Toon posts:

Geld oorzaak van alle problemen. Geld afschaffen?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok nogmaals een topic van mij. Hoop dat dit niet wordt gesloten :)

Naar mijn mening is geld de oorzaak van bijna alle problemen. Ik kan hier een hele lijst met problemen opnoemen maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. Een van de problemen die door geld wordt veroorzaakt is criminaliteit. Daar wil ik het eigenlijk over hebben.

Crimineel wordt men door er beter van te worden buiten de wet om (kweet mijn Nederlands is slecht). Men probeert snel geld te verdienen ten koste van anderen, waarbij de wet duidelijk wordt overtreden.

Zou je door het afschaffen van 'tastbaar' geld de criminaliteitsprobleem oplossen?

Ik bedoel het alsvolgt: Alle 'tastbare' geld zoals munten en papiergeld afschaffen. Alleen de betaling met je pinpas mogelijk maken. Of een nieuw pas dat naast de betaalmogelijkheid ook een soort ID-pas wordt. Nederland is hiermee al ver vergeleken met andere landen. In Nederland is het gewoon om met de PIN-pas te betalen in tegenstelling tot veel landen waar het normaal is dat men creditcards of cash gebruikt. Alle betalingen geschied dus giraal.

Als dit gebeurt, dan zullen veel criminele activiteiten niet meer levensvatbaar zijn. In Nederland is dit niet z'on groot probleem. Neem als voorbeeld de Verenigde Staten. En neem nou bijvoorbeeld de drugsmafia. De mafia verkoopt drugs aan kinderen, studenten, etc. Dit wordt gedaan door het wisselen van 'tastbaar' geld en drugs. Als er geen tastbaar geld is, dan kan er ook geen drugs worden verkocht. De mogelijkheid bestaat dat er via de bank wordt overgeboekt, maar dan is de betaling zichtbaar en controleerbaar. Kort gezegd: De hele drugsmafia zou dan opstaan met bestaan, omdat men de drugs niet kan verkopen.

Nog een voorbeeld: Diefstal van geld, bijv. bankovervallen zullen dan ook niet meer bestaan, omdat er geen geld is.

Je kunt een heleboel dingen bedenken om sommige negatieve dingen weg te werken. Maar wat denken jullie? Zou veel problemen niet worden opgelost door tastbaar geld af te schaffen? Zo niet, waarom niet?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik denk niet dat je er veel problemen mee zult oplossen, met kan dan andere dingen als ruilmiddel gaan gebruiken.
Munten zijn gewoon gestandaardiseerde ruilmiddelen (en gemakkelijker om mee te betalen dan laten we maar zeggen 0,1 gram goud bij de bakker)
Diefstal van geld zal dan wel niet meer bestaan, maar wel van de anderee ruilmiddelen, of gewoon rechtstreeks stelen wat men kan gebruiken.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

(jarig!)
tis inderdaad een nobel streven maar je komt er nie ver mee.
als je dope wil kopen bij een dealer dan verzin je wel een manier daarvoor, bijvoorbeeld juwelen en zo jatten.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Als er geen tastbaar geld meer is, zal er waarschijnlijk vanzelf weer een soort van ruilhandel ontstaan. Drugs wordt ook nu niet altijd met geld betaald, maar ook vaak met gestolen goederen.

Misschien moet de stelling verfijnd worden:

Het verlangen naar bezit is de oorzaak van veel problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar het is wel een stuk moelijker om aan bijvoorbeeld juwelen te komen. Of aan andere ruilmiddelen die echt veel waarde hebben.

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

Op woensdag 06 februari 2002 18:44 schreef TuRioNx het volgende:
Ja maar het is wel een stuk moelijker om aan bijvoorbeeld juwelen te komen. Of aan andere ruilmiddelen die echt veel waarde hebben.
kunnen met computers gaan ruilen lijkt me veel leuker ik heb nog wel een paar 486 :p

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

Verwijderd

Het afschaffen van geld is niet de oplossing om de criminaliteit op te lossen maar het kan de legale criminaliteit(allerlei constructie om meer rente te vangen en mindet belasting te betalen) wel verminderen.
Ik vind wel dat het huidige geldsysteem niet goed is en in de toekomst meer problemen gaat veroorzaken zoals grotere verschillen tussen arm en rijk en onbetaalbaarheid van de pensioenen door de vergrijzing. Een dubbel(lokaal en internationaal) geldsysteem zonder enige vorm van rente kan veel bijdragen aan oplossing van de grote problemen van deze wereld.

Verwijderd

Het zou inderdaad in mijn ogen een uitkost bieden. Als alles via de pinpas of 1 centrale pas gaat.Geen geklooi meer met munten en briefjes.De criminaliteit zal daar wel afnemen.

Er is dan echter 1 nadeel voor de straatmuziekanten :) Die moeten dan een pinapparaat aanschaffen om wat te kunnen verdienen :) En zo'n dingetje kost 6000 Nederlandse pieken.

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 18:41 schreef MIster X het volgende:
Als er geen tastbaar geld meer is, zal er waarschijnlijk vanzelf weer een soort van ruilhandel ontstaan. Drugs wordt ook nu niet altijd met geld betaald, maar ook vaak met gestolen goederen.

idd de mens wil graag veel hebben van wat in zijn ogen belangrijk is ... als de spiegeltjes en kraaltjes weer hun functie hebben zoals vroeger, dan wil de mens daar ook weer veel van hebben.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Geld is niet de oorzaak van alle problemen. De mens is de oorzaak van alle problemen.
Mens streeft naar MEER geld dus ze zijn hebberig, ze krijgen meestal ook wel meer geld maar ten koste van anderen. Daardoor onstaan problemen.

Reden nummer 2 = geloof.

Noem nu is een oorlog die aan het gaande is die niet met geloofsovertuiging te maken heeft !

my 2 cents

dikzak

Verwijderd

de mens wil geluk, en denkt dit gemakkelijk door geld te kunnen verschaffen, Mens wil iets, maakt niet uit, Liefde, computer een nieuw huis, macht.. een middel waardoor je dit kunt verwerven is doormiddel van geld, geld is makkelijk, je kunt het gewoon kopen. (bijna) ALLES IS TE KOOP OP DEZE WERELD

Verwijderd

Ben het wel op zich eens met Chello200.. Ligt niet aan het geld..
Als we er nou eens vanuit gaan dat er helemaal geen geld zou bestaan dan zou alleen de recht van de sterkste gelden. Heb je meer ellende lijkt me.. Dus oorzaak ligt ergens anders.

Verwijderd

Topicstarter
Mischien een misverstand. Ik suggesteer ook niet het afschaffen van geld, maar het afschaffen van 'tastbaar' geld. Dus geld bestaat nog wel, maar dan giraal.

Verwijderd

Geld is meer een symbool voor waarde.
Het ligt in de aard van de mens om hebberig te zijn.
Mensen willen dingen hebben , maar ze willen ook dingen verbeteren. Soms voor de verbetering maar vaak om gewoon beter te zijn dan de rest. Als je geld afschaft dan zullen er andere dingen/voorwerpen de rol gaan innemen voor geld.

Mensen zullen blijven ruilen om aan hun hebberigheid te voldoen.
Nog eens extra aangevoerd door het kapitalisme die het consumeren aanmoedigd.

Verwijderd

Geld is niet de oorzaak van alle problemen...
En wat dan als je geld afschaft...weer terug naar de ruilhandel, sorry hoor, heel leuk idee, maar dat werkt gewoon niet, en bovendien krijg je er alleen maar meer problemen mee...

Verwijderd

Topicstarter
Pfff...sorry maar ik denk dat jullie mijn eerste post niet goed lezen of ik heb me niet duidelijk kunnen maken.

Ik zeg ook niet dat we het geld in zijn geheel moeten afschaffen. Alleen maar het tastbare geld. Dus elektronisch geld zal bestaan. En daarvan wil ik de voordelen en nadelen willen weten. Of het inderdaad mogelijk is en of de voordelen die ik noemde wel kan.

Of ik begrijp jullie verkeerd. :)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 13:28 schreef TuRioNx het volgende:
Pfff...sorry maar ik denk dat jullie mijn eerste post niet goed lezen of ik heb me niet duidelijk kunnen maken.

Ik zeg ook niet dat we het geld in zijn geheel moeten afschaffen. Alleen maar het tastbare geld. Dus elektronisch geld zal bestaan. En daarvan wil ik de voordelen en nadelen willen weten. Of het inderdaad mogelijk is en of de voordelen die ik noemde wel kan.

Je kunt beter tastbaar geld hebben dan elektronisch geld.
Met tastbaar geld ben je 2x zo voorzichtig met het uitgeven.. je ziet het letterlijk minder worden. Met elektronisch geld zie je alleen cijfers.
Dit is echt waar, want het is het belangrijkste reden om geen creditcard te nemen.

Verwijderd

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik enkel een kaartje heb waar ik mee moet betalen.
Het huidige systeem vind ik best wel lekker werken. (Op die 1 en 2 €-cent muntjes na dan. ;) ) Als ik in mijn portemonnee kijk weet ik gelijk hoeveel ik bij me heb. En weet ik gelijk of ik het wel of niet kan betalen. Ideaal!

Denk maar aan arme landen die op bijvoorbeeld de markt allemaal een "machine" moeten hebben om te betalen. Iedereen een bankrekening voor 5 euro? Niet echt haalbaar lijkt me.

Verwijderd

Als je tastbaar geld afschaft, stel je je voor de volle 100% afhankelijk van techniek. Inmiddels is gebleken dat dat niet ideaal is (zie milleniumbug-paniek). Techniek en plastic geld kan fout gaan. Eventueel doordat techniek kan uitvallen, maar ook, omdat je gevoeliger wordt voor aanslagen. Want inderdaad, ook met plastic geld kun je crimineel zijn. Bijvoorbeeld voor terroristen. Nu kun je altijd terug vallen op tasbaar geld.
Wel denk ik dat we plastic geld veel beter kunnen benutten. Om te beginnen zou je overal met plastic geld moeten kunnen betalen. Dus ook in de kroeg, de friettent en bij alle parkeerautomaten.
Voordeel van het afschaffen van plastic geld is het verdwijnen van zwart geld. Alles staat immers geregistreerd. Ik denk echter niet dat dit voordeel op weegt tegen de gevaren en de nadelen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 22:28 schreef The_Tzar het volgende:
Als je tastbaar geld afschaft, stel je je voor de volle 100% afhankelijk van techniek. Inmiddels is gebleken dat dat niet ideaal is (zie milleniumbug-paniek). Techniek en plastic geld kan fout gaan. Eventueel doordat techniek kan uitvallen, maar ook, omdat je gevoeliger wordt voor aanslagen.
Ja, het afhankelijk zijn van alleen de techniek kan een grote nadeel zijn. Dit alles bijhouden op een centrale computer is volgens mij nog een grotere nadeel (dit had ik in gedachten).

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 18:41 schreef MIster X het volgende:

Lees ik hier niet: BOEDDHISME!

Wat jij probeert te vertellen is eigenlijk al verwerkt in deze levensfilosofie (Boeddhisme is geen godsdienst).
Kijk hier maar eens: http://www.aaaa.demon.nl/hindoe.html

Korte samenvatting:
Gautama was de zoon van een Indische vorst uit het noorden van India (het huidige Nepal)
Door meditatie ontdekte hij de "vier edele waarheden" over het lijden: 1. het lijden, 2. de oorsprong van het lijden, 3. de overwinning van het lijden, 4. de opheffing van het lijden. De oorsprong van het lijden is de begeerte en daarvoor gelden deze hoofdgeboden: a. het afzien van vernietiging van levende wezens, b. het afzien van nemen wat niet gegeven wordt, c. het afzien van onwettig en onnatuurlijk sexueel genot, d. het afzien van onwaarheid en onwaarachtigheid, e. het afzien van het gebruik van verdovende middelen.

Ik ben verder niet gelovig maar de overeenkomst is opvallend. Tevens denk ik niet dat het probleem ligt in het geld maar meer in het abstractere begrip "waarde". Iets wat zeldzaam is heeft waarde en kan gebruikt worden om te ruilen. Vanaf het eerste begin van de mensheid heeft dit al problemen gegeven (he, mijn buurman heeft wel erg mooie geiten... die wil ik ook wel hebben). Het probleem zit niet zozeer in het geld maar in de hebzucht van de mens. Dat zal niet veranderen door de leuke gekleurde papiertjes (geld) uit de roulatie te halen.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 13:28 schreef TuRioNx het volgende:

Je topic is nogal veelomvattend :)
als ik die heel letterlijk neem dan zouden alle problemen (in de wereld) verholpen kunnen worden door het munt- en papiergeld te vervangen door betalen op electronische manier.

Om me maar tot het laatste te beperken: het verdwijnen van elke vorm van geld zie ik een heel aantal consequenties:
een willekeurige greep:

* vermindering van roofovervallen (tasjesroof kassa's etc)
* vermindering van zwartgeldcircuits {registratie van transacties)
* risico van totale stagnatie van transacties bij uitval van systemen
* big brother is watching you (privacy regels)
* techniek is er nog niet voor klaar (hoe betaal ik de glazenwasser aan de deur)

zo zijn er nog legio te verzinnen.

Natuurlijk zitten er ook best wel voordelige kanten aan; alleen de al genoemde hebzucht van mensen blijft een probleem.

Met het verdwijnen van geld ontkom je nog niet aan diefstal van b.v. mijn met electronisch geld betaalde video of het met geweld afhandig maken van sieraden :(

Verwijderd

Topicstarter
Wat in ieder geval wel zou stijgen is het belastinginkomsten van de overheid. Door het afschaffen van tastbaar geld zou je alle inkomsten kunnen controleren en automatisch van de rekeningen kunnen incasseren.
Pagina: 1