[VB] Hoe een applicatie multi language maken???

Pagina: 1
Acties:

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Zelf wil ik graag een applicatie welke beschikt over:

- Menu's
- Labels
- listview
- buttons

Voor meerdere talen laten ondersteunen en nu vroeg ik mij af hoe dit het beste opgelost kan worden binnen VB6?

Weet iemand van jullie hoe ik dit het beste aan kan pakken...

Verwijderd

makkelijkste is een Database er onder hangen

taalid tekstid Tekst

1 1 File
2 1 Bestand
1 1 Exit
2 1 Afsluiten

etcetc.....

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
hajee: makkelijkste is een Database er onder hangen
Is dat sneller dan zoiets in een tekstbestand te proppen?

Verwijderd

maak gebruik van de resource file van VB. (mbv de resource editor)

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Tekstbestand is misschien makkelijker. Dan kan iemand die ook gewoon openen en aanpassen. En je schrijft gewoon een routine die bij het starten van het programma alle gegevens in variabelen plonst. En die gebruik je dan i.p.v. de echte tekst.

Dus niet: lblLabel.caption = "Dit is de titel"

Maar: lblLabel.caption = strTitel

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

AceRimmer

What a guy...

Op woensdag 06 februari 2002 14:04 schreef r-e-m het volgende:
maak gebruik van de resource file van VB. (mbv de resource editor)
Is er dan ook een mogelijkheid om zelf te bepalen welke taal er dan uit komt, dus niet dat deze afhankelijk is van je systeem ?

(En dan niet door ID 1 tot 10000 Nederlands en ID 10001 tot 20000 Engels, want da's wel heel erg smerig >:) )

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

ik gebruik op mijn forum (PHP)
PHP:
1
2
3
<?
$text['de tekst']['taal'] = "";
?>

bijv.
PHP:
1
2
3
4
5
<?
$text['horse']['NLD'] = "paard";
$text['horse']['DUI'] = "pferde";
$text['horse']['ENG'] = "horse";
?>

en dan

gebruik ik het zo in de tekst:
PHP:
1
2
3
4
5
<?
$LNG = "NLD";

echo"Er staat een ". $text['horse']['$LNG'] . " in de stal.";
?>

ik weet het dit is php, maar misschien doe je er ideeen mee op :?

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Ik maak er zelf weinig gebruik van (van een resource file). Ik weet wel dat het idd mogelijk is om de systeem-settings over te nemen. Of je zelf makkelijk de keuze kan maken weet ik niet. try and find out zou ik zeggen...

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
'k Ben nog even aan het denken geweest *D en dit is mijn beste oplossing tot nu toe....

Alle labels en menu-items, etc hebben gewoon default bepaalde waarden... Dan gewoon uitgaan van de taal waarin het programma geschreven is (bv NL)...

Tijdens het laden van het formulier kan er op basis van een registry entry een taal een bepaald bestand worden geopend... (dus gewoon text)

Binnen dat bestand is het als volgt opgebouwd:
[code]
code:
1
2
3
      [text]
123456    blabla
...      ...

Het code is dan een referentie naar de tag, daarin is het specifieke nummer opgeslagen en daarvoor wordt er dan een referentie gezocht in het .txt bestand...

Dit was tot nu toe dus mijn gedachtengang... Als er bv nog andere oplossingen zijn hoor ik het graag.... (bv met .INI, oid)

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 13:42 schreef Woudloper het volgende:

[..]

Is dat sneller dan zoiets in een tekstbestand te proppen?
Ligt er natuurlijk aan hoe groot je programma is.... Tis wel makkelijker extra talen toe te voegen als je het e.e.a. in een database gepropt hebt ipv in een monsterlijk grote tekstfile

Verwijderd

Verder kan je natuurlijk veel makkelijker querieën op een database dan op een tekst file. Ik zou persoonlijk altijd voor een database gaan.
Ipv. de code hajee kan je ook elke taal een aparte kolom geven, da's minder mooi, maar wel _veel_ duidelijker en sneller te onderhoude, en da's ook belangrijk ;)
Dus:
ItemId | Categorie | NL | UK | DE | etc ...

Verwijderd

Kijk ook 'ns op ftp://ftp.microsoft.com/developr/msdn/newup/glossary Vind je van de meeste termen de engelse termen de vertaling in andere talen.

Verwijderd

Een 'elegante' oplossing: alle taal-afhankelijke resources in aparte DLL's. :7

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
ne0: Een 'elegante' oplossing: alle taal-afhankelijke resources in aparte DLL's. :7
Helaas heb ik nog niet zoveel ervaring met het maken van .dll's... Laat ik eerlijk zijn, ik heb mij er nooit in verdiept, heb het altijd gehouden bij .exe en .ocx controls...

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 19:25 schreef Woudloper het volgende:

[..]

Helaas heb ik nog niet zoveel ervaring met het maken van .dll's... Laat ik eerlijk zijn, ik heb mij er nooit in verdiept, heb het altijd gehouden bij .exe en .ocx controls...
Ik heb ook een tijd gedacht dat DLL's moeilijk waren. Totdat ik er gewoon een keer een maakte :)

Volgens mij moet het in VB6 helemaal niet moeilijk zijn, al heb ik er weinig ervaring mee. Maar de keuze is aan jou *D
Pagina: 1