Toon posts:

ADSL internet delen met iptables

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me vertellen hoe ik mn ADSL moet delen (masquerading) met iptables? Ik heb Redhat 7.2 en ADSL 4 Linux werkend. 2 netwerkkaarten in de server (eth0, eth1), pingen enzo werkt al.

Heb al uren lopen zoeken naar HOW-TO's en de search van dit forum. Maar kon weinig bruikbaars vinden.

Alvast bedankt!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 20:13
Op woensdag 06 februari 2002 16:49 schreef Kavelnikov het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik mn ADSL moet delen (masquerading) met iptables? Ik heb Redhat 7.2 en ADSL 4 Linux werkend. 2 netwerkkaarten in de server (eth0, eth1), pingen enzo werkt al.

Heb al uren lopen zoeken naar HOW-TO's en de search van dit forum. Maar kon weinig bruikbaars vinden.

Alvast bedankt!
Misschien vind je niks omdat masquerading bij iptables 'NAT' heet. daarmee lukt het vast beter op google ed.

anyway zoiets als dit regeltje zou het moeten zijn:
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $EXTERN_IP

Verwijderd

Topicstarter
OK dat is simpeler als ik gedacht had. Als dat het enige regeltje is.

Kan je me ook nog vertellen in welke .conf file ik dat moet zetten en hoe ik die service moet starten?

• Echnon
Dit kun je zelfs al vanaf de prompt draaien. iptables is het front-end administratieprogramma voor het kernel-module gedeelte van iptables. iptables is geen service, maar rechtstreeks onderdeel van de kernel.

In welk file het moet hangt van je distro af. Ik heb zelf een shell script aangemaakt in /etc met daar een verzameling iptables commandos of regels. Dit wordt bij bootup aangeroepen.

Verwijderd

Volgens mij heeft RedHat standaard een /etc/init.d/iptables bestandje, en een /etc/sysconfig-of-network-ofzo/iptables.conf. Misschien moet je daar eens kijken.
Of je doet iets van 'find /etc -name iptables*' ofzo.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op woensdag 06 februari 2002 17:02 schreef Echnon het volgende:

[..]

Mischien vind je niks omdat masquerading bij iptables 'NAT' heet. daarmee lukt het vast beter op google ed.

anyway zoiets als dit regeltje zou het moeten zijn:
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $EXTERN_IP
Vergeet je niet behalve dit regeltje ook nog enkele firewall regels in te stellen. Die zijn zeker wel te vinden op GOT en anders wel met google.Hier heb ik al enkele tips:
[topic=378328/1/50]
[topic=335284/1/50]
[topic=334706/1/50]
[topic=231963/1/50]
[topic=387725/1/50]
[topic=398676/1/50]
[topic=152086/1/50]

en buiten GOT:
http://www.boingworld.com/workshops/linux/iptables-tutorial/iptables-tutorial/iptables-tutorial.html
http://www.linuxguruz.org/iptables/
En dan nu de belangrijkste voor ADSL:
www.adsl4linux.nl
En dan moet me nu toch echt even iets van het hart: UTFS!!!! :Z

(en niet zeggen dat je dit niet kon vinden want zowel op google als op GOT heb ik deze scripts en tips gevonden met het zoekwoord 'iptables' :+

Hiermee moet het lukken

• Echnon
Op woensdag 06 februari 2002 18:24 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Vergeet je niet behalve dit regeltje ook nog enkele firewall regels in te stellen. Die zijn zeker wel te vinden op GOT en anders wel met google.
Hier stond een tip maar die was in de eerste de beste link van x-wolf al te vinden :D

maarja 'iptables masquerading' levert maar 1 hit in de search... zoeken is ook een kunst ;)

Verwijderd

Wat de HOWTOs op de netfilter site je natuurlijk haarfijn uitleggen.
Pagina: 1