[OC] Bepalen Coldplate.

Pagina: 1
Acties:

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
owkee het duurt slecht een aantal dagen en dan is mijn tec binnen via dangerden (hoop ik)

ik heb daar de simpele maze2 genomen omdat ik zelf een coldplate wil maken.

er is echter een klein vraagje waar ik mee zit.

de grootte van de coldplate!!

is een coldplate van 40mmx40mm effectiever dan een coldplate over de hele breedte van het koelblok??

mijn redenering was eigenlijk dat als je coldplate groter is dan je TEC dat je dan "Koude" kwijtraakt, maar klopt dit ook.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

er is echter een klein vraagje waar ik mee zit.
de grootte van de coldplate!!

is een coldplate van 40mmx40mm effectiever dan een coldplate over de hele breedte van het koelblok??
Je wilt zowiezo je coldplate isoleren en vastzetten, dus dan word 40x40mm erg krap. Als je 'm groter maakt, dan kun je met een paar boutjes de coldplate vastzetten aan het waterblok. Peltiers willen graag met zo'n 300kg samengeperst worden, dan werken ze het beste. Al dan niet sampenpersen zal je een graad of 4 schelen (gebaseerd op ervaring). Best veel dus.

Als je je coldplate groter maakt dan je peltier, dan verlies je geen kou, omdat je toch isolatiemateriaal rondom de peltier legt, en rondom de coldplate om condens te voorkomen. Je bent vast wel bekend met de manier waarop ik het gedaan heb. Zo niet, zie m'n webpagina.

Wat wel belangrijk is is de dikte van de coldplate. 3mm is erg matig, 5mm is al beter, en 10mm is vrij optimaal. Meer dan 10mm voegt nauwelijks nog iets toe. Boven de 18mm word het weer slechter (@ 100W load op 112 mm^2 warmteafgevend oppervlak, 1600mm^2 peltieroppervlak, that is)

De berekeningen heb ik niet meer voor je, die zijn verloren gegaan toen GoT crashte een paar maanden geleden.

Nog een tip: bij mij werkte aan de koude kant goedkope witte koelprut heel wat beter dan AS2. Aan de hete kant werkte AS2 weer beter.

• Sinlath
hmm bedankt.

die berekeningen heb ik thuis nog wel, samen met mijn boekje van mijn niet afgemaakte motorvoertuigen techniek studie :).

dus het is raadzaam om de coldplate te maken tussen de 5mm -> 10mm.. dan neem ik de gulden middeweg 8mm (10 mm kan ik niet aankomen op het moment, als iemand nog een stukje over heeft van 100mmx60mm :) ).

wat isoleren betreft denk ik dat ik het helemaal door heb.

ik heb een blik 500gram dow corning besteld, waarom dit zo goed is word hier uitgelegd.

ik ga alles isoleren met dat spul (achterkant MB, Socket, rond de socket.. en dus ook de restanten van de coldplate/TEC)

/offtopic

stukje over phasechange voor dabit

Verwijderd

Artikeltje is bekend :)

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45
cold plate ? mag ik vragen wat dat is

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op woensdag 06 februari 2002 15:48 schreef Sjoak het volgende:
cold plate ? mag ik vragen wat dat is
Die maakt het contact met je CPU Core.

|| .waterslang.
/\/\/\ .hier loopt water door.
====== .Cold Plate.
cpu

Hmmm de layout blijft k*t :(
(Correct me if i'm wrong.)

• Sinlath
Op woensdag 06 februari 2002 15:50 schreef TP70 aka Georgio het volgende:

[..]

Die maakt het contact met je CPU Core.

|| .waterslang.
/\/\/\ .hier loopt water door.
====== .Cold Plate.
cpu

Hmmm de layout blijft k*t :(
(Correct me if i'm wrong.)
bijna goed.
code:
1
2
3
4
5
    ___|_|___
    |_______|    <--- waterblok
    ---------    <--- peltier element
    *********    <--- coldplate
    ----|----    <--- cpu

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45
ik dank u hartelijk mag die peltier niet direct op cpu

• Sinlath
Op woensdag 06 februari 2002 16:22 schreef Sjoak het volgende:
bij voorkeur niet, er gaat dan dus wel koude verloren, want als je de pelt op je cpu plakt dan bedekt die pelt maar een paar mm, de rest van de pelt staat koude af aan niets.. en dat is zonde.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op woensdag 06 februari 2002 16:22 schreef Sjoak het volgende:
het mag wel
maar ene pelt is 40x40mm en een core 11x9 ofzo
als je de warmte van je proc spreid over een groter oppervlak werkt je pelt beterz
Pagina: 1