Toon posts:

Vraag voor de kenners: LFE en crossover

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Wie kan mij een duidelijk antwoord geven op mijn vraag.
Wat ik wil weten is hoe de crossover van een DD/DTS receiver nou precies werkt.
Meestal is dit 80 Hz,dus wanneer je je frontspeakers op "small" instelt,gaat alles lager dan 80 Hz naar de sub-out.
Maar wat als je de crossover van je subwoofer nu ingesteld hebt op bv. 50 Hz ?
Wat gebeurt er dan met de frequentie van 50-80 Hz...worden die dan wel of niet weergegeven ?
Volgens mij krijg je dan een gat in je frequentiebereik toch ?
En als dat zo is,geld dat alleen dan voor DD/DTS discs,of ook voor bv. audio-cd's.
Dit laatste lijkt mij niet,omdat dat niets yte maken heeft met LFE,toch?
Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen hierover...?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Dan krijg je een gat jah.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Maar geldt de 80 Hz crossover van een receiver alleen voor LFE signalen of maakt dat niet uit ?
Conclusie is dan dat je bij een sat/sub installatie de crossover van de sub altijd boven de 80Hz moet staan,toch?
Werkt het dan als volgt ?
DD/DTS disc -> sub response van 25 Hz (in mijn geval) tot 80 Hz,

Audio disc -> sub response van 25 Hz tot instelling subcrossover.

Klopt dit?

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 februari 2002 00:12 schreef Reaper® het volgende:
Maar geldt de 80 Hz crossover van een receiver alleen voor LFE signalen of maakt dat niet uit ?
Conclusie is dan dat je bij een sat/sub installatie de crossover van de sub altijd boven de 80Hz moet staan,toch?
Werkt het dan als volgt ?
DD/DTS disc -> sub response van 25 Hz (in mijn geval) tot 80 Hz,

Audio disc -> sub response van 25 Hz tot instelling subcrossover.

Klopt dit?
Ik snap je niet helemaal....maar tis laat :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja. Of de grootte van je frontspeakers niet op small zetten. Bij een sub/sat set zullen de sattelieten trouwens vaak OOK doorverbonden zijn via de sub, waardoor de sub vanzelf dat signaal ook al oppakt.

Eigenlijk nog beter: het filter ZO hoog zetten, dat het gewoon goed klinkt. :)

Het leven is soms zo simpel :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 00:23 schreef JT het volgende:

[..]

Ik snap je niet helemaal....maar tis laat :P
Een DD/DTS disc heeft een LFE track.
Een "normale" audio cd niet.
Als ik de crossover op m'n sub nu instel op 120 Hz,wat is dan de hoogste waarde in Hz wat m'n sub aan geluid produceerd bij een DD/DTS DVD en bij een audio cd ?
Ik denk zelf 80 Hz bij de DVD en 120 Hz bij de audio-cd.

btw. ik heb m'n frontsatelieten niet via m'n sub lopen,maar gewoon rechtstreeks op de receiver.

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 06 februari 2002 00:32 schreef Reaper® het volgende:

[..]

Een DD/DTS disc heeft een LFE track.
Een "normale" audio cd niet.
Als ik de crossover op m'n sub nu instel op 120 Hz,wat is dan de hoogste waarde in Hz wat m'n sub aan geluid produceerd bij een DD/DTS DVD en bij een audio cd ?
Ik denk zelf 80 Hz bij de DVD en 120 Hz bij de audio-cd.

btw. ik heb m'n frontsatelieten niet via m'n sub lopen,maar gewoon rechtstreeks op de receiver.
Dat is idd een goede vraag....en ik denk dat jij gelijk hebt.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

De situatie die je hebt met een sub output op een receiver en een sub met filter ingebouwd, is dat je twee crossover filters achter elkaar krijgt. De receiver zorgt er al voor dat je sub alles vanaf de 80Hz weergeeft (en als je je speakers op large hebt staan geeft de sub alleen het LFE kanaal weer dat ook al gecrossovered is). En vervolgens gaat de filter in je sub daar nog eens overheen. Je moet dus de filter op je sub altijd gewoon maximaal zetten, audio cd's of DVDs maakt niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,da's dan duidelijk.
Ik dank U.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 06 februari 2002 02:52 schreef Jag het volgende:
De situatie die je hebt met een sub output op een receiver en een sub met filter ingebouwd, is dat je twee crossover filters achter elkaar krijgt. De receiver zorgt er al voor dat je sub alles vanaf de 80Hz weergeeft (en als je je speakers op large hebt staan geeft de sub alleen het LFE kanaal weer dat ook al gecrossovered is). En vervolgens gaat de filter in je sub daar nog eens overheen. Je moet dus de filter op je sub altijd gewoon maximaal zetten, audio cd's of DVDs maakt niet uit.
Niet helemaal waar hoor :o. Mijn sub-uit geeft flink hoge tonen weer. En als ik het filter op me sub uitzet, kan je er zelfs stemmen in verstaan! :o.

gewoon op je gehoor goedzetten dus :).

• Jag

Jag

Op woensdag 06 februari 2002 14:47 schreef JvS het volgende:

[..]

Niet helemaal waar hoor :o. Mijn sub-uit geeft flink hoge tonen weer. En als ik het filter op me sub uitzet, kan je er zelfs stemmen in verstaan! :o.

gewoon op je gehoor goedzetten dus :).
Da's vaag, dan zit er geen sub filter in jouw receiver :). In dat geval, raadpleeg je manual.

Verwijderd

Topicstarter
Hoge tonen uit je sub ? lol :P
Lijkt me het verhaal van Jag wat aannemelijker.... :)

• Jag

Jag

Op woensdag 06 februari 2002 20:38 schreef Reaper® het volgende:
Hoge tonen uit je sub ? lol :P
Lijkt me het verhaal van Jag wat aannemelijker.... :)
Met hoge tonen bedoelt JvS 200Hz ofzo :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 06 februari 2002 20:55 schreef Jag het volgende:

[..]

Met hoge tonen bedoelt JvS 200Hz ofzo :)
hehe, idd :). Er komt trouwens wel een compleet signaal uit, maar dat is ZO zacht... En dat gaat ook niet harder of zachter met de volumeknop van de sub, ook de volume regelaar heeft geen invloed :).

Maarja, dat hoor je toch niet

edit:
wat is een frew regelaar :? |:(

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens een ander vraagje:

Ik heb nu m'n sub "volgens het boekje" aangesloten via een dubbele tulp aan m'n sub (dus beide line-in's) en een y-splitter naar m'n receiver.
Nu hoor ik van alle kanten dat dit onzin is,en dat je met een (duurdere) mono interlink een veel beter resultaat krijgt.
Is het aanschaffen van bv. een Monster interlink het geld waard,en krijg je daardoor een betere "sound" ?
Wel raar dat veel fabrikanten aanbevelen om beide line-in's te gebruiken...hiervoor al met JBL en nu dus ook met de Canton set.

• Jag

Jag

Op woensdag 06 februari 2002 21:17 schreef Reaper® het volgende:
Nog eens een ander vraagje:

Ik heb nu m'n sub "volgens het boekje" aangesloten via een dubbele tulp aan m'n sub (dus beide line-in's) en een y-splitter naar m'n receiver.
Nu hoor ik van alle kanten dat dit onzin is,en dat je met een (duurdere) mono interlink een veel beter resultaat krijgt.
Is het aanschaffen van bv. een Monster interlink het geld waard,en krijg je daardoor een betere "sound" ?
Wel raar dat veel fabrikanten aanbevelen om beide line-in's te gebruiken...hiervoor al met JBL en nu dus ook met de Canton set.
Beide line ins gebruiken is echt bullshit. Die beide line in's worden namelijk meteen samengevoegd tot één signaal (dat is wel nuttig als je geen sub output hebt op je versterker, dan sluit je sub zowel op het linker als rechter kanaal aan).
Of een andere kabel zin heeft? Dat antwoord hangt af van aan wie je het vraagt. Als je het mij vraagt zeg ik nee :).

Verwijderd

Topicstarter
Tis wel zo dat bij gebruik van beide line-in's de subwoofer meer dB's produceerd,maar ja dan staat ie nog maar op zo'n 15 %...
Zo'n dure interlink lijkt mij ook onzin,omdat ie niet als speakerkabel fungeert.
Die kabel is er toch puur en alleen op de signalen door te seinen naar de subversterker?
Dan lijkt het mij ook niet uit te maken of die signalen nou door een tulpje gaan,of door een dikke dure koperen interlink.
Als iemand dit kan tegenspreken met goede argumenten,hoor ik het graag ! :7

• Jag

Jag

Op woensdag 06 februari 2002 21:40 schreef Reaper® het volgende:
Tis wel zo dat bij gebruik van beide line-in's de subwoofer meer dB's produceerd
Natuurlijk krijg je een hoger signaal bij je sub, 6 dB hoger om precies te zijn. Alleen ga je daardoor niet meer dB's uit je sub krijgen. Je krijgt namelijk hetzelfde effect als wanneer je je volumeknop gewoon 6 dB harder zet.
Je haalt door het hogere signaal ook een 6 dB betere signaal/noise verhouding, alleen dat is helemaal niet interessant bij een sub :).

Verwijderd

Topicstarter
Dit vond ik ergens op het internet :

IHP-Y-1F (female cinch naar 2x male cinch)
Prijs: € 33,50 (Incl BTW)

Monster Ultra High Performance Y-Splitter
Ultra High Performance Y-Splitter Sommige aktieve subwoofers presteren beter als zowel de linker- als rechter cinch ingang worden aangesloten, en speciaal hiervoor heeft Monster Cable een kwaliteits Y-Splitter in het programma om het mono subwoofer signaal te splitsen in twee identieke signalen. De Y-Splitter is natuurlijk bruikbaar bij bestaande kabels, maar ook de perfecte match bij bijvoorbeeld de Monster Bass 100 en 300 Subwoofer interlinks

:o

• Jag

Jag

Op donderdag 07 februari 2002 15:22 schreef Reaper® het volgende:
Dit vond ik ergens op het internet :

IHP-Y-1F (female cinch naar 2x male cinch)
Prijs: € 33,50 (Incl BTW)

Monster Ultra High Performance Y-Splitter
Ultra High Performance Y-Splitter Sommige aktieve subwoofers presteren beter als zowel de linker- als rechter cinch ingang worden aangesloten, en speciaal hiervoor heeft Monster Cable een kwaliteits Y-Splitter in het programma om het mono subwoofer signaal te splitsen in twee identieke signalen. De Y-Splitter is natuurlijk bruikbaar bij bestaande kabels, maar ook de perfecte match bij bijvoorbeeld de Monster Bass 100 en 300 Subwoofer interlinks

:o
Ja fabrikanten verkopen alles zo lang ze er maar winst op maken :).
Pagina: 1