2 cd-rom-drives werken niet, 1 wel

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb bij het plaatsen van dit topic zitten twijfelen tussen [HA] [PM] [OM] (heb ik dus gekozen) en [WOS].
Mocht iemand denken dat dit toch echt ergens anders thuishoort... nja... Je weet waar [SU] is en waar het voor dient :)

Het verhaal:

Ik heb van een collega 2 setjes onderdelen meegekregen die ik moet omtoveren tot 2 complete systemen. Big deal (not).

De specs:
Asus A7V 266 E
AMD Athlon 1700+
WD 60 Gig ATA100 7200 rpm
Aopen 50x (ongeveer) CD-ROM-drive
uiteraard een diskdrive
MSI Geforce 2 MX400
Etech 56k6 voicemodem
Spirecooler

PC 1 met:
256 MB DDR

PC 2 met:
512 MB DDR (winbond chipsetjes :?)
Maxtor 24/10/40
In beide gevallen de:
WD-HDD op Promise-1
Aopen CDrom op IDE-1
en voor systeem 2 Maxtor op IDE-2

Dus alle devices als master.

Op beide systemen heb ik Windows XP Pro NL geïnstalleerd. Vlekkeloze installatie.
Nieuwste drivers van Via 4-in-1 erop gepleurd etc.

Software:
Office XP nederlands (mag niets uitmaken)
Nero 5.5.3.5 Nederlands. InCD niet geinstalleerd.
Adobe Acrobat Reader 5.0
Norton AV 2002

Verder alle drivers maar verder niet veel extra's.

Het probleem gaat over systeem 2 (met de maxtor)

Ik heb de boel dus geïnstalleerd en alles werkte netjes. Kep geinstalleerd vanaf beide cd-rom-drives. Ook heb ik geprobeerd te kopiëren van de Aopen naar de Maxtor. Geen probleem.

Alleen vanochtend toen ik de PC wilde afleveren (mee naar m'n werk genomen) controleerde ik nog even het een-en-ander en had dus de pc weer even helemaal 'opgesteld'.

Bleek hij problemen te hebben met de cd-rom-drives.

Beide waren netjes te zien in Verkenner e.d.
Beide drives gaven geen foutmelding in hardware-beheer
Beide drives hadden als melding 'dit apparaat werkt correct'

En toch kon ik maar 1 apparaat gebruiken.

Ik ben toen met kabels aan het switchen geweest..:
Beide devices aan 1 ide-kabel, beide als master en beide als slave gehad... ook maar cableselect geprobeerd...
Ook verschillende combinaties wat betreft de aansluitingen op het mobo...: Promise2, Promise2+IDE1, IDE1, IDE1+IDE2

Nja... errug veel combinaties kan je daarvan maken...

De resultaten daarvan waren: De ene drive werkt wel en de ander niet, het omgekeerde, of zelfs een keer een fraai BSOD :(

Ik ben meer dan 2 uur bezig geweest om die boel goed te krijgen. Info geprobeerd in te winnen bij vrienden... geen succes. Topics hier op GoT doorgelezen (en dus ook gezocht). Helaas geen topics gevonden die mijn probleem omschreven.

Ik heb uiteindelijk maar de HDD geformatteerd enopnieuw de hele mikmak erop gezet. Dus weer 2 uur werk.

Maar nu mijn vraag: Ook al heb ik het probleem nu niet meer, toch zou ik graag willen weten of een tweaker weet wat hier de oorzaak was (uit ervaring of uit verhalen...)

Ik kan het namelijk niet uitstaan dat ik de oorzaak (en oplossing) niet weet. Als het voor mezelf was, was het niet zo'n punt geweest voor mij. Maar omdat ik dit systeem voor een ander in elkaar heb geprikt, baal ik er nogal van. Zeker omdat ik de oorzaak dus niet weet en er dus mogelijk een kans bestaat dat het weer gebeurt... En dat is dus iets wat ik niet leuk vind. Ikzelf vind het niet leuk om met problemen te zitten. Maar om nou iets af te leveren wat mogelijk niet goed is, vind ik niet prettig.

Dus welke tweaker kan me meer info geven?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
* WFvN boefje schopt z'n topic toch maar een keer omhoog want het is in dit topic wel heeeeeeel erg stil ;(

Iemand die me kan helpen?

Verwijderd

Misschien dat de oorzaak zit in de 'beginsituatie' v/d hardware, wanneer je WinXP gaat installeren.
Dat is nl het enige wat veranderd is toen je de hdd geformatteerd had & Windows opnieuw ging installeren.

Heb weleens iets soortgelijks gehad met mijn (toenmalige) nieuwe Athlon-systeem:
Geluidskaart gaf problemen (standaard SB64AWE), dus ik dat ding in alle mogelijke sloten gestoken etc. etc.
Vervolgens maar hd geformatteerd & Windows opnieuw geinstalleerd, en hij pakte de SB in 1x goed :?
Waarschijnlijk was mijn hardware-config bij de 2e keer v/h installeren van Windows anders dan de 1e keer, en heeft Windows 't zooitje automatisch goed geconfigged oid.

Mja, erg vaag, wanneer ik m'n eigen verhaaltje teruglees. Ik snap het zelf nog net... :D

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 22:56 schreef pascal s het volgende:
Misschien dat de oorzaak zit in de 'beginsituatie' v/d hardware, wanneer je WinXP gaat installeren.
Dat is nl het enige wat veranderd is toen je de hdd geformatteerd had & Windows opnieuw ging installeren.
Als ik je verhaal zo lees heb jij het over een installatie waarna de hardware wordt gewijzigd.
XP wil dan bij (met name) wijzigingen in het geheugen nogal eens drammen.

Maar hardwarematig was er dus totaal niets veranderd..... :?

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 00:12 schreef wfvn het volgende:

[..]

Als ik je verhaal zo lees heb jij het over een installatie waarna de hardware wordt gewijzigd.
Nou nee, ik bedoel niet dat je na de installatie de hardware-config wijzigt, en daarna Windows opnieuw start.

Ik bedoel: je maakt je hardwareconfig anders (bv gebruikt andere PCI-sloten), en gooit je schijf vervolgens leeg en begint de installatie helemaal opnieuw.

Dan zou-ie misschien de fouten die je eerder kreeg niet meer krijgen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 02:01 schreef pascal s het volgende:

[..]

Nou nee, ik bedoel niet dat je na de installatie de hardware-config wijzigt, en daarna Windows opnieuw start.

Ik bedoel: je maakt je hardwareconfig anders (bv gebruikt andere PCI-sloten), en gooit je schijf vervolgens leeg en begint de installatie helemaal opnieuw.

Dan zou-ie misschien de fouten die je eerder kreeg niet meer krijgen.
Ah... op zo'n fiets.... Thanx
Mochten ze problemen krijgen dan plug ik de modem in een ander slot... da's de enige pci-kaart die erin zit...
Kleine moeite om dan in ieder geval te proberen :)
Pagina: 1