hallo,
ik had vanmiddag vrij dus ik ben maar aan de gang gegaan met mijn fan-/baybus. alles leuk uitgedacht en in elkaar gezet/gesoldeerd, alleen het resultaat: het werkt niet zoals het hoort !
wat ik heb (gedaan):
- vijf DPDT (double pole double throw, dus zes polen, drie standen) switches
- 5 1/4 inch plaatje gaten geboord
- fan aangesloten
ik heb verschillende situaties al meegemaakt:
1) het werkt helemaal niet. er zit een draadje los.
2) het hele zaakje begint te roken. twee draadjes raken elkaar.
3) de fan draait sowieso, hoe de schakelaar ook staat
4) de fan begint wel met draaien, maar de voeding stopt met stroom geven (dit is gecontroleerd: de psu-fan draaide ook niet)
ik had eerst de switch zo ingedeeld dat ik 1 voor 12v had, 1 voor 0v (uit
) en 1 voor 7v (12v op pos. pool en 5v op neg. pool). toen ik dit ging uitproberen steeg er rook op uit het zaakje dus dat heb ik afgeschaft 
daarna heb ik geprobeerd om de fan op 5v te laten starten, dit lukte dus heb ik de bedrading omgegooid zodat het een 12v/0/5v config is geworden.
het werkt dus alleen nog steeds niet... iemand tips, graag ! ik heb de schema's op http://www.fanbus.com gecheckt maar daar staan slechts schema's voor SPDT (single pole double throw) switches, dus met drie polen.
ik heb een plaatje gemaakt.

hehe, lang verhaal. mods mogen natuurlijk inkorten tot de essentie overblijft
ik had vanmiddag vrij dus ik ben maar aan de gang gegaan met mijn fan-/baybus. alles leuk uitgedacht en in elkaar gezet/gesoldeerd, alleen het resultaat: het werkt niet zoals het hoort !
wat ik heb (gedaan):
- vijf DPDT (double pole double throw, dus zes polen, drie standen) switches
- 5 1/4 inch plaatje gaten geboord
- fan aangesloten
ik heb verschillende situaties al meegemaakt:
1) het werkt helemaal niet. er zit een draadje los.
2) het hele zaakje begint te roken. twee draadjes raken elkaar.
3) de fan draait sowieso, hoe de schakelaar ook staat
4) de fan begint wel met draaien, maar de voeding stopt met stroom geven (dit is gecontroleerd: de psu-fan draaide ook niet)
ik had eerst de switch zo ingedeeld dat ik 1 voor 12v had, 1 voor 0v (uit
daarna heb ik geprobeerd om de fan op 5v te laten starten, dit lukte dus heb ik de bedrading omgegooid zodat het een 12v/0/5v config is geworden.
het werkt dus alleen nog steeds niet... iemand tips, graag ! ik heb de schema's op http://www.fanbus.com gecheckt maar daar staan slechts schema's voor SPDT (single pole double throw) switches, dus met drie polen.
ik heb een plaatje gemaakt.
hehe, lang verhaal. mods mogen natuurlijk inkorten tot de essentie overblijft
Zo gezegd, zo gedaan.