[JAVA/.NET] Conversie tool (iemand al gebruikt?)

Pagina: 1
Acties:

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
op de frontpage staat een artikel over een conversietool van JAVA naar C#...

Het tooltje is hier te downloaden....

http://msdn.microsoft.com/vstudio/downloads/jca/default.asp

Ik vroeg mij af hoe goed die conversie dan wel werkt... Heeft iemand van jullie al zo'n test uitgevoerd op z'n eigen code?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb het nog niet gebruikt, maar beschouw het voorlopig als volkomen onzinnig.

Allereerst draait Java al in .NET in de vorm van J#. Hierdoor kunnen oude J++ gebruikers makkelijk overstappen op .NET. De libraries die gesupport worden zijn volgens mij 1.1.5 oid, in ieder geval volkomen antiek.

De conversie van de taal Java naar C# is verder helemaal niet spannend omdat C# vrijwel een superset is van Java. Je moet alleen enkele directe links met de code-libraries goede oplossen zoals bijvoorbeeld Serializable, Cloneable en de klasse varianten van primitieven. Het converteren van Java-bytecode is in principe precies hetzelfde verhaal.

Merk trouwens tussendoor even op hoe achtelijk de strategie van Microsoft is. Een tijdje geleden kondigen ze aan dat in hun fantastische multi-language .NET ook Java ondersteunt zal worden (althans, wederom een zwaar verbouwde versie) en dat de libraries geport zijn naar .NET. Nu kondigen ze echter weer een transformatie-tooltje aan wat Java omzet naar C# 8-) :? .

Voor serieuze projecten is dit verder volkomen kansloos. Het lijkt mij buitengewoon sterk dat ze om kunnen gaan met libraries in 1.2 of hoger. Dat zou namelijk ontzettend veel en ontzettend lastig werk zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld eens aan Swing, JDBC, RMI, Corba, New IO, Java 2D, JAXP enzovoorts. Kansloos! :P .

Het is dus gewoon een uitermate doorzichtige stunt waarin ze proberen om .NET als ultiem platform in de markt te zetten, waarop je nu zelfs al je Java applicaties kunt draaien. Iedereen die echter met recentere versies van Java heeft gewerkt zal hier zo doorheen prikken.

Overigens nog even over de gegeneerde code: omdat C# een superset is van Java wil je waarschijnlijk ook elementen uit die superset gebruiken. Bij een automatische conversie zal dit nooit echt goed gebeuren en houd je dus altijd onprettige code over op veel plaatsen.

Kortom: voor professioneel gebruik lijkt het mijn niet zinvol (maar ik moet zeggen dat ik het nog niet gezien heb). Voor een beetje gepruts in oude versies van Java kan je het wellicht gebruiken, maar ik betwijfel ten zeerste of het daarvoor wel zinvol is.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

De conversie van de taal Java naar C# is verder helemaal niet spannend omdat C# vrijwel een superset is van Java. Je moet alleen enkele directe links met de code-libraries goede oplossen zoals bijvoorbeeld Serializable, Cloneable en de klasse varianten van primitieven. Het converteren van Java-bytecode is in principe precies hetzelfde verhaal.
Misschien een beetje offtopic, maar wat is het verschil tussen J# en C#, als C# al een superset is van java?

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
mbravenboer:
Ik heb het nog niet gebruikt, maar beschouw het voorlopig als volkomen onzinnig.
Duidelijker kan het niet :+
[.. Uitgebreidt commentaar .. ]

Kortom: voor professioneel gebruik lijkt het mijn niet zinvol (maar ik moet zeggen dat ik het nog niet gezien heb). Voor een beetje gepruts in oude versies van Java kan je het wellicht gebruiken, maar ik betwijfel ten zeerste of het daarvoor wel zinvol is.
Owk, dan weet ik dat ook weer... Thanx voor het uitgebreide commentaar...

* Woudloper vraag zich af of je soms tijd over hebt?

• mbravenboer
r-e-m: Misschien een beetje offtopic, maar wat is het verschil tussen J# en C#, als C# al een superset is van java?
Tja, voor detail verschillen kan je beter maar even goede documentatie raadplegen. Globaal voldoet het wel om te weten dat J# een soort C# is, maar dan nog meer naar Java smaakt :) .

Om Java (J# dus) goed te kunnen gebruiken in .NET hebben ze maar weereens een flinke bak toestanden toegoevoegd zoals attributen, operator overloading en properties. Het heeft dus meer weg van C# dan van Java IMHO. De basis syntax lijkt echter weer een beetje meer op Java.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Woudloper: * mbravenboer vraag zich af of je soms tijd over hebt?
Mwah, nee: sterker nog, ik kom tijd te kort :+ .

Ik vind het alleen interessant om op de hoogte te blijven van m'n vakgebied en dergelijke ontwikkelingen te volgen. Zeker dit tooltje is zeer interessant, omdat het in feite 1 grote transformatie is. Ik ben dol op transformaties :+ .

Verder is het wel leuk om meningen van andere mensen te horen en te dicussieren over onderwerpen :) .

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp is J# niet gelijk aan JAVA en hebben ze wel een tool voor JAVA naar C# maar geen tool voor JAVA naar J# :?

* r-e-m ziet het nut van J# niet

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 13:29 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Mwah, nee: sterker nog, ik kom tijd te kort :+ .
Daar hebben meerder mensen last van :+ . Als daar nou eens een oplossing voor zou worden gevonden
Ik vind het alleen interessant om op de hoogte te blijven van m'n vakgebied en dergelijke ontwikkelingen te volgen. Zeker dit tooltje is zeer interessant, omdat het in feite 1 grote transformatie is. Ik ben dol op transformaties :+ .
Weet jij of er ook transformatie programma's zijn naar andere talen toe? Want opzich is het net zoals jij zegt wel interessant... Het transformatie programma moet alleen over een enorme library beschikken om zo'n transformatie tot een suc6 te kunnen brengen...
Verder is het wel leuk om meningen van andere mensen te horen en te dicussieren over onderwerpen :) .
Mee eens :) Ik lees echter meer dan dat ik reageer...

• mbravenboer
r-e-m: Dus als ik het goed begrijp is J# niet gelijk aan JAVA en hebben ze wel een tool voor JAVA naar C# maar geen tool voor JAVA naar J# :?
Hehe :+ . Tja, de wereld zit vaag in elkaar he? J# moet je denk ik zien als een poging om de ex-J++ gebruikers niet al te veel te droppen. Dit conversie tooltje moet je zien als een poging om meer die-hard Java ontwikkelaars te trekken.

Helaas hebben ze alleen niet wat deze die-hard ontwikkelaars nodig zouden hebben: converteren van professionele Java applicaties met recentie libraries. Dit kan dit tooltje nooit, dus is deze poging weer een tamelijk onzinnige opvlieger. Laten we hopen dat ook het management nog net zo verstandig is, dat ze niet op de achtelijke gedachte komen om dit te gaan gebruiken.
* r-e-m ziet het nut van J# niet
* mbravenboer ook niet :+ .

Microsoft .NET is heel stoer en heel ontzettend veel goede punten voor MS Windows ontwikkeling. Helaas schijnen ze er echter maar niet in te slagen om eens te marketen op deze sterke punten. Ze blaten maar wat over web-services en betalen per gebruik, converteren van Java naar C#, antieke Java libraries enzovoorts. Allemaal vrij irrelevant als jij het mij vraagt.

• mbravenboer
Woudloper: Weet jij of er ook transformatie programma's zijn naar andere talen toe?
Er bestaan bergen rommel-tooltjes.... Er zijn er echter maar weinig die iets goeds kunnen doen. De meeste gaan slecht (of niet) om met mappings van libraries en niet aanwezige bron-code. Ook zijn er in veel talen directe links tussen de taal en een soort core-library. Ook dat is lastig op te lossen. Kortom: het schiet niet zo op :+ .

Transformeren (compileren) naar een lager, gedetaileerdeerder niveau is niet zo lastig. Transformeren op hetzelfde abstractie-niveau is wel lastig...

Pagina: 1