Toon posts:

Overclocken van Athlon XP met MSI K7T266 Pro2-RU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik ben eigenlijk een nieuwkomer met AMD en heb nu mijn systeem uit het raam gegooid en wat nieuwe onderdelen gekocht. KAn iemand mij misschien helpen/adviseren met het volgende:

- Ik heb een AMD XP 1800+. Hoe ver te overclocken en i.c.m. moederbord de beste manier.

- Is mijn moederbord redelijk qua snelheid en zijn er nog meer trucjes om deze sneller te maken?

- Weet iemand misschien hoe snel RAID op dit moederbord is vergeleken met een normale ide HD 7200 RPM UDMA 100?

- Verder heb ik een cooler gekocht van Thermaltake, namelijk de Dragonorb 3, 7000RPM. Ook een beetje goed?

Alvast bedankt,

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08-2025
Ik heb zelf ook een XP1800+ en een K2T 266PRO2 alleen dan zonder onboard RAID.

Overclocken kan met dit bordje heel makkelijk met het windows programmaatje fuzzylogic3. Kunt dan heel makkelijk je FSB (Front Side Bus) opkrikken naar een hogere snelheid.

Zo wordt niet alleen je processor sneller maar de rest ook (PCI kaarten, geheugen e.d.)

Verder over die onboard RAID: zonde van het geld, de snelheidswinst is maar minimaal omdat je met IDE nog steeds maar van 1 schijf tegelijk kunt lezen of op 1 schijf tegelijk schrijven.

Mocht je nog meer vragen hebben: post ze maar.

Verwijderd

Dat soort dingen vraag ik me altijd af voordat ik een pc ga kopen :? :?

Verwijderd

Wat zeg je nou allemaal??? IDE kan niet lezen/schrijven tegelijk? :?

Als jij 2 schijven aansluit op je IDE controler dan kan jij zonder problemen iets van de ene schijf naar de andere kopieren, en dit is toch lezen/schrijven tegelijk? >:)
-----------------------------------------------------------
Ennuuh... RAID voordeel is minimaal??
RAID is 2 keer zo snel als je RAID 0 gebruikt, met 2 identieke schijven, dan wordt data opgesplitst in 2 stukjes en deze worden dan gedeeld opgeslagen op 2 schijven.

DUS: 1024 kb schrijf je weg, dit wordt 512 kb per schijf.

Dus 2 keer zo snel dan dat je hem in 1 keer wegschrijft op een IDE schijf.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13
Bij Raid is het wel de bedoeling dat je meerdere schijven op je controller aansluit, zodat je de datastroom kunt verdelen.

• navyseal44
IDE controllers sturen al hun commando's via de chipset op het MoBo en benutten de hele bus als ze een commando sturen zodat er maar 1 commando tegelijk over de bus heen kan dus bij R/W activiteit stuurt hij eerst de data over de proc heen en dan weer terug naar de RAID controller...

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 09:55

KillerB

______

Volgens mij weet de topcistarter gewoon niet helemaal wat RAID inhoudt. Ik krijg het id dat hij denkt dat het gewoon weer een snellere standaard is, in de vorm van udma66/100 enz. Maar het is een compleet andere manier.

2 harde schijven heb je ervoor nodig. en 1 kun je maar volgooien, omdat hetzelfde op die ander staat om de snelheid ten goede te komen. En snel is het zeker :)

Er zwerft hier ergens een uitleg over RAID rond, ik weet niet precies waar.

• navyseal44
Hier vindt je een heel uitgebreide uitleg over RAID:
http://www.acnc.com/04_01_00.html

Hier uitleg over SCSI:
http://www.ba-stuttgart.de/~schulte/htme/ebuss12.htm#REF1.0

Hier uitleg over E-IDE:
http://www.musicsolutions.com.au/articles/busmastering.html

En hier een vergelijkje:
http://www.zdnet.com/pcmag/pclabs/report/r960702a.htm

Even voor de dijdelijkheid:
RAID (0/1) kun je dus zowel voor SCSI als IDE hebben alleen RAID 5 kan alleen bij SCSI.

Het basisverschil is dat SCSI een paralelle schakeling is en IDE een seriele.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal. BTW Ik had het bordje al gekocht omdat MSI een kickass bord is. Wanneer ik mijn sys klaar heb zal ik een fototje posten *D

Mzzl
Pagina: 1