[Linux]Certificering wat kost het?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit er over te denken om some kind of linux certification te gaan doen, maar aan wat voor bedragen moet ik dan denken? En welke dekt de meeste lading?
Ben nu bekent met LPI certificering en het Red Hat Certified Engineer (RHCE).

Welke van deze twee zou ik moeten kiezen, wat voor prijzen moet ik dan aan denken etc?

met vr gr

orkaan

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37

iMars

Full time prutser

ik ben bezig met RHCE :9
maar m'n baas betaalt :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan ? Ik heb geen eigen ervaringen, maar ik heb me vorig jaar op Linux Expo eens door hun laten voorlichten.

http://www.bootcamp.nl/sites/sairlinux.htm

Geen idee of het duur is of goedkoop, de opleiding klonk echter erg veelbelovend. Helaas sponsort mijn baas (nog) niet, dus ik ben nog aan 't sparen :+

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 08:36

Scraper

ErikJ

1 klikje verder staat dit:
Voor fl 3900,- (excl. BTW) bent u Linux Certified Professional!

Meer informatie over SAIR Certificering: www.linuxcertification.com/roadmap

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een hoop centjes i.i.g.
Ik ben zelf ook bezig met mijn RHCE, en ik zal pas over enkele maanden de laatste training en examen doen.
Gelukkig betaald de baas.
de verschillende cursussen van RedHat kosten bij IBM learning Services ongeveer €4000,-
Dus das niet goedkoop.
Maar wel een erg goede cursus.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Wat is nou eigenlijk een goede certificering als je meer algemeen unix/linux beheerder(consultant of watever....) wil blijven?

Ik ga waarschijnljk als unix beheerder werken, dus niet specifiek linux eigenlijk. En ik wil ook niet gelijk vastzitten aan een bepaalde Unix(zoals solaris/aix endergelijke) maar liever algemeen blijven en de verschillen een beetje kennen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Wat is nou eigenlijk een goede certificering als je meer algemeen unix/linux beheerder(consultant of watever....) wil blijven?
Ik heb me voor de meest gangbare UX'en gecertificeerd. Ben nu certified advanced HP-UX engineer, certified AIX (+HACMP) engineer en certified SUN Administrator. Kost je wel wat leerwerk, maar dan heb je ook wel wat ;). Ik had al behoorlijk ervaring, daardoor wordt het natuurlijk ook iets makkelijker te halen allemaal.

Het is gewoonweg niet mogelijk om met 1 certificaat unix gecertificeerd te zijn. Daarvoor verschillen de verschillende o.s.'en teveel van elkaar.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Op woensdag 06 februari 2002 09:15 schreef us1111 het volgende:

[..]

Ik heb me voor de meest gangbare UX'en gecertificeerd. Ben nu certified advanced HP-UX engineer, certified AIX (+HACMP) engineer en certified SUN Administrator. Kost je wel wat leerwerk, maar dan heb je ook wel wat ;). Ik had al behoorlijk ervaring, daardoor wordt het natuurlijk ook iets makkelijker te halen allemaal.

Het is gewoonweg niet mogelijk om met 1 certificaat unix gecertificeerd te zijn. Daarvoor verschillen de verschillende o.s.'en teveel van elkaar.
offtopic: surfen rulezzzzzzzzzz............. :P

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Check anders hier voor de LPI en RHCE roadmaps.

http://www-5.ibm.com/services/learning/nl/ta-iris.nsf/(ExtFileName)/extcurspotlinux

Je moet dan zelf bepalen welke cursussen je nodig denk te hebben voor ceritficering.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Op woensdag 06 februari 2002 09:15 schreef us1111 het volgende:

[..]

nu ff serieus..... ik beheer nu 2 hp-ux systemen waarvan ik de nieuwste samen met iemand ingericht heb. Dus wel n beetje ervaring. Zijn die hp-ux examens wel te doen of moet je speciale cursussen volgen daarvoor?

Verwijderd

Als je 1 jaar ervaring hebt, is het eerste examen (3H0-002) goed te doen. Je krijgt hier vooral veel theorie over NFS, NIS, DNS etc.

Er staat als het goed is een testexamen bij HP op de certificerings site. Kun je zien wat voor vragen je kunt verwachten.
Ik heb daarnaast ook het advanced certified IT professional examen gedaan in London. Dit is een examen waarvoor je toch al wat langer ervaring moet hebben. Het gaat in op problemen met LIF, mirroring, minisystems, Advanced Ignite e.d. Binnenkort ga ik de advanced MC-ServiceGuard professional doen, ben benieuwd.

Heb de link even voor je opgezocht:
http://education.hp.com/hpcert-practice.htm

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 15:14
Ik ben bezig met Linux+ een nieuw certificaat.
Dit is een algemeen examen over linux.
kosten 1 boek van $50,- en een examen.
studie duur +/- 2maanden als je ervaring hebt.
ik ben 3 maanden bezig en begin het nu een beetje te snappen. Ik ben dus ook pas 3 maanden geleden begonnen met linux en wil deze maand examen doen 8-).

maar ook bij mij betaald de baas :)

[edit]
het examen is van comptia. dit staat toch wel aardig aangeschreven in de IT wereld.
[edit]

• Zwerver
  • Niet online
enig idee wat dat examen kost? En heeft het zin voor mij om dat examen te doen? Heb nl al 6 jaar linux ervaring, en wil de certificering halen als bevestiging van mijn kennis naar buiten toe.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Wordt linux eigenlijk wel veel en serieus in 'het veld' gebruikt? Ik zie linyux nog steeds als een goede vervanger van NT servers, maar ook niet meer (nog niet).
Draaien er bv. al grote sites oracle op een linux machine?

• klbob
[b]
enig idee wat dat examen kost? En heeft het zin voor mij om dat examen te doen? Heb nl al 6 jaar linux ervaring, en wil de certificering halen als bevestiging van mijn kennis naar buiten toe.
bel eens naar computrain voor de prijs van het examen.ik denk €100,-
verder is een certificaat het bewijs dat je het ook kan. iedereen kan wel zeggen dat hij of zei het kan. het kan in iedergeval geen kwaad.

• klbob
Ik zal ff zeggen wat er in het boek besproken word.
ik kan je het boek ook weg digitaal geven 20mb :).
-Administrering users
-Connecting to the network
-Package managment
-Understanding security concepts
-Shell scripting
-Networking
-Administrering Apache Web server
-Installing, updating, and removing drivers
-Understanding the linux kernel
-Managing printing
-Troubleshooting linux
dit book is niet speciaal geschreven voor 1 bepaalde distro, maar ze werken zelf met MDK 8.0.
verder is het 728 blz. dik.
en het is van Sybex ISBN NR. 0-7821-2939-0
meer info amazone.com

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Op woensdag 06 februari 2002 09:58 schreef us1111 het volgende:
Als je 1 jaar ervaring hebt, is het eerste examen (3H0-002) goed te doen. Je krijgt hier vooral veel theorie over NFS, NIS, DNS etc.

Er staat als het goed is een testexamen bij HP op de certificerings site. Kun je zien wat voor vragen je kunt verwachten.
Ik heb daarnaast ook het advanced certified IT professional examen gedaan in London. Dit is een examen waarvoor je toch al wat langer ervaring moet hebben. Het gaat in op problemen met LIF, mirroring, minisystems, Advanced Ignite e.d. Binnenkort ga ik de advanced MC-ServiceGuard professional doen, ben benieuwd.

Heb de link even voor je opgezocht:
http://education.hp.com/hpcert-practice.htm
Hoeveel vragen moet je goed hebben om hiervoor te slagen, dit staat namelijk nergens... ik heb even wat geprobeerd :) en zonder leren gaat het best aardig :)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:10

McMiGHtY

- burp -

Op woensdag 06 februari 2002 09:27 schreef zomer het volgende:

[..]

offtopic: surfen rulezzzzzzzzzz............. :P
Voegt veel toe aan de discussie

Verwijderd

Voegt veel toe aan de discussie
Dit dan wel??

P.S. om niet in een recursief patroon te geraken, zeg ik er direct bij dat deze posting ook niets toevoegd :)
Hoeveel vragen moet je goed hebben om hiervoor te slagen, dit staat namelijk nergens... ik heb even wat geprobeerd en zonder leren gaat het best aardig
80% zo uit mijn hoofd :7

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Op woensdag 06 februari 2002 13:51 schreef us1111 het volgende:

[..]

80% zo uit mijn hoofd :7
Ah, nog n klein beetje bijleren dus :)

Verwijderd

Wat voor vragen krijg je eigenlijk bij zo'n RHCE :?

• Zwerver
  • Niet online
Op woensdag 06 februari 2002 11:04 schreef klbob_ het volgende:
ik kan je het boek ook weg digitaal geven 20mb :).
hmmz, does url? heb toch kabel.... :P

>>>>Nelske<<<< Nee dit is geen warez request!!! :7

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Op woensdag 06 februari 2002 10:34 schreef us1111 het volgende:
Wordt linux eigenlijk wel veel en serieus in 'het veld' gebruikt? Ik zie linyux nog steeds als een goede vervanger van NT servers, maar ook niet meer (nog niet).
Draaien er bv. al grote sites oracle op een linux machine?
Voor internet zeker! Heb moeite om nog NT bakken te vinden met netcraft e.d :). In mijn eigen omgeving zie ik ook alleen nog maar Linux bakken.

Op kantoren begint 't ook te komen, inderdaad als vervanging van een NT server. Mijn ervaring is dat Samba het beter doet dan NT, althans: in onze situatie :)

Linux wordt zeker veel en serieus 'in het geld' gebruikt ;)

Als ik naar vacatures om me heen kijk enzo, ben ik er nu wel heel blij mee dat ik deze richting heb gekozen ;). Het groeit gigantisch!

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
staan die boeken van die sertificering misschien online?
Of is dit een warez request

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Dat zou ik ook wel 's willen weten.. Ben wel geinteresseerd, 't gaat bij die certificering imho om 't papiertje waar je voor betaald, dus die boeken magen van mij wel online gedistributeerd worden :)

Verwijderd

Voor internet zeker! Heb moeite om nog NT bakken te vinden met netcraft e.d . In mijn eigen omgeving zie ik ook alleen nog maar Linux bakken.
Op kantoren begint 't ook te komen, inderdaad als vervanging van een NT server. Mijn ervaring is dat Samba het beter doet dan NT, althans: in onze situatie

Linux wordt zeker veel en serieus 'in het geld' gebruikt
Goede zaak!! Ik zou het het liefst zien zo zien dat er HP-UX/AIX bakken als tier 1 machine's staan en daarachter linux als tier 2... Loop je tenminste niet steeds tegen die onduidelijke NT bakken aan :) Clients draaien dan op bv win 2000.. Zal mooi zijn..

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 15:27 schreef hightower het volgende:
staan die boeken van die sertificering misschien online?
Of is dit een warez request
Je kan op de website van gentoo een begin vinden van online cusussen die je van de informatie voorzien die je nodig hebt om <a href="http://www.lpi.org/">LPIC Level 1 Linux Certification</a> te behalen.

http://www.gentoo.org/news/20020205-tutorials.html
Pagina: 1