Toon posts:

[ACCESS] Afhankelijkheid besturingselementen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
K, het volgende is het geval:

Stel: je hebt een simpele tabel met de 2 kolommen Lnr (leerlingnummer) en Punt.

Van deze tabel kun je een form maken waarin de besturingselementen-tekstvakken afhankelijk zijn van deze 2 kolommen.

Het resultaat is dus een formpje met precies dezelfde data als in de tabel.

Ik wil nu op dat formpje een rechthoekje/bitmapje/whatever object toevoegen, die *afhankelijk van het behaalde punt*, per rij een bepaalde kleur krijgt. (dit objectje noemen we voor de handigheid maar 'blaat')

Stel als in een rij het punt voldoende is, dan word de achtergrondkleur van 'blaat' groen, anders word het rood.

Mijn probleem is nu de volgende:
Als ik ergens een punt invul (stel een 4.5), dan wordt 'blaat' rood in ALLE rijen van de form.

Hierdoor is dus de afhankelijkheid v/d kleur van 'blaat' per rij dus compleet weg.

Kan iemand mij nu vertellen of het uberhaupt mogelijk is om de kleur v/e object afhankelijk te maken van een waarde in een tabel zoals je ook .values van objecten dmv. besturingselementen afhankelijk kunt maken van waardes in een tabel? (zo ja, plz enlighten me how)
Of kunnen besturingselementen in forms echt ALLEEN afhankelijk zijn v/d values van de tabelvelden?

Bij voorbaat dank

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Ik denk dat je met een doorlopend formulier werkt, en daar is het dus NIET mogelijk omdat de besturingselementen hetzelfde zijn als in het volgende record.

Dus oplossing: Enkelvoudige formulieren gebruiken

Verwijderd

Als iemand wel een oplossing heeft voor dit probleem dan ben ik ook heel benieuwd want ik heb me al heel vaak helemaal de tering gezocht. Heb wel eens eens een subformulier als bron van een regel gebruikt om vervolgens in het subformulier te coderen dat een property afhankelijk moet zijn van een veldwaarde.

Dan heb je dus een subformulier in een gegevensblad en dat is niet de meest logische werkwijze...

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 14:11

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan het doen met voorwaardelijke opmaak, maar dan niet met een plaatje. Je kan een tekstvak een voorwaardelijke opmaak geven, maar dat werkt met max 3 criteria. Ik weet niet of dat genoeg is voor je?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

"Voorwaardelijke opmaak" ???
/me kent dat nog niet.
Ik heb hier een Access zonder Help-file, kun je nog een paar woorden toelichting geven?

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kies een veld, en dan het menu opmaak -> voorwaardelijke opmaak.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• thomrob
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 12:22

thomrob

allround developer

een andere oplossing. zelf bedacht omdat in acces97 geen voorwaardelijke opmaak zit.

op het doorlopend formulier staat een onafh. tekstvak met lettertype Webdings. de besturingselemtbron is:

=IIf(mijnfunctie()=Waar;"g";"")

mijnfunctie is een functie in de trant van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Function mijnfunctie() 'voldoende of onvoldoende?
if [forms]![deformuliernaam]![punt] > 5,5 
mijnfunctie= false
Else
mijnfunctie= true
End If
End Function

het tekstvak geeft op deze manier een blokje weer als het punt lager is dan 5,5. bij voldoende wordt niets weergegeven.

Verwijderd

Das een leuke oplossing als je een veld wilt vullen, maar niet om een veld op te maken (bv. tekstkleur, locking).

Ik gebruik meestal Access 97, vandaar dat ik niet bekend was met die voorwaardelijke opmaak.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

In Access 97 zou je nog een beetje met weergaven kunnen rommelen, maar dan kan je alleen een verschil maken tussen positieve en negatieve getallen.
Bijvoorbeeld:
0.00[groen];0.00[rood];0[wit]
+ = groen
- = rood
0 = wit

Pagina: 1