Toon posts:

Nieuwe harde schijf gekocht, en nu ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een Maxtor DiamondMax Plus D740X-6L (een 60 gig schijfje). Echter heb ik er een paar vraagjes over voor ik hem er zomaar induw...

1. Ik draai hier thuis onder Windows XP Pro, maar ik meen zoiets gehoord te hebben dat je je HD dan niet op Fat32 maar op een andere manier moet formateren ivm de te behalen snelheid. Ik weet hoe dit moet, maar moet ik dan ook de nieuwe 60 GB disc als Master instellen ?

2. Ik las laatst ergens op dit board dat de snelheid van de schijven die op 1 en dezelfde IDE kabel zitten gaan lopen op de snelheid van de sloomste ???
Zou toch zonde zijn van mijn nieuwe 7200 RPM schijfje.
Doe ik er dus verstandiger aan om de schijven allebei een eigen IDE kabel te geven ?

3. Mijn Plextor 24x10x40 heeft nu zijn eigen IDE kabel ivm de snelheid; moet ik mijn DVD speler als slave op de IDE kabel plaatsen van mijn oude 6GB 5400 RPM HD ???
Specificaties van mijn oude HD zijn hier te vinden:
http://www.fujitsu-europe.com/home/product.asp?L=en&PID=1473782498&INFO=fsp

4. Welke schijven stel ik in als master, welke als slave ???

Samengevat wil ik dus op mijn 3 IDE kabels aansluiten:
- Maxtor DiamondMax Plus D740X-6L (60 GB 7200 RPM ATA 133)
- Fujitsu MPD3064AT (6,4 GB 5400 RPM ATA-4 ??)
- Plextor CDRW 24x10x40
- Creative DVD Encore 12X Infra

Wie geeft mij de juiste oplossing ??? *D *D *D

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 06 februari 2002 00:18 schreef CyrusTheVirusNL het volgende:
Beste Tweakers,

sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een Maxtor DiamondMax Plus D740X-6L (een 60 gig schijfje). Echter heb ik er een paar vraagjes over voor ik hem er zomaar induw...

1. Ik draai hier thuis onder Windows XP Pro, maar ik meen zoiets gehoord te hebben dat je je HD dan niet op Fat32 maar op een andere manier moet formateren ivm de te behalen snelheid. Ik weet hoe dit moet, maar moet ik dan ook de nieuwe 60 GB disc als Master instellen ?

2. Ik las laatst ergens op dit board dat de snelheid van de schijven die op 1 en dezelfde IDE kabel zitten gaan lopen op de snelheid van de sloomste ???
Zou toch zonde zijn van mijn nieuwe 7200 RPM schijfje.
Doe ik er dus verstandiger aan om de schijven allebei een eigen IDE kabel te geven ?

3. Mijn Plextor 24x10x40 heeft nu zijn eigen IDE kabel ivm de snelheid; moet ik mijn DVD speler als slave op de IDE kabel plaatsen van mijn oude 6GB 5400 RPM HD ???
Specificaties van mijn oude HD zijn hier te vinden:
http://www.fujitsu-europe.com/home/product.asp?L=en&PID=1473782498&INFO=fsp

4. Welke schijven stel ik in als master, welke als slave ???

Samengevat wil ik dus op mijn 3 IDE kabels aansluiten:
- Maxtor DiamondMax Plus D740X-6L (60 GB 7200 RPM ATA 133)
- Fujitsu MPD3064AT (6,4 GB 5400 RPM ATA-4 ??)
- Plextor CDRW 24x10x40
- Creative DVD Encore 12X Infra

Wie geeft mij de juiste oplossing ??? *D *D *D
1 NTFS kan je gewoon formatteren in XP (evt. converteren)
2. Als je de mogelijkheid hebt, moetje ieder apparaat een eigen kanaal geven, maar dat maakt niet echt veel uit.

4.
Maxtor op zijn eigen kanaal
op het volgende kanaal de andere HDD met de DVD
op het laatste kanaal de CDRW.
zo zou ik het dus doen.

Verwijderd

WinXP leest gewoon FAT32 hoor, wel iets minder goed maarja.

IDE1 Master Sneltste schijf
IDE1 Slave Tragere schijf
IDE2 Master Brander
IDE2 Slave DVD

Zo heb ik het.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
ik dacht dat fat32 altijd sneler was dan ntfs, omdat ntfs veel meer aan file protection doet, zijn genoeg mensen die ntfs geprobeert hebben en meteen terug zijn gegaan naar fat32. al die extra security van ntfs heb ik niet nodig, draai xp btw draait perfect op fat32.

ik zou trouwens je hd's niet op eenzelfde ide zetten, ik neem aan dat je de hd's op z'n snelst wil hebben, dvd/brander gebruik je minder denk ik, ligt eraan wat je het belangrijkst vind. als je veel van hd naar hd kopieert kun je ze beter niet aan dezelfde ide zetten

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
als FS zou ik NTFS gebruiken als je toch geen win98 gebruikt.

verder
primary master = HD met OS
primary slave = CD ROM/DVD

secundairy master = Maxtor ? (wel nodig, ik had hem eerst op slave en hij las alleen 33 Gb
secundairy slave = burner

...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FAT is niet altijd sneller dan NTFS. En voor een CD brander lijkt de snelheid niet zo'n probleem.
Pagina: 1