Toon posts:

relativistische massa en zwaartekracht

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
"naarmate een versnellend object de lichtsnelheid nadert neemt de massa toe"
ja toch?

Echter die toename van massa heeft niet tot gevolg dat de zwaartekracht van dat object toeneemt, anders zouden bvb sterren in ver afgelegen melkwegstelsels (die met grote snelheid van ons af bewegen) zich voor doen als zwaarder dan ze echt zijn, en mogelijk als zwarte gaten.
(uit observaties blijkt niet dat in ver afgelegen melkwegstelsels de verhouding tussen het aantal sterren en het aantal zwarte gaten veel anders is dan in dichterbij gelegen melkwegstelsels.)

conclusie:
De massa van een versnellend object neemt niet 'echt' toe naarnate het object lichtsnelheid nadert, althans niet in de zin van wat we normaal gesproken verstaan onder "toenemen van massa".
Ik neem aan dat het er mee te maken heeft dat het hier gaat om relativistische massa en niet om rustmassa.

Als massa kan toenemen zonder dat zwaartekracht toeneemt, kan dan ook massa toenemen zonder dat inertie toeneemt?

Oftewel, is deze niet-echte toename van massa (dan wel relativistische toename v massa), er wel de oorzaak van dat het bij versnelling "steeds meer moeite kost om nog dichter bij de lichtsnelheid te komen".?

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Padvinder

doet z'n best

relativistische:?

relatieve :9

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

BadRespawn schreef:
Ik neem aan dat het er mee te maken heeft dat het hier gaat om relativistische massa en niet om rustmassa.
Zie http://www.xs4all.nl/~johanw/PhysFAQ/Relativity/SR/mass.html

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 13:03 schreef Fused het volgende:

[..]

Zie http://www.xs4all.nl/~johanw/PhysFAQ/Relativity/SR/mass.html
Interessante link. Antwoord op de vraag is volgens dit dus: Inertie neemt wel toe bij toename van de relativistische massa. Als ik het goed gelezen heb, natuurlijk :+

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De link legt het allemaal uit geloof ik.

Maar even simpelgezegd in het Nederlands: Je hebt 2 soorten massa's, namelijk de 'trage massa' en de 'zwaarte massa'

De eerste is de massa die je merkt als je bv. een winkelwagentje duwt, of een voetbal een schop geeft, de massa die er voort zorgt dat snelheidsveranderingen worden tegengewerkt (traagheid). Deze neemt toe naarmate snelheid toeneemt. (overigens is deze massa te splitsen in een evenwijdige en een loodrechte component, maar dat doet er hier niet toe).

'Zwaarte massa' is zeg maar de massa die je merkt bij zwaartekracht. Dus simpelgezegd hoe hard het object aan andere objecten trekt... Deze massa veranderd niet bij versnelling.

Bij lage snelheden zijn de 2 massa's nagenoeg gelijk, daarom heeft men ook eeuwenlang geen onderscheid gemaakt tussen deze 2 soorten massa.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Sterker nog, er bestaat geen "zwaartemassa" ,de zwaartekracht werkt puur en alleen op energie gedeeld door c2 (en ja, E = mc2 + kinetische energie enzo)

verder is "inertiemassa" nog onder te verdelen in 2 verschillende....
Loodrecht op de beweging is deze m * gamma
(gamma = 1/sqrt(1-v2/c2) )
en evenwijdig met de snelheid is het m * gamma3

In rust echter zijn beide hetzelfde (m). Dit equivalentieprincipe is een deel van de basis van de Algemene Relativiteitstheorie

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
alle posters dank, er is mij weer iets meer duidelijk geworden.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het hele idee dat de massa toeneemt als je sneller gaat moest ik van mijn docent relativiteitstheorie als onzin van de hand doen. :)
Sterker nog, er bestaat geen "zwaartemassa" ,de zwaartekracht werkt puur en alleen op energie gedeeld door c2 (en ja, E = mc2 + kinetische energie enzo)
Volgens mij klopt dit niet. De zware massa is echt wel die 'm' daar in de formule. Een zeer snel bewegend voorwerp heeft toch ook in de algemene relativiteitstheorie geen grotere 'massa' dan een stilstaand object?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• FCA

FCA

Geen grotere massa nee, maar wel een grotere energie.

En aangezien de zwaartekracht van de energie afhangt, wordt de "zwaartemassa" dus ook groter naarmate de snelheid hoger wordt.

Als je zoiets vaags en slecht gedefinieerds als massa toelaat tenminste ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 22:19 schreef FCA het volgende:
En aangezien de zwaartekracht van de energie afhangt, wordt de "zwaartemassa" dus ook groter naarmate de snelheid hoger wordt.
nou moe?
nu zeg je dat de zwaartekracht ve object -wel- afhangt van de snelheid? dus een snel van ons af bewegende ster kan zich wel voordoen als zwart gat, en zal dus objecten uit zn omgeving aantrekken die niet aangetrokken zouden worden als diezelfde ster niet snel bij ons vandaan zou bewegen?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Waarom geven mensen altijd moeilijke antwoorden op vragen wanneer een simpel antwoord ook voldoet?

Mijn antwoord is sterk versimpeld, maar daardoor begrijpbaar. En het voldoet om het gevraagde te verklaren.

Waarom is het dan nodig om de algemene relativiteitstheorie er aan de haren bij te slepen?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• FCA

FCA

Ik probeer het correct te doen.
Als je het over massa hebt, en specifiek over verschillende soorten massa, kom je automatisch bij Algemene Relativiteitstheorie uit.

En dat sommigen hier het niet begrijpen is voor mij geen reden om het niet te posten. Lijkt mij juist een stimulans. Hoog niveau dus.

Over de zwaarte-massa en energie:
Ik was hier niet precies in. Foutje van mij dus.
In een zwakke-veld limiet (en dus geen zwarte gaten e.d.!) van de Algemene Relativeitstheorie geldt voor de kracht op een deeltje met totale energie E
Fgrav = - G M E/c2 * factor die de richting beschrijft, trouwens niet direct naar het centrum van het zwaartepunt, maar wel ongeveer evenredig met 1/r2
Let op, dit geldt voor een klein deeltje, ten opzichte van een behoorlijk grotere massa M.

Voor een volledige beschrijving van sterren e.d. die met hoge snelheid reizen heb je de zogenaamde stress-energie tensor nodig. Wat dat is, kan ik niet hier uitleggen (sterker nog, ik snap er zelf nog niet veel van) maar die hangt af van de energie, niet van de massa.

Pagina: 1