[WC] 3 Radiators. Welke?

Pagina: 1
Acties:

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Welk koelt nu beter?

Afbeeldingslocatie: http://www.bulkparts.com/pics/1676.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://www.bulkparts.com/pics/4451.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://www.bulkparts.com/pics/1401.jpg

Voor het gemak maar 1 2 en 3 noemen.

Ik denk zelf dat nummer 1 en 2 het beste koelen. En ik kweet ook nog ergens gelezen te hebben dat zwart metal (noem ik het maar) beter koelt, is dat waar :?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:05
zwart koelt idd beter. Maar het kan alsnog zo zijn dan #3 de beste is. D'r moeten toch gewoon specs van die radiators zijn??

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

tja ik zelf heb nummer 3
koeld goed

en het ligt ook aan het matrial van de radiator ( koper is het beste )
dat zwarte of zilver op de radiator is gewoon lak ( kan er eigelijk beter van af zijn )

en natuurlijk de airflow ( hoe sneller de tempverschil door snel de warmte weg te voeren van de radiator, des te
beter )

• Cloontje
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 23:06 schreef Geronimoos het volgende:
zwart koelt idd beter. Maar het kan alsnog zo zijn dan #3 de beste is. D'r moeten toch gewoon specs van die radiators zijn??
Ze zijn ongeveer allemaal even groot. Alleen die nummer 2 is iets groter dan die andere 2.
Op woensdag 06 februari 2002 23:08 schreef Meteorite het volgende:
tja ik zelf heb nummer 3
koeld goed

en het ligt ook aan het matrial van de radiator ( koper is het beste )
dat zwarte of zilver op de radiator is gewoon lak ( kan er eigelijk beter van af zijn )

en natuurlijk de airflow ( hoe sneller de tempverschil door snel de warmte weg te voeren van de radiator, des te
beter )
Lijkt mij geen lak hoor lijkt mij niet zo slim op een radiator te raggen.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Op woensdag 06 februari 2002 23:06 schreef Geronimoos het volgende:
zwart koelt idd beter.
Zwart koelt beter ... ongelofelijk .... :Z

Cloontje heeft denk ik ergens een review gelezen waarbij een Black Ice radiator wordt meegenomen : die komt goed uit de test (omdat-ie van koper is).

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

1 en 2 zijn goeie. Die hebben namelijk meer opp dan de 3e.

De eerste heeft wat minder totale opp dan 2 maar biedt wel minder weerstand. Iet's wat niet boeit, de snelheid van dewaterflow maakt geen f*k uit. Dus ga voor 2.

Of anders.. koop een kachel rad van een Ford transit, precies hetzelfde principe voor maar 60 euro

voor meer pics: [topic=400951/1/25]

Verwijderd

zwart is geen verf hoor |:(

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik ga voor 3 (voor zover het goed te zien is op die kleine pics) :
  • * De lamellen lijken dunner/meer * De ingangen lijken dikker
Maar 3 is de enige waar ik het aantal bochten van kan zien, hoe zit het met die andere ?

Anders zet je er nog 2 via een 2e pomp in een extra parralel systeem :)

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

ik zou voor de middelste gaan

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Zwart koelt dus beter omdat zwart het meeste warmte afgeeft (en opneemt) in straling.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 15:35
Sloop een uit een auto, een kachelradiateur , meestal voor minder dan 15€ te bekomen op de sloop.. TIP: suzuki alto, of swift, deze zijn van koper en doen het ge-weldig...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• FreeRider
Op donderdag 07 februari 2002 11:43 schreef bobo1on1 het volgende:
Zwart koelt dus beter omdat zwart het meeste warmte afgeeft (en opneemt) in straling.
BLA BLA BLA

De onzin die hier soms voorbij komt is echt met geen pen te beschrijven... Pak je natuurkunde boek eens of zo....

• Epsilon
  • Laatst online: 00:17

Epsilon

Op donderdag 07 februari 2002 19:10 schreef FreeRider het volgende:

[..]

BLA BLA BLA

De onzin die hier soms voorbij komt is echt met geen pen te beschrijven... Pak je natuurkunde boek eens of zo....
Nu blaat jij onzin

en daar staat idd in dat zwart beter straling opneemt en afstaat. Door een alu radiator te adoniseren (NIET LAKKEN!!!!) in het zwart, gaat hij beter koelen.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op donderdag 07 februari 2002 19:17 schreef epsilon het volgende:
en daar staat idd in dat zwart beter straling opneemt en afstaat. Door een alu radiator te adoniseren (NIET LAKKEN!!!!) in het zwart, gaat hij beter koelen.
Zeg adonis, bedoel je soms anodiseren :?

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 07 februari 2002 19:22 schreef koekum het volgende:

[..]

Zeg adonis, bedoel je soms anodiseren :?
ook goed :)

• FreeRider
Op donderdag 07 februari 2002 19:17 schreef epsilon het volgende:

[..]

Nu blaat jij onzin

OK, ik heb zelf effe zitten zoeken, en inderdaad, een geanodiseerd materiaal krijgt ietsjepietsje meer oppervlak, waardoor het in theorie wat beter zou koelen. Maar dat "zwart" beter koelt hoeft dus niet perse waar te zijn.... Sorry, wellicht was ik een beetje voorbarig met mijn opmerking, het zou al heel wat geholpen hebben als het woord "anodiseren" genoemd zou zijn (= onderbouwing).

• Whuzz
  • Laatst online: 08-05 12:40

Whuzz

Dodgeball!

Op donderdag 07 februari 2002 12:20 schreef PsYgHo het volgende:
Sloop een uit een auto, een kachelradiateur , meestal voor minder dan 15€ te bekomen op de sloop.. TIP: suzuki alto, of swift, deze zijn van koper en doen het ge-weldig...
Yep, heb er zelf ook een uit een alto. Klein genoeg om in een kast te bouwen, volledig koper, kostte met 30 piek ofzow. (zeg maar 15 Euro)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

ik heb er van de week ook 1tje gehaald op de sloop, koste 5 euro :) ook koper. Ik weet niet meer waar ie uit kwam maar hij past precies in een ATX kast.

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 07 februari 2002 19:26 schreef FreeRider het volgende:

[..]

OK, ik heb zelf effe zitten zoeken, en inderdaad, een geanodiseerd materiaal krijgt meer oppervlak, waardoor het in theorie wat beter zou koelen. Maar dat "zwart" beter koelt hoeft niet perse waar te zijn.... Sorry wellicht was ik een beetje voorbarig met mijn opmerking...
Nee een site heb ik nie, maar het kan iig wel.
Heb je dan nooit zwarte heatsinks gezien??? Die zijn meestal zwart anodised. Dan voegen ze bij het anodiseren een kleurstof toe (in dit geval zwart) Waar denk je dat een bleu orb van gemaakt is?? van een of ander blauw metaal? Nee tuurlijk nie, dat is ook geanodiseert alleen dan in het blauw.

Sim-pel

• FreeRider
Op donderdag 07 februari 2002 19:36 schreef epsilon het volgende:

[..]

Nee een site heb ik nie, maar het kan iig wel.
Heb je dan nooit zwarte heatsinks gezien??? Die zijn meestal zwart anodised. Dan voegen ze bij het anodiseren een kleurstof toe (in dit geval zwart) Waar denk je dat een bleu orb van gemaakt is?? van een of ander blauw metaal? Nee tuurlijk nie, dat is ook geanodiseert alleen dan in het blauw.

Sim-pel
Ik kan niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt... maar kleur <-> warmteafgifte is bij radiatoren gewoon niet relevant.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

De factor warmtestraling bij een (actief gebruikte) heatsink is zo klein dat de kleur ervan compleet niet relevant is. (volgens de formule: weinig van weinig is erg weinig :) )

Een cliche is ooit origineel begonnen

Pagina: 1