Toon posts:

evenwichtig alledaags leven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zat laatst weer eens te denken, dit naar aanleiding van een beeld wat ik altijd krijg als ik op centraal station loop. Als ik dus uit school kom en ik wil wat gaan eten bij bijv: de burger king (knoem maar wat). Dan zie je daar rond etenstijd (knoem ook maar ff een willekeurige tijd) een bepaald aantal mensen staan.

de vraag: Waarom is het aantal wat op die dag en dat tijdstijp altijd zo vaag gedoseerd, ik bedoel waarom heeft niet ineens heel ned. zoiets van ik ga nu bij die burgerking eten.
de volgende dag zijn het weer een hoop andere mensen die beslissen om daar te gaan eten, maar je ziet het echt nooit gebeuren dat iedereen op dezelfde dag zelfde tijd wat gaat eten daar.

zonder dat al die mensen met elkaar rekening te houden, waar komt dit (natuurlijke?) evenwicht vandaan? :?

ik vind het wel een grappig verschijnsel. en je kan het op zoveel andere situaties projecteren.

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Misschien ben jij een beetje vroeg klaar met school, en, hebben de meeste andere mensen, die later uit zijn, zoiets van: "Laat ik maar thuis eten, en niet bij de Burgerking (knoen maar iets.)" ;)

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Verwijderd

Duidelijk voorbeeld van de 2e hoofdwet van de thermodynamica ;) De kans dat iedereen op de zelfde dag naar de burger king gaat is veel kleiner dan de kans dat iedereen verspreid over de tijd komt.

Vergelijkbaar met bijvoorbeeld twee gassen (bijv. Xenon en Argon) die in een zelfde hoeveelheid in een mooi boxje zit. De kans dat de moleculen van de 2 gassen gelijk zijn verdeeld over de twee helften van die box, is veel groter dan de kans dat elk gas alleen in 1 helft zit en dus perfect gescheiden is.

Kijk, das nou es een mooi voorbeeld voor tijdens de natuurkunde klas :7

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja dat heb ik ook weleens. De rijen zijn altijd ongeveer even lang. Ik ben altijd om dezelfde tijd op station Utrecht Centraal en koop vaak mijn ontbijt bij een kraampje. Er zijn altijd wel een of twee mensen voor mij in de rij, maar dat zijn nooit dezelfde.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
maar volgens mij lijkt 't aantal mensen bij de burgerking op een dag meer op een soort normale verdeling ofzo, om 18:00 is 't echt wel drukker dan om 15:00 hoor...

en dat 't daarop lijkt, is op zich wel logisch, kijk maar eens naar de centrale limietstelling

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat een boeiend concept:
de rij is bij mij altijd langer als ik erin ga staan, dan wanneer ik hem verlaat.
Ik kom dus altijd vijf minuten te vroeg :?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
nee, dat is niet altijd, maar alleen als 't zo is, valt het op en onthoud je 't

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

als mensen een een rij voorbij een bepaalde lengte zien
dan willen ze daar al niet meer heen omdat het te druk is en gaat men ergens anders eten ?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik denk trouwens ook dat op stations mensen nog veel rij-schuwer zijn als op andere plekken.

Je gaat niet 10 min in een rij staan als je trein over 5 min vertrekt.

Ik denk dat daarom rijen nooit heel erg lang zullen worden op stations.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
laat ik eens een ander voorbeeld nemen, want de reden van flamez is op zich nog niet eens zo'n heel gekke voor die situatie.
situatie: In de supermarkt is er altijd een zelfde dosis mensen aanwezig op bepaalde tijdstippen.

de uiteindelijk vraag die weer terug keert. Hoe kan dit nou zo evenwichtig zijn? das toch vaag of nie?

het gaat dus niet specifiek over stations, maar over alles in principe.
misschien dat alle situaties een eigen reden hebben. maar toch vind ik het vaag dat de continuiteit van dit verschijnsel zo evenwichtig blijft.

ik ga slapen, dat lijkt me een beter plan denk ik.. :Z

Verwijderd

Dit heeft gewoon te maken met waarschijnlijkheidsrekeing. De kans dat iedereen op dezelfde dag besluit bij de Burger King te gaan eten is zo klein dat deze in de praktijk niet voorkomt. De binnenkomst van mensen bij de Burgerking (of bij een willekeurige andere wachtrij) wiskundig wordt gemodelleerd met een Poisson verdeelde stochast. Het is niet geheel onmogelijk dat alle mensen tegelijk binnenkomen, maar het is gewoon heel erg onwaarschijnlijk.

Verwijderd

Wat een nog interessanter onderwerp is dit verschijnsel:

Als er meerdere kassa's zijn met aan elke kassa een even lange rij.. waarom ga je dan altijd in de rij staan die langzamer is dan de rest? :)

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 13:01 schreef Silverburst het volgende:

Als er meerdere kassa's zijn met aan elke kassa een even lange rij.. waarom ga je dan altijd in de rij staan die langzamer is dan de rest? :)
Dat gebeurt alleen bij jou. :P

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 13:13 schreef spoooky het volgende:

[..]

Dat gebeurt alleen bij jou. :P
Ow ja.... }:O

Verwijderd

Wederom onthou je alleen die keren dat dat je overkomt, en daarom lijkt het altijd zo te zijn :)

Verwijderd

Ja, ik ga ook altijd op dezelfde tijd boodschappen doen. Ik moet hier toch wel een beetje van gapen. Maar daar is ook al een topic over. Wel boeiend trouwens al die alledaagse dingen.

Verwijderd

In files gaat de andere rijstrook meestal sneller omdat als de snelheid groter is de gemiddelde autodichtheid kleiner is, dus er staan meer mensen in de langzame strook.

Bij rijen is het weer anders; ik zou juist denken dat je meestal in de snelle rij komt te staan omdat die nou eenmaal sneller korter wordt. De snellere rij werkt in een bepaalde tijd meer mensen af.
Maar goed, als je wel in de langzame rij staat duurt het natuurlijk weer langer.

• Niels_0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

omdat als er bv. 4 rijen zijn de kans dat jij in de snelste staat 25% is, maar je hebt 75% kans om in een langzame(re) rij te staan en dus te zien dat er een snellere is.

~**~

Pagina: 1