voor terug willen doen.
En dus kun je voor je n00b-vragen maar beter eerst eens internet afstruinen, de FAQ lezen, de help bekijken, een boek kopen of anders gewoon naar het computeridee of webwereld forum vertrekken. Zo blijft het voor iedereen interessant, en leer je ook daadwerkelijk iets. Want iemand kan je nog zoveel vertellen, maar als je zelf iets hebt uitgevonden dan leer je er écht iets van.
Verwijderd
Ik heb het er pas nog samen met D2k op IRC over gehad met iemand die een beetje een simpele vraag stelde, en een slotje kreeg van McVirusS (terecht overigens)
Wat we hem toen vertelden was ongeveer het volgende:
De meeste vaste W&G-ers en P&W-ers werken in de branche, of volgen een studie in die richting. Maar de meeste kennis en ervaring die ik tot nu toe heb opgedaan, is door eigen inzet en initiatief gekomen.
Maar juist omdat ik het zo leuk vond om te doen, ben ik een studie in de grafimedia wereld gaan volgen. En daarvoor betaal ik dus collegegeld (zo'n 1300 euro) en dan moet ik ook nog eens voor honderden euro's boeken kopen, en veel tijd besteden aan van alles en nog wat, om aan mijn studiepunten te komen.
En die Devschuur figuren die al daadwerkelijk een vaste baan hebben, die zijn uiteraard ook bezig met ervaring opdoen, in de baas zijn tijd. Dat kost ook geld. Véél geld. Maar toch komen die mensen naar GoT om anderen te helpen, en om verschillende dingen te bespreken, of eens heftig te discussiëren.
Dan zitten ze dus niet te wachten op die mensen die ook willen webdesignen/programmeren/wat-dan-ook'en, maar die dus echt geen research hebben gedaan, maar alleen even een antwoordje willen op hun vraag, want het is waarschijnlijk zó makkelijk, dat die vraag in twee minuten beantwoord kan worden, zodat zij weer lekker verder kunnen knoeien.
Mogen 'wij', als mensen die van wat ze leuk vinden hun hobby en werk maken, dan niet min of meer eisen dat 'zij' op z'n minst zelf een beetje zoeken, en bedenken of het niet iets té simpel is wat ze vragen? Sommige dingen zijn gewoon een regelrechte belediging, want soms komt het neer op: 'Maak dat even voor me, want dat kan ik niet, en ik heb geen zin om dat te leren.'
Die lieve mensjes zitten teveel met hun neus op het internet, maar dan nog te weinig waar ze zouden móéten zitten. Nee, je hoort niet eerst te vragen en dan te denken. En nee, je hoort het zoeken niet aan een ander over te laten. Als je dan tóch op het internet zit, bezoek dan een tutorial site, of lees online documentatie. Besteed tijd aan het begrijpen van wat je leest, ofwel: voer uit wat je zojuist hebt gelezen. Doe het anders. Leer van je fouten.
Of koop gewoon een boek, als je het écht wilt leren. Dat is het nummer 1 advies in de Devschuur denk ik. Devschuur -> Developing = ontwikkelen = maken. Dit betekent dus niet dat je alles moet uitbesteden. Uitbesteden kost geld, of tenminste, dat zou geld moeten kosten. Maar op GoT wordt het te gemakkelijk gemaakt. En om die 'profiteurs' voor te zijn, gaan de topics die niet in de Devschuur horen gewoon dicht. En terecht.
Als je iets écht wilt, dan kun je dat zelf best voor elkaar krijgen.
En als het dan écht niet lukt, dan is het vast en zeker een interessant topic voor GoT.
[acm-edit: Op verzoek Cheatah dingen bijgeplaatst]
Wat we hem toen vertelden was ongeveer het volgende:
De meeste vaste W&G-ers en P&W-ers werken in de branche, of volgen een studie in die richting. Maar de meeste kennis en ervaring die ik tot nu toe heb opgedaan, is door eigen inzet en initiatief gekomen.
Maar juist omdat ik het zo leuk vond om te doen, ben ik een studie in de grafimedia wereld gaan volgen. En daarvoor betaal ik dus collegegeld (zo'n 1300 euro) en dan moet ik ook nog eens voor honderden euro's boeken kopen, en veel tijd besteden aan van alles en nog wat, om aan mijn studiepunten te komen.
En die Devschuur figuren die al daadwerkelijk een vaste baan hebben, die zijn uiteraard ook bezig met ervaring opdoen, in de baas zijn tijd. Dat kost ook geld. Véél geld. Maar toch komen die mensen naar GoT om anderen te helpen, en om verschillende dingen te bespreken, of eens heftig te discussiëren.
Dan zitten ze dus niet te wachten op die mensen die ook willen webdesignen/programmeren/wat-dan-ook'en, maar die dus echt geen research hebben gedaan, maar alleen even een antwoordje willen op hun vraag, want het is waarschijnlijk zó makkelijk, dat die vraag in twee minuten beantwoord kan worden, zodat zij weer lekker verder kunnen knoeien.
Mogen 'wij', als mensen die van wat ze leuk vinden hun hobby en werk maken, dan niet min of meer eisen dat 'zij' op z'n minst zelf een beetje zoeken, en bedenken of het niet iets té simpel is wat ze vragen? Sommige dingen zijn gewoon een regelrechte belediging, want soms komt het neer op: 'Maak dat even voor me, want dat kan ik niet, en ik heb geen zin om dat te leren.'
Die lieve mensjes zitten teveel met hun neus op het internet, maar dan nog te weinig waar ze zouden móéten zitten. Nee, je hoort niet eerst te vragen en dan te denken. En nee, je hoort het zoeken niet aan een ander over te laten. Als je dan tóch op het internet zit, bezoek dan een tutorial site, of lees online documentatie. Besteed tijd aan het begrijpen van wat je leest, ofwel: voer uit wat je zojuist hebt gelezen. Doe het anders. Leer van je fouten.
Of koop gewoon een boek, als je het écht wilt leren. Dat is het nummer 1 advies in de Devschuur denk ik. Devschuur -> Developing = ontwikkelen = maken. Dit betekent dus niet dat je alles moet uitbesteden. Uitbesteden kost geld, of tenminste, dat zou geld moeten kosten. Maar op GoT wordt het te gemakkelijk gemaakt. En om die 'profiteurs' voor te zijn, gaan de topics die niet in de Devschuur horen gewoon dicht. En terecht.
Als je iets écht wilt, dan kun je dat zelf best voor elkaar krijgen.
En als het dan écht niet lukt, dan is het vast en zeker een interessant topic voor GoT.
[acm-edit: Op verzoek Cheatah dingen bijgeplaatst]
en die gene reageerde dusdanig dat ik hem naar de bemiddelaar heb verwezen........Op donderdag 07 februari 2002 22:18 schreef Cheatah het volgende:
Ik heb het er pas nog samen met D2k op IRC over gehad met iemand die een beetje een simpele vraag stelde, en een slotje kreeg van McVirusS (terecht overigens)
en het waren geen onterechte slotjes
<edit>
na edit hierboven
Cheatah slaat de spijker op zijn kop
zo hebben we het idd uitgelegd aan die user
en tis wij WIJ verwachten wat
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Verwijderd
Pelle, je kan dat wel zo zeggen maar hou weer je de mensen die dat niet gedaan hebben? Ik heb al heel veel fora gehad voor ik hier terecht kwam en dit soort problemen kom je overal tegen.
Door streng te modereren. En natuurlijk krijg je altijd nieuwe n00bs met nieuwe n00b-vragen, maar daar doe je niks aan, en het is de dus de taak van de modjes (en ik denk ook van de overige gebruikers) om die users op een vriendelijke manier te wijzen op het feit dat de search en google niet voor niets zijn uitgevonden.Op donderdag 07 februari 2002 22:26 schreef Xan het volgende:
Pelle, je kan dat wel zo zeggen maar hou weer je de mensen die dat niet gedaan hebben?
En dat gaat steeds beter en bij deze ook complimenten voor de users die met nuttige links komen of zelfs een vraag die tig keer langs komt nog netjes en geduldig beantwoorden. Mag ook weleens gezegd worden. Ik vind dat er de laatste tijd weinig lullige dingen geroepen worden bij idem topics en das perfect.Op donderdag 07 februari 2002 22:38 schreef Pelle het volgende:
[..]
Door streng te modereren. En natuurlijk krijg je altijd nieuwe n00bs met nieuwe n00b-vragen, maar daar doe je niks aan, en het is de dus de taak van de modjes (en ik denk ook van de overige gebruikers) om die users op een vriendelijke manier te wijzen op het feit dat de search en google niet voor niets zijn uitgevonden.
Pagina: 1