[linux] IP-Masquerading met ISDN en nog wat

Pagina: 1
Acties:

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Hoi, ik draai nu nog een router-pc/server met win2k daarop simpelweg omdat ik niet weer hoe ik dit onder linux moet fixen, ik probeer het al 1.5 jaar lang maar ik kom er niet uit...
Het volgende:
ik heb een werkende isdn verbinding onder ippp0 en een goed werkende eth0, hoe route ik nou het isdn verkeer naar eth0?
En ik wil dat (mischien wel onmogelijk, maarja) dat de server elke dag (behalve op zaterdag en zondag) 's ochtends om 7:59 de verbinding verbreekt en die verbinding weer op zet om 18:01, hoe script ik dit? Of moet ik daarvoor gaan coden?

Rookworst zonder R is ook worst.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 06 februari 2002 22:05 schreef BezurK het volgende:
ik heb een werkende isdn verbinding onder ippp0 en een goed werkende eth0, hoe route ik nou het isdn verkeer naar eth0?
Simpel NAT regeltje moet dat oplossen volgens mij :?
En ik wil dat (mischien wel onmogelijk, maarja) dat de server elke dag (behalve op zaterdag en zondag) 's ochtends om 7:59 de verbinding verbreekt en die verbinding weer op zet om 18:01, hoe script ik dit? Of moet ik daarvoor gaan coden?
dat moet je in je cron-scriptjes frutten, en da's niet echt moeilijk :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• BezurK
Volgens mij snap jij het punt niet helemaal, wat voor NAT-regeltje? hoe?
Ik leer veel van howto's en manpages maar dit snap ik dus niet en ik kan er bar weinig over vinden.

cron-scripts? als in crond?

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 06 februari 2002 22:25 schreef BezurK het volgende:
Volgens mij snap jij het punt niet helemaal, wat voor NAT-regeltje? hoe?
Ik leer veel van howto's en manpages maar dit snap ik dus niet en ik kan er bar weinig over vinden.
code:
1
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ippp0 MASQUERADE

zou genoeg moeten zijn volgens mij..Er zijn i.i.g. een stuk of 3 floppy-based distributies op Freshmeat.net te vinden, die dat doen, dus het is i.i.g. mogelijk :)
cron-scripts? als in crond?
Jups.. Je maakt daar 2 scriptjes voor, eentje die de verbinding opend, en eentje die hem dichtgooit, en dan moet je dat op de juiste manier in je crond scripts verwerken, ff wat googlen, of met 'man' spelen, aangezien ik daar ook geen held in ben :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kijk eens naar het wanadoo homenet topic die hier ergens rondvliegt daar staat al een groot gedeelte van je 2e vraag op.

En verder, wil je een aantal simpele NAT regels of een complete firewall :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• BezurK
Op woensdag 06 februari 2002 22:46 schreef imdos het volgende:
Kijk eens naar het wanadoo homenet topic die hier ergens rondvliegt daar staat al een groot gedeelte van je 2e vraag op.

En verder, wil je een aantal simpele NAT regels of een complete firewall :?
Thx ik zoek ff!
Enne, een simpel NAT regeltje zodat het verkeer word geroute vind ik best, een firewall zou nog beter zijn. Het is een 233mhz/128mb Compaq Proliant Server dus FreeSCO vind ik een beetje zonde van de power.
Is smoothwall mischien iets voor deze job?

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 06 februari 2002 23:06 schreef BezurK het volgende:
Thx ik zoek ff!
Enne, een simpel NAT regeltje zodat het verkeer word geroute vind ik best, een firewall zou nog beter zijn.
Mjah, da's gewoon een questie van uitbreiden, er slingeren genoeg firewallscripts in NOS rond volgens mij, de meeste zullen voor kabelmodems gemaakt zijn, maar dat mag niet veel uitmaken volgens mij..
Het is een 233mhz/128mb Compaq Proliant Server dus FreeSCO vind ik een beetje zonde van de power.
Is smoothwall mischien iets voor deze job?
Debian :) But then again, I always say Debian :)
Of Slackware, ik neem tenminste aan, dat er wel een HD van 2 gig inzit ofzo ? Met Debian/Slack kun je heel simpel beginnen, maar ook remote leuk mee klooien, met FreeSCO enzo loop je op een gegeven moment tegen de grenzen van zo'n distributie aan...

• BezurK
Ja, dan ga ik Debian eens proberen, ik heb 2.2r4 hier nog op cd liggen...
Het probleem is wel dat het in 1 keer goed moet gaan, want een dag zonder internet is een dag niet geleefd, en zonder internet kan ik ook niet aan hulp komen dus kom ik niet verder.
Ik heb een eicon diva isdn kaart, weet jij zo uit je hoofd of die automatisch ge-detect word of hoe ik dan anders die kaart aan de praat krijg?

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 06 februari 2002 23:22 schreef BezurK het volgende:
Ja, dan ga ik Debian eens proberen, ik heb 2.2r4 hier nog op cd liggen...
Choeso jei :)
Al is dat wel een oude versie, en kun je , zodra je het hebt geinstalleerd, beter meteen upgraden naar 'testing', ik neem aan dat je kabelinternet hebt ?
Het probleem is wel dat het in 1 keer goed moet gaan, want een dag zonder internet is een dag niet geleefd, en zonder internet kan ik ook niet aan hulp komen dus kom ik niet verder.
Mogen wij de term 'Dualboot' warm aanbevelen ? :P
Ik heb een eicon diva isdn kaart, weet jij zo uit je hoofd of die automatisch ge-detect word of hoe ik dan anders die kaart aan de praat krijg?
Is het toevallig een Eicon.Diehl Diva kaart ?
Die wordt i.i.g. in kernel 2.4.14 ondersteund..
En anders even hier even informatie inwinnen..

Verder kun je voor een configproggie ook dit proberen..

• BezurK
Euhm, dualboot gaat niet lukken, er zit maar een 2 gig schijfje in en je kent windows.... *zucht*

Als je goed kijkt in de topic zie je dat ik ISDN heb :P, overigens komt dat in de vraag ook terug, maar ik heb Friaco (internet zonder tel. tikken) dus upgraden is geen probleem zolang het maar niet om honderden mb's gaat.

ik heb een Eicon Diva 2.01 pci kaart en ik kan me herinneren dat toen ik hem nog in mijn pc had (zit nu dus in de server) datie herkent werd en werkte onder suse 7.0, en die had kernel 2.2.19 geloof ik.
Ik zoek wel ff verder, hehee :)

Ik denk dat ik het zometeen toch maar gewoon ga wagen, ik gebruik linux al bijna 2 jaar op de desktop nu dus ik heb al wel genoeg kennis om een systeempje draaiend te krijgen, en als het niet lukt dan heb ik altijd nog een modem in me laptop zitten, 56k >:)

• moto-moi

moto-moi

Op donderdag 07 februari 2002 16:38 schreef BezurK het volgende:
Euhm, dualboot gaat niet lukken, er zit maar een 2 gig schijfje in en je kent windows.... *zucht*
3.11 WfW is het laatste wat ik gebruikt heb :)
Als je goed kijkt in de topic zie je dat ik ISDN heb :P, overigens komt dat in de vraag ook terug, maar ik heb Friaco (internet zonder tel. tikken) dus upgraden is geen probleem zolang het maar niet om honderden mb's gaat.
Ik heb isdn & kabel, ik dacht dat jij ook zo rijk was :D ..
Updaten duurt wel ff, vooral als je vanaf stable komt, dan ben je wel even bezig.. Misschien is het een idee om ff op tienpiek.net ofzo , een nieuwere distributie te bestellen ?
ik heb een Eicon Diva 2.01 pci kaart en ik kan me herinneren dat toen ik hem nog in mijn pc had (zit nu dus in de server) datie herkent werd en werkte onder suse 7.0, en die had kernel 2.2.19 geloof ik.
Die doet het ook onder 2.4.2 , tenminste, daar heb ik gisteren iemand mee geholpen :)

Pagina: 1