Toon posts:

RAID probleem met aansluiten op mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raid mobo gekocht(asus a7v266-e) met twee hd,s van western 40 gig. ik heb de jumpersetting volgens de handleiding gewijzigd voor de raid 0/1.

Als ik nu de PC opstart krijg ik een menu waar instaat dat hij geen schijven detecteert. Ik heb de schijven met 1 kabel aangesloten wat volgens de winkel zou werken.
Maar volgens het boekje zou je met 2 kabels moeten werken.

Wie kan mij helpen???????

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Heb je ook in de bios ingesteld dat je van de raidcontroller wil booten?

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Volgens mij moet je 2 kabels hebben... maarja wie ben ik :)

ik heb trouwens ook een 'probleem'... ik heb ook raid controller, maar de hdd ledje werkt niet, dus kan ik geen cool hdd activy meter maken :(

Heb een upgrade nodig =/

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Het lijkt me handig als je even de handleiding van je moederbord erbij pakt en deze doorleest. Je doet waarschijnlijk toch iets fout...

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Op woensdag 06 februari 2002 21:58 schreef Sneaky_Dill het volgende:
Volgens mij moet je 2 kabels hebben... maarja wie ben ik :)

ik heb trouwens ook een 'probleem'... ik heb ook raid controller, maar de hdd ledje werkt niet, dus kan ik geen cool hdd activy meter maken :(
Als je een losse raid controller hebt moet je je hdd ledje daar op aansluiten. Of het met onboard raid net zo is weet ik neit maar je kunt even kijken of er een aparte aansluiting zit voor het ledje voor de onboard raid.

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Je hoeft niet 2 kabels te hebben voor 2hdd's op raid, 1 is voldoende.

Je zal de jumpers wel verkeerd hebben.

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 12:12
Op woensdag 06 februari 2002 21:48 schreef Davilon het volgende:
Ik heb een raid mobo gekocht(asus a7v266-e) met twee hd,s van western 40 gig. ik heb de jumpersetting volgens de handleiding gewijzigd voor de raid 0/1.

Als ik nu de PC opstart krijg ik een menu waar instaat dat hij geen schijven detecteert. Ik heb de schijven met 1 kabel aangesloten wat volgens de winkel zou werken.

Bij een losse RAID controller moet je een array aanmaken in het bios van de controller. Waarschijnlijk moet je dat met je mobo ook. Check ff je manual hoe dit moet, het staat er ongetwijfeld in.

Succes

Verwijderd

Het klopt inderdaad dat je mainboard geen harde schijven vind. Echter na de BIOS post komt er nog een schermpje langs van je RAID controller. Deze BIOS kun je ingaan met behulp van een toetscombinatie (is afhankelijk van je RAID controller). Hier zie je de harddisks WEL als het goed is, en kun je ze ook gelijk in een RAID array hangen als je dat wil. Daarna rebooten, in je BIOS zul je het boot device wel als SCSI of ext.IDE moeten instellen, maar daarna zou je van de schijven of array wel moeten kunnen booten (wel eerst ff fdisken/formatteren natuurlijk)

En inderdaad kan je systeem met een enkele kabel gewoon werken. MAAR elke harddisk een eigen kabel en dan beide als master op hun eigen raid connector werkt snellller.

Bovendien zijn er verschillende mainboards die een "lite" raid-controller aan boord hebben, waarbij alleen beide MASTERS in RAID geschakeld kunnen worden. In dit geval MOET je dus beide harddisks via hun eigen kabel aansluiten

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Nee guys....

Dat is de ata100 controller die naar schijven zoekt.
Hij gebruikt toch raid nu?
Dan moet hij in zijn bios de ata100 controller uitzetten. Dan krijg je die melding niet meer.

En inderdaad zoals hierboven staat array aanmaken. (performance natuurlijk ;) )

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 18:40

Darth Punk

professionalized prutz0r

ik heb hetzelfde probleem: zelfde mobo met 1 western digital 100 gb 7200 RPM HD. bij mij kan die ook tijdens de post mn hd niet vinden, weten jullie een oplossing?????

i want LART!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

jumpers staan ingesteld op ide 100(dus niet op raid)

i want LART!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

*bump*

(sorry, ik ben nogal erg gefrustreerd omdat mn nieuwe puter niet werkt :'( :'( :'( )

i want LART!

• noltha

noltha

Hantam!

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op woensdag 06 februari 2002 21:48 schreef Davilon het volgende:

--------------------------------------------------------------------------------

Check je bios! |:(
tjonge jonge. waarom geloven jullie me niet?

Wacht ff ik kijk ff

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

gaarne

ik zal u eeuwig dankbaar zijn!

i want LART!

• noltha

noltha

Hantam!

Shit ehm zorry dat het zo lang duurde...

In je bios onder advanced.....pci configuration

symbios scsi BIOS -> AUTO
ATA100 -> Disabled zetten !!! (deze staat standaard op auto die zorgt ervoor dat ie geen schijven detecteerd)
SCSI/ATA100 boot sequence [scsi/ata100]

Suc6

verder kun je op http://www.a7vtroubleshooting.com & het forum nog van http://www.amdmb.com kijken.

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

geldt dat ook voor mij? ik bedoel ik maar één HD en ik kan dus niet gebruik maken van de raid optie(ooit meschien als ik nog n hd koop...)

i want LART!

• noltha

noltha

Hantam!

Door Darth_Punk - donderdag 07 februari 2002 11:06

geldt dat ook voor mij? ik bedoel ik maar één HD en ik kan dus niet gebruik maken van de raid optie(ooit meschien als ik nog n hd koop...)

Oh? sorry..*D ehm tja ik heb het ook geprobeerd met 1 schijf.
1. eerst een array maken dan in die raid bios en meestal ook helemaal je OS dan opnieuw installeren.

2.boot/sequence wel veranderden (zoals hierboven)

en ja je kan die settings gewoon ook checken in jou bios....je heb toch zelfde bordje?

ps: ik heb hem gewoon weer op via controller hangen tot ik mijn tweede 40 gb IBm heb. Het verschil is toch maar 2 a 4% tussen via en raid in 1 schijf modus.

Voor de raid gasten.....op http://www.braziliantech.com/en-us/downloads/mbasus_a7v266-e.php staan FULL RAID drivers+Bios'en Dus die maakt van ons "lite" controllertje een FULL controller.

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

uh...hoe kan ik nou een array maken als ik maar 1 HD heb? raid is toch voor minimaal 2 HD's? sorry ik ben nogal n newbie op dit gebied....(raid ensow)

i want LART!

• noltha

noltha

Hantam!

het lukt wel hoor. in de bios word gewoon 1 array gemaakt voor 1 schijf, maar laat jij je schijf maar lekker lopen op je via controller net als ik. Bespaart je een hoop geklooi!

:)

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

thanx!

maarre welke opties moet in bios dan wel aanzetten

scsi disabled en wat nog meer?

i want LART!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

weer n schop je naar boven :)

i want LART!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

ik wil ff zeggen dat mn HD nu wel wordt herkend tijdens de POST. lag niet aan de bios instellingen, maar de Ultra Ata 100 IDE kabel is kapoet, gelukkig zitten dr altijd 2 bij je mobo(als je een mobo hebt met raid i guess):(
maar mn nieuwe puter doet ut weer!!!! :) :) :)

i want LART!

Pagina: 1