Toon posts:

DNS zone leeg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een raar geval meegemaakt. Ik heb voige zomer een Windows 2000 Server geïnstalleerd met Active Driectory. Nu gisteren kon er niemand meer aanloggen op het domein. Wat bleek, heel de dns zone was leeg, dus ook geen srv records meer. De dns server kon bijgevolg niet meer gevonden worden. Ik heb dns erafgegooid en opnieuw geïnstalleerd en de Active Directory Integrated zone opnieuw aangemaakt. Zonder het te verwijderen van dns eerst, lukte het niet, dan bleef die nog leeg. Het is nu terug in orde, maar toch had ik graag geweten hoe dat zo ineens leeg kan zijn geraakt. Van de ene op de andere moment. Iemand een idee?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Corrupte zone file gehad en die kon ie niet laden :? en dan misschien had ie nix in zijn geheugen zitten, update naar file gedaan en is dan leeg :)
( tis maar een theorie he )
Vaag geval :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de zone delete en een nieuwe aanmaak met een andere naam en dus ook andere file, dan zouden op zijn minst de srv records opnieuw aangemaakt moeten worden, of ben ik hierin verkeerd? Dat deed die dus niet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 07 februari 2002 10:45 schreef Predator het volgende:
Corrupte zone file gehad en die kon ie niet laden :? en dan misschien had ie nix in zijn geheugen zitten, update naar file gedaan en is dan leeg :)
( tis maar een theorie he )
Vaag geval :(
Active Directory Intergrated DNS werkt niet met zone files; de records staan in AD (zoals de naam al deed vermoeden ;) ) Ik vermoed dat er een fatfingered admin rondloopt...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa,

je hebt gelijk. Ik heb zowel AD integrated als primary geprobeerd, zonder succes, vandaar de mixup. Het is nu in orde, na verwijderen dns service en herinstallatie ervan. Maar ik snap niet dat ik niet na heraanmaken van die zone geen srv records kreeg. Die zijn toch nodig om mijn AD te laten werken? In ieder geval registreerde hij toen niks.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je de SRV records meteen wilt zien, moet je de NETLOGON service even stoppen en weer starten. Daarna nog een IPCONFIG /registerDNS doen en dan zou je alles weer moeten zien. Normaal gesproken doet NETLOGON maar eens in de twee uur sjekken of de SRV records er nog staan.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
netlogon service heb ik gestopt, zonder problemen, maar starten lukte dan niet meer. Zelfs na een reboot geen effect. Registerdns heb ik helaas niet geprobeerd, maar dat zal ik zeker onthouden, moest het nog een keer voorvallen. Op de supportpages van MS had ik ook iets gelezen van netdiag /fix. Zegt dat iemand iets?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\>netdiag /?

Usage: netdiag [/Options]>
   /q - Quiet output (errors only)
   /v - Verbose output
   /l - Log output to NetDiag.log
   /debug - Even more verbose.
   /d:<DomainName> - Find a DC in the specified domain.
   /fix - fix trivial problems.
   /DcAccountEnum - Enumerate DC machine accounts.
   /test:<test name>  - tests only this test.
    Non - skippable tests will still be run

Denk niet dat het ontbreken van een DNS zone onder "trivial problems" valt ;)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt aan allen voor de antwoorden. Hopelijk maak ik het niet nog eens mee? Het systeem draaide al enkele maanden zonder enige fouten in de event logs, het kon niet blijven duren blijkbaar. :'(
Pagina: 1