Probleem met VNC (linux -> linux)

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
OK, sommigen herrinneren zich waarschijnlijk mijn posts van een kleine week geleden. Ik zit nu wat verder, maar, weer een probleem.

Ik ben bezig met VNC. Da's een programma om een PC op afstand te besturen. Het handige eraan is dat het op zowel Win32 als Linux te verkrijgen is.

Even uitleg:
*kuch*

Windows binnen eigen netwerk als server, met Linux inloggen: OK
Windows binnen eigen netwerk als server, met Windows inloggen: OK
Linux binnen eigen netwerk: Lukt, maar enkel shell

Ik krijg het maar niet aan de praat om een KDE sessie over VNC te doen. Als ik enkel een shell wou, kon ik beter ineens SSH'en.

Ik heb btw al in de "xstartup" gekeken (hij zegt dat hij die runt als hij de VNC server in Linux opstart), da's een BASH shell script (begint met #!/bin/sh, onder RH is dat een symlink met bash) en daar staat (nu) wel degelijk startx, alhoewel X niet opstart. Tevens ben ik zeker dat hij wel degelijk naar die file kijkt, want, ik heb de "solid grey" (zie hierbeneden) al veranderd naar "solid blue" en "solid red". Vroeger stond daar geen startx maar opende hij een vterm. Met startx doet hij spijtig genoeg nog steeds hetzelfde.

/root/.vnc/xtstartup:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
xrdb $HOME/.Xresources
xsetroot -solid red
startx
twm &

• lvh
Niemand? ;(

• lvh
*kick*

Sorry voor al dit gekick. Er moet ergens iemand zijn die dit aan de praat kreeg, niet?

Dus eik, hoe zetten jullie de Linux server van VNC op? Met de howto gingut ni :(

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Ik krijg VNC sowiezo niet gecompileerd met X 4.0 of hoger...

Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

ps. sorry dat dit geen nuttige reply is, maar wanneer ik VNC gecompileerd krijg kan ik meehelpen met het zoeken naar een oplossing.

Verwijderd

Wat is het probleem precies? Ik heb 't VNCpakket gewoon mee-geinstalleerd vanuit mijn SuSE-distro en hij werkt gewoon.
Besef wel dat jouw X-omgeving en VNC 2 aparte grootheden zijn: Als je vanuit Linux "vncsever" start, dan start-tie zijn "eigen" X-server en accepteert de controle daarover van vnc-client(s) in het netwerk. Met 2 script bestandjes controleer je de hele boel.

"Dikke" windowmanagers zoals KDE & Gnome werken wel, maar niet lekker. Als je een "magere" windowmanager kiest (fvwm of icewm of iets dergelijks) dan werkt het goed & snel.

P.S.(1) Waarom weet ik niet, maar GTK applicaties (=gnome) lopen supertraag als "remoteX". Vooral als je net een fancy theme hebt ingesteld.
Niet alleen bij VNC, maar ook met Exceed op XFree86/2 of zo.

P.S.(2) Er is ook een VNC client voor OS/2. Ik heb hier op mijn werk een warp4-bakkie en daarmee bedien ik OS/2 (uiteraard), WinNT met VNCserver actief en Linux met VNCserver actief. De WinNT machine kan je dan niet voor andere doeleinden gebruiken (single-user) maar een collega kan gerust een 2e VNC server starten op dezelfde Linux-machine en ook met VNC client (op windows bijvoorbeeld) op dezelfde machine werken. Op die manier spaar je mooi een dure X-server voor MS-windows uit!

P.S.(3) ik heg gisteren dat hele verhaal gelezen over die Cytrix boerderij. Wat een gedoe zeg. Je hoeft niet voor VNC of open standaarden zoals X te kiezen, 't kan ook moeilijk & duur.

Even dromen: *** Misschien kun je MS-Office voor OS/X m.b.v. VNC het netwerk op exporteren. Ben je mooi van MSwindows af en die miljoenen kantoormedewerkers die maar niet aan een ander pakket kunnen/willen/durven wennen hebben toch hun vertrouwde pakketje.... ***
Niet echt een nachtmerrie, niewaar?