[Raid 5] Harde schijf(en) toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik heb nu een raid 5 systeem met 3 harde schijfen. Nu wil ik er 3 bij stoppen. Kan ik er "zomaar" 3 bijstoppen zonder dat ik problemen kan verwachten :? Moet ik de pc hiervoor nog rebooten :? En moet ik verder nog ergens op letten :?

Btw ik heb wel 3 precies de zelfde harde schijfen gekocht dus ik neem aan dat het hierop niet fout kan lopen.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Verwijderd

Je moet ze wel aan je dezelfde arry toevoegen als de huidige Raid 5 set dan moet het geen problemen opleveren.

• L0g0ff
dus ik kan ze gewoon toevoegen als mijn pc aanstaat ? Dan zouden ze het gewoon moeten doen... Ik hoef ook niet te wachten nadat ik 1 hd heb toegevoegd? Ik kan ze er gewoon instoppen en de raid controller doet de rest ?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-04 19:01

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ligt aan de capaciteiten van je Array Controller. Sommige controllers kennen zoiets als 'Online Expansion'. In een ander geval kun je een tweede Array aanmaken, en die in Windows aan elkaar knopen. Let er wel op dat je over het algemeen wat meer schijfruimte kwijt bent dan in het geval dat je een heel nieuw array opbouwd.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-04 19:01

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Op woensdag 06 februari 2002 11:02 schreef OhMyGod het volgende:
dus ik kan ze gewoon toevoegen als mijn pc aanstaat ? Dan zouden ze het gewoon moeten doen... Ik hoef ook niet te wachten nadat ik 1 hd heb toegevoegd? Ik kan ze er gewoon instoppen en de raid controller doet de rest ?
Jaja... Je stopt je was in je wasmachine, en de machine doet de rest.. Keep Dreaming.. je moet de controller natuurlijk wel vertellen wat 'ie moet doen. Enneuh.. Hot Bijpluggen kan alleen als je een Hot-Pluggable schijf en een Hot-Pluggable backplane hebt. NOOIT hot schijven op de SCSI bandkabel prikken, da's nie prettig !!

Lees anders ff de handleiding van je controller door !!

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

wat voor Raid Controller gebruik je?

• L0g0ff
raid compaq smart array 431 raid controller 1x ultra 3

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
Het is idd afhankelijk van je controller. Lijkt me slimmer om de bak uit te zetten, maar in sommige situaties is dit niet mogelijk.
RAID-5 on-the-fly uitbreiden is wel mogelijk, maar gedurende het herbouwen van het array, is je array niet redundant meer. De gestripte parity moet opnieuw worden berekent (of niet, aangezien de nieuwe schijven "0" zijn) en opnieuw worden verdeeld over de disks...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ik had mn uitgezet , dit geeft je namelijk wel de zekerheid dat het goed gaat.

hier kan je informatie vinden over je raid controller.

http://www.compaq.com/support/techpubs/user_reference_guides/146915-001.html

• L0g0ff
Op woensdag 06 februari 2002 11:50 schreef IwAb het volgende:
Ik had mn uitgezet , dit geeft je namelijk wel de zekerheid dat het goed gaat.

hier kan je informatie vinden over je raid controller.

http://www.compaq.com/support/techpubs/user_reference_guides/146915-001.html
Ja toevallig vond ik deze site ook net :) Iig bedankt voor de moeite.

Verwijderd

graag gedaan
Pagina: 1