Toon posts:

Het 'de pc moet stiller project', met dank aan....

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Orginele topicnaam? moest er snel een verzinnen voor jullie allemaal liggen te :Z .
Hier komt ie dan, lang verhaal; vele topics geweest over herrie in de pc enz. Wilde ik ook vanaf dus geinvesteerd in silverado (6 volt.
Heb zo'n kast bij computerland weg (zo'n zwarte, 300w). Maakt die voeding herrie.
Sinds vandaag voedingsfan op 5 volt, 0p zich suc6 maar niet genoeg.
Kwam er achter dat mijn mobofan (Epox 8kta3+) ball bearing is, morgen vervangen voor sleeve. Zal iets schelen maar dan ben ik er nog niet. Wil dus eventueel roosters wegknippen, tochtstripjes plaatsen maar ook dit zal niet voldoende zijn, de oplossing zal dus grotendeels gaan zitten in de isolatie. Heb vele topicsgelezen en niet tot de oplossing gekomen. Noppenschuim schijnt maar iets te dempen, kurk schijnt ook niet alles te zijn misschien laminaatfolie? Ik d8 zelf aan dynamat (car). Dit is aleen erg duur en je plakt het ook niet op de hele wand (http://www.dynamat.com/computer_install.htm). Het helpt voornamelijk tegen resonantie, maar is dit dan de oplossing. Op zich wil ik best wat uitgeven maar ja is dit de oplossing voor een pc?

Verwijderd

T'ligt er aan wat voor herrie je weg moet werken.

1) De voeding. Fan op 5 volt is leuk, maar zal wat hitte problemen kunnen geven. Een voeding van het merk Silent Systems zal beter helpen.

2) Fan op mobo/chipset . Is altijd een probleem. Je kunt er 10 tegenkomen die na een tijdje gaan resoneren op de lagers voor je er één vindt die sril is. Enneh die sleeve lagers kunnen juist heel slecht tegen stof...
Een oplossing kan zijn er een iets grotere koelplaat op zetten eventueel, en de Airflow in de kast voor de koeling laten zorgen. Die 40mm fannetjes kunnen amper een vlo wegblazen zo weinig lucht verplaatsen die.

2) CPU fan. Het enige wat daar echt werkt is een 80 mm fan op iets van 3000 , da's aardig stil

3) Intake en Outtake fans. In principe ga daar voor de grootste waarvoor je een gat in kast kunt maken, en zet die op 7 volt of zo. 120mm in en 92mm out is b.v. mogelijk.

4) Resoneren van de kast. Wat aardig voor de zijpanelen (voornamelijk de linker bij een tower) werkt is Lood Bitumen. Dat zijn platen van ca.4 mm dik, zwaar en zijn van teer met lood er in. Stopt het resoneren, ze worden daarvoor bijvoorbeeld in high-end luidspreker kasten gebruikt. Dempings matten doen niet veel in een PC is mijn ervaring.

5) Harde schijven en CD-roms e.d. Vooral HD's maken een stuk minder herrie als de HD en de Drive bay in (HEMA fietsband) rubber hangen. CD's en dergelijke kun je kurk of ook rubber ophangen.

Nou,
dat wassum effe ..
;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat bitumen gebeuren lijkt mij wel wat. Bedankt voor je uitgebreide reply! Die sleeve fannetjes zijn niet zo heel duur d8 ik zo...kan hem dus wel weer is vervangen...Misschien een combi van dempingsmateriaal en antiresonantieschuim/bitumen...oh ja die silverado draaid slecht ca 2750 rotaties dat moet wel ok zijn.

Verwijderd

will je echt een still pc moet je eens kijken naar een kast van C-Systems Calm

http://www.gerla.com/calm/

oeps typo

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ziet er lollig uit. Voor zover ik het begreep moet je een hele kast aanschaffen. Wordt iets te gek (en lelijk is ie ook) Heb zo'n mooie zwarte. Zal toch een oplossing moeten zoeken met de bestaande ellende...maar een leuke tip overigens.

Verwijderd

Die Gerla kast is zo te zien gewoon een water koeling systeem.. ;)

Maar de Silverado is inderdaad lekker stil. Als het voor jouw gebruik genoeg koelt, issie perfect.

Verwijderd

dynamat is om trillingen te dempen
maar niet geluid...
mijn servertje zit vol met noppenschuim
en de fans van zowel cpu als voeding draaien op 5v.
rubber gevalletje van een seagate hdd om de hdd en zo stil als t maar kan...
je hoort m echt bijna niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dynamat om trillingen te dempen..dus met andere worden niet voldoende?

Verwijderd

voor geluid niet.
overigens geven die bitumen matten van de praxis etc t zelfde effect
alleen dynamat is 10 keer duurder ofzo.....
noppenschuim gaf bij mij goed resultaat.

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 23:53 schreef Hooi het volgende:
Die Gerla kast is zo te zien gewoon een water koeling systeem.. ;)

Maar de Silverado is inderdaad lekker stil. Als het voor jouw gebruik genoeg koelt, issie perfect.
die kast is niet van gerla ( staat alleen een review ) maar van C-Systems

en niet zomaar een waterkoeling kast het werkt met evaporators dus geen pomp of fan in de hele kast
dus je zal meestal je HD alleen horen :)

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Ik ben met een zelfde soort project bezig. Enige tijd geleden een Justcooler bij computerland gekocht. Dit is een 8cm fan die stil moet zijn vanwege zijn lage toerental. Dit vond ik dus tegen vallen :( Nu heb ik de fan vervangen voor een Enermax UC-8FAB die hem al een stuk beter koelt bij een gelijk toerental en bovendien stiller is 8-) Hierdoor kon ik mijn XP 1600+ alweer wat stappen omhoog krijgen:7 Verder heb ik wel de fingerguard van de Enermax fan weggehaald om dit geruis kwijt te zijn, ook heb ik het metaal voor de voedingsuitlaat weggedremeld, dit scheelt echt allemaal in het geluid.

Verder heb ik dat grijze noppenspul van de gamma in mijn hele kast verwerkt. De temp ging wel 1 a 3 graden omhoog :( Aangezien ik een HQ 8 Bigtower van Aopen heb, is het sowieso nodig nog wat extra te doen aan de airflow. Het eerste wat ik heb gedaan zijn mijn raid configuratie van vooronder naar achterboven verplaatst en daar even een tijdelijk 8cm-fannetje geplaatst om de warmte van de 7200RPM schijven naar buiten weg te zuigen. Dit scheelde aanzienlijk in de temperatuur van de schijven! Het veplaatsen van de tijdelijke fan van vooronder (lucht inlaat) naar achterboven (lucht uitlaat) scheelde al zo'n 3 graden in de cpu temp :)

Dat van die binnenbanden ga ik ook proberen want ik weet nu al dat de HD's aardige herrieschoppers zijn, hopelijk werkt dit.

Ik ben nog pas net begonnen maar ben er wel inmiddels achter dat de airflow wel rete belangrijk is helemaal voor je overclock resultaten. Dit had ik nooit gedacht. Verder heb ik in de US 4*8cm en 1*12cm fans besteld van Panaflo. Deze zijn lekker stil en hier ga ik de airflow mee optimaliseren en als eerste mijn huidige voedingsfan mee vervangen. Ik kan haast nieyt wachten tot ze binnenkomen :9~

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Ik heb op m'n Asus A7V133 de kleine heatsink + fan vervangen door een grote 486 heatsink (fannetje er af gesloopt).
Door de groote van de heatsink koelt ie ruim voldoende.
Voorwaarde is wel dat er een stroom lucht langs loopt natuurlijk.

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Nou ik had me toch een pokke herrie in mijn kast!
Een supersonische geluid kwam er vandaan en dat zeker een jaar volgehouden tot ik op mijn garantie viel;

nieuwe fan : weliswaar een ball bearing maar wat een stilte! Bijna geen trilling en je hoort hem bijna niet!
nieuw HD: seagate barracuda IV man wat een stilte! op het net overal goed tot zeer goed in de smaak!
nieuwe videokaart: die an die erop zit op menne geforce 2 gts wordt ook vandaag vervangen :) Ik hoop dat ze deze niet meer op voorraad hebben zodat ik de nieuwste krijg :)

Het enigste wat dan nog lawaai (een tril mini zoem) maakt is menne 850 moederbord.

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Op woensdag 06 februari 2002 23:35 schreef Dollardrules het volgende:
oh ja, die Silverado draait slechts ca 2750 rotaties dat moet wel ok zijn.
Sorry, maar dat vind ik nogal veel eigenlijk.
Mijn Silverado heb ik op 10 Volt aangesloten en m'n Thunderbird 1333 wordt 44 graden bij een toerental van 2198.
Ik had eerst de 8 volt draad aangesloten en toen werd m'n processor een stuk warmer (rond de 50 graden) daardoor moest m'n Silverado ook harder draaien en maakte dus meer herrie dan nu op 10 Volt.

Niet?
[Specs]

• ZuzZoo
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Op donderdag 07 februari 2002 03:07 schreef ZuzZoo het volgende:
Nou ik had me toch een pokke herrie in mijn kast!
Een supersonische geluid kwam er vandaan en dat zeker een jaar volgehouden tot ik op mijn garantie viel;

nieuwe fan : weliswaar een ball bearing maar wat een stilte! Bijna geen trilling en je hoort hem bijna niet!
nieuw HD: seagate barracuda IV man wat een stilte! op het net overal goed tot zeer goed in de smaak!
nieuwe videokaart: die fan die erop zit maakte ook lawaai op menne geforce 2 gts en wordt ook vandaag vervangen :) Ik hoop dat ze deze niet meer op voorraad hebben zodat ik de nieuwste krijg :)

Het enigste wat dan nog lawaai (een tril mini zoem) maakt is menne 850 moederbord.

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 03:12 schreef ZuzZoo het volgende:

[..]
De edit knop en de quote knop zijn niet hetzelfde :{

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 03:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Mijn Silverado heb ik op 10 Volt aangesloten en m'n Thunderbird 1333 wordt 44 graden bij een toerental van 2198.
Ik had eerst de 8 volt draad aangesloten en toen werd m'n processor een stuk warmer (rond de 50 graden) daardoor moest m'n Silverado ook harder draaien en maakte dus meer herrie dan nu op 10 Volt.
Mijn Silverado doet 2800+ rpm op 6 volt. Hij is erg stofgevoelig.

Ik snap al die temperaturen niet trouwens .. M'n Tbird op 1000 (1,75 volt) is nu 52 C met de kast open. 57 of zo met de kast dicht.

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Op donderdag 07 februari 2002 03:16 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Mijn Silverado doet 2800+ rpm op 6 volt. Hij is erg stofgevoelig.

Ik snap al die temperaturen niet trouwens .. M'n Tbird op 1000 (1,75 volt) is nu 52 C met de kast open. 57 of zo met de kast dicht.
Ken je nagaan, 57 C en dat met een Silverado. Als je nu geen Silverado had, piepte je waarschijnlijk wel anders ;)

Het verschil tussen die 52 en 57 C zou je met een goeie airflow in je kast kunnen overbruggen..

BTW mijn CPU-temp is 47 C (stressed)

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Op donderdag 07 februari 2002 03:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

HAHAHA...wat stom zeg...heb ik gewoon m'n voedingsfan en m'n Silverado doorelkaar gehaald..ik dacht al, die Silverado is helemaal geen variabele fan.
Op 10 Volt draait ie bij mij 3245RPM dus die 2700 is helemaal niet echt veel.
Op 8 volt ging m'n voedingsfan wel harder draaien en daardoor maakte m'n pc meer geluid dan met de 10 volt cpufan kabel.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 03:20 schreef psychotic het volgende:

[..]

Als je nu geen Silverado had, piepte je waarschijnlijk wel anders ;)
:?

Verwijderd

Topicstarter
potverdikkie wat gaan jullie allemaal lang door zeg....sliep al. Maar ga dan vandaag maar verder met zagen enz. Straks eerst maar naar de Praxis voor dat bitulen spul....
Wat ook te veel herrie maakt in m'n intake fan. Is niet een hele kleine ofzo. Hoe krijg ik die nou weer stil?

Hoop dat m'n dragon straks minder bewerkelijk wordt..

• cool0
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Ja ik wil me Case ook stiller krijgen, had bij Norrod computers een Aopen Midi tower HQ45 d8 ik gekocht op de HCC afgelopen jaar. Ze zeiden is een LOWNOISE! damn me schijven hoor ik niet me P4 koeler al helemaal niet maar die voeding maakt echt een take herrie. Nu die voedings fan kapot is althans maakt NOG meer herrie moet ik of de voeding brengen in groningen of opsturen maar het is alleen het fannetje. Weet iemand een super stille fan? merk en waar te krijgen?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 09:39 schreef cool0 het volgende:
Ja ik wil me Case ook stiller krijgen, had bij Norrod computers een Aopen Midi tower HQ45 d8 ik gekocht op de HCC afgelopen jaar. Ze zeiden is een LOWNOISE! damn me schijven hoor ik niet me P4 koeler al helemaal niet maar die voeding maakt echt een take herrie. Nu die voedings fan kapot is althans maakt NOG meer herrie moet ik of de voeding brengen in groningen of opsturen maar het is alleen het fannetje. Weet iemand een super stille fan? merk en waar te krijgen?
Ben nu punt voor punt aan het kijken wat er herrie maakt maar dat is zeker m'n voedingsfan niet meer, deze loopt (zie boven) op 5 volt. Zet er dus een niet te kleine fan in en laat hem op 5 of 7 volt draaien. Als je voor de rest je koeling en airflow wat voor de bakker hebt geeft het geen probs voor je temp.

Blijf ik zelf ook met een vraag zitten. Als ik mijn pc uitzet en alle fans al gestopt zijn hun rondjes te maken hoor ik in de buurt van de de harddisk (quantum fb as 40) nog een fluitend geluid. Weet niet wat dat is, lijkt me iets van de schijf die nog aan het draaien is ofzo?

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 09:39 schreef cool0 het volgende:
Papst 8412 NGL is superrrrstil. Slechts 12 dB. Ze waren bij Okaphone(in Grunn stad) te koop. Niet echt goedkoop wel lekker stil!

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 09:46 schreef Dollardrules het volgende:

[..]

*KNIP*

Blijf ik zelf ook met een vraag zitten. Als ik mijn pc uitzet en alle fans al gestopt zijn hun rondjes te maken hoor ik in de buurt van de de harddisk (quantum fb as 40) nog een fluitend geluid. Weet niet wat dat is, lijkt me iets van de schijf die nog aan het draaien is ofzo?
Nou, merkwaardig genoeg schijnt het soms voor te komen dat er een onderdeel op het moederbord fluit neigingen heeft, als de stroom nog op de voeding staat, maar de PC staat uit. Raar maar waar. (Hier gelukkig niet :) )

Wat wel gebeurt is dat de HD 'uitloopt' en afremt. Hoor je misschien dat ?
(T'is zeg maar de rem die je hoort, maar dat stopt na een korte tijd.)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 23:20 schreef Hooi het volgende:

[..]

Nou, merkwaardig genoeg schijnt het soms voor te komen dat er een onderdeel op het moederbord fluit neigingen heeft, als de stroom nog op de voeding staat, maar de PC staat uit. Raar maar waar. (Hier gelukkig niet :) )

Wat wel gebeurt is dat de HD 'uitloopt' en afremt. Hoor je misschien dat ?
(T'is zeg maar de rem die je hoort, maar dat stopt na een korte tijd.)
Denk dat dat het is idd. Hooi je zij een grote hulp met uwen reacties! Ben er achter gekomen dat een overgroot deel van de herrie uit de intake fan komt. Deze blaast langs een metalen en plastic rooster wat herrie veroorzaakt. Zal deze er uit zagen. Heb een sleeve baring fan gehaald voor m'n mobo (Van een spire, als dat maar wat is...) daarnaast noppenschuim van de praxiz en ondertapijt van een stoffige tapijtzaakzolder dus we kenne klussen!

Meer tips en reacties altijd wilkommen.... :P

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
1. Een Noise control op 6v maakt je processor koeler bijna onhoorbaar.

2. Je cipset koeler op het moederbord vervangen door een Zalman nb-32 heatsink. Actieve koeling hoeft dan niet meer.

3. Een Enermax voeding kopen die temperatuur gestuurde fan's heeft. 92mm onderaan en een 80 mm achterop. Geprobeerd te vervangen door een papst maar dat verschil hoor je niet. Zorg dat he casetemp onder de 30 gr blijst dan draaien de fan's op z'n langzaamst.

4. Leadtek GF2 ti koelertje weggehaald en met een zelfgemaakt beugelt een papst 8412 ngl er opgericht: koelt beter dan standaard, goed voor de airflow en onhoorbaar. Anders een zalman cu-12 erop plakken.

5. Kast dempen met dat gele vlokkenspul van de karwei.

6. voorin nog een papst 8412 ngml op 7 v en achterin 1 op 5 v. kast is zo'n goedkoop alternate ding met al het overbodige metaal eruit gefreesd/geboord.

7. Plak met duct tape afzuigkapfilter voor al je air intakes (3m scotch brite werkt ook goed) tegen het stof.

8. Plak vilt aan de zijkant van je hd's en cdspeler tegen het trillen.

PC is nu stil...........

Specs

Pagina: 1