Toon posts:

[ASP] classes en erving?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen PHP is het mogelijk om classes van elkaar te laten op de volgende manier:
code:
1
2
3
4
5
class clsMember extends clsSQL {

// Hier je functies etc

}

Sinds kort 'moet' ik met ASP bezig en was op zoek naar een dergelijk systeem binnen ASP (met VB), maar kon helaas niks vinden hierover. Kan iemand mij in de goede richting helpen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:48
Tja, volgens mij is dat zo goed als niet mogelijk. Waarom wil je uberhaupt classes en erving in een simpel taaltje bedoeld voor dynamische HTML pagina's :?

Ik gebruik ASP nu al een tijdje, en veel verder dan database-toegang (web-based interfaces) en hier en daar wat JavaScript/client-side form processing hoef ik niet te gaan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 08:57 schreef GarBaGe het volgende:
Tja, volgens mij is dat zo goed als niet mogelijk. Waarom wil je uberhaupt classes en erving in een simpel taaltje bedoeld voor dynamische HTML pagina's :?
Omdat ik zo object georienteerd mogelijk wil scripten. Op die manier hou ik mijn code zo overzichtelijk mogelijk. Tevens kan dit veel code schelen. En als er dan ergens een functie moet worden veranderd of als het soort database verbinding veranderd hoef ik dit maar op 1 plaats te veranderen.

Verwijderd

Misschien sub gebruiken?

Sub naamvansub(eventueel een variable)

Roep hier je functies aan

End Sub

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:48
Op woensdag 06 februari 2002 09:08 schreef Tranqi het volgende:

[..]

Omdat ik zo object georienteerd mogelijk wil scripten. Op die manier hou ik mijn code zo overzichtelijk mogelijk. Tevens kan dit veel code schelen. En als er dan ergens een functie moet worden veranderd of als het soort database verbinding veranderd hoef ik dit maar op 1 plaats te veranderen.
ASP is geen OO. Je kan wel met functies en subroutines werken. Dit gaat op de normale VB-manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
SUB doeiets( param )
  Response.write param
END SUB

FUNCTION parseIets(param)
  parseIets = trim(param)
END FUNCTION

Echt OO zit er niet in. Dus gebruik gewoon niet teveel code in 1 ASP file, en common ASP code kan je includen...

Edit: net heb ik ook ff in de MSDN gekeken... De worden "class", "extend" en "inherit" komen stomweg niet voor in de Interdev docs...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 14:10

oZy

kan aan mij liggen maar volgens mij moet je wel uit de voeten kunnen komen met class statement, en function statement

of ben ik nog niet wakker genoeg :?

Verwijderd

Topicstarter
ASP is geen OO. Je kan wel met functies en subroutines werken.
Dat ASP niet OO is dat weet ik. Maar daarom kan je het wel zoveel mogelijk proberen te benaderen. PHP is volgens mij ook niet OO maar dit was ook goed te benaderen door classes en erving te gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de reacties. Mochten nog meer mensen iets weten dan hoor ik het graag. Ondertussen ga ik het proberen te trucen. Mocht het wat lukken dan post ik het hier uiteraard.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
werk nu 3 jaar met ASP, nu moet ik opeens een de C#.. en nu kan ik pas echt OO gaan werken :) :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat ik het wat anders kan uitleggen wat precies mijn bedoeling is. Ik heb de volgende drie files:

- profiel.asp
- sql.class.asp
- member.class.asp

sql.class.asp handelt de database connectie af. Hier staan een aantal functie in bijvoorbeeld:

- inserRecord()
- getRecords()
- deleteRecord()

member.class.asp staan een aantal functies die ik nodig heb om een profiel van een member bij te werken zoals bijvoorbeeld:

- memberAdd()
- memberEdit()
- memberDelete()

in profiel.asp roep ik de member.class.asp aan, maar wil ik eigenlijks dat die ook gelijk gebruik kan maken van de sql.class.asp zodat die functies ook beschikbaar zijn. De code dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<!-- #include file="include/classes/sql.class.asp" -->
<!-- #include file="include/classes/member.class.asp" -->
<%
   Dim member(10)
   Dim myMember
   Set myMember = New clsMEMBER

' Als ik een member wil aanpassen stuur ik een array 
   ' mee die ik in de member.class.asp uit elkaar pluis en
   ' in de database gooi

myMember.memberEdit( member )

%>

Hij moet dus in member.class.asp erven van sql.class.asp zodat de verbinding opgezet is. Opzich kan ik de sql.class.asp ook in member.class.asp aanspreken en op die manier doorsluizen, maar nu wil ik profiel.asp ook rechtstreeks de sql.class.asp aanspreken. Als member.class.asp nou zou erven van sql.class.asp zou ik het volgende kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!-- #include file="include/classes/sql.class.asp" -->
<!-- #include file="include/classes/member.class.asp" -->
<%
   Dim member(10)
   Dim myMember
   Set myMember = New clsMEMBER

' Weer die memberEdit aanspreken   
    myMember.memberEdit( member )

' Nu rechstreek een sql.class.asp functie aanspreken
   myMember.insertRecord( sqlStr )
%>

Goed een lang verhaal, maar ik hoop dat mijn bedoeling nu beter over komt :)

edit:

code stond verkeerd om dom dom dom

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Pagina: 1