Op dinsdag 05 februari 2002 22:16 schreef -BORG- het volgende:
Heej allemaal,
voor n maatje die volgens mij de organisatie hiervan gigantisch onderschat heb ik beloofd om ff het een en ander uit te zoeken wat voor een dergelijke 'happening' absolute vereisten zijn.
Zelf had ik al het volgende bedacht: (Mijn enige ervaring is een redelijk succesvolle LAN voor 7 man....)
- Netwerkje op Basis van Win2K Server
- 100 Mbit (Iedereen dus compatible kaartje regelen)
- Iedereen een zelfde OS?
- Als File Server (wou die wel) toch zeker een vet snelle SCSI RAID 5 bak. 30 Man tenslotte.....je wilt toch wel wat performance tijdens het 'pompen':)
- een paar hubs achter elkaar aansluiten (kan dat?)
Wat zie ik over het hoofd? Beetje hulp is dus wel welkom zoals je ziet, maar alvast bedankt.
B.
omdat ik mee organiseer aan
www.lanpartypeople.com (20 tot 40 man per keer) denk ik dat wij eens moeten praten.
dan gaan we jou eens helpen.
1. je moet geen windows netwerk nemen op basis van een 2k server. je moet een paar switches ( GEEN HUBS) neer gooien bij je eigen plek, en iedereen één gaatje toewijzen. als ie gedokt heeft, prik JIJ hem er in, en bij het weggaan haal JIJ hem eruit (anders pluggen ze elkaar erin en eruit.) verder laat je mensen zelf rotzooien. spreek een klasse C IP adres af dat je gebruikt en een werkgroep (LP doet het goed, anders WORKGROUP)
2. 100 mbit is alleen nuttig als je echt flink wilt gaan filesharen. persoonlijk rammen wij degenen die eerst reserveren en lappen aan de 100mbit switch, en de laatkomers gaan op de 10mbit switch. 10 mbit is MEEER dan zat voor gamen. je filesharing wordt er traag van maar ja, das niet onze fout. moet je maar eerder komen
3. client systems: niet mee bemoeien. ze nemen hun eigen bak mee, dus ze mogen hem zelf configgen. niet jouw probleem. lekker afblijven. als t niet werkt, hun probleem. je kan helpen als je een toffe peer bent maar de meesten komen er zelf wel uit, onderling.
4. fileserver met raid-5 LOL
LOL!
LOL!!
we hebben een ouwe p266 staan met 128 mb ram en een nix installetje. 500 mb bootdisk en een 20 gb IDE 7200 rpm diskje als fileserver. beperk maximaal aantal connecties per client tot 2 (max 2 files tegelijk openen, of 1 file DLen en browsen) en je 100mbit is toch de bottleneck. multi-NIC niet aan te raden -> moet je configureren en levert extra ellende op met routing loops.
5. GEEN HUBS!!! NIET! FOEI! STOUTERROR! FOUT!
geen wasmachine voor jou. als je hubs linkt krijg je gigantische segmenten. zeker met mensen die hun netwerkaart op 100 mbit full duplex zetten ga je lachen: die trekken in hun eentje het hele netwerk over de kop en het gaat NIET werken. daarom moe tje SWITCHES nemen. die zijn niet zo duur (unmananged switches niet, iig) en als er één met 100mbit een file download kan de rest gewoon door gamen. dat kan dus niet met hubs. één downloader is gegarandeerd ping 1200 enzo.
als je meer tips wilt, dan is minj mailadres aartdeheus@friaco.nl