Toon posts:

Vraagje over RAID icm MSI K7T 200 Pro 2 RU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb zojuist een systeem gekocht met dit moederbord. Nu wil ik een IBM 60 GB ATA100 eraan hangen onder RAID 1 (1 hard schijf). Is dit sneller dan via de conventionele IDE - methode en kan/moet ik dan kiezen in de BIOS dat hij via RAID opstart voor windows te installeren? Ondersteunt windows XP een schone installatie via RAID 1?

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

1 harde schijf op raid? da kannie. je moet of 2 of 4 schijven gebruiken.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-03 12:16
ik denk dat hier [topic=310264] je vragen beantwoord worden...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
RAID -> A = array, oftewel meer dan 1 schijf, namelijk een setje.
De voordelen van RAID liggen kortweg bij het combineren van meerdere schijven om hierdoor een hogere performance of grotere betrouwbaarheid te krijgen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Het kan met raid 1+0. Dus dan moet je wel een array aanmaken (van 1 hd, duh) en daar van booten. Er zal wel een optie in je bios staan om van de RAID op te starten.

Verwijderd

? :D

Verwarrende reactie's hoor.

1) Die RAID controller is een ATA100 controller, die ook RAID aankan. Als de gewone IDE controller dus tot AT66 aankan, en je hebt een ATA100 schijf, kun je in theorie iets sneller met die RAID controller zijn. Maar aangezien de snelheid meer door de HD zelf (aantal toeren en opslagdichtheid van de platters), zal je er weinig van merken

2) Raid geeft alleen snelheidwinst als je twee schijven tegelijk kunt aanspreken. En dan niet in mirrored mode, omdat je dan twee keer hetzelfde wegschrijft.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Move > [forum=21]

Maar ik denk dat je daar een slotje krijgt (zie FAQ RAID) :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 08:58 schreef Flippit het volgende:
Het kan met raid 1+0. Dus dan moet je wel een array aanmaken (van 1 hd, duh) en daar van booten. Er zal wel een optie in je bios staan om van de RAID op te starten.
Thanks, maar wat betekent een array aanmaken. Wat ik eigenlijk gewoon wil is 1 HD op mijn PC waar windows op start.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-04 15:48
Sluit m dan gewoon aan op je IDE controller...
Die is namelijk UDMA66 en je gaat echt geen verschil merken tussen UDMA66 en UDMA100

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk al wat ik weet wat ik ga doen. Windows XP op mijn gewone IDE aansluiten (HD IBM ATA 100 op ATA 100 ide connector) en mijn twee 40 GB disks via RAID. Maar uhh, ik heb dat artikel gelezen (thanks btw 4 the link) maar moet ik dan de schijven partitioneren en hoe?

Thanks alvast
Pagina: 1