Toon posts:

2 x Windows XP en switchen met BootMagic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 partities, met allebei Windows XP erop... Klinkt raar, maar het zijn een Engelse versie voor mij, en een Nederlandse versie voor een mede-gebruiker.
Het switchen met BootMagic werkt echter niet zo best... Als ik kies voor de partitie waar BM op staat geinstalleerd, vraagt de computer me nog een keer te kiezen door middel van 1 of ander verrot windows/dos menu... en als ik de tweede partitie kies, krijg ik te lezen dat de schijf een 'invalid system disk' is, en dat ik een andere schijf erin moet douwen en op een knop moet drukken... Ik heb BootMagic drie keer volledig doorgelopen, en alles staat goed ingesteld. Weet iemand misschien iets van een compatibility-issue tussen BM en WinXP? Of weet iemand nog een leuk alternatief voor BootMagic?

ThnX

Sha-Baz

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

standaard bootmanager gebruiken :X

Verwijderd

waarom gebruik je zelf ook niet gewoon ne nederlandse versie?

Probleem opgelost :D

Verwijderd

Topicstarter
Dat is geen probleem oplossen, dat is een probleem uit de weg gaan...

Die standaard bootmanager is het menu dat ik na bootmagic nu krijg ofzo?
Die vind ik kut... die kan ik niet configureren of wat dan ook.

Verwijderd

boot.ini?

Sorry maar ik weet nog niks van XP.

En boot.ini kan je echt wel configureren. Moet je wel HEEL VEEL notepad knowledge hebben.

• Cannon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11-2024
Gewoon 1 keer de Engelse versie installeren en 1 keer de Nederlandse op een andere partitie. XP maakt dan zelf een bootmenu. Wel 1 in dos stijl, maar die kun je zeker wel veranderen en dat gaat gewoon in windows XP.

Als je wilt weten hoe je daar veranderingen in wilt maken, moet je dat nog maar ff zeggen dan zoek ik het op.

Ik zou dus gewoon het standaard Windows XP bootmenu gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Het standaard XP bootmenu ken ik, maar hoe je daar veranderingen in kan aanbrengen... geen idee.

Verder is het probleem: Als ik ingelogd ben in XP, kan ik dan de schijf waarop de andere XP staat geinstalleerd bekijken en andersom? Dit is namelijk NIET de bedoeling

• Cannon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11-2024
Je kan het standaard bootmenu veranderen door:
System Properties -> Advanced -> Startup and Recovery Settings -> en dan bovenin.

Ik weet zo niet of je partities kan verbergen afhankelijk van je opstartkeuze. Maar dit lijkt me niet onmogelijk.

Misschien heb je hier wat aan:
[topic=84036/1/25]

Deze heeft nog een andere manager dan de standaard of bootmagic:

[topic=197739/1/25]

Succes ermee

Verwijderd

Topicstarter
Het goede nieuws is: Ik weet nu wat het probleem was... De boot-bestanden van allebei de partities stonden op mijn eerste Windows XP partitie... en op de tweede stonden GEEN boot-bestanden. Vandaar dat maar 1 optie van BootMagic werkte (de 1e) en dat hij daarna nog een keer vroeg welke partitie ik op wilde starten. (er stonden immers 2 setjes bootbestanden op) Als ik nu alsnog probeerde de tweede op te starten, kreeg ik een aantal hele lelijke foutmeldingen en BSOD's, omdat BootMagic de partitie die je NIET gekozen hebt, automatisch verbergt. De tweede partitie werd dus verborgen nadat ik in BootMagic voor de eerste gekozen had. Als ik direct voor de tweede zou kiezen, zou BootMagic de eerste partitie verbergen, en zouden mijn boot-bestanden dus ook verborgen zijn.

Dit maakt de vraag (misschien) ook een stuk simpeler: Hoe kan ik die boot-bestanden van de ene naar de andere partitie overzetten, zodat ze allebei 'zelfstandig' kunnen draaien?

Verwijderd

ik zit met identiek hetzelfde probleem 2*xp op 2 partities en maar bootbestanden op 1 partitie, zou een gewone ctrl c ctrl v werken?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

zelfde probleem heb ik ook gehad.... dit is mijn oplossing (from scratch, that is):

• maak 2 primaire partities waar je beide winXP's op komen

• maak de 1e partitie actief, de 2e hidden. Dan installeer je winXP op partitie 1.

• om te zorgen dat een tweede winXP installatie totaal niet interfereert met de eerste, maak ik in dit stadium een image (Drive Image 2002/Ghost) van de 1e partitie

• delete de eerste partitie, maak een nieuwe op diezelfde plaats aan (leeg)

• hide partitie 1, maak partitie 2 zichtbaar

• installeer je tweede winXP op de zichtbare partitie

• restore de image van partitie 1 naar zijn oorspronkelijke plaats

Je hebt dan twee keer winXP naast elkaar zonder dat ze van elkaar weten dat ze bestaan. Je kunt deze beide installaties dan probleemloos m.b.v. Bootmagic of willekeurig welke andere bootmanager opstarten.

Succes!

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

MaikelG, dit is inderdaad een oplossing maar is wel een beetje omslachtig als je er al 2 werkende en volledig geïnstalleerde systemen hebt opstaan he.

Ik heb nu even geprobeerd om al de bootbestanden te ctrl c en ctrl v, dan de boot.ini aanpassen en dan herkent bootmagic het 2e besturingssysteem.
Het nadeel is dat het 2e systeem niet kan booten, krijg de hele tijd een autochec program not found - skipping autochec (terwijl het wel available is op de 2 schijven en ja de 2 schijven zijn toegankelijk.) en dan een mooi blauw scherm met onmiddelijke reboot

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 09:18 ]

Verwijderd

Geen oplossing maar wel een tip: er is een multi-language versie van XP. Kun je zelf kiezen, vanuit Windows, welke taal je krijgt.

En voor meer info over het default bootmenu: alles staat in 1 enkel tekstbestandje, genaamd boot.ini.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 09:19:
Geen oplossing maar wel een tip: er is een multi-language versie van XP. Kun je zelf kiezen, vanuit Windows, welke taal je krijgt.

En voor meer info over het default bootmenu: alles staat in 1 enkel tekstbestandje, genaamd boot.ini.
idd een DEFAULT menutje waar je geen hd's kunt verbergen of paswoorden kunt gebruiken

Verwijderd

ben er in geslaagd om het op te lossen, hoe, awel zo:
laat de windowsen mekaar kennen maar zet in de 1e windows de 1e als default en zet het default bootmenu uit in de 2e zet je de 2e als default en zet je het bootmenu uit, alles werkt dan perfecto
nu moet ik nog ff probere met het hiden van men hd's hopen dat dat nog lukt

greets

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 09:12:
MaikelG, dit is inderdaad een oplossing maar is wel een beetje omslachtig als je er al 2 werkende en volledig geïnstalleerde systemen hebt opstaan he.

<knip>
Is zo... maar dat was tevens omdat zo de windows versies onafhankelijk van elkaar verziekt, verwijderd, vervangen of wat dan ook kunnen worden, waarbij de andere er steeds geen enkele last mee krijgt. In mijn geval kan ik mijn windows verzieken wat ik wil, mijn vriendin kan altijd gewoon haar Word bestandje bewerken, internetten enzo.

Maar ik geef toe, was slightly ....
offtopic:
maar wel handig voor mensen die later met de search aan de slag gaan
:D

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Pagina: 1