Toon posts:

LANParty voor 30 man

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej allemaal,

voor n maatje die volgens mij de organisatie hiervan gigantisch onderschat heb ik beloofd om ff het een en ander uit te zoeken wat voor een dergelijke 'happening' absolute vereisten zijn.

Zelf had ik al het volgende bedacht: (Mijn enige ervaring is een redelijk succesvolle LAN voor 7 man....)
- Netwerkje op Basis van Win2K Server
- 100 Mbit (Iedereen dus compatible kaartje regelen)
- Iedereen een zelfde OS?
- Als File Server (wou die wel) toch zeker een vet snelle SCSI RAID 5 bak. 30 Man tenslotte.....je wilt toch wel wat performance tijdens het 'pompen':)
- een paar hubs achter elkaar aansluiten (kan dat?)

Wat zie ik over het hoofd? Beetje hulp is dus wel welkom zoals je ziet, maar alvast bedankt.

B.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
Op dinsdag 05 februari 2002 22:16 schreef -BORG- het volgende:
Heej allemaal,

Wat zie ik over het hoofd? Beetje hulp is dus wel welkom zoals je ziet, maar alvast bedankt.

B.
Drank >:)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-01 14:42
Op dinsdag 05 februari 2002 22:17 schreef devv05 het volgende:

[..]

:r

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:37

St@m

@ Your Service

UTP kabels? Je zal er vast wel aan ged8 hebben maar ik meld ze toch maar ff

edit:

typfout

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
30 man vind ik nog wel binnen de grens vallen van: kom maar jongens, we zien wel wat we doen.

Fileserver, asjeblieft, het is Drome niet?

Mijn vrienden en ik zijn met een club in de orde van grootte van 10 man, gewoon een doodsimpel coaxnetwerkje. Als je dat nou iets professioneler aanpakt, is het allang best voor 30 man, maar echt professioneel hoeft het niet te zijn hoor (tenzij je van die overdreven l33t nerds over de vloer krijgt die gaan zeiken enzo. :r).

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
Dranks, Drugs, kabels, ieder zn eigen prik, etc. Allemaal al aan gedacht. The usual he...

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:44

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Zorg zeker voor een zwaag genoege stroomvoorziening 30 * 250-400 Watt is een behoorlijke belasting.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• .GoO
  • Laatst online: 10-01 22:35
Op dinsdag 05 februari 2002 22:18 schreef SandeR het volgende:

[..]

:r
Drank is niet vies.. Redbull-wodka niet tenminste.. das echt :9~ voor op LAN's, alleen wel prijzig..

PS. Don't do drugs. Drugs are bad :+

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vind het verschrikkelijk irritant als ik naast iemand zit die een beeldscherm heeft die steeds degaust. Mijn beeldscherm doet dan gezellig mee. Conclusie: iedereen fatsoenlijke ruimte, en geen storende onderdelen op een pc.
En natuurlijk, rookruimte buiten :P

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
hoe regel je internetverbinding?
of heb je die niet?

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou in plaats van hubjes switches nemen!
Mocht er toch iemand zijn met een 10mbit only kaartje, draait niet je hele netwerk ook meteen op 10mbit.

Verwijderd

we zijn nog aan het kijken of we switches kunnen regelen. ik ben de organisator btw. en een internet verbinding hebben we niet we huren nml een zaaltje af. aan ruimte etc is al gedacht ensow. :7

Verwijderd

okeey heb ff wat rondgekeken.

2 x Switch met 24 poorten 10/100 Mbit en 2 GBIC poorten (zonder GBIC's)
2 x GBIC Gigabit glasvezel poort
2 x Stroomverdeler met 24 aansluitingen
4 x Voeding kabel stroom CEE-CEE 16 Amp
4 x Verloop kabel stroom CEE-Schuko 16 Amp

zou het hiermee lukken is apparatuur te huur bij collision.

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 13:11

snoei

kabels... :D

tuurlijk

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-01 12:15
Voor 30 man heb je niet echt Glasvezel nodig hoor. Lijkt me beetje prijzig, kan net zo goed zonder.

Edit: Verder zou ik meer stekkerdozen nemen, en dan verspreiden over meerdere stopcontacten. Denk dat als je 2x een 24 aansluitingen ding op 1 stopcontact zet, je stop er dan uitknalt.

There is no magic.

• snoei
  • Laatst online: 29-01 13:11

snoei

kabels... :D

komt zeker van technolink-entertainment af dat spul??

ik zou gewoon 1 24 poorst switch (met alle kabels enzo) huren en dan nog een 8 poorts switch er ergens bij zien te regelen (of evt. zelf kopen voor 70).

Wij Lanne met 23 man met 5 8 poorts switchen op 10/100 mbit. werkt prima!

• Bootje
  • Laatst online: 31-01 10:58
Tafels en stoelen??? :D

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 15:14
Zelfde OS? Is ook niet nodig hoor, en idd switches nemen. Iedereen vragen of hij/zij een eigen switch (10/100) heeft en deze mee wil brengen, zo hebben we onze kleine LAN's gefixt.

Flickr | Lego collectie

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Zorg ervoor dat je genoeg prik en groepen hebt. Allemaal op 1 groep zitten is feest .. nadat nummer 7 ook nog z'n monitor aanzet is het feest afgelopen :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 22:17 schreef devv05 het volgende:

[..]

Lol :D *D

• pica
  • Laatst online: 30-01 15:58
Op donderdag 21 februari 2002 15:48 schreef TAG_Speedy het volgende:
Zelfde OS? Is ook niet nodig hoor, en idd switches nemen. Iedereen vragen of hij/zij een eigen switch (10/100) heeft en deze mee wil brengen, zo hebben we onze kleine LAN's gefixt.
Zelfde OS kan wel handig zijn hoor in some cases..

Steam

• Speedy
  • Laatst online: 31-01 15:14
Ja maar je gaat toch nie voor een LAN je pc opnieuw inrichten ... in mijn (kleine) LAN carriere heb ik nog nooit probs gehad met OS wisselingen iig :)

Flickr | Lego collectie

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 15:43
Op donderdag 21 februari 2002 16:57 schreef JeanLucPicard het volgende:

[..]

Zelfde OS kan wel handig zijn hoor in some cases..
Win2k en Winxp werkt moeiteloos samen :P

ik snap het wel hoor, je kunt beter wel een van bovenstaande 2 nemen, win98 lant vervelend voor mensen met win2k

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:30
win2k+win98 werkte hier.

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-01 22:57

Jive

MooMooMastah

Snap alleen nie wrom je win2k server wilt draaien ..

Op een LAN doe je toch geen domain ...
En als je dan files wilt uitwisselen kan je best een bak delegeren als ftp servert .. (guild ftp ofzow .. draait op alle windhoos en is nog gratis ook).

En voor de rest .. tja .. een 100mbit switch waar je de gameservers & fileserver op parkeert, en een paar switches waar je alle andere pc's aanhangt ...

Je zou wel een scsi-raid doos voor de ftp kunnen gebruiken, maaruhm ... in het optimale geval heb je van 100 mbit een MB of 8 in totaal, en ik denk dat er weinig harde-schijven zijn die dat niet trekken ofzow ..

Besides ... Guild is zow simpel dat als mensen tussendoor met elkaar willen traden het heel simpel op te zetten is ..

Ik zou je wel adviseren om alvast een blaadje te maken met de netwerk-instellingen .. en de dingen die de mensen uit moeten zetten, DNS heb je niet nodig, maar als je op een doos een WINS kan draaien heb je al meer dan genoeg en werkt sneller ook op en lannetje voor 30.
En dingen als default-gatewayy zullen ze ook beter uit kunnen zetten, zodat je performance tenminste op pijl blijft en je niet op time-outs van die DG zit te wachten.

Jive's Box
Jive @ DNET

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-01 22:57

Jive

MooMooMastah

On a sidenote ...
Wanneer/waar wil je die LAN houden ...
En wat zou het moeten kosten ???

Heb mischien wel interesse om mee te doen ... en ik kan dan wel voor een servertje zorgen denkik wat de ftp & netwerk in de lucht kan houden.
Is een 60 GB scsi raid 5 voldoende voor de snelle fileuitwisseling ;p (en je hoeft het niet te geloven, ik heb er toch echt zoween staan)

Jive's Box
Jive @ DNET

• QBiT
  • Laatst online: 08-01 23:44
veel mensen letten idd vaak niet op de prikkels. 10 pcs (monitor + kast)per groep van 16 amp is max. en een snelle verbinding tussen de twee switches (je kan ook zo een 3com matrix kabel gebruiken) is wel handig. als je namelijk op iedere switch 20 mensen x 100 hebt zitten kunnen ze max 2000 mbit vragen, en als je em dan uplinkt met 200mbit ...., worden mensen niet zo vrolijk van :)
kijk ook eens op gameparty.net, staat een goede guide over het organiseren van lans, voornamelijk over stroom netwerk ed.

• Bert-Jan
  • Laatst online: 17-02-2024
stroom=lekker, gewoon direct 380 uit de meterkast pakken en dan daar met een 380-220 kabel ff een paar stekkerdozen aanprikken, dan moet je genoeg juice hebben heur

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 22:16 schreef -BORG- het volgende:
Heej allemaal,

voor n maatje die volgens mij de organisatie hiervan gigantisch onderschat heb ik beloofd om ff het een en ander uit te zoeken wat voor een dergelijke 'happening' absolute vereisten zijn.

Zelf had ik al het volgende bedacht: (Mijn enige ervaring is een redelijk succesvolle LAN voor 7 man....)
- Netwerkje op Basis van Win2K Server
- 100 Mbit (Iedereen dus compatible kaartje regelen)
- Iedereen een zelfde OS?
- Als File Server (wou die wel) toch zeker een vet snelle SCSI RAID 5 bak. 30 Man tenslotte.....je wilt toch wel wat performance tijdens het 'pompen':)
- een paar hubs achter elkaar aansluiten (kan dat?)

B.
omdat ik mee organiseer aan www.lanpartypeople.com (20 tot 40 man per keer) denk ik dat wij eens moeten praten.

dan gaan we jou eens helpen. :z

1. je moet geen windows netwerk nemen op basis van een 2k server. je moet een paar switches ( GEEN HUBS) neer gooien bij je eigen plek, en iedereen één gaatje toewijzen. als ie gedokt heeft, prik JIJ hem er in, en bij het weggaan haal JIJ hem eruit (anders pluggen ze elkaar erin en eruit.) verder laat je mensen zelf rotzooien. spreek een klasse C IP adres af dat je gebruikt en een werkgroep (LP doet het goed, anders WORKGROUP)

2. 100 mbit is alleen nuttig als je echt flink wilt gaan filesharen. persoonlijk rammen wij degenen die eerst reserveren en lappen aan de 100mbit switch, en de laatkomers gaan op de 10mbit switch. 10 mbit is MEEER dan zat voor gamen. je filesharing wordt er traag van maar ja, das niet onze fout. moet je maar eerder komen :D

3. client systems: niet mee bemoeien. ze nemen hun eigen bak mee, dus ze mogen hem zelf configgen. niet jouw probleem. lekker afblijven. als t niet werkt, hun probleem. je kan helpen als je een toffe peer bent maar de meesten komen er zelf wel uit, onderling.

4. fileserver met raid-5 LOL
LOL!
LOL!!
we hebben een ouwe p266 staan met 128 mb ram en een nix installetje. 500 mb bootdisk en een 20 gb IDE 7200 rpm diskje als fileserver. beperk maximaal aantal connecties per client tot 2 (max 2 files tegelijk openen, of 1 file DLen en browsen) en je 100mbit is toch de bottleneck. multi-NIC niet aan te raden -> moet je configureren en levert extra ellende op met routing loops.

5. GEEN HUBS!!! NIET! FOEI! STOUTERROR! FOUT!
geen wasmachine voor jou. als je hubs linkt krijg je gigantische segmenten. zeker met mensen die hun netwerkaart op 100 mbit full duplex zetten ga je lachen: die trekken in hun eentje het hele netwerk over de kop en het gaat NIET werken. daarom moe tje SWITCHES nemen. die zijn niet zo duur (unmananged switches niet, iig) en als er één met 100mbit een file download kan de rest gewoon door gamen. dat kan dus niet met hubs. één downloader is gegarandeerd ping 1200 enzo.

als je meer tips wilt, dan is minj mailadres aartdeheus@friaco.nl

• buzz
[b]Op vrijdag 22 februari 2002 13:30 schreef KnetterGek een hele boel
Misschien zou je het iets minder dwingend en bovenstaand (lees : arrogant) over moeten laten komen, staat wat aardiger.

• Muppet
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Op vrijdag 22 februari 2002 13:41 schreef BuzzerCrAsH het volgende:

[..]

Misschien zou je het iets minder dwingend en bovenstaand (lees : arrogant) over moeten laten komen, staat wat aardiger.
Nou ik vind dat wel meevallen. Hij neemt toch de moeite om te helpen of niet.

Als hij arrogant was geweest had hij meer zo kunnen reageren

"Pffft been there done that"

There is no art to find the minds construction in the face

• buzz
Op vrijdag 22 februari 2002 13:47 schreef Muppet het volgende:

[..]

Nou ik vind dat wel meevallen. Hij neemt toch de moeite om te helpen of niet.

Als hij arrogant was geweest had hij meer zo kunnen reageren

"Pffft been there done that"
Ik vind het best neerbuigend om te gaan zeggen dat een 60 gig scsi raid 5 controlled systeem toch niet werkt en dat ie een aantal geopperde ideeen zoals het gebruik van hubs gewoon de grond in schopt met een drogreden zoals het is stom.

• Redje
  • Laatst online: 30-12-2025
Voor een LAN met 30man het je geen hightech netwerk nodig.

Ik zou gewoon 2x 16 of 24 poorts 10/100 switches regelen, misschien dat iemand die komt zelf zo'n ding heeft, gewoon UTP kabels gebruiken die iedereen zelf meeneemt.

Ook zou ik geen hightech server neerzette, de meeste hebben of al een ftp server prog, en eventueel kan je alles sharen via een workgroup. Misschien heeft iemand een 2e comp(wie niet) en gebruik je die gewoon als server.

Tot zover hoeft het niet veel te kosten, denk dat een locatie zoeken moeilijker is :)

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-01 11:31
Wij (met de studentenvereniging) organiseren nu voor de 6e keer een LAN weekend. Echter wij gaan het groter aanpakken. Normaal hadden we 10 tot 15 man maar nu willen we naar de 30 tot 40.

Onze plannen:

- We hebben zelf een 16 ports 3com switch 10/100
- We kunnen aan genoeg andere switches komen voor 40 man
- 380 aansluiting aanwezig met verdeler in 3 fases
- Verder draait er 1 dedicated DHCP/Gateway server zodat er geen gekut is met instellingen. Internetverbinding via de server (surfnet gigabit :9~)
- Geen fileserver
- Eventueel een dedicated CS server. Voor overige spellen wordt op een client een server gestart (a la MOHAA)
- Eten zoekt iedereen fijn zelf uit. Er is een Esso om de hoek en de Nieuwe Binnenweg zit vol met shoarma/pizza tentjes.

Indien er mensen geinteresseerd zijn om te komen (8, 9 & 10 maart in Rotterdam) kunnen mij msg-en (ICQ:35012088 of MSN:ebroeken@hotmail.com)

• Cloud
  • Laatst online: 31-01 14:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anders gebruik je de search ff :z
Er is net een tijdje geleden een topic gemaakt over een LAN van 20 man, dus ik denk dat je ook daarvan kan leren. :9

Kijk hier maar ens

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Cool_Willy
  • Laatst online: 17-11-2012
Om ff terug te komen op de post van Edwin Broeken, er is ook een internetpagina waar je wat meer info vandaan kunt halen:

http://www.asv-augustijn.nl

Op de frontpage staat een kopje over het "ABC-event", daar staat meer info.

• Apache
  • Laatst online: 30-01 15:49

Apache

amateur software devver

Als File Server (wou die wel) toch zeker een vet snelle SCSI RAID 5 bak.

:D :D :D :D :D

overkill?

k'heb al 3 lans georganiseerd, 1ste was de grootste, 120 man, dankzij hp sponsering hadden we zo'n bak, maar dat was zwaar overkill, we hadden ook nog een gewone hpt 370 met 4*40GB schijven en 3.4 Ghz aan game servers, enorm veel overkill maar sponsering is handig, we hadden ook glasvezel tussen onze 3 hp switches, snelheid was vaak 10MB/sec.

sindien 2 kleine georganiseerd, dit formaat, 1 switch van 8 poorten, en daarop een hoop hubs inpluggen, snelheid tss 4 & 6MB, ftp was m'n pc omdat ik een 2*40 gb in raid 0 heb, niet dat je dat nodig hebt en die trekt het zonder moeite + non-dedicated game server voor 18 man gemiddeld.

Je overschat het een beetje, maarja beter voorbereid en extra capaciteit dan te weinig :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

Bloodclot

Jawier!

ik organiseer samen met vrienden bijna elke vakantie een 3-daagse lan van 12-16 personen. 24poort 100 mbitswitch ertussen. XP en win98SE machines. geen file of dedicated game-servers. Ja bij zo'n 25+man is het wel handig om een file-server en dedicated gamebak neer te planten.

12euro waarvan 2 euro naar pot gaat voor snacks die we zelf frituren in een grote frituur bak. Een maat van me werkt bij een groothandel voor snacks enzow :)dus lekker goedkoop inkopen enzow :).

als de 24switch er niet is hebben een paar lui nog altijd een 8port en 2x5port 100mbit hub. K switch is wel veel beter maar dit is genoeg om te gamen

• Oakley
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 14:20
Thanks for the info gasten, ik heb binnenkort zelf een lannetje thuis heb ik mooi weer wat tips van jullie om rekening mee te houden 8-)

• GTOfire
  • Laatst online: 12-12-2025

GTOfire

Don't warn the tadpoles

met maar 30 man is het snel geregeld.
je hebt 5 8-poorts hubs nodig, of 2 16-poorts hubs
voor die 8 poorts:
4 ervan leg je neer, daar kan per hub 7 man zn kabel inpluggen. de 8e poort laat je vrij, en de uplink poort verbind je met een poort op de 6e hub. de poorten in de linkhub die je over hebt kunnen weer gebruikt worden door users.
zo is iedereen met iedereen verbonden. voila 32 man verbonden.

Erg snel zal dit niet zijn, dus zorg dat je 100 mbit hubs hebt, hubs zijn niet gemaakt om al te veel door te linken.

met 16 poorts is het al weer een stuk sneller
hub 1 weer de laatste poort openlaten en de uplink verbinden met poort 1 op de 2e hub. de overige 15 daarvan gebruik je voor users. voila 30 man.

Verder hoeft NIET idereen dezelfde OS te hebben. file server is nutteloos voor maar 30 man.
en natuurlijk de nodige versnaperingen :p

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Iig geen hub gebruiken! Dit moeten switches worden, liefst 1 grote (32 poorts) en nog een kleine switch voor de gameservers.

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op vrijdag 22 februari 2002 13:41 schreef BuzzerCrAsH het volgende:

[..]

Say what :? Ik vind het een goede uitleg en vat het helemaal niet arrogant op. |:(

iStockphoto

• Bezulba
  • Laatst online: 21:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

kvin het ook een goed uitleg...

en om het maar even te benadrukken:

switches nemen!!!! ik ga elke maand naar een lan van +/- 40 man en die hebben sinds een jaar switches.. man wat een verbetering! pings van 50 naar 20 oid... heerlijk! :)

en fileserver? imho is dat eik niet nodig.. of iedereen shared of iedereen draait een ftp server (zo eazy, dat kan IK zelfs installeren ;)

enige wat wel handig is is een dedicated gamebak met bijv cs, q3, q2 en een ut server (p2 300 met 256 mb geheugen zou dat wel moeten trekken, voornamelijk omdat de servers toch nooit allemaal tegelijk vol zitten)

en het is niet vaak genoeg te zeggen, zorg voor goede stroomverdeling, ga naar www.gameparty.net en lees ALLES goed door.. nixs is zo vervelend als een paar uur moeten wachten tot er weer nieuwe stoppen zijn |:( (ambience anyone? ;)

blup

Pagina: 1