Toon posts:

Passief coolen, het werkt echt!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst op mn werk oude servers uit elkaar geschroeft om te kijken of er nog nuttig spul inzat,.. en jah hoor: vrij grote stukken heatsinks (5*10 cm!) ongeveer 4 cm dik ( de 'pinnen' ervan dan) Ik ben dus aan de slag gegaan met dit spul, heb deze passieve ribbenplakken in de weg van mn airflow gezet en jawel mn case temp daalde maar liefst 3 graden, ach ik weet het is niet veel, maar toch, gratis passieve cooling, wie wil dat nu niet??

Ik heb helaas nog geen digitale platenschieter tot mijn beschikkeing :(, komt nog (ooit)!

Misschien hebben jullie nog iedeen om simpel (dus zonder soldeer / plak / zaag werk) je case temp te laten zakken. En dan bedoel ik alles buiten het software matige gedeelte om! (dus geen vmod ed en bios instellingen van voltage ed)

Verwijderd

wacht ff waar plaats jij dan die sinks?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Als je case temp lager word, dan kan de heatsink dus minder warmte afgeven aan de omgeving, en word je cpu dus ook warmer.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:09
Als je casetemp lager wordt dan kan er juist meer warmte worden afgegeven lijkt me.....

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Passieve koeling waarvan dan?? :?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
lucht koelen d.m.v een heatsink? Volgens mij heb je teveel naar de fabeltjeskrant gekeken.
Leuk hoor maar dat werkt dus niet.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
hoezo niet? die heatsinks heeft ie zoals ik aan mag nemen ergens in zijn kast gepropt, ergens waar warme lucht langs stroomt, ik neem aan dat die heatsinks de warme lucht "inzich" nemen en dat langzaam laten afkoelen ofzo waardoor de temp daalt? :? nevermind, we want pics!! :9~

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 17:42 schreef dutchmystikalmaniac het volgende:
Ik heb laatst op mn werk oude servers uit elkaar geschroeft om te kijken of er nog nuttig spul inzat,.. en jah hoor: vrij grote stukken heatsinks (5*10 cm!) ongeveer 4 cm dik ( de 'pinnen' ervan dan) Ik ben dus aan de slag gegaan met dit spul, heb deze passieve ribbenplakken in de weg van mn airflow gezet en jawel mn case temp daalde maar liefst 3 graden, ach ik weet het is niet veel, maar toch, gratis passieve cooling, wie wil dat nu niet??

Ik heb helaas nog geen digitale platenschieter tot mijn beschikkeing :(, komt nog (ooit)!

Misschien hebben jullie nog iedeen om simpel (dus zonder soldeer / plak / zaag werk) je case temp te laten zakken. En dan bedoel ik alles buiten het software matige gedeelte om! (dus geen vmod ed en bios instellingen van voltage ed)
Zeer vaag verhaal:

1) Het is mij volstrekt onduidelijk hoe je je case temp kan laten zakken door passieve heatsinks te plaatsen. Het zou ook leuk zijn als je vertelt waarop je die dingen monteert.

2) Er zit een tegenspraak in je redenering als het gaat om passieve koeling. Je zet de heatsinks in de airflow (van je case fans, neem ik aan?). Dit is dus actieve koeling.

3) Je vraagt je af of iemand ideeën heeft om 'buiten het softwarematige gedeelte om' de case temp te laten zakken. Daarbij heb je het ook over voltagemods. Een voltagemod is absoluut geen ingreep via software, maar een aanpassing in de hardware!

Als het je gelukt is om de case temp 3 graden omlaag te krijgen: heel mooi. Maar leg nou eens precies uit wat je gedaan hebt... :)

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 17:50 schreef Wirf het volgende:
Als je case temp lager word, dan kan de heatsink dus minder warmte afgeven aan de omgeving, en word je cpu dus ook warmer.
Nee. Als je case temp zakt, zakt de temperatuur van alle componenten in je case ook en wel hetzelfde aantal graden. :)

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 18:23 schreef Mister_X het volgende:
hoezo niet? die heatsinks heeft ie zoals ik aan mag nemen ergens in zijn kast gepropt, ergens waar warme lucht langs stroomt, ik neem aan dat die heatsinks de warme lucht "inzich" nemen en dat langzaam laten afkoelen ofzo waardoor de temp daalt? :? nevermind, we want pics!! :9~
Als dit waar zou zijn, ging ik morgen een blok van 15 kilo koper kopen en tegen de zijwand van m'n case monteren. :D

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Euh... WTF!?
:? :? :? :?

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 18:29 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Nee. Als je case temp zakt, zakt de temperatuur van alle componenten in je case ook en wel hetzelfde aantal graden. :)
:P

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
het werkt wel degelijk, maar de vraag is idd waar je ze heb geplakt.

wanneer je ze aan de buitenkant van je kast plakt, dan is het theoretisch zo dat:
• je koelblokjes je case afkoelen
• je case de warmte van de lucht aan de binnenkant van de case opneemt
• de lucht daardoor afkoeld
• de lucht meer warmte van je cpu kan opnemem
• de cpu kouder word

maar nu het probleem: het is ERG ver gezocht en het zal in de praktijk weinig uitmaken

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 19:01 schreef basiep het volgende:
het werkt wel degelijk, maar de vraag is idd waar je ze heb geplakt.

wanneer je ze aan de buitenkant van je kast plakt, dan is het theoretisch zo dat:
• je koelblokjes je case afkoelen
• je case de warmte van de lucht aan de binnenkant van de case opneemt
• de lucht daardoor afkoeld
• de lucht meer warmte van je cpu kan opnemem
• de cpu kouder word

maar nu het probleem: het is ERG ver gezocht en het zal in de praktijk weinig uitmaken
Ho nou, je brengt me op een idee. Ik heb hier een alu blok van 11x3x2 meter liggen. Plus 17 tubes ASII. Als ik nou een uitsparing in dat blok zaag zodat ie precies over m'n case past en vervolgens die 17 tubes gelijkmatig over de buitenkant van de case verdeel met een plamuurmes... O sjit, dan moet dat blok wel rechtop, anders raak ik teveel woonkamer kwijt. Euhh... weet je wat? Ik zaag gewoon een gat van 3x2 meter in het plafond en ook eentje in het dak, dan kan ie gewoon rechtop staan! En omdat het buiten nu zo teringkoud is, onttrekt dat alu blok enorm veel warmte aan m'n case, zodat de temperatuur als een baksteen onderuit gaat en ik eindelijk stabiel kan draaien op 1667 Mhz. B-)

Maar nu het probleem: het is ERG ver gezocht en in de praktijk zullen de buurtbewoners me in m'n bek uitlachen als ze die raketsilo in de woonkamer zien staan. ;(

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

Op woensdag 06 februari 2002 17:50 schreef Wirf het volgende:
dus als ik mijn kachel uitzet (en mijn kamertemp dus omlaag gaat) krijg ik het vanzelf warmer omdat mijn lichaam die warmte niet meer afgeeft aan de omgeving... Das nog eens een idee om op je stookkosten te besparen |:(

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee sorrie...als je me iets probeerde te verkopen met deze thread ('Het werkt echt!')..ik ben niet overtuigd :+

edit:
Maar wat heb je nou precies? Een paar enorme losse heatsinks in je kast die lekker opwarmen? Of heb je ze erges aan/op gemonteerd?
Ik denk dat je casetemps lager zijn geworden omdat er nu meer koele lucht langs de sensor wordt geblazen, OF omdat je bent vergeten je kast dicht te doen tijdens het meten.
Als je trouwens lucht tegen een heatsink blaast, is dat geforceerde luchtkoeling.

I reject your reality, and substitute my own.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Op woensdag 06 februari 2002 20:05 schreef Mace33 het volgende:

Ho nou, je brengt me op een idee. Ik heb hier een alu blok van 11x3x2 meter liggen.
Jezus man, hoe kom je aan zo'n blok? Heb je de middelen om dat ding te bewerken? Want met dat blok kun je leuke behuizing bouwen die totaal -geen- actieve koeling nodig heeft. Lijkt mij persoonlijk erg cool. Een behuizing zoals die gigawatt versterkers van krell eruit zien :9~

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Kun je netzogoed je case openlaten :+

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

De server bij ons wordt ook passief gekoelt. Zelfs de fan van de voeding helpt niet mee. K geloof dat er niet echt een superheatsink op zit. Denk dat ik m binnenkort ga vervangen want die 50MHz wil nog wel eens te traag zijn :D

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• snars
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 11:17 schreef Prince_of_Darkness het volgende:

Jezus man, hoe kom je aan zo'n blok? Heb je de middelen om dat ding te bewerken? Want met dat blok kun je leuke behuizing bouwen die totaal -geen- actieve koeling nodig heeft.
Als iemand schrijft dat ie een blok koper van 15 kilo op z'n kast gaat monteren, een alu blok van 11x3x2 meter en 17 tubes ASII heeft liggen en een gat van 3x2 meter in z'n plafond gaat zagen...geloof jij dat :??? Juist.

Nog meer van deze juweeltjes:
hoezo niet? die heatsinks heeft ie zoals ik aan mag nemen ergens in zijn kast gepropt, ergens waar warme lucht langs stroomt, ik neem aan dat die heatsinks de warme lucht "inzich" nemen en dat langzaam laten afkoelen ofzo waardoor de temp daalt? nevermind, we want pics!!
GoT blijft me verbazen :+

• snars
  • Niet online
*oeps verkeerde knop*

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 12:12 schreef _sNaRs_ het volgende:
*oeps verkeerde knop*
Rofl

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Het temperatuur verschil (tussen lucht en heatsink) wordt groter en er zal dus volgens de quote minder warmte worden afgestaan. |:(

Als dat toch een waar zou zijn hoeven we niet meer te koelen. Dan moeten we dus allemaal onze kast gaan opwarmen tot dezelfde temp als de heatsink. En dan wordt de cpu koeler of ben ik nu een fietsbel.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 12:10 schreef _sNaRs_ het volgende:
Als iemand schrijft dat ie een blok koper van 15 kilo op z'n kast gaat monteren, een alu blok van 11x3x2 meter en 17 tubes ASII heeft liggen en een gat van 3x2 meter in z'n plafond gaat zagen...geloof jij dat :??? Juist.
ROFL GoT blijkt meer status te hebben dan het AD. :D
Nog meer van deze juweeltjes:
Tnx! :7
GoT blijft me verbazen :+
Beetje humor op z'n tijd houdt me op de been. *D

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 12:20 schreef polly het volgende:
quote:

Het temperatuur verschil (tussen lucht en heatsink) wordt groter en er zal dus volgens de quote minder warmte worden afgestaan. |:(

Als dat toch een waar zou zijn hoeven we niet meer te koelen. Dan moeten we dus allemaal onze kast gaan opwarmen tot dezelfde temp als de heatsink. En dan wordt de cpu koeler of ben ik nu een fietsbel.
Ben je verchroomd?

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 11:40 schreef Stropdas het volgende:
De server bij ons wordt ook passief gekoelt. Zelfs de fan van de voeding helpt niet mee. K geloof dat er niet echt een superheatsink op zit. Denk dat ik m binnenkort ga vervangen want die 50MHz wil nog wel eens te traag zijn :D
LOL

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Zelf heb ik gat in m'n case gedremeld naar de 4e dimensie en dat koelt!! Ik moet zelfs de themostaat in huis hoger zetten.
Denk dat ik de externe koelblokken van m'n muis eraf ga slopen (moet steeds het ledje ijsvrij maken)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 12:49 schreef lexkam het volgende:
Zelf heb ik gat in m'n case gedremeld naar de 4e dimensie en dat koelt!! Ik moet zelfs de themostaat in huis hoger zetten.
Denk dat ik de externe koelblokken van m'n muis eraf ga slopen (moet steeds het ledje ijsvrij maken)
Nee lullo! Led voltmod is voldoende. Helaas geen pics.

Verwijderd

je kan ook op de noordpool gaan wonen.........

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

melig

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

open pc op de noord pool zeker weten dat je pc cool is
jij zelf ook :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. en ik maar denken dat er een verhaaltje kwam van iemand die z'n XP1800+ passief gekoeld had :(

Nouja, ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok laten we deze thread maar als gesloten beschouwen, ik ga er in ieder geval niet meer op in, we moeten het maar als volgt zien: een geintje op zn tijd is ook leuk en houd de mens (quote) ook op de been ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 14:11 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. en ik maar denken dat er een verhaaltje kwam van iemand die z'n XP1800+ passief gekoeld had :(

Nouja, ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt :)
hahaha die is ook goed, ok degene die dit een uur lang stressed kan volhouden met zn cpu krijgt van mij felicitaties

Verwijderd

ja, je zou je case natuurlijk in een oude diepvries kunnen zetten op je kamer en deze op -10C kunnen instellen. Dan weet je zeker dat je cpu niet te warm wordt en kun je 'm overclocken tot in de eeuwigheid (in theorie dan hé :+ ).

Je kunt je ook afvragen wat deze topic eigenlijk voor zin heeft. Heeft de topicstarter een hitteprobleem? Zo nee, wat heeft die drie graden dan voor een nut?

Antwoord: niet veel! Je kunt er echter een hobby van maken om alles zo koel mogelijk te laten functioneren. In dat geval echter kun je beter een studie cryogenetische wetenschappen gaan volgen aan een van de TU's van ons land.

B-)

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

we hebben hier dan ook te maken die op de 17e vorige maand geregistreerd is en zijn leeftijd er niet bij vermeld dus ik denk ik zeg DENK dat er hier eentje een beeeeetje uit zijn ^$#!&(*$(&!%# loopt te kletsen om het maar netjes te zeggen (8>

Maku has spoken

• Wirf
Op donderdag 07 februari 2002 01:09 schreef Acid_Burn het volgende:

[..]

dus als ik mijn kachel uitzet (en mijn kamertemp dus omlaag gaat) krijg ik het vanzelf warmer omdat mijn lichaam die warmte niet meer afgeeft aan de omgeving... Das nog eens een idee om op je stookkosten te besparen |:(
Jij (en sommige anderen) begrijpen niet helemaal wat ik bedoelde.

Volgens mij is het namelijk zo dat de topicstarter de CPU passief koelt, en dat vervolgens de kasttemperatuur omlaag is gegaan.

maar als de kast temperatuur omlaag is gegaan, dan betekent dat een van de twee dingen:

- De warmte kan beter weg
- Er word minder warmte opgewekt of afgegeven door de componenten in de computer.

het eerste is niet van toepassing, want hij heeft niets veranderd aan de airflow, dus word er minder warmte afgegeven door de componenten in de computer. Als de CPU zn warmte minder goed kwijtkan, dan is dus de CPU zelf warmer.

snappie?

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

ja maar langzamerhand warmt de kast toch op omdat de pc toch warmte afgeeft en dan maakt het nog niets uit !!

• Wirf
Op donderdag 07 februari 2002 17:59 schreef 001Michael het volgende:
ja maar langzamerhand warmt de kast toch op omdat de pc toch warmte afgeeft en dan maakt het nog niets uit !!
Ja, maar weet jij hoe lang de topicstarter heeft getest?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 17:27 schreef 001Michael het volgende:
we hebben hier dan ook te maken die op de 17e vorige maand geregistreerd is en zijn leeftijd er niet bij vermeld dus ik denk ik zeg DENK dat er hier eentje een beeeeetje uit zijn ^$#!&(*$(&!%# loopt te kletsen om het maar netjes te zeggen (8>

Maku has spoken
Kvind dit een beetje zielig hoor om zo te reageren, het feit dat ik geen geld heb voor een dig cam en het dus niet kan laten zien wil niet zeggen dat ik uit mn nek lul ofzow, en dat ik pas kort lid ben van GoT zegt hier ook nix over, beetje jammer, maarjah zulke mensen zitten er nu eenmaal ook tussen, mensen zonder nuttig antwoord :Z

btw je kan wel de nadruk leggen op DENK, maar iedereen weet dat jij dit niet DENKT, maar gewoon verwijt naar mijn hoofd.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Ok dus... waar heb je die heatsinks geplaatst? :?

Me, myself & I

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

En nu weten we nog niet of de topicstarter een 468-50MHz heeft of een AthlonXP+2000 van 1 maand oud (is oude server) :D

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 16:53 schreef dutchmystikalmaniac het volgende:
Ok laten we deze thread maar als gesloten beschouwen, ik ga er in ieder geval niet meer op in, we moeten het maar als volgt zien: een geintje op zn tijd is ook leuk en houd de mens (quote) ook op de been ;)
Inderdaad. :) Maar toch wil ik weten wat je case temp heeft doen zakken... Waar je bijvoorbeeld rekening mee moet houden, is dat de kamertemperatuur gedaald kan zijn. Weet je zeker dat de thermostaat voor en na je mod hetzelfde stond ingesteld? En vertel nou eens waar je die heatsinks op hebt vastgemaakt? Dit mysterie moet en zal opgelost worden! (8>

Verwijderd

Topicstarter
Ok het betreft een AMD Athlon 1200 dus geen XP!, waar ik sinks heb geplaatst? Simpel: Ik heb in mn puter 1 fan intake. Vanaf mn mobo komt er de warme lucht uit de heatsink van mn cpu, deze warmte verplaatst zich naar boven (de wil van warme lucht) Nou is er in mijn HQ-08 vrij veel ruimte, maar er is maar een opening (deze is niet gemod) naar het bovenste gedeelte van mn case, waar mn HD en cdrom en fikker zich bevinden) De heatsinks die dus passief coolen zitten naast mn mobo, ongv onder die opening van het bovenste gedeelte, waardoor de lucht van mn intake fan en de warmere lucht vanuit de heatsink van mn cpu samenkomen in de passief coolende heatsink naast mn mobo: het resultaat: de warmere lucht van mn cpu en de in verhouding koudere lucht van de intake 'mengen' om het zo te zeggen waardoor de lucht die zich verder verplaatst koeler is (de warme lucht vanuit de heatsink van mijn cpu verliest nl energie- staat energie af -aan de heatsink om deze naar de temp te brengen die in evenwicht zou zijn) De lucht die zich dus verder verplaatst word in principe dus zo 'passief' gekoeld.

Ik hoop dat jullie dit een beetje begrijpen, nogmaals sorry dat ik geen dig cam heb, heb er simpelweg geen geld voor(zal voortaan geen threads meer starten dan:P) :(, maar mochten jullie nog meer duidelijkheid willen of nog iets NUTTIGS (dus geen zeikcommentaar zoals een bepaald persoon hierboven, he 001) willen toevoegen gaat jullie gang.

Verwijderd

Leuke digicam €45
Maar kun je die zin ffe in alinea's zinnen indelen

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op donderdag 07 februari 2002 18:38 schreef dutchmystikalmaniac het volgende:
Ok het betreft een AMD Athlon 1200 dus geen XP!, waar ik sinks heb geplaatst? Simpel: Ik heb in mn puter 1 fan intake. Vanaf mn mobo komt er de warme lucht uit de heatsink van mn cpu, deze warmte verplaatst zich naar boven (de wil van warme lucht) Nou is er in mijn HQ-08 vrij veel ruimte, maar er is maar een opening (deze is niet gemod) naar het bovenste gedeelte van mn case, waar mn HD en cdrom en fikker zich bevinden) De heatsinks die dus passief coolen zitten naast mn mobo, ongv onder die opening van het bovenste gedeelte, waardoor de lucht van mn intake fan en de warmere lucht vanuit de heatsink van mn cpu samenkomen in de passief coolende heatsink naast mn mobo: het resultaat: de warmere lucht van mn cpu en de in verhouding koudere lucht van de intake 'mengen' om het zo te zeggen waardoor de lucht die zich verder verplaatst koeler is (de warme lucht vanuit de heatsink van mijn cpu verliest nl energie- staat energie af -aan de heatsink om deze naar de temp te brengen die in evenwicht zou zijn) De lucht die zich dus verder verplaatst word in principe dus zo 'passief' gekoeld.

Ik hoop dat jullie dit een beetje begrijpen, nogmaals sorry dat ik geen dig cam heb, heb er simpelweg geen geld voor(zal voortaan geen threads meer starten dan:P) :(, maar mochten jullie nog meer duidelijkheid willen of nog iets NUTTIGS (dus geen zeikcommentaar zoals een bepaald persoon hierboven, he 001) willen toevoegen gaat jullie gang.
Klinkt veel belovend..... maar dat is het niet....
Je warmt je kast op (dus niet de lucht erin) waardoor er minder warmte overblijft om de lucht in je kast te verwarmen. Het werkt wel, maar niet veel.
(begrijp ik het goed zo??? koelblok tegen kast boven cpu?)

if broken it is, fix it you should

• Bestiole
  • Niet online
Hmm ok...

Die heatsinks zitten dus naast het mobo, aan de binnenkant van het rechter zijpaneel gefixt ?

Waar is je intake fan ?

Lijkt me vreemd dat je temp verliest... als je zijpaneel nu uit alu was... en koelribben had ... :9~

Me, myself & I

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 18:44 schreef elgringo het volgende:

[..]

Klinkt veel belovend..... maar dat is het niet....
Je warmt je kast op (dus niet de lucht erin) waardoor er minder warmte overblijft om de lucht in je kast te verwarmen. Het werkt wel, maar niet veel.
(begrijp ik het goed zo??? koelblok tegen kast boven cpu?)
Nee, het blok zit niet boven de CPU, dan zou ik de warme lucht juist behouden en DAT is juist datgene wat ik niet wil ;), het blok zit horizontaal naast de cpu dus even eenvoudig gezegd onder de opening van de 2 gedeeltes van mn HQ-08 en dan daar zeg 5-10 cm onder

Btw 45 euro? zeker geen goede kwaliteit cam, maar zelfs dat word krap, geloof me maar :(

• Brent
  • Laatst online: 21-08 05:25
Op donderdag 07 februari 2002 18:50 schreef dutchmystikalmaniac het volgende:

[..]

Nee, het blok zit niet boven de CPU, dan zou ik de warme lucht juist behouden en DAT is juist datgene wat ik niet wil ;), het blok zit horizontaal naast de cpu dus even eenvoudig gezegd onder de opening van de 2 gedeeltes van mn HQ-08 en dan daar zeg 5-10 cm onder

Btw 45 euro? zeker geen goede kwaliteit cam, maar zelfs dat word krap, geloof me maar :(
hehe, effe gouw je toch-niet-zo-overzichtelijke-schema weggehaald :)

tip: zet het tussen
code:
1
[code][/code]
tags

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 18:46 schreef Bestiole het volgende:
Hmm ok...

Die heatsinks zitten dus naast het mobo, aan de binnenkant van het rechter zijpaneel gefixt ?

Waar is je intake fan ?

Lijkt me vreemd dat je temp verliest... als je zijpaneel nu uit alu was... en koelribben had ... :9~
Ok dat lijkt meer op iem die het beter begrijpt, mn intake fan zit helemaal aan de ONDERKANT van case, dus nog wel aan de voorkant, maar zo laag mogelijk (daar zit nl de koudste lucht) en het blok is uit aluminium (neem ik aan) en heeft veel koelribben

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 18:56 schreef Breepee het volgende:

[..]

hehe, effe gouw je toch-niet-zo-overzichtelijke-schema weggehaald :)

tip: zet het tussen
code:
1
[code][/code]
tags
jah was idd mislukt maar nu ff weer proberen dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
             | ------- |
               opening  

-------------------
|            |   HHHHH
|  |cpu|        |   blok:
|            |   HHHHH
|            |   HHHHH
|            |   HHHHH
|            | 
|mainboard    |
-------------------   
                     |
                     |
                     intake

Ik hoop dat het nu een beetje (schematisch) duidelijk is geworden WAAR ik ze heb geplaatst

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Dit is echt geen passief koelen, want wat koel je? Uiteindelijk niks. Zolang je "koelblok" een lagere temperatuur heeft dan de langsstromende lucht zul je inderdaad die lucht koelen.

Maar zogauw het koelblok op dezelfde temperatuur is, gebeurt er niks meer, qua warmtetransport tussen lucht en koelblok. En het koelblok koelt ook niet af, want waar zou het zijn warmte kwijt moeten? Aan de lucht iig niet.

Passief koelen is dus het gebruik van een koellichaam, om daarmee het af te koelen oppervlak te vergroten. Hierdoor kan er genoeg joule per seconde worden overgedragen van het koellichaam naar de (koudere) lucht. Hierbij is een goede doorstroom (hetzij met casefans, hetzij door ventilatie en de "natuurlijke" stroming noodzakelijk.

Wat jouw koelblok nu hooguit doet is turbulentie veroorzaken in je luchtstroom, misschien dat daardoor de lucht effectiever over de heatsink op je processor gaat, maar das lastig te zeggen :)

edit:

effe l33t paint skillaz :)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.b.j.baake/kastkoeling.JPG

zo gaat de lucht dus nu (zolang het koelblok koel is)

Verwijderd

ehh nee sorry :?

• Bestiole
  • Niet online
Je zou nu een gat in je rechter zij-paneel moeten maken, op dezelfde plaats als waar die heatsinks zitten.

Je plakt die dan tegen elkaar met artic adhesive of dergelijke en voila. De heatsinks koelen het binnenste van je kast :)

zo dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   |
HHHHHH
HHHHHH
HHHHHH
HHHHHH
   |
B  |   U     B = Binnen vd kast
         U = Buitenkant 

Nu kun je lekker je voetjes verwarmen :)

Me, myself & I

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 19:27 schreef as4Raven het volgende:
Dit is echt geen passief koelen, want wat koel je? Uiteindelijk niks. Zolang je "koelblok" een lagere temperatuur heeft dan de langsstromende lucht zul je inderdaad die lucht koelen.

Maar zogauw het koelblok op dezelfde temperatuur is, gebeurt er niks meer, qua warmtetransport tussen lucht en koelblok. En het koelblok koelt ook niet af, want waar zou het zijn warmte kwijt moeten? Aan de lucht iig niet.

Passief koelen is dus het gebruik van een koellichaam, om daarmee het af te koelen oppervlak te vergroten. Hierdoor kan er genoeg joule per seconde worden overgedragen van het koellichaam naar de (koudere) lucht. Hierbij is een goede doorstroom (hetzij met casefans, hetzij door ventilatie en de "natuurlijke" stroming noodzakelijk.

Wat jouw koelblok nu hooguit doet is turbulentie veroorzaken in je luchtstroom, misschien dat daardoor de lucht effectiever over de heatsink op je processor gaat, maar das lastig te zeggen :)
En het kan ook zo zijn dat het spoilereffect van je koelblok zorgt dat de tempsensor van je mobo 'op de tocht' komt te zitten, waardoor een lagere casetemp wordt aangegeven. :)

Verwijderd

Topicstarter
aha,...ok jammer dan iig, dus het zou zelfs beter zijn het blok weg te halen ofow :S?! En btw dont blame me,...i ben nog niet zo oud laten we maar zeggen ;), ben een beginnende tweaker (vond daarom ook het commentaar van een zeker persoon beetje overdreven en te gegeneraliseerd) Sorry voor mijn thread dan, d8 dat ik het bij het rechte eind had. Niet dus :P

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 19:40 schreef dutchmystikalmaniac het volgende:
aha,...ok jammer dan iig, dus het zou zelfs beter zijn het blok weg te halen ofow :S?! En btw dont blame me,...i ben nog niet zo oud laten we maar zeggen ;), ben een beginnende tweaker (vond daarom ook het commentaar van een zeker persoon beetje overdreven en te gegeneraliseerd) Sorry voor mijn thread dan, d8 dat ik het bij het rechte eind had. Niet dus :P
Als je eens wist hoe vaak ik het in m'n leven bij het verkeerde eind heb gehad... (2 maal :D) En deze thread is wat mij betreft helemaal niet zinloos geweest. Je hebt in ieder geval de ware tweakersgeest. ;)

Het blok zou ik lekker laten zitten. Als het echt zo is dat je case temp permanent 3 graden lager wordt (aangegeven), heb je minimaal een psychologisch voordeel. :)

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Hm, nu we toch creatief bezig zijn, op mijn werk hebben we dozen vol met 486 heatsinkjes, van die kleine vierkante, als ik daar nou de hele zijkant van mijn pc aan de binnenkakt vol'plak' met die dingen, zou dat dan enig effect hebben?

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 19:46 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Als je eens wist hoe vaak ik het in m'n leven bij het verkeerde eind heb gehad... (2 maal :D) En deze thread is wat mij betreft helemaal niet zinloos geweest. Je hebt in ieder geval de ware tweakersgeest. ;)

Het blok zou ik lekker laten zitten. Als het echt zo is dat je case temp permanent 3 graden lager wordt (aangegeven), heb je minimaal een psychologisch voordeel. :)
thx :D
Pagina: 1