Toon posts:

[RH7.1]n00b-probleempje met Kmerlin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hej,

ik vond het eigenlijk tijd om maar eens te gaan msn-en op me laptop waar RH op draait, dus ik surf vrolijk naar de site van Kmerlin en download het tarretje. nou gunzippen en tarren kan ik ondertussen (;) thx nelske en de rest) dus ik ga verder in de directory van kmerlin met lezen (want linux is lezen zeggen jullie altijd).

- ./configure gedaan en alles lijkt goed
- make ook gedaan, lappie ratelt vrolijk door
- make install ook gedaan....

en dan? :? ik krijg het progje niet opgestart ofzow en van de rest van de tekstfile wordt ik ook niet veel wijzer...

welke stap mis ik/doe ik fout??? |:(

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geen errors met compilen? Dan staat kmerlin nu in /usr/local/kde/bin

En als die dir niet in je PATH staat, kan kmerlin niet gevonden worden. Probeer eens '/usr/local/kde/bin/kmerlin' dan zou het wel moeten werken.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
leg mij ff uit: welke van die drie handelingen is nou eigenlijk compilen en hoe kan ik zien ofdat alles in orde is??

dir kde bestaat niet eens in local maar ik heb wel kde :?

edit: btw is er ook een equivalent commando in linux voor 'dir /s'??

• _Squatt_
  • Niet online
Kee :)

'./configure' configureert (duh!) vanalles, zodat het voor jou systeem compileert
'make' maakt het programma (het daadwerkelijke compileren).
'make install' installeert (oftewel, kopieert wat bestanden).

Als iets fout gaat zie je het vanzelf:
'*** Error 2 blablabla' ofzoiets staat er dan.

Redhat zet kde waarscijnlijk gewoon in /usr/local of in /usr, dat weet ik niet precies (ik heb geen redhat). Staat het bestand 'kmerlin' misschien in /usr/bin of in /usr/local/bin ?

Ik dacht namelijk dat het configure script van kmerlin automatisch uitzoekt waar kde geinstalleerd staat.
[/edit]
Net ff getest, maar kmerlin houdt als je geen opties meegeeft aan configure gewoon /usr/local/kde als prefix.

Je kunt 'find /usr | grep kmerlin' doen om alle bestanden onder /usr waar 'kmerlin' in zit te laten zien.

Verwijderd

Topicstarter
ow wat ben ik ook een verschrikkelijke n00b! *pets voor me kop*

AAAH! ik had eerst moeten su'en |:(
ik had geen rechten genoeg om die libraries te installen, stom stom stom
|:( |:( |:( |:(

ok ik heb het nu aan de praat :) mijn allereerste progje yay
*trots*

Verwijderd

Topicstarter
hij zegt nu om de zoveel tijd:
code:
1
Xlib: extension "RENDER" missing on display ":0.0:

wat betekend dat?

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 00:50 schreef splitz het volgende:
hij zegt nu om de zoveel tijd:
code:
1
Xlib: extension "RENDER" missing on display ":0.0:

wat betekend dat?
Je mist een extension in je X server. Bij mij zegt ie bv. nogal vaak dat ik GLX mis (bv. als ik aviplay opstart ofzo). Niks om je druk over te maken, is gewoon een melding, geen error :)

Verwijderd

Topicstarter
mooi, weet ik dat! :)

heb ik nog een vraagje, tijden s de installatie is de dir van kmerlin gewoon in een subdir van de dir met intall-bestanden geplempt, kan ik die nu zonder problemen verplaatsen, of krijg ik dan problemen met verwijzingen vanuit libs ofzow? zo ja, hoe verplaats is die dir in zijn geheel (ik neem aan dat de install-bestanden niet meer nodig zijn) naar bijv. /usr/local/ ?

Verwijderd

Topicstarter
^bump

sorry ik hou ook niet van deze methode maar ik wil wel graag antwoord... Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/sand3r/smilies/king.gif

• _Squatt_
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 11:54 schreef splitz het volgende:
mooi, weet ik dat! :)

heb ik nog een vraagje, tijden s de installatie is de dir van kmerlin gewoon in een subdir van de dir met intall-bestanden geplempt, kan ik die nu zonder problemen verplaatsen, of krijg ik dan problemen met verwijzingen vanuit libs ofzow?
De dir met source bestanden kun je gewoon weggooien. Die heb je (normaal gesproken) niet echt meer nodig. Tenzij je een 'make uninstall' wilt doen.
zo ja, hoe verplaats is die dir in zijn geheel (ik neem aan dat de install-bestanden niet meer nodig zijn) naar bijv. /usr/local/ ?
met 'mv /de_dir_die_verplaatst_moet_worden /waar_de_diur_naar_toe_moet' kun je een dir verplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
mijn drank is groot! :9
Pagina: 1