PC herkent HDD's niet

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Even een overzicht van de PC:

CPU: Pentium ][ 350 MHz
Mobo: onbekend, maar waarschijnlijk intel, iig 440BX met Phoenix BIOS
HDD1: 10 GB, merk onbekend
HHD2: 20 GB, IBM
HDD3: 6 GB, Quantum Bigfoot
CD-RW: Plextor
Videokaart: Matrox Millennium II
Sound: Soundblaster 128
RAM: 192 MB

Het systeem herkent de HDD's niet meer. HDD1 en 2 zitten op de primary IDE controller (master/slave), en de CD-RW en de HDD3 op de secundary IDE controller (master/slave). In BIOS staat alles op auto en LBA.

Als je boot van diskette en FDISK laat lopen krijg je de melding dat er geen HDD's aanwezig zijn.

We hebben ook de CMOS al gecleared, maar geen succes.

Wat kunnen we nog doen?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Zit er in je bios geen auto functie om te zoeken naar de hdd's?

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

En heb je al geprobeerd al je schijven een voor een te detecten?
Dus apart bij die andere pagina autodetect?
Staat geloof ik boven save en exit set up

Doe ik meestal wel, elke keer als ik me schijven heb verwissselt.
Even alles op auto zetten en dan naar autodetect even een voor een ale schijven detecten en kiezen.

Wil nog wel eens helpen.

edit:

hij was eerder...hi hi dat zeg ik gamma :P

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
En is dat spontaan van de ene op de andere dag gebeurt, dus zonder veranderen van hardware ofzo?

(als dat het geval is dan vrees ik voor je on-chip ide controller..)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 09:29 schreef Twynn het volgende:
En is dat spontaan van de ene op de andere dag gebeurt, dus zonder veranderen van hardware ofzo?

(als dat het geval is dan vrees ik voor je on-chip ide controller..)
zo te horen lijkt het erop dat je ide controler het begeven heeft. prop andersff je hdd in een ander bakkie om te kijken of die het doen.

Verwijderd

Is er geen aansluiting losgeschoten (je weet nooit :+ )?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De CD writer wordt wel herkent. We hebben de 2 kabels van de prim en sec. controller gewisseld en de CD writer verhuisde mooi mee van IDE device 3 naar IDE device 1. Het lijkt dus dat de IDE controllers nog werken.

Het systeem is op zijn gat gegaan nadat 1 HDD (de 20 GB IBM slave op de primary contoller) is afgekoppeld om mp3 files te transferreren naar een ander systeem.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 12:40
Wel opgelet dat je master/slave instellingen wel goed staan?:)

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Het probleem is opgelost en wel zo:

Uitgangssituatie:

IDE1: HDD1 (IBM DPTA 371360) (master)
IDE2: HDD2 (IBM DJNA 352500) (slave)
IDE3: CD-RW (Plextor) (master)
IDE4: HDD3 (Quantum bigfoot) (slave)

Geen van de 3 HDD's worden door het Phoenix BIOS gezien,
de CD drive wel.

- HDD2 en HDD3 worden afgekoppeld

Na boot nog steeds nix.

- HDD1 eraf en HDD2 omgejumperd naar master en erin

Na boot wordt HDD2 herkend :)

- HDD1 omgejumperd naar slave en erin

Na boot worden HDD2 en HDD1 herkend :)

- HDD1 weer master gemaakt en HDD2 weer slave

Weer booten, en jawel, alle 2 disks worden nog steeds herkend en we kunnen weer Windhoos starten. :)

- HDD3 erbij

Na boot wordt HDD3 nog steeds niet aangegeven. Als Windhoos is gestart geeft de verkenner de Quantum drive echter wel aan en kunnen we bestanden lezen. Dus is HDD3 ook weer on-line. :)

De zaak doet het iig weer. Wat er nou precies loos was zal wel een raadsel blijven :? Ik gok eigenlijk een beetje op een brakke kabel of stekker of zoiets dergelijks.

Iedereen iig bedankt voor de suggesties. De eigenaar van de PC was erg opgelucht. Hij is nl. DJ en moet dit carnavalsweekend natuurlijk veel draaien en guess what: veel mp3's met carnavalskrakers stonden op deze PC.

Pagina: 1